اخبار داغ

میانکاله قربانی آتش‌سوزی‌های سریالی؛

زور داشته‌های استانی به چالش‌های میانکاله نمی‌رسد

زور داشته‌های استانی به چالش‌های میانکاله نمی‌رسد
هادی خنجری با بیان اینکه میانکاله را به حال خودش رها کرده‌ایم و هر زمانی حادثه‌ای رخ می‌دهد همه وارد می‌شویم؛ گفت: وسعت چالش‌های میانکاله فراتر از داشته‌ها و توانمندی‌های استانی ما است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هادی خنجری در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آتش‌سوزی‌های سریالی میانکاله طی سال جاری و راهکارهای حل صیانت از شبه جزیره، اظهار کرد: آن قدر تعداد آتش سوزی‌ها طی سال جاری زیاد بوده است که آمارش دیگر از دست ما در رفته است!

وی افزود: میانکاله یک تالاب بین‌المللی است، یعنی فراتر از استانی و ملی است؛ پس برای نگهداری از این تالاب بین‌المللی، حداقل به منابع ملی نیاز است.

فرماندار بهشهر، خاطرنشان کرد: به طور مستقیم مسئولیت حفاظت از این تالاب با محیط زیست است،البته اخیرا هم از سوی کلانتری رئیس سابق حفاظت محیط زیست کشور بنا روی این اصل گذشاته شد که این جزیره به صورت هیئت مدیره‌ای اداره شود تا تمرکز ایجاد شود و در این راستا نیز فردی به عنوان مدیر این مرکز رسما حکم صادر شد.

این مسئول ادامه داد: این تصمیم بر این اساس بود تا از مدیریت محدود شهرستانی خارج و ظرفیت‌های ملی به پای کار بیاید و این گام، یه حرکت رو به جلو بود.

خنجری گفت: نگهداری به این معنا نیست که ما بیاییم و تنها مراقب باشیم که آتش سوزی در میانکاله صورت نگیرد، بلکه ما در میانکاله با موضوعاتی نظیر بوتولیسم، خشکسالی، حفاظت از نباتات، گیاهان، آبزیان و حتی اقدامات فنی لازم روبرو هستیم که در خصوص هر یک باید اقدامات و مراقبت‌های ویژه‌ای صورت گیرد.

وی بیان کرد: آنچه که از دست ما در راستای حفاظت از میانکابه بر می‌آید آن است که هر زمانی از ما کمکی خواستند تمامی نیروها و امکانات شهرستانی را بسیج کنیم، منتهی مسئله اصلی این است که میانکاله نیازمند نگاه ملی و توجه ویژه است.

فرماندار بهشهر، تصریح کرد: ما در شرایط کنونی، میانکاله را به حال خودش رها کرده‌ایم و هر زمانی حادثه‌ای رخ می‌دهد همه وارد می‌شویم؛ اما هیچوقت تلاش نمی‌کنیم چالش‌های آن را مرتفع کنیم و لذا شاهد تکرار حوادث در این شبه جزیره هستیم.

این مسئول، اعلام کرد: در بحث شهرستان، تمامی نهادها از سپاه، نیروهای بسیج مردمی، هلال احمر و سایر دستگاه‌ها گرفته تا نهادهای مردمی همواره پای کار بودند و هستند، اما این حمایت‌ها کافی نیست و حتما باید نگاه ملی به میانکاله شود.

خنجری با اشاره به عمدی بودن آتش سوزی‌ها توسط عوامل انسانی در میانکاله گفت: دستگاه‌های امنیتی و انتظامی از شناسایی عوامل انسانی خبر دادند و اعلام شده است پرونده‌ها به دستگاه قضا ارسال شده است و امیدواریم در اسرع وقت، برخورد جدی و قاطعی با این افراد صورت گیرد.

وی متذکر شد: اینکه در این موضوعات، دستگاه‌ها طرف مقابل هم قرار داده شوند و همدیگر را مورد انتقاد قرار دهند، صحیح نیست؛ در صورتی که در حقیقت هم چنین نیست؛ تمامی دستگاه‌ها در حد وسع و امکانات خود پای کارند.

فرماندار بهشهر، افزود: چه محیط زیست استان که در حد وسع و امکانات خود تلاش می‌کند و چه سایر دستگاه‌ها، اما حقیقت آن است که زور داشته‌های استانی به چالش‌های میانکاله نمی‌رسد؛ اما خوب باید بپذیریم که وسعت میانکاله خیلی زیاد است و باید ظرفیت ملی به کمک میانکاله بیاید.

این مسئول، تاکید کرد: باید بپذیریم که ظرفیت استانی در برابر ظرفیت و وسعت گسترده میانکاله کافی نیست و امکانات و توانمندی‌های استانی کفاف مراقبت و حفاظت از مشکلات عدیده شبه جزیره را نمی‌دهد.

خنجری خاطرنشان کرد: وسعت چالش‌های میانکاله فراتر از داشته‌ها و توانمندی‌های استانی ما است و قطعا باید ظرفیت‌های ملی به مدد میانکاله بیاید تا چالش‌ها در این شبه جزیره به حداقل ممکن برسد.

وی یادآور شد: ما بارها این موضع را در جلسات متعدد مطرح کردیم اما گویی سخن ما به گوش مسئولان نمی‌رسد و امیدواریم هر چه سریع‌تر تصمیم جدی و قاطعی در خصوص بسیج امکانات ملی برای حفاظت از شبه جزیره میانکاله اتخاذ شود.

به گفته علی کلانه رئیس پناهگاه حیات وحش میانکاله از ابتدای امسال تا کنون، میانکاله 31 بار طعمه حریق شد که در اثر آن، بیش از 260 هکتار از این جزیره کم نظیر در آتش سوخت.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه