اخبار داغ

تکرار یک سناریوی شکست‌خورده برای بار چندم؛

دست فدراسیون بسکتبال در جیب باشگاه‌های لیگ برتری/ سرمربی تیم ملی باش؛ در لیگ قرارداد چرب ببند!

دست فدراسیون بسکتبال در جیب باشگاه‌های لیگ برتری/ سرمربی تیم ملی باش؛ در لیگ قرارداد چرب ببند!
فدراسیون بسکتبال در حال تکرار یک اتفاق نادرست است؛ اشتباهی که به یک بدعت تبدیل شده و تعلل مسئولین و رئیس فدراسیون را می‌رساند.
[

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز ۱۰ شهریورماه بود که فدراسیون بسکتبال با برگزاری یک نشست خبری، به معارفه مصطفی هاشمی به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال کشورمان و جانشین مهران شاهین‌طبع اقدام نمود؛ کنفرانسی که رامین طباطبایی، رئیس فدراسیون بسکتبال نیز در آن حضور داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
شاید حضور رئیس و مسئولین فدراسیون امری فرمالیته و تشریفاتی در نشست‌های خبری مسئولین کادرفنی تلقی شود اما در واقع این فدراسیون و در رأس آن، رئیس و اعضای هیأت‌رئیسه هستند که مسئولیت مدیریت تمام زوایای تیم‌های ملی و جلوگیری از هرگونه تنش و حاشیه را برعهده دارند.
,
 
,
تیم ملی بسکتبال که پس از طی یک دوران عجیب و پرفرازونشیب با مهران شاهین‌طبع که طبعاً مملو از حاشیه‌های بسیاری نیز بود، سکان هدایت آسمان‌خراش‌های ایرانی را به مصطفی هاشمی، یکی از موفق‌ترین مربیان بسکتبال شاغل در لیگ برتر واگذار کرد.
,
شاید مهم‌ترین موضوعی که در زمان سرمربی‌گری مهران شاهین‌طبع به چشم می‌آمد و عملاً بسیاری از حاشیه‌ها را سبب می‌شد، مسئله دوشغله بودن سرمربی تیم ملی و فعالیت وی در لیگ برتر بسکتبال کشور بود که ناخودآگاه باعث تسری تفکرات باشگاهی به رختکن تیم ملی می‌گردید و باعث نارضایتی بسیاری از ملی‌پوشان نیز می‌شد.
,
 
,
شدت ترکیب شدن تفکرات باشگاهی و ملی مهران شاهین‌طبع اما در حدی بود که محمد جمشیدی، ستاره تیم ملی بسکتبال طی یک افشاگری بی‌سابقه نسبت به رنگی شدن تفکر سرمربی تیم ملی و بروز انشقاق و دودستگی در آستانه المپیک پرده برداشت؛ موضوعی که از سمت فدراسیون به آسیب‌شناسی و برخورد با طرف مقصر نیاز داشت و مانند همیشه با اهمال‌کاری همراه بود.
,
 
,
این رویه غلط که گویا به بدعتی ناصواب هم بدل شده، توسط مصطفی هاشمی هم ادامه یافت تا نگرانی‌ها پیرامون وضعیت هدایت تیم ملی بسکتبال شدت یابد. سرمربی جدید تیم ملی که در نشست خبری نخست خود مدعی شده بود «اگر شرایط به‌خوبی پیش برود، سال آینده در هیچ باشگاهی حضور نخواهم داشت و حق جامعه ورزش این است که سرمربی تیم ملی‌شان، روح و فکر خود را وقف تیم ملی کند»، صبح امروز با تیم بسکتبال مهرام تهران برای لیگ برتر به توافق رسید.
,
 
,
حال آن‌که چرا این اتفاق رخ داده، نیاز به شفاف‌سازی هر چه سریع‌تر از سوی فدراسیون بسکتبال دارد. هاشمی پافشاری می‌کرد که در صورت هموار بودن شرایط که احتمالاً مسائل مالی هم هست، قطعاً تک‌شغله باقی خواهد ماند اما انگار فدراسیون بسکتبال چندان اهمیتی برای شأن و قداست جایگاه سرمربی تیم ملی قائل نیست و درآمدزایی را به خود سرمربی واگذار می‌کند!
,
 
,
احتمالاً مبلغ پیشنهادی و دست‌مزد فدراسیون بسکتبال برای مصطفی هاشمی چندان مناسب نبوده که سرمربی تیم ملی برای گذران امور زندگی خود، برخلاف میل باطنی و اظهارات پیشین به پیشنهاد باشگاه مهرام پاسخ مثبت داده. موضوعی که به‌راحتی می‌تواند سناریوی رختکن مخوف و تکه‌تکه دوران مهران شاهین‌طبع را در تیم ملی تداعی و تکرار کند.
,
 
,
به نظر می‌رسد که این بدعت خطرناک و ضدارزشی از سوی فدراسیون بسکتبال به کادرفنی تیم ملی القا می‌شود تا با استفاده از برند سرمربی‌گری تیم ملی بزرگ‌سالان، برای خود در لیگ برتر تیمی دست‌وپا کنند. با این اوصاف مشخص نیست که درآمدهای فدراسیون از محل بودجه سالانه وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و اسپانسرینگ در کجا هزینه خواهد شد که نه سالن‌های مناسبی برای بسکتبال ایران موجود است و نه استعدادیابی دقیقی صورت می‌گیرد!
,
 
,
کم‌ترین تبعات دوشغله شدن سرمربی تیم ملی، این است که حس گروگان‌گیری بین بازیکنان تسری یابد و سرمربی به‌شدت درگیر دو مسئولیت مهم خود گردد. مطمئناً با یک دست نمی‌توان دو یا چند هندوانه برداشت و بزرگ‌ترین آسیب‌ها نیز به تیم ملی که اولین قربانی چندشغله بودن سرمربی هم هست، وارد خواهد شد.
,
 
,
حالا که انتخاب سرمربی جدید به منزله دمیدن روحی نو و نفسی تازه در رگ‌های تیم ملی تفسیر شده، فدراسیون بسکتبال ملزم خواهد بود که از تکرار این روند غلط اندر غلط جلوگیری کند و تمام وقت از سرمربی تیم ملی برای مسائل ملی‌پوشان بهره بجوید. در این صورت هم تعداد و کیفیت اردوهای تیم ملی افزایش خواهد یافت و هم به نتایجی خوب در رقابت‌های بین‌المللی منجر خواهد شد.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه