اخبار داغ

سایه سیاه دلالان بر سر یاقوت سرخ؛

جای خالی صنایع تبدیلی در متمرکزترین انارستان ایران/ انار «تنگ سیاب» برند ندارد

جای خالی صنایع تبدیلی در متمرکزترین انارستان ایران/ انار «تنگ سیاب» برند ندارد
با توجه به اینکه ایران خاستگاه اولیه انار در جهان و انارستان «تنگ سیاب» متمرکزترین انارستان در سطح کشور است ولی سوءاستفاده دلالان از عرضه انار وعدم برند سازی مناسب این محصول، به چالشی مهم برای باغداران تبدیل‌شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، بزرگ‌ترین و مرغوب‌ترین انارستان به لحاظ کیفی و کمی در منطقه «تنگ سیاب» و ۶۰ کیلومتری شهرستان کوهدشت قرار دارد که همه‌ساله در فصل پاییز این محصول برداشت می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

با توجه به اینکه ایران خاستگاه اولیه انار در جهان و انارستان «تنگ سیاب» متمرکزترین انارستان در سطح کشور است ولی سوءاستفاده دلالان از عرضه انار وعدم برند سازی مناسب این محصول، به چالشی مهم برای باغداران انار تبدیل‌شده است.

,

در کوهدشت ۲۰۰۰ هکتار باغ انار وجود دارد که ازاین‌بین ۱۱۰۰ هکتار مربوط به باغات متمرکز انار منطقه «تنگ سیاب» است و ملس سیاب، یاقوت سیاب و امید سیاب از ارقام شاخص و مهم این منطقه به شمار می‌رود.

,

, ,

 ضرورت حمایت از مشاغل خانگی و صنایع تبدیلی

,  ضرورت حمایت از مشاغل خانگی و صنایع تبدیلی,  ضرورت حمایت از مشاغل خانگی و صنایع تبدیلی,

عزت جعفری، باغدار انارستان «تنگ سیاب» در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: در انارستان «تنگ سیاب» قشر عظیمی در حال کار و فعالیت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم هستند.

,

وی افزود: با توجه به اینکه شعار سال ۱۴۰۰، «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» است و همچنین امروز در شرایط تحریم قرار داریم می‌طلبد حمایت‌ها را از ظرفیت داخلی بیشتر کرده و موانع سر راه تولید را برداشت.

,

این باغدار انارستان «تنگ سیاب» عنوان کرد: جای خالی صنایع تبدیلی برای محصول انار کاملاً مشهوداست، بایستی مسئولان ذی‌ربط درزمینهٔ مشاغل خانگی، فعالیت رنگ رزی از پوست انار، تهیه آب انار و رب انار حمایت جدی کنند.

,

, ,

وی با اشاره به اهمیت نقش دولت در حمایت از باغداران، تصریح کرد: کلاس‌های ترویجی جهاد کشاورزی کافی نیست، بایستی راه و روش عرضه انار ارائه شود و طی کارگاهی اردوی از تجربیات موفق سایر باغات انار مطلع شویم.

,

سرنوشت تلخ کارخانه صنایع تبدیلی انار در «تنگ سیاب»

, سرنوشت تلخ کارخانه صنایع تبدیلی انار در «تنگ سیاب», سرنوشت تلخ کارخانه صنایع تبدیلی انار در «تنگ سیاب»,

قبادی، باغدار انارستان «تنگ سیاب» در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: بایستی به باغداران روش نگه‌داری و بسته‌بندی مناسب انار آموزش داده شود، متأسفانه ما حتی سبد بسته‌بندی پلاستیکی نداریم و باید از استان‌های هم‌جوار آن را تهیه کنیم.

,

وی با اشاره به اینکه امروز روش فروش انار مقداری بهتر شده است، افزود: درزمینهٔ کارخانه‌ای که در منطقه تنگ سیاب وجود دارد اقدام مثبتی صورت نگرفته و الآن به حال خود رهاشده است، درحالی‌که می‌توان با ارائه تسهیلات، آن را به ظرفیتی غنی در راستای صنایع تبدیلی محصول انار تبدیل کرد نه اینکه فقط یک انبار انباشت انار باشد.

,

این باغدار انارستان «تنگ سیاب» عنوان کرد: حمایت از مشاغل خانگی حائز اهمیت است، چراکه امروز اکثر خانه‌ها در تنگ سیاب اقدام به رب گیری و تهیه آب انار و فروش این محصولات فرآروی شده می‌کنند.

,

, ,

سایه سیاه دلالان و اجبار باغداران انار به فروش محصول خود

, سایه سیاه دلالان و اجبار باغداران انار به فروش محصول خود, سایه سیاه دلالان و اجبار باغداران انار به فروش محصول خود,

رضا علیزاده، کارشناس مسئول باغبانی کوهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: ارقام ملس سیاب، یاقوت سیاب وامید سیاب سه رقم شاخص محصول انارستان تنگ سیاب است که آن را به لحاظ کمی و کیفی نسبت به سایر نقاط کشور متمایز می‌کند.

,

وی افزود: درشتی، پوست صاف، یکدست بودن، قرمزی دانه و پوست، تاج کوتاه و نیمه‌باز، بدون زائده دنبالچه «صفات کمی» و نرم دانگی، قند، میزان ویتامین ث و سایر اسیدهای محلول «صفات کیفی» انارستان تنگ سیاب است.

,

کارشناس مسئول باغبانی کوهدشت با اشاره به اینکه انارستان «تنگ سیاب» برند خاصی ندارد، عنوان کرد: برداشت انار از باغات اواخر مهر و آبان ماه شروع می‌شود و به دلیل نداشتن سردخانه و سالن‌های لازم و مشکلات جاده بین مزارع در هنگام بارندگی، باغدار مجبور است محصول خود را به هر قیمتی بفروشد و در این فضا در دام برخی دلالان سوءاستفاده‌چی قرارمی گیرند و به دلیل مشکل کمبود سردخانه دلالان انار را باقیمت پایینی از باغدار خریداری می‌کند.

,

, ,

 وی با اشاره به اهمیت معرفی انار «تنگ سیاب» در کشور، تصریح کرد: درصدد هستیم در راستای تحقق این بحث، جشنواره‌ای ملی در سطح شهرستان برگزار کنیم.

,

 علیزاده گفت: سه سال پیش از طریق صادرات خرم‌آباد، بخش عمده‌ای از این محصول به کره جنوبی صادر و سال گذشته نیز بخشی از محصولات را به کشور روسیه ارسال کردیم.

,

کارشناس مسئول باغبانی کوهدشت بیان کرد: اگر انار سیاب به‌طور مطلوب ساماندهی شود و با برنامه، تغذیه صحیح و بسته‌بندی با برند خاص منطقه همراه باشد، به لحاظ کمی از بهترین نوع انار کشور به شمار می‌رود.

,

اهمیت ورود سرمایه‌گذار و بخش خصوصی به انارستان «تنگ سیاب»

, اهمیت ورود سرمایه‌گذار و بخش خصوصی به انارستان «تنگ سیاب», اهمیت ورود سرمایه‌گذار و بخش خصوصی به انارستان «تنگ سیاب»,

حجت‌الاسلام محمدرضا مبلغی نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: در جلسه‌ای که با نمایندگان و مسئولان جهاد کشاورزی برگزار شد بحث حمایت از کارگاه‌های تولیدی زودبازده صدور مجوزهای لازم آن مطرح شد.

,

وی با اشاره به‌ضرورت و اهمیت ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذار در انارستان «تنگ سیاب»، افزود: درزمینهٔ برگزاری جشنواره ملی و شناساندن این محصول باکیفیت، تلاش خواهیم کرد تا نور امیدی در دل مردم تابیده شود.

,

, ,

۴۵ هزار تن انار از باغات انار کوهدشت برداشت می‌شود

, ۴۵ هزار تن انار از باغات انار کوهدشت برداشت می‌شود, ۴۵ هزار تن انار از باغات انار کوهدشت برداشت می‌شود,

محمدتقی امرایی، رئیس اداره جهاد کشاورزی کوهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: سطح باغات انار کوهدشت بیش از ۲۰۰۰ هکتار می‌باشد که ازاین‌بین ۱۱۰۰ هکتار در منطقه «تنگ سیاب» قرار دارد.

,

وی با اشاره به میانگین عملکرد ۲۵ تن در هکتار از باغات انار، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم که امسال درمجموع ۴۵ هزار تن انار از سطح باغات انار کوهدشت برداشت شود و در منطقه تنگ سیاب این مقدار به‌اندازه ۳۲ هزار تن خواهد بود.

,

رئیس اداره جهاد کشاورزی کوهدشت عنوان کرد: امسال ۱۰۰ هکتار به ظرفیت باغات افزوده شد به‌طوری‌که محصولات آن در سال‌های بعد قابل‌برداشت است.

,

وی تصریح کرد: اجرای سایت محصول سالم در روستای ده برادر به‌عنوان پایلوت، برگزاری کلاس‌های ترویجی و انتقال تجربیات، اجرای سایت انار و بهبود تغذیه، اجرای پروژه مبارزه بیولوژیکی با کرم گلوگاه انار و رهاسازی زنبور تریکوگراما در سطح پنجاه هکتار، ازجمله اقدامات جهاد کشاورزی در انارستان تنگ سیاب است که عملکردها پس از مدتی ارزیابی و اگر نتیجه مثبت بود، این روش‌ها توسعه خواهند یافت.

,

امرایی با اشاره به توزیع کود بین باغداران، بیان کرد: به‌زودی در منطقه «زیر تنگ سیاب» سردخانه ۱۰۰ تنی به بهره‌برداری خواهد رسید، برای فعال کردن کارخانه‌ای که در این منطقه وجود دارد تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

,

, ,

رئیس اداره جهاد کشاورزی کوهدشت با اشاره به برگزاری جشنواره ملی انار، گفت: محصولات انار «تنگ سیاب» هرساله در غرفه‌ای از نمایشگاه تهران در معرض نمایش قرار داده می‌شود به‌طوری‌که شلوغ‌ترین غرفه نیز مربوط به محصول کوهدشت است و مردم از کیفیت آن راضی هستند.

,

 وی با اشاره به توزیع سم فسفر دو زنگ، نصب تله فرمونی و اجرای روش‌های سنتی برای مقابله با آفات، بیان کرد: در سیل سال ۹۸ آب‌بند چم قره دچار خسارت شد که نیاز به تعمیر و بازسازی مجدد دارد و در حوزه بالادستی تنگ سیاب بایستی عملیات آبخیزداری انجام شود و نقطه ابتدایی آن نیز روستای قبله است.

,

به گزارش سفیرافلاک، باغداری و تولید محصول باکیفیت یک امر بسیار مهم و همراه با مشکلات فراوان است، مسئولان ذی‌ربط بایستی درزمینهٔ حمایت از باغداران «تنگ سیاب» که متمرکزترین انارستان کشور است، اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و موانع را در این زمینه برطرف نموده تا با افزایش تولیدات داخلی همراه باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه