اخبار داغ

آفت سبز؛ بلای جان "شیشم‌"های بشاگرد/ درختان مثمر هم تحت شعاع قرار گرفتند+عکس

آفت سبز؛ بلای جان "شیشم‌"های بشاگرد/ درختان مثمر هم تحت شعاع قرار گرفتند+عکس
هجوم آفت‌های سبز رنگ به درختان بومی روستای بشنو شهرستان بشاگرد طبیعت سبز این منطقه را نابود و مردم محلی را مضطرب کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین صالحی‌زاده عضو شورای اسلامی روستای بشنو بخش گوهران شهرستان بشاگرد صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار هرمز اظهار کرد؛ آفتی سبز رنگ به جان درختان شیشم(جگ) افتاده که با گسترش ناباورانه، اکثر این گونه های درختی را درگیر کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

صالحی زاده با بیان اینکه این کرم سبز ناشناخته توسط کارشناسان اداره منابع طبیعی شهرستان نمونه برداری شده است، گفت: تا کنون بیش از دو هفته از این اقدام گذشته و مردم محلی چشم انتظار اقدامی اساسی هستند.

,

وی همچنین از سرایت پذیری این آفت محلی سخن گفت و افزود: متاسفانه این آفت علاوه بر نابودی جگ ها به درختان مثمری همچون لیمو در روستاهای بخش گوهران بشاگرد نیز سرایت کرده است.

,

عضو شورای اسلامی روستای بشنو مناطق درگیر با این آفت سبز رنگ را روستاهای بشنو، درشهر،ایرر،کوه کَن و گیمَج عنوان و خاطرنشان کرد: از ابتدای روستای بشنو تا روستای درشهر قریب به 8 کیلومتر مسافت دارد که تحت پوشش گونه های درختی شیشم(جگ) هستند که طبیعت خاص و منحصر به فردی به این منطقه بخشیده است.

,

صالحی بر لزوم تسریع در شناسایی این آفت تاکید و ابراز کرد: در برخی از مناطق تحت پوشش این گونه درختی شرایط سم پاشی زمینی وجود ندارد که لازم است به صورت هوایی اقدام شود.

,

'شیشم' درختی بزرگ، خزان کننده و بومی کشورهای پاکستان، نپال، هندوستان و افغانستان است که درکشور ایران نیز دارای رویشگاه های طبیعی محدود با سطح اندک دراستان های هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان( منطقه جیرفت و کهنوج) می باشد.

,

چوب این درخت به راحتی به صورت ورقه قابل جدا شدن است و به همین جهت در روکش سازی ازآن استفاده می شود.

,

میوه درخت شیشم تند، تیز و گس است و بعنوان داروی خلط آور، دفع کننده کرم، ضد سوختگی و اشتها آور به کار می رود.

,

در زبان فارسی این درخت 'شیشم' نام دارد اما در هرمزگان و جنوب کرمان( جیرفت و کهنوج) آن را 'جگ' و در شهرستان آبادان 'سیسو' می گویند.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه