اخبار داغ

در گفت‌وگو با بازیگر و پیشکسوت سینما و تلویزیون مطرح شد؛

چالش‌های انباشته عامل کوچ مخاطبان می‌شود/ اُفت تولیدات در روزگار تنگ‌دستی تلویزیون

چالش‌های انباشته عامل کوچ مخاطبان می‌شود/ اُفت تولیدات در روزگار تنگ‌دستی تلویزیون
نبود منابع مالی، موانع خودساخته، خانه‌نشینی‌های کرونایی و به طور کلی چالش‌های انباشته چندین ساله به تهدیدی برای جامعه مخاطبان تلویزیون تبدیل شده و افت کمی و کیفی تولیدات آن را رقم زده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز: در سال‌های نه چندان دور تلویزیون منبع اصلی و بی‌رقیبی برای عرضه تولیدات و پُر کردن اوقات فراغت مردم بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
این روزها اما به تناسب شتاب گرفتن سیر نزولی رشد کمی و کیفی در تلویزیون، رقبای دیگری به گردونه رقابت پیوسته‌اند که به واسطه عبور از برخی کاستی‌ها و موانع به مراتب عملکرد بهتری داشته و توانسته‌اند ذائقه مخاطب را به سمت خود متمایل کنند.
,
 
,
در مقابل به نظر می‌رسد تلویزیون بر خلاف سال‌های درخشان گذشته نتوانسته اقبال عمومی را با خود همراه کند و به این ترتیب به مرور زمان می‌رود تا بخشی از مخاطبانش به ویژه نسل جوان امروزی را برای همیشه از دست بدهد.
,
 
,
در این راستا و به منظور ریشه‌یابی مهمترین عوامل موثر و دخیل در اُفت کمی و کیفی تولیدات تلویزیون، کاهش جامعه مخاطب و عقب ماندن رسانه ملی از میدان رقابت تولید و عرضه آثار هنری با صفا آقاجانی از بازیگران و پیشکسوتان سینما و تلویزیون به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
, صفا آقاجانی,
 
,
 چه عواملی موجب کاهش تولید و کیفی‌سازی در تلویزیون شده‌اند؟
,  چه عواملی موجب کاهش تولید و کیفی‌سازی در تلویزیون شده‌اند؟,  ,
 
,
آقاجانی: در شرایطی که منابع اعتباری مورد نیاز برای تولید آثار کیفی تامین نمی‌شود، بسیاری موفق به تولید اثر در رسانه ملی نشده و برخی‌ها تنها با حمایت اسپانسر قادر به تولید فیلم و پخش آن در تلویزیون می‌شوند.
, آقاجانی: , آقاجانی: ,
 
,
تامین بودجه در عرصه هنر علاوه بر اینکه با افزایش فعالیت هنرمندان موجب می‌شود چرخ زندگی آنان بچرخد، با سرمایه‌گذاری و تولید آثار بیشتر مانع دوری افراد جامعه از دنیای هنر و تاثیرات آن بر ابعاد زندگی‌شان می‌‎شود.
,
 
,
اما چه بسیارند هنرمندانی که تنها در زمان تولید و ایفای نقش در فیلم درآمد دارند و نه از محل دیگری، حال تصور کنید بیکاری ناشی از عدم تامین بودجه‌های لازم چه مشکلات مالی و اقتصادی را برای آنان به همراه می‌آورد.
,
 
,
موضوع بعدی اینکه پس از تولید، ارزشیابی برای پخش گاها آنقدر زمان می‌برد تا به پخش برسد که انگار تولید نشده است.
,
 
,
از همه این موضوعات که بگذریم، شیوع کرونا در کشور به مراتب آسیب‌ها و لطمات سنگین‌تری را برای فعالان عرصه هنر به ارمغان آورد و علاوه بر خانه‌نشینی بسیاری از آنان، موجب اُفت به مراتب بیشتر تولیدات شد.
,
 
,
 با این تفاسیر عامل اصلی پیشتازی شبکه نمایش در جذب مخاطب به منابع بودجه‌ای آثار آن برمی‌گردد؟
,  با این تفاسیر عامل اصلی پیشتازی شبکه نمایش در جذب مخاطب به منابع بودجه‌ای آثار آن برمی‌گردد؟,  ,
 
,
آقاجانی: بله، یکی از موضوعات اصلی که علاوه بر افزایش تولید در شبکه نمایش خانگی، دست تهیه‌کنندگان و کارگردانان را در انتخاب فیلمنامه، انتخاب بازیگر و تعداد بازیگران باز گذاشته و به آن‌ها کمک می‌کند تولیدات به مراتب کیفی‌تری داشته باشند این است که چالشی به نام مضیقه مالی ندارند.
, آقاجانی: , آقاجانی:,
 
,
از سویی تلویزیون آنقدر خطوط قرمز فراوان را پیش پای فیلمسازان ایجاد و ترسیم کرده که خیلی‌ها از فیلم‌سازی برای رسانه ملی پشیمان و منصرف می‌شوند.
,
 
,
یا بعضا موضوعات تولیدات با عبور از فیلتراسیون، متفاوت از آن چیزی که در بطن جامعه اتفاق می‌افتد، از آب درمی‌آید.
,
 
,
بنابراین بر خلاف تصور و انتظار، این دسته از تولیدات نه تنها سهم تعیین‌کننده‌، کارآمد و اثربخشی در بیان و انعکاس موضوعات اجتماعی و فرهنگی روز جامعه ندارند، نمی‌توانند مخاطبان زیادی را جذب کرده و پربیننده دیده شوند.
,
 
,
یکی از آفت‌های اصلی دامنگیر تلویزیون این است که مسائل، چالش‌ها و آسیب‌های مبتلابه جامعه به واسطه وجود خطوط قرمز گاه حتی با چندسال تاخیر به تلویزیون می‌رسند، یعنی درست زمانی که موضوع مورد طرح تازگی برای مردم نداشته و ای بسا قُبح بسیاری از آسیب‌ها و آفت‌های اجتماعی شکسته شده است.
,
 
,
این در حالی است که طرح به هنگام، به جا و مقتضی زمان آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در رسانه ملی نه تنها می‌تواند در حکم ترمز توقف بسیاری از چالش‌ها عمل کند که با هوشیاری و آگاهی‌بخشی به مردم از افزایش آن در بستر اجتماع جلوگیری می‌کند.
,
 
,
آنچه بیشتر از همه اینها مایه تاسف است اینکه طرح برخی آفت‌های اجتماعی در تلویزیون و لو دیرهنگام، زبان نقادی برخی منتقدانی که چشم‌هایشان را بر روی مسائل واقعی اجتماعی بسته‌اند باز می‌کند.
,
 
,
در حالی که بهتر است به جای نادیده‌انگاری مشکلات، واقع‌بینانه به طرح آن‌ها پرداخت و دست فیلمسازان را برای پرداختن به این قبیل موضوعات باز گذاشت.
,
 
,
جدای از موضوعات یاد شده اثر تخریبی حضور تکراری و حذف برخی دیگر از بازیگران بر تولیدات تلویزیونی را چطور می‌بینید؟
, جدای از موضوعات یاد شده اثر تخریبی حضور تکراری و حذف برخی دیگر از بازیگران بر تولیدات تلویزیونی را چطور می‌بینید؟,
 
,
آقاجانی: تولید آثار آپارتمانی به ناچار کارگردانان و دست‌اندرکاران ساخت فیلم را به سمت استفاده از بازیگران محدود سوق می‌دهد که از محبوبیت مردمی بیشتری برخوردار بوده و یا به واسطه سابقه موفق بازی در نقش‌های مشابه در جذب مخاطب بیشتر سهم دارند.
, آقاجانی: , آقاجانی: ,
 
,
به عبارت بهتر توجه به جنبه بصری تولیدات موجب گرایش عوامل تولید به سمت همکاری با هنرپیشه‌هایی می‌شود که ‌حضورشان می‌تواند به پرمخاطب‌تر شدن فیلم کمک کند و اینگونه ظرفیت بازیگرانی که سال‌های عمرشان را صرف حرفه‌ای شدن کرده‌اند، نادیده گرفته می‌شود.
,
 
,
با این تفاسیر مهمترین راهکارهای برون رفت از شرایط حاکم بر رسانه ملی را در چه می‌دانید؟
, با این تفاسیر مهمترین راهکارهای برون رفت از شرایط حاکم بر رسانه ملی را در چه می‌دانید؟,
 
,
آقاجانی: اهتمام جدی به تامین منابع مالی و اعتباری و توجه به اهمیت این موضوع در افزایش تولیدات در دو بعد کمی و کیفی، عبور از کلیشه‌ها و موانع خود ساخته و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های همه بازیگران برای حرفه‌ای‌تر شدن از جمله این راهکارها است.
, آقاجانی:, آقاجانی:,
 
,
نباید فراموش کرد که مشکلات به یک باره ایجاد نشده بلکه محصول سال‌ها عدم واکاوی و رهاشدگی هستند، بنابراین احصاء و حل ریشه‌ای چالش‌ها و تلاش برای حذف و حل تدریجی آن‌ها کارایی عملکردی تلویزیون را ارتقاء می‌دهد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه