اخبار داغ

گزارشی از زمین های کارگاهی شوسف ؛

گره کور ۱۵ ساله زمین های کارگاهی شوسف باز می شود؟/ از اصرار کسبه تا انکار مسئولان

گره کور ۱۵ ساله زمین های کارگاهی شوسف باز می شود؟/ از اصرار کسبه تا انکار مسئولان
کسبه شهر شوسف از مشکل ۱۵ ساله خود در ارتباط با زمین های کارگاهی واگذار شده توسط شهرداری و شورای شهر شوسف که دوباره پس گرفته شده و هنوز سرنوشت این موضوع نامعلوم است، گلایه دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان، با توجه به وجود بسیاری از مشاغل آلاینده در دل شهرها و ایجاد آلودگی های زیست محیطی، صوتی و بر هم زدن زیبایی چهره شهر توسط این مشاغل، طی سالهای اخیر، در اکثر شهرها موضوع انتقال صنوف آلاینده به خارج از محیط شهری و محل سکونت مردم، مورد توجه و پیگیری قرار گرفته است. در خراسان جنوبی هم این موضوع در برخی از شهرها دنبال می شود که متاسفانه این طرح از بزرگترین شهر استان یعنی بیرجند تا شهرهای کوچکی مثل شوسفِ نهبندان، با مشکلات متعددی مواجه است که این مشکلات، اجرای این طرح را سالها به درازا کشیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

در شهر شوسف هم گویا موضوع انتقال صنوف آلاینده از سال 1385 مطرح شده، اما اکنون پس از گذشت بیش از 15 سال، این طرح نه تنها اجرا نشده، بلکه دغدغه ها و گرفتاری هایی را هم بر کسبه تحمیل کرده است. در این گزارش؛ در حالی که کسبه این شهر از پرداخت هزینه و دریافت زمین و پس از آن هم بازپس گرفتن زمین توسط شهرداری می گویند، اما فرماندار نهبندان نظر دیگری دارد و در حالی که تاکید می کند موضوع به خود شهرداری و شورای شهر وقت مربوط می شود، می گوید اصلا زمینی برای واگذاری وجود نداشته است.

,

زمین هایی که واگذار نشده؛ پس گرفته شد

, زمین هایی که واگذار نشده؛ پس گرفته شد,

محمدرضا کارگر یکی از تعمیرکاران شهر شوسف در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: بنده به همراه 30 نفر دیگر از کاسبان و تعمیرکاران شهر شوسف، در طرح انتقال صنوف آلاینده شهر شوسف متقاضی زمین بودیم. در همین خصوص در سال 1385 برای خرید زمین های کارگاهی، مبلغ 200 هزار تومان به حساب شهرداری شوسف واریز کردیم و شهرداری هم زمین هایی با متراژ حدود 50 متر را به ما واگذار کرد.

,

وی افزود: مبلغ واریز شده به حساب شهرداری، کل مبلغ زمین بود و در این خصوص با تنظیم قرارداد و تحویل برگ سبز به متقاضیان، زمین ها رسما واگذار و تحویل شد. حتی شهرداری بوسیله چوب، چهارگوشه زمین را مشخص کرد.

,

این تعمیرکار گفت: اما شهرداری بعد از یکی دو ماه، به متقاضیان این طرح گفت که امکان آوردن و تامین زیرساخت ها به محل این اراضی وجود ندارد و این زمین ها برای کارگاهی هم مناسب نیست چون در وسط شهر واقع شده است و بهتر است که در شهر شوسف هم مانند نهبندان، شهرک کارگاهی در خارج از شهر ایجاد شود.

,

کارگر بیان کرد: بر همین اساس شهرداری دور این زمین ها را حصارکشی کرد و به متقاضیان هم گفته شد که در جای دیگری به شما زمین داده خواهد شد.

,

15 سال امروز و فردا کردن توسط مسئولان

, 15 سال امروز و فردا کردن توسط مسئولان,

وی ادامه داد: اما متاسفانه از سال 1385 تاکنون هر وقت به این مسئولین مراجعه کرده ایم، گفته اند که پیگیر کار هستیم و قرار است راه و شهرسازی یا بنیاد مسکن زمین هایی را در این خصوص به شهرداری واگذار کند. اکنون 15 سال است که مسئولان مربوطه در این خصوص امروز و فردا می کنند و متقاضیان همچنان منتظر مانده اند.

,

این تعمیرکار با بیان اینکه  بنده در این خصوص به نماینده مجلس و همچنین فرمانداری، نامه نوشتم و موضوع را پیگیری کرده ام، گفت: در این خصوص نظر فرماندار این است که این متقاضیان باید از طریق اقدام قضایی، حق خودشان را مطالبه کنند.

,

کارگر افزود: همچنین در سال گذشته این موضوع را از طریق ارتباط با سامانه 111 هم پیگیری کردم، اما به نتیجه نرسیدم.

,

وی بیان کرد: نظر برخی از مسئولان فعلی این است که چون شهردار عوض شده، کسی پاسخگوی شما نیست، اما شهرار عوض شده؛ شهرداری که عوض نشده است!

,

کارگر یادآور شد: این طرح توسط اولین شهردار شوسف آقای ملکی اجرا شده و مهر و امضای وی هم در برگه های قرارداد وجود دارد.

,

وی تصریح کرد: 30 نفری که متقاضی این طرح بودند، افرادی هستند که دستشان خالی است و هزینه های پرداخت حق وکیل را ندارند و اصلا راه بلد موضوع هم نیستند. از طرف دیگر یکی از کسبه متقاضی این طرح هم در این خصوص شکایت قضایی کرده اما در نهایت خودش محکوم شده است! 

,

حصارکشی زمین های واگذار شده توسط شهرداری

, حصارکشی زمین های واگذار شده توسط شهرداری,

محمد عباسی نایب رئیس شورای شهر شوسف هم که خودش یکی از متقاضیان دریافت زمین های کارگاهی بوده است، در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: شهرداری شوسف در سال 1385 به تعدادی از کسبه، زمین های تجاری را در داخل شهر واگذار کرد.

,

وی افزود: در این خصوص برای صنف تعمیرکاران وسایل نقلیه و کسب و کارهای وابسته به آن هم، زمین هایی در نظر گرفته شد که پس از انعقاد قرارداد، این زمین ها قطعه بندی و به 31 نفر از کاسبان این صنف واگذار شد. در این خصوص بنده هم یک قطعه زمین 54 متری برای ایجاد لوازم یدکی، دریافت و بابت آن مبلغ 200 هزار تومان پرداخت کردم که اسناد و مدارک آن موجود است. 

,

نایب رئیس شورای شهر شوسف بیان کرد: اما بعد از مدتی متوجه شدیم که شهرداری بدون اطلاع متقاضیان، این زمین ها را حصارکشی کرده است. وقتی هم که علت این موضوع را جویا شدیم، گفته شد که در این مکان زمین کم است و قصد داریم تا در منطقه دیگری زمین واگذار کنیم.

,

اقدام قضایی هم جواب نداده است

, اقدام قضایی هم جواب نداده است,

عباسی ادامه داد: همچنین شهرداری با برخی از متقاضیان هم تماس گرفته و برگ سبز و قرارداد زمین را از آنها پس گرفته بود، در این خصوص گفته بودند که قرار است در جای دیگری زمین بدهند و به همین دلیل هزینه پرداخت شده آنها را هم پس نداده بودند. اما بنده و تعدادی دیگر از متقاضیان هنوز این برگه را داریم.

,

وی با بیان اینکه هنوز هم پیگیر این موضوع هستیم، گفت: برخی از کسبه متقاضی این طرح هم در این خصوص از طریق مراجع قضایی اقدام کرده اند، اما متاسفانه به نتیجه ای نرسیده اند. اما اکنون که خودم عضو شورای شهر هستم، این موضوع را بصورت ویژه تر پیگیری خواهم کرد تا کسبه به حق و حقوق خودشان برسند. پیگیری های بیشتر با انتصاب شهردار ممکن است که شورای شهر شهردار را انتخاب کرده ولی هنوز وی منصوب نشده و در حال طی روند اداری است.

,

اعلام کردن پول زمین به عنوان خودیاری

,

نایب رئیس شورای شهر شوسف ادامه داد: اخیرا که شورای شهر جلسه ای تشکیل داده بود، در خصوص این موضوع گفته شد که هزینه دریافت شده از کسبه، یک نوع خودیاری و کمک بوده است، در حالی که اگر قضیه این بوده است، چرا زمین های تجاری دیگر با همین نوع قرارداد برای بقیه صنوف در داخل شهر تحویل آنها شد، اما فقط برای این کسبه، موضوع خودیاری بوده است؟

,

عباسی اظهارکرد: شنیده ها حاکی از این است که راه و شهرسازی و بنیاد مسکن، زمین هایی را در خارج از شهر برای صنوف آلاینده مشخص کرده اند و قرار است با دریافت هزینه، واگذار شود.

,

وی افزود: اما اگر قرار باشد از کسبه ای که 15 سال قبل بهای زمین آن هم در داخل شهر را پرداخت کرده اند، دوباره برای واگذاری زمین های خارج از شهر هزینه ای دریافت شود، قطعا منصفانه نیست.

,

اقدام قضایی؛ تنها راه پیگیری موضوع

, اقدام قضایی؛ تنها راه پیگیری موضوع,

مجید بیکی فرماندار نهبندان هم در این خصوص درگفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: در خصوص اراضی کارگاهی شهر شوسف مربوط به سال 1385، قبلا به شورای شهر، امام جمعه و مردم توضیح داده ام. 

,

وی افزود: در خصوص این موضوع، تعدادی از کسبه با شورای شهر و شهرداری قرارداد دارند که طی آن واگذاری زمین مطرح نشده و پولی هم که پرداخت شده، پول زمین نبوده است. 

,

فرماندار نهبندان بیان کرد: شهرداری مدعی است که این پول را بابت مساعده دریافت کرده و افراد و کسبه ای هم که پیگیر این موضوع هستند، باید از شهرداری شکایت کنند و تنها راه پیگیری اقدام قضایی است.

,

موضوع به خود شهرداری و شورا مربوط می شود

,

بیکی ادامه داد: در این خصوص؛ دستگاه های اجرایی، اطلاعی از این واگذاری ندارند و این موضوع اتفاقی بوده که در داخل خود این شهر اتفاق افتاده و شهرداری و شورای شهر قرار بوده کاری بکنند، اما نتوانسته اند. در این خصوص شورای شهر و شهرداری، مبلغی هم از کسبه دریافت کرده اند اما اکنون مدعی اند که این مبلغ را بابت این موضوع نگرفته اند.

,

وی گفت: بنده قبلا هم به کسبه گفته ام که در این خصوص اقدام کنند و حقشان را بگیرند. البته اگر این موضوع اثبات هم شود، حق آنها فقط مبلغی است که به حساب شهرداری پرداخت کرده اند نه زمین، چون زمینی در کار نبوده است.

,

اصلا زمینی برای واگذاری وجود نداشته

, اصلا زمینی برای واگذاری وجود نداشته,

فرماندار نهبندان با اشاره به اینکه این موضوع به خود شهرداری مربوط می شود که شهرداری هم یک نهاد عمومی غیردولتی است، اظهارکرد: اگر شهرداری زمین داشته است، باید آن را به کسبه می داده و اگر هم زمین نداشته و ثبت نام کرده و پول گرفته، کار درستی انجام نداده است.

,

وی با بیان اینکه سندی در مورد این زمین ها وجود ندارد و اصلا زمینی وجود نداشته است که آن را واگذار کنند، گفت: ادارات هم در این موضوع دخیل نبوده اند و این موضوع به هیچ کدام از ادارات مربوط نمی شود. در این خصوص خود شهرداری و شورای شهر وقت باید پاسخگو باشند که بنده هم گفته ام باید اقدام قضایی شود.

,

پیگیری ایجاد ناحیه صنعتی برای شوسف

, پیگیری ایجاد ناحیه صنعتی برای شوسف,

فرماندار نهبندان اظهارکرد: اما کاری که اکنون در حال پیگیری آن هستیم، تعیین و اختصاص زمین هایی به عنوان ناحیه صنعتی برای شهر شوسف است که اکنون این اراضی در مرحله واگذاری از منابع طبیعی به راه و شهرسازی است.

,

بیکی افزود: این اراضی که قرار است به شهرک کارگاهی تبدیل شود، در ابتدای جاده ذهاب است و الان هم در مرحله واریز وجه حق عرفی به مبلغ حدود 200 میلیون تومان است که پس از تامین اعتبار و واریز این مبلغ، زمین تحویل راه و شهرسازی می شود. پس از آن هم راه و شهرسازی با همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان، اقدام به تهیه طرح و دریافت مجوز خواهد کرد. این موضوع اکنون در حال پیگیری است که امیدوارم بزودی انجام شود.

,

وی با بیان اینکه این اراضی هم برای صنوف آلاینده و هم برای ایجاد واحدهای تولیدی هدفگذاری شده است، گفت: مساحت این اراضی زیاد است، اما اتاق اصناف و اداره صمت، میزان اراضی مورد نیاز برای ساماندهی صنوف آلاینده را سه هکتار اعلام کرده اند.

,

انتقال همه صنوف آلاینده

, انتقال همه صنوف آلاینده,

فرماندار نهبندان با اشاره به اینکه در قالب این طرح همه صنوفی را که در چهارچوب صنوف آلاینده مطرح باشد را منتقل و زمین واگذار خواهیم کرد، ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که هر کسی که ساکن باشد و کار صنفی آلاینده داشته باشد را در قالب این طرح منتقل کنیم. اولویت واگذاری این اراضی هم بر اساس شاخصه های متعددی مثل داشتن پروانه کسب، داشتن فعالیت و سابقه کار، بومی بودن، سکونت و ... خواهد بود.

,

بیکی در خصوص این موضوع که آیا در طرح انتقال صنوف آلاینده، کسبه ای که در سال 1385 متقاضی زمین بوده اند، در اولویت خواهند بود یا خیر، هم گفت: همانطور که گفتم؛ در آن زمان اصلا زمینی برای واگذاری نبوده است و اکنون هم ما نمی توانیم به استناد یک واگذاری که شهرداری داشته است، امروز افراد دیگری را از حقشان محروم کنیم. چرا که ممکن است اکنون آن افراد اصلا واحد صنفی نداشته باشند، اما قطعا به افرادی که واحد صنفی داشته باشند، کمک خواهد شد.

,

وی بیان کرد: با توجه به اینکه این موضوع به 15 سال قبل برمی گردد، ممکن است عده ای از افرادی که از شورای شهر و شهرداری برگه دارند، اکنون نباشند و موضوع بورس بازی و واگذاری به دیگران هم مطرح باشد.

,

بر اساس این گزارش؛ قطعا با انتصاب شهردار جدید شوسف، فرصت بهتری برای پیگیری موضوع توسط کسبه محروم مانده از حق و حقوقشان ایجاد می شود. از طرف دیگر با توجه به اینکه این کسبه از اقشار محروم و سطح پایین جامعه هستند و ممکن است مبلغ 200 هزار تومان سال 1385 را با هزار زحمت پس انداز یا قرض گرفته باشند، این حقشان نیست که 15 سال بدون هیچ حمایت و پشتوانه ای به دنبال حقشان دوندگی کنند و در پایان هم دستشان خالی بماند. قطعا با پیگیری مسئولان، این گره کور 15 ساله هم قابل حل خواهد بود؛ البته اگر کسی بخواهد... .

,

انتهای پیام /

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه