اخبار داغ

هر آنچه که باید درباره قارچ سیاه بدانیم

هر آنچه که باید درباره قارچ سیاه بدانیم
اخیرا شاهد افزایش موارد ابتلا به بیماری قارچ سیاه در برخی استان‌های کشور هستیم‌؛ اما قارچ سیاه چه علائمی دارد و راه مقابله با آن چیست؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، مدتها است که با افزایش آمار ابتلا به کرونا، اخباری مبنی بر مشاهده بیماری قارچ سیاه در برخی استان‌ها را می شنویم و همین موضوع موجی از نگرانی را میان مردم ایجاد کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

بیماری قارچ سیاه نوعی عفونت قارچی است که عموما در میان افراد دارای ضعف سیستم ایمنی مبتلا به کرونا دیده می شود که البته خوشبختانه قابلیت انتقال فرد به فرد ندارد هرچند متاسفانه نیمی از موارد ابتلا به آن درخواهند گذشت.

,

درحال حاضر یکی از نگرانی های موجود کمیاب بودن داروی قارچ سیاه است که سبب شده موارد ابتلا به آن از نظر فرآیند درمان با مشکل مواجه شوند.

,

قارچ سیاه قابلیت واگیر فرد به فرد ندارد

, قارچ سیاه قابلیت واگیر فرد به فرد ندارد, قارچ سیاه قابلیت واگیر فرد به فرد ندارد,

حسین بیگلری در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: واژه قارچ سیاه با اصطلاح پزشکی موکورمایکوزیس به این واسطه به این اسم خوانده می شود که ضایعات سیاه رنگی روی بینی و داخل دهان ایجاد می کند و نوعی عفونت فرصت طلب قارچی است که در افراد با ضعف سیستم ایمنی مانند بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده، بیمارانی که در درمان کرونا دوز بالای کورتن دریافت می کنند، افرادی که در حال شیمی درمانی هستند و کسانی با پیوند عضو عمدتا در معرض خطر ابتلا قرار دارند.

,

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیماری قارچ سیاه قابلیت انتقال فرد به فرد ندارد و تنها نوعی بیماری فرصت طلب است که در اثر افت سیستم ایمنی در افراد مستعد رخ می دهد.

,

بیگلری گفت: این نوع بیماری از قبل هم در داخل خاک، گیاهان، کپک‌های موجود در طبیعت یا سبزیجات فاسد وجود داشته است اما اولین بار طی اپیدمی کرونای دلتا در کشور هندوستان که از دوز بالای کورتن ها (یا استروییدها) برای درمان بیماران استفاده می کردند موارد قارچ سیاه به دنبال ابتلا به کرونا افزایش یافت که ایجاد نگرانی عمومی کرد.

,

, ,

وی عنوان کرد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، قارچ سیاه بیش از ۵۰ درصد خطر مرگ و میر به دنبال دارد که  ابتدا از هندوستان گزارش شد و با شیوع موج دلتا به ویژه در میان افراد مبتلا به کرونا که دوز بالای کورتن مصرف کردند مشاهده شد.

,

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بر اساس آنچه سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده از آنجا که قارچ سیاه قابلیت واگیر فرد به فرد ندارد بایستی با آگاهی بیشتر نگرانی های خود را در این باره کنترل کنیم.

,

بیگلری تصریح کرد: افراد مبتلا به قارچ سیاه علائم سرفه، تورم یک طرفه صورت، تب، تنگی نفس، سردرد و درگیری سینوس ها همراه با عوارض چشمی را  بروز می دهند همچنین قارچ سیاه می تواند پوست، سینوس، ریه، چشم و حتی مغز را درگیر کند.

,

وی افزود: از عوارض و خطراتی که در پی ابتلا به قارچ سیاه ایجاد می شود، آسیب به عصب بینایی و نابینایی است، همچنین از آنجا که باعث لخته شدن خون می شود می تواند خطر ایجاد آسیب جدی بر روی مغز و خطر مرگ و میر را به دنبال داشته باشد.

,

بیگلری با بیان اینکه بهترین راه پیشگیری است، گفت: در حال حاضر در دستورالعملهای کرونا برای افراد با ضعف سیستم ایمنی و مستعد ابتلا به قارچ سیاه بایستی دوز کورتن درمانی را تعدیل کنند تا سیستم ایمنی شدیدا سرکوب نشود همچنین افراد باید هنگام تماس با گرد و خاک و گیاهان  از ماسک استفاده کنند و از تماس با آب آلوده بپرهیزند زیرا بسیاری مواقع از طریق آب آلوده هم ممکن است به صورت استنشاقی این بیماری وارد دستگاه تنفسی شود در واقع راه انتقال در سایر موارد از طریق استنشاق است اما در بیماران مبتلا به نوع شدیدکرونای دلتا،  افراد مستعد و دارای بیماری زمینه ای جدی دیده می شود.

,

وی عنوان کرد: همه گیری بیماری کرونا باعث شد که بار سنگین کنترل کرونا در دستور کار اولیه همه سیستم های دست اندرکار کنترل سلامت قرار گیرد در واقع توجه بر کنترل  و مهار همه گیری بحران کرونا است.

,

بیگلری خاطرنشان کرد:ممکن است موارد تک گیر از قارچ سیاه در بیمارستان‌های کشور گزارش شده باشد اما این بیماری قابلیت انتقال فرد به فرد را ندارد و پزشکان معالج و متخصصان عفونی از طریق داروهای کمیاب نظیر  آمفوتریسین- بی اقدام به درمان موارد بیماری قارچ سیاه در افراد مستعد و با ضعف سیستم ایمنی می کنند.

,

, ,

وی افزود: آگاهی علمی در خصوص بیماری قارچ سیاه نیازمند اطلاع رسانی بیشتر است، از آنجا که این بیماری قابلیت انتقال فرد به فرد ندارد نبایستی باعث ایجاد وحشت و نگرانی عمومی شود بلکه تنها باید ارتقاء اطلاعات عمومی، سطح آموزش‌ها و دانستنی ها در این باره از طریق رسانه ها به صورت صحیح افزایش یابد و افرادی که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند بیشتر باید مراقب باشند‌.

,

بیگلری تصریح کرد: همچنان بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا و عوارض ناشی از آن، استفاده از ماسک، تزریق واکسن و رعایت دستور العمل های بهداشتی است.

,

داروی قارچ سیاه در برخی بیمارستان های منتخب کرمانشاه توزیع شده است

, داروی قارچ سیاه در برخی بیمارستان های منتخب کرمانشاه توزیع شده است, داروی قارچ سیاه در برخی بیمارستان های منتخب کرمانشاه توزیع شده است,

قباد محمدی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: داروهای بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کرونا را تأمین کرده ایم و در اختیار حدود ۶۰ داروخانه منتخب کرونایی که اغلب نزدیک مطب متخصصین عفونی، ریه و داخلی فعالیت می کنند، قرار داده ایم.

,

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: داروهای بیماران سرپایی به طور کامل تامین شده و در داروخانه ها موجود است و برای بیماران بدحال که اولویت تامین دارو برای آنها بالاتر است اقلامی از جمله رمدیسیویر،کورتن ها، سرم در اختیار همه بیمارستان‌های استان قرار گرفته است.

,

محمدی خاطرنشان کرد: موجودی داروی اکتمرا کم است و به طور سهمیه ای تحویل می شود البته  این دارو برای هر بیمار کرونایی هم قابل استفاده نیست زیرا عوارض آن فراوان است برهمین مبنا محدودتر در اختیار بیمارستانها قرار داده ایم.

,

وی عنوان کرد: در میان بیماران کرونایی که بستری می شود افرادی که سیستم ایمنی آنها در اثر درمان تضعیف می شود با احتمال کم ممکن است به بیماری قارچ سیاه مبتلا شوند که داروی این بیماری هم در برخی بیمارستان های منتخب توزیع شده است.

,

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: اکنون هم در حال پیگیری هستیم تا ظرف چند روز آینده مقدار بیشتری از داروی بیماران مبتلا به قارچ سیاه را به بیمارستان‌های منتخب تحویل دهیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه