اخبار داغ

گوشه‌ای از درخواست‌های اهالی خراسان جنوبی از رئیس جمهور

گوشه‌ای از درخواست‌های اهالی خراسان جنوبی از رئیس جمهور
بی‌توجهی به ظرفیت‌های خراسان جنوبی باعث شده است استان، کم‌برخوردار از امکانات تلقی شود و مانعی بر توسعه استان شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش نقل از خاورستان، اهالی خراسان جنوبی علی‌رغم وجود ظرفیت‌های زیاد در استان از جمله نیروی انسانی و معادن اما از بسیاری از امکانات محروم هستند و استانی کم‌برخوردار به شمار می‌آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

خراسان جنوبی سومین استان وسیع کشور بوده و طول راه و جاده های این استان بسیار زیاد است اما سهم خراسان جنوبی از باند دوم جاده، بسیار کم است.

,

پروژه های جاده ای نیمه تمام از جمله جاده بیرجند _ قاین سال‌هاست در استان آغاز شده اما به اتمام نرسیده است. تصادفات فراوان منجر به فوت در این جاده آن‌را به جاده مرگ معروف کرده اما دریغ از همت مسئولان برای سرعت بخشی به اتمام دوبانده شدن.

,

راه آهن خراسان جنوبی یکی دیگر از نیازهای استان است که با پیگیری های بسیار زیاد مسئولان در سال‌های پایانی دولت تدبیر و امید کلنگ زنی شد و تاکنون تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

,

جاده های شهری و روستایی نیمه تمام زیادی در استان داریم که به دلیل مسائل مالی به اتمام نرسیده است. حمل و نقل هوایی و افزایش پروازها در استان نیازمند توجه است.

,

آب یکی دیگر از مشکلات روستاهای خراسان جنوبی است. در استان حدود ۵۰۰ روستا با تانکر آبرسانی سیار میشود. درصدی از روستاهایی که آبرسانی پایدار شده با مشکلات فنی ایستگاه های پمپاژ مواجه شد و آب پایداری ندارد.

,

سیلی خشکسالی سال به سال بر چهره خراسان جنوبی شدت میگیرد و دامداران و کشاورزان را چشم انتظار یک قطره باران گذاشته است. خشک شدن درختان و محصولات کشاورزی و تلف شدن دامها به دلیل عدم تامین علوفه اهالی خراسان جنوبی را داغدار کرده است.

,

طوفان و سیل نیز زحمات کشاورزان و دامداران را هدف گرفته و بر مشکلات افزوده است. مشکلات در احداث مجتمع های گلخانه ای، کمبود تامین علوفه و نهاده دامی، وجود نوسان در قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ، افزایش قیمت کالاهای اساسی از دیگر مشکلات مربوط به این بخش است.

,

افزایش قیمت مسکن و اجاره بها، بیکاری، نبود صنعت، اقتصاد ضعیف، بی توجهی به ظرفیت های استان از جمله معادن، خام فروشی مواد معدنی، نبود کارخانه برای فرآوری محصولات راهبردی کشاورزی، بازار نامناسب زرشک و زعفران نمونه های کوچکی از مشکلات و دغدغه های مردم استان است.

,

عدم حمایت از سرمایه گذار در بخش صنعت، اقتصاد، گردشگری، صنایع دستی و ... نیز مانع پیشرفت استان شده است.

,

عدم آنتن دهی تلفن همراه، اینترنت، نبود زیرساخت تلفن ثابت نیز مشکلاتی است که نیازمند توجه است.

,

نبود امکانات بهداشتی مناسب در برخی از نقاط استان، کمبود پزشک و پرستار، عدم ماندگاری پزشکان در استان به دلیل کمبود امکانات، کمبود تجهیزات پزشکی در برخی از بیمارستانها، پروژه های نیمه تمام بخش بهداشت و درمان نیز گوشه دیگری از مشکلات استان است.

,

پروژه های عمرانی نیمه تمام در حوزه راه، مجتمع های آبرسانی، فرسودگی شبکه های انتقال آب، مسکن، کشاورزی، آبخیزداری، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و ... به دلیل مسائل مالی مشکلاتی است که نیازمند توجه و اعتبار برای اتمام است.

,

بازارچه های مرزی ظرفیت فوق العاده ای برای استان است که متاسفانه از چهار بازارچه دو بازارچه غیر فعال و دو بازارچه فعال است؛ بازارچه یزدان در شهرستان زیرکوه پس از سالها تعطیلی یک هفته ای میشود بازگشایی شد. بازارچه گلورده در درمیان و دوکوهانه نهبندان نیز مستلزم بازگشایی است. با بازگشایی بازارچه ها صادرات و واردات از استان رونق گرفته و برای اقتصاد استان مهم است.

,

مطالبات نیروهای شرکتی از پیمانکاران و ادارات مربوطه نیز مشکل دیگری است که گریبانگیر عده قابل توجهی از نیروهای شرکتی که اغلب قشر نیازمند جامعه هستند شده و تاخیر چند ماهه در پرداخت ها در این شرایط سخت اقتصادی عرصه را بر آنها تنگ کرده است.

,

دور بودن خراسان جنوبی از مرکز باعث عدم توجه به این استان شده است. جابجایی بسیار زیاد استانداران استان به گونه ای که طی پنج سال چهار استاندار تغییر کردند مانع پیشرفت استان میشود. نگاه به خارج استان برای استفاده از نیروهای انسانی، انتخاب مدیران کل و معاونان استاندار از سایر استانها به دلیل عدم شناخت از استان نه تنها باعث رشد و توسعه خراسان جنوبی نمیشود بلکه سرعت پیشرفت استان را کاهش میدهد. نگاه جزیره ای به استان و مشکلات، موازی کاری، عدم همکاری برخی از دستگاه های اجرایی برای رفع مشکلات شرایط توسعه استان را فراهم نمیکند.

,

اهالی خراسان جنوبی برای رفع مشکلات استان در تمامی زمینه ها مسکن، صنعت، گردشگری، حمل و نقل، آب، بهداشت و درمان، آموزش و پروش، استفاده از ظرفیت نخبگان، نیروهای انسانی مستعد و جوانان جهادی و انقلابی و سایر موارد چشم امیدشان به "دولت مردمی ایران قوی" است.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه