اخبار داغ

چوبی که لای چرخ عظیم خودرو بروجرد گیر کرده است؛

بزرگ‌ترین کارخانه خصوصی خودروسازی کشور اسیر بی‌تدبیری‌ها/ نبض "عظیم خودرو" کند می‌زند

بزرگ‌ترین کارخانه خصوصی خودروسازی کشور اسیر بی‌تدبیری‌ها/ نبض "عظیم خودرو" کند می‌زند
خط تولید کارخانه عظیم خودرو بروجرد، بزرگ‌ترین کارخانه خصوصی خودروسازی کشور بازهم در دور کند قرار گرفته و کارگران این کارخانه خانه نشین شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، حدود ۴۰ درصد صنایع استان لرستان در بروجرد وجود دارد، صنایعی از جمله صنعت کاشی سازی، نساجی، داروسازی و خودروسازی که متاسفانه در سال های گذشته بسیاری از واحدهای بزرگ صنعتی در بروجرد با مشکل مواجه شده و تعطیل و نیمه تعطیل شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  سفیرافلاک,

سامان کاشی که روزگاری بسیار ممتاز و برند بود به دلایلی تعطیل و با گذشت سالها از تعطیلی این واحد اما هنوز به چرخه تولید بازنگشته است و در این سالها تنها وعده هایی برای احیای آن از سوی مسئولان اعلام شده که هیچکدام رنگ تحقق به خود نگرفت.

,

از دیگر واحدهای صنعتی بروجرد کارخانه عظم خودرو(زاگرس خودرو) بود که در سال ۱۳۷۵ فعالیت این کارخانه آغاز و نخستین خودروی تولیدی این شرکت در سال ۱۳۸۱ روانه بازار شد، این کارخانه پروتون را در چهار مدل تولید کرد و حدود ۵۰۰ نفر در این واحد تولیدی مشغول به کار بودند.

,

,

, ,

نان کارگران آجر شد

, نان کارگران آجر شد, نان کارگران آجر شد,

با توجه به اینکه یکی از مشکلات شهرستان بروجرد بیکاری بوده، امید میرفت با راه اندازی چنین واحدی بخشی از مشکلات حوزه بیکاری برطرف شود اما پس از ۱۰ سال فعالیت، این کارخانه با مشکلاتی همراه شد که در نهایت ۴۰۰ کارگر از کار بیکار شده و تولید این واحد متوقف شد.

,

اگرچه از سال ۹۱ تاکنون به صورت مقطعی فعالیت هایی در این واحد انجام و پس از مدتی دوباره تعطیل می شود اما هنوز مانند گذشته این واحد جان دوباره نگرفته و نبض فعالیت در کارخانه به سختی می زند.

,

در سال ۹۹ این واحد قرار بود با تولید ۶۰ دستگاه خودرو در ماه با اشتغال ۱۸۰ نفر دوباره به مدار تولید بازگردد اما پس از مدتی مجدد با تعطیلی روبرو شد.

,

این کارخانه از ابتدای راه اندازی تا سال ۹۶ به نام زاگرس خودرو فعالیت داشت و در سال ۹۶ به شرکت عظیم خودرو واگذار شد و به این نام تغییر یافت.

,

سالهاست که مهمترین مطالبه و خواسته مردم شهرستان بروجرد احیای واحدهای تولیدی راکدی است که با راه اندازی مجدد آنها صدها کارگر مشغول به کار می شوند، واحدهایی که میلیاردها تومان سرمایه در آنها خاک می خورد.

,

مدتهاست که خبر از پیگیری برای رفع مشکلات و احیای این واحدها شنیده می شود ولی تاکنون تحقق نیافته است.

,

, ,

پیگیری رفع مشکلات عظیم خودرو

, پیگیری رفع مشکلات عظیم خودرو, پیگیری رفع مشکلات عظیم خودرو,

در ۱۱ مرداد سال جاری محمد رزم رییس کل دادگستری استان لرستان در حاشیه بازدید از کارخانه عظیم خودرو بروجرد، اظهار داشت: این مجموعه ظرفیتی قابل توجه، مهم و اشتغالزا در این شهرستان است و با وجود برخی مشکلات جاری، ضرورت دارد تولید این کارخانه نباید متوقف باشد.

,

وی افزود: اموال، املاک و دارایی های این مجموعه معادل دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد و با ۲۵۰ هکتار زمین توان بکارگیری و اشتغال ۷۰۰ نفر را در شرایط ایده آل دارا می باشد.

,

رئیس کل دادگستری لرستان با اشاره به تولید سالانه ۸۰ هزار دستگاه خودرو توسط کارخانه عظیم خودرو بروجرد، گفت: موانع قضایی و حقوقی این مجموعه در استان نبوده و پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل و در نهایت رای دادگاه نیز صادر و قطعی شده است.

,

رزم با بیان اینکه در راستای کمیته حمایت از سرمایه‌گذاری مشروع و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه رفع مشکلات عظیم خودرو در حال پیگیری است، افزود: این کارخانه هیچ دیونی نداشته و تسهیلاتی نیز دریافت نکرده که قابل توجه و ارزشمند است و باید رفع مشکلات آن به صورت ویژه پیگیری شود.

,

وی با تاکید بر ضرورت جبران ضرر و زیان شکات خصوصی، از پیگیری‌ها برای راه‌اندازی مجدد کارخانه عظیم خودرو در راستای شعار حمایت از تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها خبر داد و بیان کرد: باید از ظرفیت ستاد اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در جهت راه‌اندازی و احیای این‌گونه کارخانه‌ها استفاده شود.

,

, ,

فعالیت کارگران به حداقل رسید

, فعالیت کارگران به حداقل رسید, فعالیت کارگران به حداقل رسید,

عبدالعلی گیوه کی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: با توجه به مشکلات قضایی که در کارخانه عظیم خودرو وجود دارد، از ابتدای سال جاری فعالیت کارگران در این واحد به حداقل خود رسید به طوری که کارگران در برخی از موارد با توجه به نیاز شرکت، در محل کارخانه حضور داشتند.

,

وی افزود: برهمین اساس تصمیم گرفته شد بیمه این کارگران قطع نشود و زحمات آنان برای آینده دو چندان نگردد که در این راستا مقرر شد بیمه این کارگران حتی اگر در محل کار هم نبودند از طرف کارفرما به حساب تامین اجتماعی واریز شود.

,

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد تصریح کرد: ۱۰۸ نفر در این واحد تولیدی مشغول به کار بودند که هشت نفر از کارکنان حوزه تاسیسات و ۳۰ نفر نگهبان های شیفی، در مجموع ۳۸ نفر در محل کار هستند و مابقی که ۷۰ نفر از کارگران بودند با حفظ واریز حق بیمه در صورت امکان کار، مشغول به کار شوند و بیمه آنها نیز واریز شود.

,

گیوه کی خاطر نشان کرد: کسانی هم که موافق این روش نبودند باید به مراجع اداری کار مراجعه و برای بیمه بیکاری اقدام کنند.

,

وی با اشاره به مشکلات کارخانه گفت: با توجه به اینکه اموال مالک اصلی این شرکت توقیف است در سنوات قبل مقداری از اموال آزاد شد و مبالغ به حساب شرکت ها برای حفظ آنها واریز شد.

,

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد خاطرنشان کرد: البته مدیر عامل این شرکت عوض شد که با هماهنگی قوه قضائیه و استانداری و دستگاه ها، به نظر می رسد تنها نسخه ای که می تواند مشکل این شرکت را حل کند این است که با آزاد شدن قسمتی از اموال توقیف شده مالک شرکت و واریز آن به حساب شرکتها بتوان سرمایه در گردش را در این واحد تامین کرد تا مشکلات این واحد برطرف گردد.

,

احیای ۱۵ واحد راکد در دستور کار است

, احیای ۱۵ واحد راکد در دستور کار است, احیای ۱۵ واحد راکد در دستور کار است,

حمید آزادبخت رئیس اداره صمت بروجرد گفت: کارخانه خودروسازی عظیم خودرو یکی از واحدهای صنعتی شهرستان بروجرد است که هر چند وقت یکبار و به صورت مقطعی فعالیت دارد البته برای رفع مشکلات این واحد تولیدی تاکنون جلسات و پیگیری های فراوانی صورت گرفته تا بتوان با رفع مشکلات، مجدد این واحد احیا شود.

,

وی افزود: ظرفیت تولید این کارخانه روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ خودرو در نظر گرفته بود که قطعا با رفع مشکلات می توان بخشی از این میزان را تولید کرد.

,

رئیس اداره صمت بروجرد با تاکید بر رفع مشکلات واحدهای تولیدی و احیای آنها، تصریح کرد: در شهرستان بروجرد ۱۵ واحد تولیدی راکد در دستور کار قرار دارند که موانع آنها برطرف و دوباره به چرخه تولید بازگردند.

,

آزادبخت عنوان کرد: در همین راستا برنامه ریزی های لازم صورت گرفته تا با بررسی و پیگیری های مستمر بتوانیم واحدهایی که راکد هستند با احیا، در مسیر تولید و اشتغال فعال شوند.

,

با همه این تفاسیر به نظر می رسد با توجه به شعار سال می طلبد مسئولان همه همت خود را برای احیای واحدهای تولیدی شهرستان بروجرد از جمله عظیم خودرو به کار بگیرند تا علاوه بر تولید، اشتغالزایی کارگران را به دنبال داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه