اخبار داغ

در گفتگو با کارشناس روانشناسی مطرح شد؛

افکار مهم ترین عامل در کاهش خودکشی است/رسانه‌ ها نباید مراحل خودکشی را به صورت شفاف اطلاع رسانی کنند

افکار مهم ترین عامل در کاهش خودکشی است/رسانه‌ ها نباید مراحل خودکشی را به صورت شفاف اطلاع رسانی کنند
لیلا سلیمی کارشناس روانشناسی گفت: ایجاد نشاط و امید واقعی، آموزش مهارت های زندگی، بررسی روانشناسی رفتارها و شناسایی آسیب های اجتماعی و نیازهای روحی و روانی و مادی افراد از جمله راهبردهای کاهش معضل خودکشی در جامعه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ لیلا سلیمی کارشناس روانشناسی به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، اظهار کرد: خودکشی یک مساله پیچیده است و دلایل متعددی مانند زیست شناختی، ژنتیک، روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی دارد و لازم است عوامل و سرنخ های آن به خوبی به اطلاع مردم و خانواده ها برسد تا بتوان از این معضل پیشگیری کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی,

وی افزود: عوامل زیادی در خودکشی دخیل اند که یکی از مهم ترین عوامل، افکار خودکشی است که مدت و قدرت و تغییر پذیری آن باید مدنظر قرار گیرد، در بین عوامل تغییر پذیر افکار مهم ترین عامل در کاهش خودکشی است و به طور مثال فردی که نگرش مثبتی در مورد خودکشی دارد با وقوع یک اتفاق ناگوار به احتمال بیشتر دست به خودکشی می زند، درمان، مراقبت و مداخله در بحران افراد آسیب پذیر باید مورد توجه قرار گیرد.

,

سلیمی ادامه داد: وقتی پدیده‌ای مانند خودکشی اتفاق می افتد به طور حتم عوامل مختلفی در شکل گیری و تصمیم آن فرد برای کشتن خود دخالت دارد که می‌طلبد همه متخصصان حوزه انسانی و سلامت، جامعه شناسان، روان شناسان، روان پزشکان، دولت‌مردان، سیاست‌گذاران مسئولان آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان واکنش نشان دهند و پاسخگو باشند و این موضوع را به تحلیل بکشند و این اخبار مانند مابقی اخبار عادی به دست فراموشی سپرده نشود.

,

وی تاکید کرد: جان عزیزترین سرمایه یک انسان است و وقتی فردی عزیزترین، مهمترین، بزرگترین و ارزشمندترین سرمایه خود را از بین می‌برد، قربانی خود، خانواده و جامعه می‌شود، بی تفاوتی نسبت به آن جایز نیست و باید با آسیب شناسی، بررسی و اقدام‌های پیشگیرانه اجرا شود.

,

سلیمی عنوان کرد: فراگیری مهارت‌هایی از جمله حل مساله، تاب آوری بویژه در حالت بحرانی و در شرایطی که فرد درد و احساس استرس دارد، تنظیم هیجان‌های منفی، مدیریت خشم، چگونگی کنترل رفتارهای ناگهانی و فرزند پروری ضروری است و تنها در این صورت است که فرد می‌تواند در زمان بحران کمک و از وقوع حوادث پیشگیری کند.

,

وی اضافه کرد: وی در خصوص نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی خبر خودکشی اضافه کرد: رسانه‌ نباید مراحل خودکشی را به صورت شفاف اطلاع رسانی کند چون این خبر با واکنش‌های مختلف مردم هم مواجه می‌شود و از طرفی بسیاری نوجوانان هم این مطلب را می‌خوانند برهمین اساس بارها تأکید شده نباید این چنین خبر چاپ کرد زیرا این نوع اطلاع رسانی رسانه‌ها موجب می‌شود نوجوانان و کودکان راه خودکشی را یاد بگیرند.

,

وی در پایان خاطر نشان کرد: خودکشی دهمین علت اصلی مرگ در سراسر جهان است و میزان این کار در مردان بالاتر از زنان بوده و احتمال خودکشی مردان سه تا چهار برابر بیشتر است، هرکسی در زندگی خود مشکلات و توانایی سازگاری متفاوتی دارد و خودکشی نوعی آسیب چند بعدی رفتار است که عوامل متعددی در بروز آن دخالت دارد و همواره به عنوان یکی از مشکلات و نگرانی‌های بهداشت عمومی مطرح بوده است.

,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه