اخبار داغ

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خبرداد؛

۲۴۰۰ هکتار سطح کشت گلخانه ای در اصفهان/ هفته ای سه پرواز چارتر محصولات کشاورزی استان را به کشور های مختلف صادر می کند

۲۴۰۰ هکتار سطح کشت گلخانه ای در اصفهان/ هفته ای سه پرواز چارتر محصولات کشاورزی استان را به کشور های مختلف صادر می کند
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای همچنان در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی است، بیان کرد: در چند سال گذشته سطح کشت محصولات گلخانه‌ای استان از حدود هزار هکتار به حدود دو هزار و ۴٠٠ هکتار رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اصغر رستمی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: با توجه به شرایط کم آبی و کم بارشی که در استان و برخی نقاط کشور است ایجاد اشتغال، افزایش تولید در واحد سطح، استفاده بهینه از آب کشاورزی، صادرات محصولات گلخانه‌ای و ارزآوری از مزایای ایجاد گلخانه ها است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان عنوان کرد: با توجه به شرایط خشکسالی، توسعه محصولات گلخانه‌ای در دستور کار جهاد کشاورزی بوده و هست و همچنین به دیگر استان ها نیز ابلاغ شده، استان اصفهان نیز در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است.

,

*2400 هکتار سطح کشت گلخانه ای در اصفهان

, *2400 هکتار سطح کشت گلخانه ای در اصفهان, *2400 هکتار سطح کشت گلخانه ای در اصفهان,

رستمی با بیان اینکه توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای همچنان در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی است، بیان کرد: در چند سال گذشته سطح کشت محصولات گلخانه‌ای استان از حدود هزار هکتار به حدود دو هزار و ۴٠٠ هکتار رسیده است.

,

وی افزود: در هر منطقه ای که آب کشاورزی با کیفیت و پایدار و اراضی کشاورزی مطلوب باشد امکان انجام کشت های گلخانه ای وجود دارد، با انجام کشت های گلخانه‌ای، ما شرایط اقلیمی را در یک فضای بسته ای بنام گلخانه قرار می دهیم و سرما، گرما، نور و رطوبت را کنترل می کنیم.

,

اصغر رستمی با اشاره به اینکه از دیگر مزایای کشت های گلخانه‌ای کشت خارج فصل است، اذعان کرد: کشاورزان اصفهانی در زمینه احداث گلخانه رغبت دارند و به این سمت روی آورده اند، در مناطقی که خیلی گرم یا سرد باشد و هزینه خنک کردن یا گرم کردن گلخانه برای تولید محصول بالا رود توصیه به احداث گلخانه نمی شود.

,

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در این مناطق توصیه به احداث گلخانه نمی شود و اگر در مناطق سرد یا گرم گلخانه احداث شود اغلب برای گل و گیاهان زینتی است، در زمینه احداث گلخانه تسهیلاتی پرداخت می شود که تا پایان سال 99این تسهیلات ابلاغ و به کشاورزان پرداخت شد.

,

* 80 درصد هزینه مورد نیاز گلخانه، تسهیلات بانکی 

, * 80 درصد هزینه مورد نیاز گلخانه، تسهیلات بانکی , * 80 درصد هزینه مورد نیاز گلخانه، تسهیلات بانکی ,

رستمی خاطرنشان کرد: تسهیلاتی که در این خصوص داده می شود نتیجه برآورد هزینه مساحت گلخانه است که 80 درصد آن هزینه مورد نیاز را به صورت تسهیلات بانکی از طریق بانک کشاورزی در اختیار کشاورز قرار می دهند و 20 درصد مابقی می بایست آورده  خود شخص باشد، نوع کشت، محصول و سازه گلخانه‌ای می تواند این تسهیلات را کم و زیاد کند.

,

وی افزود: از سال١۴٠٠ تا کنون همچنان متقاضی برای کشت محصولات گلخانه‌ای داریم و روند توسعه کشت گلخانه‌ای ادامه دارد ولی با توجه به رای وحدت رویه ای که دیوان عدالت اداری صادر کرد مقرر شد کسانی که تصمیم به اخذ مجوز احداث گلخانه دارند باید از طریق کمیسیون های تغییر کاربری درخواست بدهند.

,

اصغر رستمی تصریح کرد: در گذشته متقاضی با یک قولنامه یا یک مدرک معمولی یا مشاعی زمین و آبی که داشت می توانست درخواست گلخانه کند، حال با این تفسیر قانونی که ایجاد شد لازم است مسیر کمیسیون تبصره یک ماده یک تغییر کاربری زمین کشاورزی را انجام دهند.

,

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان عنوان کرد: این مسیر مستلزم ارائه مدرک مالکیت رسمی است و این موضوع سبب شد روند ارائه صدور مجوز برای سازمان کند شود امیدواریم با شکل گرفتن سیستم اداری، ابلاغ اعتبارات زودتر انجام شود.

,

رستمی ادامه داد: امیدوارم در کنار این موضوع بتوانیم پرداخت تسهیلات بانکی را ادامه دهیم هرچند بانک کشاورزی از منابع داخلی خود برای کشاورزانی که قبلا مجوز تاسیس گلخانه را گرفتند و در کارگروه تسهیلاتشان مصوب شده است، رویه را ادامه می دهد.

,

وی افزود: به کشاورزان توصیه می کنیم در کشت های گلخانه‌ای تنوع محصولات گلخانه‌ای را در دستور کار قرار دهند و همه به سمت یک محصول خاص نروند چرا که بازار دچار مشکل، نوسان و افت قیمت می شود چرا که عرضه بر تقاضا بیشتر می شده و برای بهره برداران ضرر ایجاد می کند.

,

اصغر رستمی اظهار کرد: امیدواریم بیش از پیش موضوع بسته بندی و صادرات محصولات گلخانه‌ای در دستورکار دستگاه های ذی ربط و وزارتخانه های مربوطه قرار گیرد اگر این مسیر را سرلوحه قرار دهیم توسعه صادرات می تواند توسعه کشت های گلخانه‌ای را به دنبال داشته باشد.

,

*پایانه بار فرودگاه شهید بهشتی هفته ای سه پرواز چارتر از محصولات کشاورزی را به کشور های مختلف صادر می کند

, *پایانه بار فرودگاه شهید بهشتی هفته ای سه پرواز چارتر از محصولات کشاورزی را به کشور های مختلف صادر می کند, *پایانه بار فرودگاه شهید بهشتی هفته ای سه پرواز چارتر از محصولات کشاورزی را به کشور های مختلف صادر می کند,

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: یکی از مواردی که در اصفهان پتانسیل بالایی دارد کارگو ترمینالی است که در محل فرودگاه شهید بهشتی ایجاد شده است و حدود دوسال است هفته ای سه پرواز چارتر از محصولات کشاورزی را به کشور های مختلف صادر می کند.

,

رستمی با اشاره به اینکه امیدوارم شرایط پروازی این فرودگاه به تمام کشورهای مورد تقاضای محصولات کشاورزی فراهم شود که بتوانیم از این پتانسیل نیز در استان استفاده کنیم، بیان کرد: انواع فلفل دلمه ای، انواع گوجه فرنگی، خیار و بادمجان عمده محصولات صیفی جات اصفهان هستند.

,

وی افزود: سبزیجات برگی مانند کاهو و انواع کلم نیز در اصفهان کشت می شود اخیرا برخی از کشاورزان به استفاده از درخت و درختچه‌های میوه های گرمسیری و مرکبات روی آورده اند که امیدوارم این روند توسعه و ادامه پیدا کند و روند جدیدی را در توسعه تولیدات گلخانه ای داشته باشد.

,

اصغر رستمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر صادرات استان در حد مطلوب است توصیه می کنیم تشکل های گلخانه‌ای و اتحادیه ها در شهرستان ها شکل بگیرد، در برخی شهرستان ها این اتفاق افتاده است این موضوع می تواند روند بسته بندی و صادرات را رونق دهد.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه