اخبار داغ

مدیرگروه جهادگران بدون مرز خراسان جنوبی:

وضعیت آب در خراسان جنوبی نیازمند توجه دولت سیزدهم است

وضعیت آب در خراسان جنوبی نیازمند توجه دولت سیزدهم است
مداح گفت: مقوله آب بسیار مهم است و اگر به مدیریت منابع آب در خراسان جنوبی توجه نشود شاهد بحران‌هایی مانند فرونشست زمین در دشت سرایان خواهیم بود که در پی آن شاهد مشکلات اجتماعی تخلیه روستاها که تبعات امنیتی دارد خواهیم بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احسان مداح مسئول گروه جهادگران بدون مرز خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: گروه جهادگران بدون مرز استان تصمیم گرفت برنامه سازگاری با کم آبی به همراه سند سیمای آب استان، منابع، چالش و راهکارهای آب خراسان جنوبی را تقدیم رئیس جمهور کند‌.  

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

وی افزود: این سندها از مدتها قبل توسط دستگاه های متولی از جمله شرکت آب و فاضلاب، آب منطقه ای و جهاد کشاورزی تهیه شده و حاوی اطلاعاتی است که اگر دقت و رعایت شود میتواند ما را از بحرانی که ممکن است در سالهای آینده شاهد باشیم خارج کند.  

,

مدیر گروه جهادگران بدون مرز خراسان جنوبی بیان کرد: مقوله آب بسیار مهم است و اگر به مدیریت منابع آب در استان توجه نشود شاهد بحران هایی مانند فرونشست زمین در دشت سرایان خواهیم بود که در پی آن مشکلات اجتماعی تخلیه روستاها، شهرها که تبعات امنیتی دارد خواهیم بود.  

,

مداح عنوان کرد: اگر مدیریت منابع آب استان انجام نشود هیچ کاری در حوزه آب در خراسان جنوبی انجام نخواهد شد.  

,

وی به برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت اشاره و اظهار کرد: برنامه بلند مدت بحث انتقال آب به استان است که نقدهایی به آن وارد است. اما برای کوتاه مدت چاره ای نداریم جز اینکه مدیریت منابع آب را انجام دهیم.  

,

مدیرگروه جهادگران بدون مرز خراسان جنوبی گفت: حدود ۸۸ درصد منابع آب استان مربوط به بخش کشاورزی ، ۹ درصد شرب و ۳ درصد صنعت و خدمات است‌ لذا لازم است مدیریت آب از بخش کشاورزی آغاز شود.  

,

مداح بیان کرد: در خراسان جنوبی بیش از ۳۸۰۰ حلقه چاه، ۷ هزار قنات و بیش از ۲۹۰۰ چشمه داریم. آنچه مشخص است ما سالانه تقریبا ۶۶۰ میلیون متر مکعب آب از چاه های استان برداشت میشود. ۲۰۹ میلیون متر مکعب آب از قنوات و ۳۷.۵ میلیون متر مکعب از چشمه ها برداشت میشود.  

,

وی به کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی اشاره و افزود: نیز به مطالعه اولیه در اجرای طرح های آبخیز و آبخوان داری است که سبب ناکارآمدی و هدررفت هزینه ها نشود.  

,

مدیرگروه جهادگران بدون مرز خراسان جنوبی گفت: در استان شاهد اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار بدون مطالعه اولیه دقیق، احداث برخی بندها در استان بدون توجیه فنی و اقتصادی، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری بدون مطالعه اولیه دقیق هستیم که نباید این گونه باشد.  

,

مداح اظهار کرد: کسری مخازن آب استان ۱۱۰ میلیون متر مکعب، متوسط افت سطح آب زیرزمینی در استان ۲۷ سانتی متر، متوسط هدایت هیدرولیکی نیز عدد خیلی بالایی است. لذا باید مدیریت منابع آب را مورد توجه قرار دهیم.  

,

وی بیان کرد: در حوزه چالش های منابع آب استان راهکارهایی در این اسناد پیش بینی شده که شرایط را بهتر خواهد کرد. با توجه به کاهش سطح آب زیرزمینی به سمت شوری آب میرویم لذا شوری آب سبب خواهد شد برخی از کشت ها جایگزینی نداشته باشد و مخاطرات زیست محیطی به وجود بیاید.  

,

مدیرگروه جهادگران بدون مرز خراسان جنوبی تصریح کرد: باتوجه به اینکه آب کالایی اقتصادی و بهداشتی است و نقش مهمی دارد قیمت آن باید باتوجه به ارزشش باشد اما بهای پرداخت شده برای آب متناسب با ارزش نیست.  

,

مداح گفت: یکی از آسیب هایی که در حوزه آب شاهد هستیم دخالت دستگاه ها و مدیران غیر مسئول در حوزه آب استان است که باید حواسمان باشد حال که در دشت سرایان شاهد فرونشست هستیم اصراری بر برداشت بی رویه آب نباشد.  

,

وی خاطرنشان کرد: در برنامه کوتاه مدت در بخش کشاورزی باید تفکر صرفه جویی در حوزه آب را بر تفکر انتقال بین حوزه ای بقبولانیم. انتقال آب از دریای عمان پروژه دراز مدتی است.  

,

مدیرگروه جهادگران بدون مرز خراسان جنوبی اظهار کرد: نباید اجازه داد در حوزه آب شرب آب بیش از اندازه برداشت شود ضمن اینکه حدود ۳۵ درصد هدررفت آب در حوزه آب شرب داریم.  

,

مداح عنوان کرد: نمایندگان استان تحت نظرات غیر کارشناسی قرار نگیرند.  

,

وی اظهار کرد: برای بحث آب باید در شرق کشور توجه شود چراکه اگر توجه نشود شاهد مهاجرت از این استانها خواهیم بود.  

,

مدیرگروه جهادگران بدون مرز خراسان جنوبی به نیاز صنعت به آب اشاره کرد و گفت: از آب شور میتوان برای صنعت استفاده کرد یا صنعت را موظف به تصفیه فاضلاب تولیدی کرد.  

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه