اخبار داغ

طی سال جاری صورت گرفت؛

خسارت ۹۰۰ میلیارد تومانی به باغات استان سمنان

خسارت ۹۰۰ میلیارد تومانی به باغات استان سمنان
خدابخش عرب معاون برنامه ‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی سمنان گفت: در 5 ماه نخست سال جاری بیش از۹۰۰ میلیارد تومان خسارت به دلیل سرمازدگی،خشکسالی و سیل به باغات استان وارد شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ استان سمنان از نظر اقلیمی دارای تنوع آب و هوایی گسترده است  و از شرق تا غرب استان به دلیل این تنوع گسترده  امکان کشت بسیاری از محصولات کشاورزی را دارا هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  مرآت,

به طوری که در کنار محصولاتی مانند زیتون و پسته که نیازمند اب و هوای گرم و خشک هستند،انگور و زرد آلو هم بخش عمده ی محصولات زیر کشت را در استان تشکیل می دهد.

,

اما این استان مستعد و قابلیت دار در توسعه کشاورزی  متاسفانه همانند سایر نقاط کشور از مجموع عوامل قهری  خشکسالی و سرمازدگی و سیل رنج می برد و هرساله  موجب خسارات زیادی به باغات استان می شوند.

,

خدابخش عرب معاون برنامه ‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت در رابطه با میزان خسارت وارده به باغات استان بر اثر عوامل تهدید آمیز سیل و خشک سالی و سرمازدگی گفت: مجموع این عوامل خسارات فراوانی را به باغات استان وارد کرده است و در 5 ماه نخست سال جاری سرمازدگی 144 میلیارد تومان، خشک سالی 736 میلیارد تومان و سیل 43 میلیارد تومان خسارت در باغات استان به جای گذاشته است.

, مرآت,

عرب در ادامه افزود: سازمان جهاد کشاورزی در چارچوب وظایف خود در مقابله با بحران ها و مخاطرات توصیه هایی را به کشاورزان در مورد استفاده از اقلام مقاوم در برابر سرمازدگی ،سرشاخه کاری  و توصیه اکید به کشاورزان در رعایت اصول تغذیه انجام داده است.

,

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان سمنان درمورد راهکارهای نوین و سنتی مقابله با سرمازدگی اذعان کرد: استفاده از طرح سایه بان به عنوان یک راهکار نوین در دست بررسی است و هنوز نمی توان در مورد آن نظر قطعی داد و از سوی دیگر روش سنتی آب ریختن روی درخت برای محافظت از آن هب هیچ عنوان توصیه نمی شود و پایه و اساس علمی ندارد.

,

وی همچنین تصریح کرد: استفاده از وسایل گرمایشی در باغ به عنوان یک راهکار سنتی هنوز قابل استفاده است و ازنظر کارشناسی منعی ندارد و همچنین روش آب پاشی پای درختان نیز توصیه می شود.

,

عرب بابیان اینکه  80درصد باغات استان صنعتی و مهندسی شده هستند، تصریح کرد:  رویکرد جهاد کشاورزی حفظ باغات سنتی است و با توجه به اینکه مساحت  آنها کمتر از یک هکتار است هزینه کرد استفاده از آبیاری نوین صرفه اقتصادی ندارد و استفاده از استخرهای ذخیره آب برای این باغات توصیه می شود.

,

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان سمنان به کشاورزان درای راضی کم بازده توصیه کرد: برای تبدیل اراضی خود به باغات اقتصادی تلاش کنند و کشت محصولاتی کم آبی مانند پسته و یا گیاهان دارویی را در دستور کا رخود قرار دهند.

,

وی همچنین با بیان اینکه استان سمنان در آغاز راه اصلاح الگوی کشت قرار دارد ، در رابطه با استانداردهای آن توضیح داد: کاشت گیاهانی که کمترین میزان مصرف آب و بیشترین بازده اقتصادی و بازار خوب و قابلیت صادرات و استفاده در صنایع تبدیلی را داشته باشند، توصیه می شود.

,

به گفته عرب تنها 11 هزار هکتار  از راضی استان تحت پوشش بیمه قرار دارند که تلاش می شود این مقدار افزایش یابد زیرا موثرترین راه جبران خسارت  به کشاورزان است.

,

انتهای پیام/ک

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه