اخبار داغ

گزارشی از بلاتکلیفی زمین‌های خالی در شهرک‌های اقماری؛

ترک فعل شهرداری زنجان در تعیین تکلیف زمین‌های خالی/ مالکان زمین‌ها، ظرف 2 سال موظف به ساخت هستند

ترک فعل شهرداری زنجان در تعیین تکلیف زمین‌های خالی/ مالکان زمین‌ها، ظرف 2 سال موظف به ساخت هستند
زمین‌های خالی موجود در شهرک‌های اقماری شهر زنجان متاسفانه محلی برای انباشت نخاله‌های ساختمانی، زباله‌های شهری و تجمع معتادان شده و علاوه بر منظر نازیبای شهری سبب وقوع آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و ایجاد رعب و وحشت در بین ساکنان به‌ویژه زنان و کودکان شده و تردد آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; شهرها روزبه‌روز توسعه پیدا کرده و به سبب همین توسعه و گسترش، محدوده شهرها نیز افزایش پیدا می‌کند و محلاتی در شهرها ایجاد می‌شود که اصطلاحاً به آن‌ها «شهرک اقماری» گفته می‌شود. شهرک همانطور که از اسمش مشخص است یعنی شهر کوچک و شهر کوچک یعنی تمام امکانات یک شهر مانند مسجد، مدرسه، بانک، فضای سبز، حمل‌ونقل عمومی و فروشگاه باید برای تامین و جلی رفاه شهروندان در شهرک‌ها راه‌اندازی شود. شهرک‌ها در اطراف شهرهای بزرگ و با هدف‌های گوناگون از جمله تمرکززدایی احداث می‌شوند که پیرامون یک شهر و یا فعالیت بزرگتر و وابسته به آن در جریان هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

مشکلی که سبب نگارش این گزارش شده مربوط به تامین آب، برق یا سایر امکانات نیست بلکه وجود زمین‌های خالی در شهرک‌های اقماری است که بلااستفاده مانده و سبب ایجاد آسیب‌های اجتماعی از جمله تجمع معتادان، دپوی زباله و نخاله‌های ساختمانی و همچنین صورت زشت و نازیبا برای شهر شده‌اند.

,

زمین‌های خالی در شهرک‌هایی مانند کوی فرهنگ زنجان که مجوز ساخت‌وساز آن از سال 1370 صادر شده باز هم وجود دارند و دلیل عدم ساخت این زمین‌ها مشخص نشده است. شهرک‌هایی مانند الهیه که مجوز ساخت‌وساز آن از سال 1380 و همچنین غرب که مجوز ساخت‌وساز ان از سال 1390 صادر شده نیز دارای زمین‌های خالی و بلااستفاده هستند و البته زمین‌های خالی منحصر به این شهرک‌ها نبوده و در سایر شهرک‌های افماری نیز وجود دارند و زمین‌های گلشهر زنجان نیز با پذشت 2 دهه از آغاز ساخت‌وساز در آن هنوز تکمیل نشده و زمین‌های خالی در کوچه‌ها و خیابان‌ها مشاهده می‌شود.

,

زمین‌های خالی و بلااستفاده در شهرک‌های اقماری فقط زمین‌های شخصی نبوده و شامل زمین‌های دولتی نیز می‌شود که بنا بوده فضای سبز یا مجتمع‌هایی برای دستگاه‌ها ساخته شود که متاسفانه این اقدام صورت نگرفته و مسائل حاشیه‌ای فراوانی ایجاد کرده است و واقعاً مشخص نیست که چرا برخی صاحبان زمین‌ها با گذشت دهه‌ها هنوز تصمیمی برای ساخت این زمین‌ها ندارند.

,

به نظر می‌رسد مسئولان امر باید در ابتدای شهرک‌سازی و صدور مجوز ساخت‌وساز واحدها باید بازه زمانی مشخصی برای ساخت زمین‌ها هم برای زمین‌های شخصی و هم برای زمین‌های دولتی و حاکمیتی تعیین کرده و بعد از اتمام مهلت مذکور نسبت به اِعمال اخطار، تذکر و جریمه‌های مناسب و بازدارنده اقدام کنند تا صاحبان زمین‌ها بدانند که نباید از این قانون، سرپیچی کنند.

,

البته همانطور که گفته شد این مشکل فقط مربطو به اشخاص نبوده و شامل زمین‌های حاکمیتی نیز می‌شود و باید فکری به آن‌ها شود و حتی در صورت عدم ساخت نیز حصار و یا دیواری به دور ان کشیده شود که ناامنی و حاشیه‌های بعدی را ایجاد نکند چرا که خانواده‌ها از جمله زنان و کودکان در مسیر شهرک‌ها تردد می‌کنند و ممکن است آسیب‌های زیادی به مردم و شهروندان وارد شود.

,

یکی از شهروندان ساکن یکی از شهرک‌های اقماری زنجان به خبرنگار موج رسا؛ می‌گوید: 20 سال است که مجوز ساخت‌وساز این شهرک صادر شده اما هنوز هم در بعضی از کوچه‌ها زمین‌های خالی وجود دارند که سایر شهروندان و همسایه‌ها متاسفانه زباله‌ها و نخاله‌های خود را در آنجا می‌ریزند و همین امر سبب تجمع حیوانات از جمله گربه، موش و سگ شده و هم چهره شهر را زشت می‌کند و هم سبب رعب و وحشت کودکانی می‌شود که در کوچه‌ها بازی می‌کنند و یا در حال تردد هستند.

,

وی می‌افزاید: قبل از شیوع ویروس کرونا مدارس به صورت حضوری بود و امسال هم امکان دارد که حضوری باشد و این در حالی است که دانش‌آموزان در ساعت‌های اولیه صبح که از منزل خارج می‌شوند از مشاهده این حیوانات می‌ترسند در حالی که بعضی از این دانش‌آموزان، کلاس اول ابتدایی هستند ضمن اینکه بسیاری از دانش‌آموزان در مدارس همین شهرک، تحصیل می‌کنند و سرویس ندارند و مجبور هستند که پیاده بروند.

,

یکی دیگر از شهروندان ساکن این شهرک که نوجوان 16 ساله است می‌گوید: من صبح‌ها با دوستم به پیاده‌روی می‌رویم و گاهی هم از کتابخانه عمومی این شهرک استفاده می‌کنم اما متاسفانه شاهد صحنه‌های بسیار زشتی هستم که اگر تنها باشم واقعاً نمی‌توانم به کتابخانه بروم.

,

وی می‌افزاید: پشت کتابخانه عمومی، زمین‌های خالی قرار دارد که متاسفانه پر از سُرنگ است و این صحنه، زیبنده شهر و شهروندان نیست چرا مسئولان رسیدگی نمی‌کنند و اصلاً آیا مسئولان این صحنه را نمی‌بینند؟!

,

این شهروند اظهار می‌کند: فضای سبزی که در شهرک احداث کرده‌اند خوب است اما مسئولان باید فکری به زمین‌های خالی بکنند چرا که زمین‌های خالی مرکز تجمع جوانان و اراذل و همچنین معتادان شده و واقعاً تردد در برخی مسیرها برای من بسیار سخت و ترسناک است و همانطور که گفتم به تنهایی نمی‌توانم جایی بروم.

,

*‌ ماده قانونی در این زمینه برای شهرداری وجود ندارد!

, *‌ ماده قانونی در این زمینه برای شهرداری وجود ندارد!,

منصور سلطانی‌محمدی، سرپرست شهرداری زنجان در این رابطه به خبرنگار موج رسا؛ گفت: در این زمینه، چنین ماده قانونی برای شهرداری وجود ندارد که بخواهیم فُرجه و مهلت زمانی برای ساخت زمین‌های مسکونی رها شده به صاحبان زمین‌ها بدهیم.

,

وی با بیان اینکه بحثی در مجلس شورای اسلامی نسبت به وضع عوارض برای زمین‌های خالی وجود داشت، افزود: اما تاکنون چیزی در این رابطه به شهرداری‌ها ابلاغ نشده است.

,

سلطانی‌محمدی اظهار داشت: چناچنچه اگر قانونی به شهرداری‌ها ابلاغ شود، تکالیف‌مان را بر اساس آن انجام می‌دهیم اما تا این لحظه، قانونی برای شهرداری‌ها ابلاغ نشده است.

,

*‌ شهرداری تا به امروز به صورت جدی و محکم وارد این قضیه نشده است

, *‌ شهرداری تا به امروز به صورت جدی و محکم وارد این قضیه نشده است,

مهدی طالب، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان نیز با بیان اینکه زمین‌های رها شده در شهرک‌های اقماری و سطح شهر، یکی از مشکلاتی است که تبعات اجتماعی و فرهنگی در پی دارد، به خبرنگار موج رسا؛ گفت: بعضی از این زمین‌ها مالکیت حقیقی دارند و در دست افراد است که بنا به دلایل مختلفی فعلاً قصد ساخت‌وساز ندارند.

,

وی با بیان اینکه 2 مقوله قانونی در این رابطه پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: شهرداری‌ها تا به امروز در این قضایا زیاد محکم وارد نمی‌شد.

,

طالب با بیان اینکه بحث اول، ماده 100 شهرداری‌ها است، خاطرنشان کرد: این ماده به شهرداری اجازه می‌دهد که چنین زمین‌های رها شده را حداقل برای جلوگیری از انباشت زباله یا تجمع معتادان و مسائل مشابه، دیوارکِشی کرده و هزینه‌اش را هم در قالب قبض نوسازی از صاحبان زمین‌ها دریافت کند.

,

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به مقوله دوم که به ساختار فکری برمی‌گردد، گفت: متاسفانه مصوباتی به صورت رسوبی به تصویب رسیده و به یادگار مانده و هر کسی هم که می‌آید مصوبات جدید در شهرداری از خود به یادگار می‌گذارد و می‌رود.

,

*‌ قانون، اجازه دیوارکشی به زمین‌های خالی را نمی‌دهد اما پیگیر ابطال آن هستیم

, *‌ قانون، اجازه دیوارکشی به زمین‌های خالی را نمی‌دهد اما پیگیر ابطال آن هستیم,

وی با بیان اینکه مصوبه‌ای بود که اجازه دیوارکِشی به زمین‌های خالی را نمی‌داد، اظهار کرد: پیگیر ابطال این مصوبه هستیم تا فردی که وُسع مالی برای ساخت زمین ندارد و به هر دلیلی قصد ساخت ندارد، هنگام مراجعه به شهرداری جهت دیوارکشی با این پاسخ مواجه می‌شد که به استناد این ماده قانونی نمی‌شود و اجازه ندارید که دیوارکشی کنید.

,

طالب خاطرنشان کرد: در صورتی که این مصوبه، ابطال شود و اجازه دیوارکشی به زمین‌های خالی داده شود هم از منظر زیبایی شهری خوب است و هم سبب رفع مشکلاتی مانند انباشت نخاله و زباله و تجمع معتادان و آسیب‌های اجتماعی بعدی می‌شود.

,

وی با بیان اینکه در طرح تفصیلی برای برخی از زمین‌ها کاربری‌های مختلف مانند آموزشی تعریف کرده‌اند، گفت: معضلی نیز با ادارات داریم که زمین‌های خود از جمله حرایم راه‌آهن، کاربری‌های آموزشی و بهداشتی و... را تعیین تکلیف نمی‌کنند.

,

طالب افزود: این در حالی است که طبق قانون 18 ماه مهلت تملک دارند و از طرفی چون بودجه دستگاه‌ها کفاف نمی‌کند، زمین‌ها رها شده و بلاتکلیف مانده است.

,

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان ابراز کرد: پیگیر این موضوع هستیم که اگر دستگاه‌ها اولویتی برای احداث زمین‌های خود ندارند، تغییر کاربری دهیم تا مالک بتواند مجوز ساخت‌وساز بگیرد و زمین را بسازد.

,

*‌ زمین‌های خالی باید احصا شوند

, *‌ زمین‌های خالی باید احصا شوند,

حسین حمزه‌لوپاک، سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این رابطه گفت: بعضی از زمین‌های خالی، متعلق به نهادهای دولتی و حاکمیتی بوده و برای مردم نیست و حتی برخی زمین‌ها متعلق به شهرداری است که فریز می‌کنند تا در زمان مناسب برای کاربری‌های مختلف استفاده کنند.

,

وی افزود: این زمین‌ها باید احصا شوند چون معضلی برای شهر هستند.

,

*‌ شهرداری، متولی اصلی پیگیری زمین‌های خالی است

, *‌ شهرداری، متولی اصلی پیگیری زمین‌های خالی است,

مسعود بیات‌منش، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه قوانین برای پیگیری زمین‌های خالی وجود دارد، گفت: شهرداری، متولی اصلی این موضوع بوده اما متاسفانه به دلیل ترک فعل، پیگیری نمی‌شود.

,

وی با تاکید بر اینکه شهرداری، متولی اصلی این کار است، اظهار کرد: زمین‌هایی که توسط تعاونی‌های مسکن در شهرک‌های اقماری واگذار شده اما تاکنون سخاته نشده‌اند اگر نیاز نداشتند، نباید زمین داده می‌شد اما اگر نیاز به زمین داشتند پس طبق قانون باید ظرف 2 سال ساخته می‌شد.

,

بیات‌منش خاطرنشان کرد: خود اداره کل راه و شهرسازی استان هر وقت، زمینی واگذار کند، پیگیر ساخت آن ظرف حداکثر 2 سال می‌شود که سایر تعاونی‌ها و دستگاه‌ها نیز باید پیگیری کنند و به این قانون متعهد باشند.

,

*‌ در چند سال گذشته در خصوص زمین‌های خالی در زنجان کم‌کاری شده است

, *‌ در چند سال گذشته در خصوص زمین‌های خالی در زنجان کم‌کاری شده است,

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه متاسفانه در چند سال گذشته در خصوص زمین‌های خالی در استان زنجان، خیلی کم‌کاری شده است، گفت: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی که باید به تعاونی‌ها نظارت می‌کرد، خودش شریک آن‌ها بود و مسائلی در این زمینه پیش امد.

,

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها نیز به صورت اساسی باید به این مساله ورود پیدا کنند، اظهار داشت: در قانون شهرداری‌ها آمده و قوانین در این زمینه وجود دارد و پیگیری‌ها باید انجام شود اما این اتفاق در اثر کوتاهی دستگاه‌های متولی نیفتاده است.

,

بیات‌منش با تاکید بر اینکه شهرداری به عنوان متولی اصلی باید پیگیر این موضوع باشد، خاطرنشان کرد: برخی زمین‌های خالی در شهرک‌های اقماری حتی در داخل کوچه‌ها، متعلق به شهرداری است که حق و حقوق شهرداری بوده و در مزایده‌ها به فروش رفته است و به عنوان متولی باید پیگیری کند.

,

وی گفت: در قوانین چنین امده است که اگر زمینی، مزاحمت ایجاد کند شهرداری باید ابتدا به صاحب آن اخطار دهد که زمین خود را بسازد وگرنه حصارِکشی مناسب کند و سپس در صورتی که صاحب زمین، توانایی حصارکشی نداشت، خودش شهرداری این کار را کرده و هزینه‌اش را از صاحب زمین دریافت کند.

,

بیات‌منش افزود: حتی این مورد در خصوص زمین‌های دولتی نیز اینطور است که مالک حقوقی آن در صورت عدم ساخت زمین باید حصارکشی مناسب داشته باشد.

,

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه تعیین تکلیف زمین‌های خالی، جزء قوانین شهرداری‌ها است که انجام نمی‌شود، اظهار کرد: باید از طریق تعاونی‌ها پیگیری شود که طبق قانون در قرارداد تعاونی‌ها نیز آمده که ظرف حداکثر 2 سال باید بسازند و این مسائل باید از طریق دستگاه‌های متولی و همچنین دستگاه‌های ستادی مانند استانداری پیگیری شود.

,

وی تاکید کرد: زمین‌هایی که توسط تعاونی‌های مسکن واگذار شده طبق قانون ظرف مدت 2 سال باید ساخته شوند نه اینکه به صورت خالی نگه داشته و تبدیل به بورس‌بازی و خرید و فروش شود.

,

بیات‌منش ابراز کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان نیز اخطاریه‌هایی به تعاونی‌هایی مانند گلشهر و فرهنگیان صادر کرده و پیگیر این هستیم که زمین‌های خالی خود را تعیین تکلیف کنند و بسازند.

,

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه زمین‌های دولتی با کاربری‌های آموزشی و فرهنگی نیز متاسفانه به دلیل محدودیت در اعتبارات بلاتکلیف مانده است، گفت: این در حالی است که دستگاه مربوطه مانند آموزش و پرورش، نیاز به واحد آموزشی دارد اما محدودیت بودجه و اعتبارات مانع ساخت زمین می‌شود.

,

وی خاطرنشان کرد: در مجموع در بحث شهرک‌های اقماری و زمین‌های خالی در این شهرک‌ها در زنجان مشکل داریم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه