اخبار داغ

گزارش از وضعیت اجاره‌بها؛

داغ گرانی اجاره مسکن بر دل مردم/ افزایش قیمت مسکن تب مهاجرت اجباری به حاشینه شهرها را داغ کرد

داغ گرانی اجاره مسکن بر دل مردم/ افزایش قیمت مسکن تب مهاجرت اجباری به حاشینه شهرها را داغ کرد
افزایش تورم و اجاره‌بهای مسکن در شهرهای بخاطر نبود نظارت و عدم کار کارشناسی ‌شرایط سختی را بر مستأجران تحمیل کرده و این موضوع باعث مهاجرت اجباری باه حاشیه شهر ها شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان، خراسان جنوبی استانی است وسیع و سهم صنعت در این استان که نقش به سزایی در اقتصاد دارد کم است. شرایط اقتصادی اهالی خراسان جنوبی متوسط بوده و سطح درآمد مردم پایین است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

یکی از نیازهای بسیار مهم هر خانواده ایرانی داشتن یک سقف ایمن برای زندگی است اما با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و سطح درآمد پایین مردم، تهیه مسکن برای بخش زیادی از مردم به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است. مسکن بیش از این‌که کالای مصرفی باشد به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و این مسئله باعث افزایش قیمت بیش از حد و غیر منطقی آن شده است.

,

وضعیت قیمت مسکن در خراسان جنوبی به گونه ای در حال افزایش است که اصلا هیچ نظارتی نسبت به آن انجام نمی‌شود. قیمت اجاره بها در نقاط مختلف شهر متفاوت است و این تفاوت قیمت هیچ ربطی به موقیعت مکانی، امکانات خانه‌ها، نوع ساخت و ساز و مصالح بکاررفته و … ندارد.

,

طرح مسکن ملی که در دو سال پایانی دولت قبل مطرح شد در خراسان جنوبی نیز اطلاع رسانی و ثبت‌نام شده اما آغاز و پیشرفت فیزیکی قابل توجهی نداشته چراکه شرایط این طرح بسیار سخت و غیر قابل انجام برای افراد فاقد مسکن واقعی است.

,

دست مردم کوتاه از سقفی برای آسایش

, دست مردم کوتاه از سقفی برای آسایش,

کاظمی یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با خاورستان اظهار کرد: نحوه قیمت گذاری برای اجاره بها در بیرجند بدون نظارت است و هیچ‌گونه کار کارشناسی یا نظارتی درستی صورت نمی گیرد.

,

وی افزود: به هر مشاور املاکی که برای رهن و اجاره خانه مراجعه می‌کنم قیمت‌ها متفاوت است و این نشان از بی برنامه ای و عدم نظارت درست یا هم نبود کارشناسی است.

,

این شهروند با بیان اینکه در حال حاضر اجاره کردن خانه برای مردم به ویژه قشر متوسط و فاقد مسکن سخت و دست نیافتنی است، افزود این مشکلات بالای اجاره مسکن در شهر بیر جند باعث شده تا مردم بیشتر به حاشیه نشینی و یا روستای نزدیم شهر مهاجرت کنند.

,

قاسمی یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، گفت: چند وقت است پیگیر اجاره یک خانه حتی زیرزمین یا دو اتاق هستم اما به دلیل قیمت‌های بسیار زیاد اجاره بها، نتوانستم خانه اجاره کنم، خانه که نه، حداقلی سقفی برای زندگی هم پیدا نمی‌شود.

,

وی افزود: قیمت اجاره بهای خانه در بیرجند با توجه به شرایط اقتصادی و درآمدی مردم بسیار زیاد است و امکان اجاره کردن وجود ندارد.

,

این شهروند گفت: برای یک خانواده با حداقل یک فرزند داشتن یک خانه با حداقل امکانات ضروری است اما متاسفانه افزایش قیمت اجاره بها توانایی اجاره کردن را از مردم گرفته است.

,

رضایی یکی از شهروندان بیرجندی است که در طرح اقدام ملی ثبت‌نام کرده وی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: شرایط ساخت مسکن ملی بسیار سخت است و علاوه بر تمامی مشکلاتی که دارد، مشکل عدم صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری به دلیل مشکلات حقوقی و مالی بین راه و شهرسازی و شهرداری بیرجند غیر قابل تحمل است.

,

وی افزود: چندین ماه پیگیر رفع مشکل بودم اما متاسفانه حل نشد و در حال حاضر مدتی است پیگیر موضوع نشدم چون نه تنها مشکل رفع نمی‌شود بلکه وقت مان تلف شده و جز اعصاب خوردی چیزی ندارد.

,

این شهروند با بیان این‌که مستاجر است، بیان کرد: اجاره‌ها نیز به گونه‌ای افزایش داشته که توانایی اجاره خانه جدید یا تمدید خانه فعلی سخت است و به دلیل مسائل مالی، افزایش قیمت مصالح و هزینه های پیمانکار اگر پروانه ساختمانی هم صادر شود بعید می‌دانم با درآمدی که دارم بتوانم هزینه‌های ساخت و ساز  مسکن ملی را پرداخت کنم.

,

رضایی افزود: اگر در اقدام ملی دولت واحدهای مسکونی را احداث و تحویل مردم می‌داد بهتر بود.

,

کاهش 15 درصدی قیمت فروش مسکن

, کاهش 15 درصدی قیمت فروش مسکن,

طی روزهای گذشته خبرهایی در مورد کاهش 15 تا 20 درصدی قیمت فروش واحدهای مسکونی در استان شنیده شده است. در این مورد با مسئول اتحادیه مشاورین املاک بیرجند مصاحبه‌ای انجام شد.

,

علیرضا اربابی مسئول اتحادیه مشاورین املاک بیرجند در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در حال حاضر مشکلی در حوزه مسکن وجود ندارد و شرایط بازار آرام است.

,

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد قیمت فروش مسکن کاهش داشته است.

,

مسئول اتحادیه مشاورین املاک بیرجند بیان کرد: این کاهش قیمت مربوط به دولت قبل است و از ابتدای دولت جدید تغییری در حوزه مسکن شاهد نبودیم.

,

افزایش قیمت هزینه‌های ساخت و ساز/ افزایش قیمت 50 درصدی اجاره بها

, افزایش قیمت هزینه‌های ساخت و ساز/ افزایش قیمت 50 درصدی اجاره بها,

اربابی عنوان کرد: قیمت مصالح ساختمانی، مواد اولیه و هزینه‌های ساخت و ساز در بیرجند افزایش داشته است.

,

وی اظهار کرد: در حوزه اجاره بها شاهد افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی اجاره بها بودیم.

,

مسئول اتحادیه مشاورین املاک بیرجند در مورد تفاوت قیمت فروش واحدهای مسکونی در مشاورین املاک سطح شهر، گفت: قیمت گذاری ها توسط مشاورین املاک انجام شده و طبیعی است تفاوت داشته باشد؛ قیمت گذاری املاک که یکسان نیست و هر مشاور املاکی یک قیمت برای فروش در نظر می‌گیرد.

,

کاهش 15 تا 20 درصدی قیمت فروش مسکن واقعیت دارد؟

, کاهش 15 تا 20 درصدی قیمت فروش مسکن واقعیت دارد؟,

طی بررسی از چند مشاور املاک در سطح شهر بیرجند و صحبتی که با مردم انجام شد به نظر می‌رسد این کاهش 15 تا 20 درصدی مسکن در مورد واحدهای مسکن موردی است و کاهش قیمت ملموس نیست.

,

یک کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: قیمت مسکن در خراسان جنوبی از آبان ماه سال گذشته که اولین تعطیلی دو هفته‌ای مشاوران املاک به دلیل کرونا بود تاکنون هیچ تغییری نداشته است.

,

وی افزود: قیمت فروش مسکن نه کاهش داشته و نه افزایش. این‌که طی روزهای اخیر مطرح شده قیمت مسکن در خراسان جنوبی تا ۱۵ درصد کاهش داشته ملموس و قابل احساس نیست.

,

این کارشناس مسکن بیان کرد: شاید موردی کاهش 15 درصدی قییمت فروش مسکن افتاده افتاده است اما در تمام استان و شهر بیرجند شاهد این کاهش قیمت نیستیم.

,

این کارشناس مسکن با بیان این‌که اجاره بها در خراسان جنوبی بسیار زیاد است، عنوان کرد: شهر بیرجند جزو ۱۰ شهر گران در کشور از نظر اجاره بها است و این افزایش اجاره بها با توجه به درآمد مردم، جمعیت استان و امکانات قابل توجیه نیست.

,

 وی اظهار کرد: اجاره بها باید طبق قانون تصویب شده در ستادملی کرونا نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته باشد اما این موضوع در استان بیش از ۵۰ درصد و در برخی موارد بیش از ۷۰ درصد افزایش داشته است.

,

این کارشناس مسکن گفت: مشاورین املاک موظف هستند هنگام اجاره دادن ملک به مستاجر از قانون کرونا و اینکه سقف افزایش اجاره‌بها باید ۲۵ درصد باشد بگویند اما چیزی نگفته و با افزایش بیش از 25 درصد خانه را اجاره می دهند در صورتی که نباید اینگونه باشد چون این موضوع به نفع مشاورین املاک است کمتر در این مورد صحبت شده و به اطلاع مستاجران رسیده است.

,

وی افزود: قیمت اجاره بها در نقاط مختلف شهر و با مراجعه به مشاورین املاک متفاوت است چون قانون افزایش قیمت که با توجه به ستاد ملی کرونا تصویب شده اعمال نمی‌شود.

,

قیمتهای اجاره بها کارشناسی نیست

, قیمتهای اجاره بها کارشناسی نیست,

این کارشناس مسکن اظهار کرد: مشکل دیگر در حوزه مسکن افزایش اجاره بها است. برخی از مشاورین املاک قیمت ملک را بر اساس نظر صاحب ملک به مستاجر پیشنهاد می‌کنند یعنی قیمت ملک‌های اجاره داده شده کارشناسی نیست چون هر چه مبلغ اجاره بها بیشتر باشد حق کمیسیون بیشتر است به همین دلیل برخی از مشاورین املاک قیمت واقعی و کارشناسی ملک را به مستاجر نمی‌گویند.

,

وی عنوان کرد: مشکل دیگر در حوزه افزایش اجاره بها افزایش تعداد مشاورین املاک در بیرجند است و در این مورد هیچ  نظارت صورت نمی گیرد. در بیرجند ۶۰۰ بنگاه املاک وجود دارد در صورتی که نیاز شهر بیرجند این تعداد مشاور املاک نیست یعنی هر کس بخواهد در این زمینه اقدام کند مجوز به وی داده شده و هیچ نظارتی نسبت به راه اندازی مشاور املاک نیست.

,

این کارشناس مسکن بیان کرد: مجموعه امور صنفی و اتحادیه مشاورین املاک باید بر این موضوع نظارت کنند اما چون اتحادیه مشاورین املاک به ازای هر مشاور املاک مبلغی دریافت می کند هرچه تعداد مشاورین املاک بیشتر باشد به نفع آنهاست. امور صنفی نیز که زیر نظر سازمان صمت و امور بازرگانی است نیز بر این موضوع نظارتی ندارد.

,

عدم ساخت مسکن طی 8 سال گذشته

, عدم ساخت مسکن طی 8 سال گذشته,

وی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر در حوزه مسکن عدم ساخت مسکن طی ۸ سال گذشته است این‌که دولت قبل از این‌که آجری روی آجر نگذاشته افتخار می‌کند باعث  کاهش خانه و افزایش اجاره‌بها و افزایش قیمت مسکن شده است.

,

این کارشناس مسکن گفت: در بیرجند خانه خالی داریم اما در مقابل هستند افرادی که به دنبال اجاره کردن خانه هستند و خانه پیدا نمی‌کند چون قیمتها بسیار بالا است.

,

عدم اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی 

, عدم اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی ,

وی افزود: از دیگر مشکلات حوزه مسکن عدم اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی است؛ دولت پیگیر اجرای این قانون نبوده و قیمت مسکن و اجاره بها افزایش داشته است.

,

این کارشناس مسکن بیان کرد: مشکل دیگر در حوزه مسکن این  است که بسیاری از صاحبان املاک اجاره نامه صوری درست کرده و از دادن مالیات سرباز می زنند.

,

وی با بیان این‌که در مورد فروش مشاورین املاک مقصر نیستند، تصریح کرد: درصدی از افزایش قیمت خانه به افزایش قیمت مصالح، شرایط بازار و  تورم بستگی دارد و این مسائل کشوری است.

,

این کارشناس مسکن تصریح کرد:  از دیگر مشکلاتی که در حوزه مسکن وجود دارد این است که انصاف از بین مردم رفته و مردم خودشان به یکدیگر رحم نمی‌کنند.

,

وی در مورد مسکن ملی، اظهار کرد: این طرح در خراسان جنوبی قابل اجرا نیست چون شرایط مسکن ملی بسیار سخت است و بسیاری از افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند در حال حاضر به فکر فروش امتیاز هستند چرا که توانایی ساخت را ندارند.

,

این کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: امتیازهای خانه‌های فاز سه ارتش، اقشار صنوف آلاینده و مسکن ملی غیر قابل فروش است؛ نباید خرید و فروش شود در حال حاضر شاهد فروش امتیازهای مسکن ملی از سوی متقاضیان هستیم و هیچ نظارتی نمی‌شود.

,

وی تصریح کرد: مهمترین کاری که دولت باید انجام می‌داد این بود که مسکن به افراد واجد شرایط و فاقد مسکن داده شود؛ طرح مسکن ملی و مسکن مهر که اجرا می‌شود و شد طرح‌های بود که بسیاری از افرادی که خانه، درآمد و سرمایه داشتند را مجدد خانه دار می‌کند و کرد. درست است که مسکن مهر به دلیل رایگان بودن زمین تعداد قابل توجهی فاقد مسکن را خانه دار کرد اما در این میان عده‌ای به فکر سرمایه گذاری در حوزه مسکن بوده و سوء استفاده کردند.

,

کارشناس حوزه مسکن خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از مسکن‌های مهر در منطقه مهرشهر خالی است چون افرادی این امتیازها را خریداری کرده و اقدام به ساخت کردند که نیازی به خانه نداشتند و حالا خانه نیمه ساز را رها کردند. حتی بسیاری از خانه‌ها تجهیز نشده که به عده ای فاقد مسکن اجاره داده شود.

,

وی بیان کرد: به دولت جدید امیدوارم و ان‌شاءالله بتواند با توجه به برنامه‌هایی که در حوزه مسکن دارد و برنامه‌هایی که در این مورد مطرح شده عمل کند. برنامه‌های خوبی در حوزه مسکن مطرح شده که اگر اجرایی شود جای امیدواری است.

,

کارشناس مسکن اظهار کرد: دولت خودش باید برای مردم خانه درست کند چرا که مردم توانایی ساخت ندارند.

,

وی در مورد از افزایش قیمت زمین، تاکید کرد: باید یک ساز و کارهایی نسبت به خرید زمین و ساخت و ساز وجود داشته باشد چراکه اگر اینگونه نباشد با توجه به تورم و ارزش افزوده هر سال قیمت زمین افزایش پیدا کرده و به کالای سرمایه‌ای و راهی برای دلالی تبدیل می‌شود. وقتی زمین به فردی واگذار می‌شود باید محدودیت ساخت داده شود.

,

کارشناس مسکن گفت: در شهر بیرجند زمین کم است. زمین دولتی وجود دارد اما زمین‌ها در دست مردم نیست اگر زمین‌های دولتی واگذار شود عده زیادی از مردم توانایی ساخت و سازها خواهند داشت چراکه یک سوم قیمت مسکن مربوط به زمین است.

,

وی تاکید کرد: اگر نتوانیم فروش مسکن را کنترل کنیم اجاره را می‌توانیم با فشار حداکثری کنترل کنیم متاسفانه شرایط در خراسان جنوبی به گونه‌ای شده که مردم توانایی اجاره یک خانه معمولی را ندارند خرید و ساخت مسکن که بماند.

,

بنابراین گزارش؛ تعیین قیمت اجاره بها مسئله‌ای است که به استان و شهر بیرجند مربوط شده و ربطی به شرایط کشور و افزایش قیمت مصالح، تورم و شرایط بازار ندارد. لذا اگر مشاورین املاک به قانون ستاد ملی کرونا در مورد افزایش 25 درصدی اجاره بها و قیمت کارشناسی اجاره توجه کرده و از همه مهمتر انصاف داشته باشند اجاره بها در بیرجند بسیار پایین آمده و جزو 10 استان گران کشور نخواهیم بود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه