اخبار داغ

پس از انتشار فیلمی در فضای مجازی؛

جهاد کشاورزی به روستاهای حاشیه شیراز اخطار داد/ کشت و زراعت با فاضلاب ممنوع است

جهاد کشاورزی به روستاهای حاشیه شیراز اخطار داد/ کشت و زراعت با فاضلاب ممنوع است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز در پی انتشار تصاویری از آبیاری مزارع سبزی و صیفی اطراف شیراز با فاضلاب تصفیه نشده، از ابلاغ اخطاریه به شوراها و دهیاران روستاهای حاشیه شیراز خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه، ذبیح‌الله سیروسی مدیر جهاد کشاورزی شیراز با تاکید بر نظارت و پایش دقیق کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان در برخورد با متخلفان استفاده از فاضلاب خام برای آبیاری کشت و زرع، گفت: اخطاریه کتبی به شوراها و دهیاران روستاهای گردخون، اقبال آباد، شمس‌آباد و خلجوی به منظور برخورد سریع با متخلفین هر روستا ارسال شده است و در همین راستا اطلاعیه‌های تشریح و توضیح ماده قانون مجازات اسلامی به سمع و نظر کشاورزان رسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه, مدیر جهاد کشاورزی شیراز,
 
,
وی به دو مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در این زمینه اشاره کرد و گفت: این دو مصوبه به منظور برنامه‌ریزی برای کنترل آبیاری مزارع کشاورزی به ویژه مزارع سبزی و صیفی با فاضلاب خام به تصویب رسیده است و مطابق یکی از این مصوبه‌ها که در تاریخ ۱۸ مهر ماه سال ۸۶ تصویب شده است، هیئت وزیران استانداری‌های سراسر کشور و وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و بهداشت را مکلف کرده است که از آبیاری مزارع با فاضلاب تصفیه نشده جلوگیری کنند.
,
 
,
به گفته این مسئول حوزه کشاورزی، مصوبه دیگری هم تصویب شده که طی آن هیئت وزیران، وزارتخانه‌های جهاد کشارزی و نیرو را مکلف کرده که اقدامات لازم برای رفع مشکل آبیاری مزارع سبزی‌کاری با فاضلاب خام را انجام دهند.
,
 
,
سیروسی با بیان اینکه پساب‌های فاضلاب قطعا شامل مواد زائدی است که می‌تواند مضرات زیست محیطی و نیز خطرات جبران‌ناپذیری برای سلامت مردم داشته باشد، گفت: در این میان برخی کشورها از جمله ایران بر اساس درجه‌بندی تصفیه، اقدام به استفاده از فاضلاب در زمینه‌های مختلف می‌کنند که این امر علاوه بر کمک به بخش کشاورزی، به رفع کمبود آب نیز کمک شایانی می‌کند.
,
 
,
وی تاکید کرد: استفاده از پساب تصفیه شده در موارد مختلف بر اساس دستور و تایید سازمان محیط زیست و با توجه به استانداردهای حفظ محیط زیست انجام می‌شود.
,
 
,
سیروسی افزود: بخش دیگر پساب‌ها و فاضلاب‌ها، فاضلاب تصفیه نشده خانگی و صنعتی (حاوی آلودگی‌های شیمیایی، فلزات سنگین و سموم شیمیایی) است که بعضا مشاهده می‌شود برخی کشاورزان اقدام به آبیاری مزارع خود با این پساب می‌کنند.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه ابتلا به بیماری‌های پوستی و انگلی در کوتاه‌مدت و بلندمدت، کمترین تهدید برای سلامت افراد مخصوصا کشاورز خاطی است اظهار داشت: با توجه به ممنوعیت استفاده از فاضلاب برای آبیاری مزارع، طبق قوانین محیط زیستی، آموزش به کشاورزان و نیز برخورد با متخلفان دو اقدام مهم در این زمینه است که جهاد کشاورزی شهرستان شیراز تمام تلاش خود را در این زمینه بکار گرفته است.
,
 
,
مدیر جهاد کشاورزی شیراز تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی و حمایت از جایگزینی محصولات، توسعه تاسیسات جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب، تامین آب جایگزین، جلب مشارکت سازمان‌های مسئول، جلوگیری از آلودگی آب‌های سطحی با فاضلاب و اجرای برنامه ایمنی فاضلاب بخش دیگری از راهکارهای حل این معضل اعلام کرد.
,
 
,
سیروسی تاکید کرد: اجرای سامانه دفع فاضلاب در مناطق مختلف، مدیریت پساب‌های رها شده در مناطقی از جمله روستاهای حاشیه شهرستان و تقویت نظارت از جمله مواردی است که باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه