اخبار داغ

سایه ارز بر بازار لوازم خانگی؛

لوازم خانگی ایرانی با برندهای خارجی رقابت می‌کند

لوازم خانگی ایرانی با برندهای خارجی رقابت می‌کند
افزایش قیمت لوازم خانگی در سالهای اخیر به بدترین وضع خود رسیده و توان خرید مردم نسبت به درآمدشان بسیار کاهش یافته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، اقتصاد کشور در سالهای اخیر متحمل ضربه ها و آسیب های جدی از بی مدیریتی ها و تحریم و هزار مشکل و معضل دیگر بوده و امروز مردم از تامین برخی مایحتاج اولیه زندگی نیز رنج می برند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

در هر شرایطی لوازم خانگی از کالاهای ضروری در زندگی افراد به شمار می آید و افزایش قیمت 100 درصدی و کاهش قدرت خرید مردم عرصه را در شروع زندگی جدید و حتی ادامه زندگی در برخی افراد تنگ کرده است.

,

لوازم خانگی ایرانی با برندهای خارجی رقابت می‌کند

, لوازم خانگی ایرانی با برندهای خارجی رقابت می‌کند, لوازم خانگی ایرانی با برندهای خارجی رقابت می‌کند,

مهدی صیادجو، فروشنده لوازم خانگی سمنان در گفت و گو با خبرنگار مرآت، درباره آخرین وضعیت قیمت لوازم خانگی در کشور گفت: امروز لوازم خانگی موجود در بازار غالبا ایرانی است و اجناس خارجی موجود در بازار نسبت به گذشته 1 به 10 است و مهمترین علت آن سختگیری در واردات و بالا بودن قیمت اجناس خارجی نسبت به توان خرید مردم است.

, مرآت,

وی افزود: در گذشته مردم با توان خرید بالا اجناس خارجی تهیه می کردند و وارد کننده هم با توجه به ظرفیت بازار اجناس خارجی را وارد می کرد اما امروز قیمت اجناس خارجی 5 برابر شده اما به عنوان مثال حقوق یک کارمند 2 برابر شده و در این شرایط نابرابر وارد کننده هم به سمت واردات کالای خارجی نخواهد رفت.

,

صیادجو با اشاره به وضعیت لوازم خانگی داخلی خاطر نشان کرد: لوازم خانگی داخلی در حال رقابت با اجناس خارجی هستند اما همچنان بخش زیادی از قطعات آن از خارج از کشور تامین می شود و قیمت آن ها نیز نسبت به اجناس خارجی بسیار پایین تر است و دلیل آن تولید برخی قطعات در داخل کشور است و اگر همه قطعات در داخل باشد چه بسا قیمت کاهش بیشتری خواهد داشت.

,

این فروشنده لوازم خانگی در سمنان با بیان اینکه در گذشته مقدار زیادی از تولیدات در انبارها باقی می ماند تصریح کرد: در گذشته مقدار تولیدات و واردات انقدر زیاد بود که شرکت با اقساط 6 ماهه و تعداد بالای اجناس نیز با فروشنده همراهی می کرد اما امروز تا قبل از پرداخت کامل پول جنس ثبت سفارش نمی شود.

,

وی با اشاره به نقش تحریم ها و مشکلات گمرک در کنترل بازار لوازم خانگی عنوان کرد: بخش اعظم لوازم خانگی وارداتی ست و تولید اجناس در داخل کشور نیز در گرو تحریم ها، مشکلات مربوط به گمرک و شرایط ارزی کشور و پرداخت مبلغ بوده و گاها تخویل سفارش های ثبت شده تا حدود 6 ماه به طول انجامیده است.

,

صیادجو با اشاره به افزایش قیمت ها در بازار لوازم خانگی اظهار کرد: مهمترین عامل افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی وضعیت ارز در کشور است به طوری که از اواخر سال 97 افزایش قیمت ها اتفاق افتاد و اخیرا برخی لوازم خانگی تا 5 برابر و بیشتر افزایش قیمت داشته و این در صورتی است که درآمد جامعه تغییر چندانی نداشته است.

,

این فروشنده لوازم خانگی با بیان اینکه قدرت خرید مردم با کاهش جدی مواجه شده است تاکید کرد: به عنوان مثال در همین فروشگاه به ازای هر 6 وسیله گران خارجی یک وسیله ارزان فروخته می شد اما امروز به ازای هر 6 جنس ارزان قیمت 1 جنس گران قیمت فروخته می شود زیرا در گذشته مردم با یک پنجم حقوق خود بهترین اتوی فروشگاه بنده را خریداری می کردند اما امروز برای خرید همان اتو باید نصف حقوق خود را پرداخت کنند.

,

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مرآت درباره چگونگی آغاز یک زندگی آسان گفت: از گذشته تسهیلاتی برای آغاز زندگی مشترک وجود داشت و این واقعیت وجود دارد که در گذشته با تسهیلات 20 میلیونی توان خرید لوازم برقی با بهترین کیفیت وجود داشت اما امروز چنین توانی وجود ندارد اما اگر توقع مردم کمی پایین تر بیاید و از خرید اجناس بسیار به روز و گران قیمت خودداری کنند قطعا می توانند با یک جهیزیه ساده زندگی مشترکشان را با تسهیلات دولتی آغاز کنند.

, مرآت,

این فروشنده لوازم خانگی با اشاره به رقابت اجناس داخلی با خارجی یادآور شد: مقایسه شرکت های خارجی معتبر و با تجربه با شرکت های داخلی کار درستی نیست اما به راحتی میتوان گفت که شرکت های ایرانی حرکت رو به جلوی خود را حفظ کرده و در برخی تولیدات به صورت جدی با کالای خارجی در حال رقابت هستند.

,

صیادجو با اشاره به آسیب های جدی کرونا به اتحادیه لوازم خانگی اذعان کرد: در 5 مقطع مختلف در دوران کرونا اصناف تعطیل و حدود 80 روز بازار لوازم خانگی تعطیل بود که این تعطیلی ها یعنی گردش مالی صفر، سود صفر، اجاره عقب افتاده، چک های پاس نشده و بسیاری از مشکلات که گریبان گیر این صنف بود و میتوان گفت این ایام 15 الی 20 درصد درآمد یک سال ضرر به همراه داشته؛ یعنی اگر در یک سال یک واحد 1 میلیارد تومان فروش داشت در این ایام حدود 200 میلیون تومان خسارت به آن وارد شده است.

,

کنترل بازار ارز و قاچاق کالا مهمترین راه حل ساماندهی بازار لوازم خانگی

, کنترل بازار ارز و قاچاق کالا مهمترین راه حل ساماندهی بازار لوازم خانگی, کنترل بازار ارز و قاچاق کالا مهمترین راه حل ساماندهی بازار لوازم خانگی,

علی اکبر صیادجو، رئیس اتحادیه لوازم خانگی استان و سرپرست اتاق اصناف سمنان در گفت و گو با خبرنگار مرآت درباره آخرین وضعیت تغییر قیمت لوازم خانگی در کشور گفت: در نیمه دوم سال 99 کشور با یک جهش بزرگ در افزایش قیمت لوازم خانگی مواجه شد اما در 6 ماهه سال 1400 نسبتا قیمت لوازم خانگی با وجود افزایش قیمت برخی کالا ها ثابت بوده است.

, مرآت,

صیادجو با بیان اینکه برای مقایسه فرآیند افزایش قیمت لوازم خانگی باید به فرایند افزایش قیمت ارز توجه شود تاکید کرد: افزایش قیمت لوازم خانگی به وضعیت دلار و ارز در کشور بستگی دارد و در هر مقطعی که دلار افزایش پیدا کرد لوازم خانگی نیز افزایش داشته پس اینکه برای مقایسه فرآیند افزایش قیمت لوازم خانگی باید به فرایند افزایش قیمت ارز توجه کرد.

,

رئیس اتحادیه لوازم خانگی استان سمنان با اشاره به افزایش قیمت لوازم خانگی داخلی اذعان کرد: لوازم خانگی داخلی نیز افزایش قیمت داشته و نسبت به کالای خارجی کمتر بوده است ودلیل این افزایش قیمت وارداتی بودن 90 درصد قطعات کالای داخلی است.

,

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مرآت درباره امیدوار بودن مردم برای کاهش قیمت ها گفت: اگر نظارت و کنترل درست بر قیمت ارز و بازار قاچاق صورت گیرد قیمت ها کاهش پیدا خواهد کرد که با حضور دولت جدید امیدواریم هرچه زودتر چنین اتفاقی رخ دهد.

, مرآت,

صیادجو با اشاره به اهمیت کنترل بازار قاچاق در کشور خاطر نشان کرد: کالای قاچاق بدون پرداخت حق گمرک وارد کشور می شود و خریدار با 20 درصد زیر قیمت بازار این اجناس را تهیه می کند که این بزرگترین آسیب برای بازار لوازم خانگی است که باید برنامه ریزی درست برای حل این معضل صورت گیرد.

,

با بررسی وضعیت بازار لوازم خانگی و دلایل این نابسامانی و افزایش قیمت میتوان اینگونه برداشت کرد که مهمترین راه حل کنترل این بازار مهم، تلاش دولت در جهت کنترل قاچاق و سر و سامان دادن به بازار ارز است که بیشترین آسیب ها را به این اتحادیه مهم در کشور وارد کرده و از همه مهم تر ارتقاء تولید داخلی که در حال رقابت با بازار خارجی بوده و مردم اعتماد زیادی به این تولیدات داشته اند.

,

انتهای پیام/ع

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه