اخبار داغ

کارشناس سیاسی مطرح کرد؛

دیپلماسی لبخند بی نتیجه بود/ مقاومت دست برتر میدان مذاکره است

دیپلماسی لبخند بی نتیجه بود/ مقاومت دست برتر میدان مذاکره است
جایگاه هرکشور در تعامل با دنیا براساس موضعی و آرایش است که در تعامل با کشور ها به خود می گیرد و قطعا اگر از از موضع ضعف وارد روابط دیپلماتیک و سیاسی شود، شکست خورده از میدان دیپلماسی بیرون خواهد آمد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از مرآت؛ در روابط بین المللی کشورها دو مولفه قدرت و منافع ملی جایگاه و نقش هر کشور را در دنیا ترسیم می کند و کشور ها به میزان جایگاه قدرت خود در دنیا اعتبار پیدا خواهند کرد و اگر کشوری از موضع ضعف وارد روابط دیپلماتیک و سیاسی شود، قطعا شکست خورده از میدان دیپلماسی بیرون خواهد آمد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

و از سوی دیگر زمانی یک کشور قدرتمند است، که برای منافع ملی خود تلاش کند، اما تعریف منافع ملی برای کشور ما با هویت ملی و انقلابی  شکل می گیرد و نباید با این دو در تعارض باشد.

,

در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد بودیم که متاسفانه مذاکرات با استکبار جهانی نه در تامین منافع حقیقی ملت و نه در راستای قدرت کشور بلکه در موضع ضعف و تسلیم در برابر بیگانگان بود که  البته رنگ و بوی خیانت هم داشت و در نهایت بدون هیچ دستاوردی برای کشور به پایان رسید.

,

در این راستا دولت قبلی تمام تمرکز خود را برموضوع مذاکرات قرار داده بود و وعده آنها از 100روز اول تا 100روز آخر ایجاد گشایش اقتصادی در کشور از طریق تعامل و تسلیم در برابرقدر ت هاو غربیان بود که نه تنها هیچ دستاوردی نداشت ،بلکه روزبروز شاهد طمع ورزی های جدید و پیشروی بیشتر غربی ها در حوزه های گوناگون بودیم .

,

البته این موضع ضعف در دولت های سازندگی و اصلاحات در سال های پیش هم در کشور رخ داده و به موجب آنها فعالیت های هسته ای  از سوی آنها داوطلبانه تعلیق و موجب عقب گرد را در حوزه ها مختلف شده است.

,

لذا با وجود تمام ضعف ها، طرفداران این مذاکره در نهایت تاسف دوگانه توهم زای مذاکره و مقاومت را ایجاد کردند که البته این موضوع تازه ای در دوران پس از انقلاب اسلامی نبود است و نگاهی گذرا  به تاریخچه جریان مذاکرات در ادوار گذشته نیز این مهم را به خوبی نمایان می کند.

,

توزان میان منافع ملی و فراملی رویکرد نظام اسلامی است

, توزان میان منافع ملی و فراملی رویکرد نظام اسلامی است, توزان میان منافع ملی و فراملی رویکرد نظام اسلامی است,

سید محمد حسن موسویان کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مرآت در توضیح دوگانه مقاومت و مذاکره با اشاره به تاریخچه آن در دوران پس از انقلاب اسلامی گفت: این موضوع از ابتدای ایجاد انقلاب اسلامی هم متاسفانه در بدنه انقلاب نقوذ داشته و نهضت آزادی یکی از مصادیق آن است که به دلیلی نوع نگاه لیبرالی تنها به اسم تامین منافع ملی به دنبال سازش با استکبارگران بوده و لذا با شعار صدور انقلاب و مرگ بر آمریکا مخالفت می کردند، که البته با بصیرت امام راحل به دلیل خیانت های آنها حذف شدند.

, مرآت,

این کارشناس سیاسی در ادامه افزود: از سوی دیگر یک نگاه انحرافی دیگر در ابتدای انقلاب عده ای تنها به دنبال تامین منافع کشور از طریق ارتباطات فراملی و برون مرزی بود و در دوره ای نیروهای کشور در خارج از مرزها  حضور داشتند و این تفکر هم مورد پذیرش امام راحل نبود و در نهایت با حذف این دو جریان آنچه که مورد پذیرش نظام و قانون اساسی کشور شد، پذیرش توامان هردو یعنی اهتمام به منافع ملی و فراملی البته در جایگاه خود است.

,

موسویان با بیان اینکه دولت گذشته به نوعی امتداد تفکر جریان دولت سازندگی بوده است، افزود: در دولت سازندگی شاهد موضع ضعف و تسلیم در برابر استکبار جهانی بودیم، به طوری که  رئیس جمهور وقت صراحتا اعلام کرد که نباید به دنبال نظامی گری بود  وبرای رونق اقتصادی باید با دنیا تعامل کرد.

,

وی  با اشاره به تلاش جبهه انقلاب در برقراری توازن  بین  منافع ملی و فراملی اذعان کرد: با توجه به این رویکرد جبهه انقلاب در دوران ریاست جهموری ترامپ شاهد بودیم با وجود تنگنای اقتصادی و تحریم کشور تبادلات ارزی از طریق همین ارتباطات با کشورهای همسایه انجام می گرفت که نشان دهنده تعامل مثبت گروه های انقلابی در کشور بود.

,

تلاش غرب محدود سازی جریان انقلاب است

, تلاش غرب محدود سازی جریان انقلاب است, تلاش غرب محدود سازی جریان انقلاب است,

موسویان بابیان اینکه تلاش غرب محدود سازی حداکثری ایران است، افزود: استکبار جهانی در این خصوص بیکارننشسته و با روی کار آوردن قدرت هایی مانند حامد کرزای در افغانستان به دنبال آن بود که تانهایت ممکن ایران را در تنگنای اقتصادی با دنیا قرار دهد.

,

این کارشناس سیاسی تعریف منافع ملی را از نگاه لیبرال ها ضعف و پذیرفتن کدخدایی استکبار دانست و افزود: این نگاه با منافع واهداف انقلاب اسلامی کشور در تضاد آشکار است و از نظرامام خمینی (ره) هرآنچه غیر از توحید، منکر است و پذیرش این موضوع  یعنی منکر نمی تواند برای ما دستاوردی داشته باشد، بعلت آنکه در توسعه ای که وابستگی وجود داشته باشد ، مقاومت شکننده است و جز حقارت عایدی ندارد.

,

موسویان به اثر نگاه منفعلانه لیبرال مسلک ها  در روابط خارجی پرداخت و خاطر نشان کرد: قرار گیری ایران در موقعیت ویژه و حساس خاور میانه موجب شده همواره قدرت های دنیا به دنبال استعمار واستیصال کشور باشند و باید این را بپذیریم که اگر از موضع ضعف وارد مذاکره شویم، شکست خواهیم خورد.

,

وی چالش ذهنی حال حاضر کشور را تزریق روحیه یاس و نامیدی دشمن دانست و اظهار کرد: بارها به دنیا ثبات شده است که در تمام حوزه هایی که با اقتدار و توان داخلی وارد شده ایم مرزهای قدرت را جابه جا کرده و دراختیار گرفته ایم و کشور ما دارای نظام مردم سالاری دینی است و با تکیه برتوان مردم  در تمام صحنه ها پیش خواهد رفت.

,

موسویان تزریق توهم  جنگ در بین مردم را یکی از خباثت های جریان غرب در داخل کشور دانست و توضیح داد: در جوامع دموکراتیک مانند ایران که برپایه مردم سالاری است و رای و عقیده توده مردم حائز اهمیت استف لذا ایجاد توهم جنگ و صلح و تلاش برای هدایت جامعه به سمتی که منافع آنها تامین شود همواره یکی از تاکتیک های دشمن در عرصه سیاست خارجی بوده است.

,

دشمن به دنبال کمرنگ کردن دستاورد های جریان مقاومت است

, دشمن به دنبال کمرنگ کردن دستاورد های جریان مقاومت است, دشمن به دنبال کمرنگ کردن دستاورد های جریان مقاومت است,

این کارشناس و تحلیل گر سیاسی با تاسی از سخن مقام معظم رهبری در این خصوص گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در حال حاضر بیشتر از آنکه دشمن به دنبال جنگ اقتصادی و نظامی باشد به دنبال جنگ افکار عمومی است و درتلاش است تا دستاوردهای جریان مقاومت را کمرنگ کند و باعلم براینکه توان براندازی نظام را ندارد، سیاست محدود سازی را در پیش گرفته است.

,

وی از تلاش جبهه لیبرال برای متوقف کردن جریان انقلابی با برچسب زدن به  عنوان جنگ طلب نیز توضیح داد: جریان معاند برای سرپوش گذاشتن بر روی سیاست های غلط و کم کاری های خود به دنبال آن است تا جریان انقلابی را با عناد متوقف کند ولی باید گفت این جریان در تمام کشورهایی مانند سوریه و عراق به خواست خود مردم آن کشور و تنها برای دفاع و نه تهاجم حضور یافت.

,

این کارشناس سیاسی همچنین به مواضع متناقض و دوگانه جریان لیبرال در این خصوص اشاره و اذعان کرد: درحالی که آنها خود را طرفدار صلح معرفی می کنند، اما شاهد هستیم در موضع افغانستان به دنبال حل نظامی بحران در این کشور هستند.

,

وی با اشاره به دو دیدگاه  تعامل و مقاومت در مذاکرات هسته ای عنوان کرد: در دوران قبل از برجام و زمانی که مذاکرات از محور مقاومت در حال پیشروی بود همگان شاهد بودیم که علاوه بردستاوردهای خوب کشور در زمینه فناوری هسته ای ، غرب در حال عقب نشینی و امتیاز دادن بود، اما زمانی که شکل مذاکرات تغییر کرد و یک نگاه ذلیل و منفعلانه را در دولت یازدهم و دوازدهم به خود گرفتیم نه تنها طرف غربی هیچ امتیازی نداد، بلکه حقوق طبیعی ملت ما را نیز زیر پا گذاشت.

,

عقب نشینی؛ اهرم فشار دشمن را تقویت می کند

, عقب نشینی؛ اهرم فشار دشمن را تقویت می کند, عقب نشینی؛ اهرم فشار دشمن را تقویت می کند,

وی همچنین تصریح کرد: اگر مذاکره‌ای برمبنای غلط بنا بشود و در برابر اولین اهرم فشار دشمن، عقب‌ نشینی و امتیاز دادن رخ بدهد، دشمن با همان اهرم فشار راجع به سایر حقوق ما نیز تعرض خواهد کرد و این روندی بود که در 8 سال اخیر نیز طی شد.

,

موسویان همچنین اظهارکرد: مذاکره باید در راستای قدرت برتر و تکیه بر توان داخلی  باشد، نه در جهت عکس آن ، مذاکره باید در جهت تامین منافع کشور پیش برود، نه اینکه دستاوردهای آن را هزینه نماید، خرج کردن سرمایه  هنر نیست، گفتگو به منزله خرج کردن سرمایه غلط است؛ تنها زمانی می‌توان منافع ملی را به دست آورد که مولفه‌های قدرت را تثبیت و آنها را تقویت کرد.

,

این کارشناس سیاسی درمورد سیاست خارجی دولت سیزدهم در زمینه مذاکرات هسته ای تشریح کرد: قطعا رویکرد دولت جدید در این زمینه تکیه برتوان داخلی است و به نظر می رسد ادامه این مذاکرات طولانی نشود و ازسوی دیگر تنها برگ برنده غربی ها برجام است و اگر ازدست برود آنها هیچ ابزار قدرتی در اختیار نخواهند داشت و باید تیم هسته ای با اقتدار در این حوزه وارد گفتمان شود.

,

انتهای پیام/ک

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه