اخبار داغ

کارگردان سینما مطرح کرد:

سینما در سلطه سیاست‌/پدرخوانده‌ها دایه‌های نامهربان هنر هفتم

سینما در سلطه سیاست‌/پدرخوانده‌ها دایه‌های نامهربان هنر هفتم
کارگردان سینمای کشورمان گفت: اعمال سلایق سیاسی، وجود غیرمتخصص‌ها در ارکان تصمیم‌گیری و دور ماندن از بزرگان و قهرمان‌سازان را می‌توان از اصلی‌ترین آفت‌های سینمای کشور برشمرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز: سخن گفتن از هنر هفتم با آن دم مسیحایی و جان‌بخشش که می‌تواند همچون روحی تازه در کالبد فکر و اندیشه انسان‌ها دمیده و دنیای خاکستری ذهن را از تلالو و اعجاز الوان گرم و پرنورش لبریز کند، به راستی مانند زیره به کرمان بردن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
هنر همچون رودی سیال و رونده بی‌هیچ ایستایی و درنگی می‌رود تا در نهانی‌ترین و دست‌نیافتنی‌ترین ارکان و اجزای روح انسان بیتوته کرده و دنیایی شگرف و بی‌مانند را برایش به تصویر بکشد.
,
سینما به عنوان یکی از ابزارهای بی‌بدیل و مانند هنر از دیرباز تاکنون سهمی انکارناپذیر در سمت و سو دادن به افکار و احوال و عوالم انسان‌ها داشته و توانسته به تنهایی در قامت یک ناجی ظهور کرده و به درخشش درآید.
,
اما متاسفم از آنکه بگویم سینمای این روزهای ما فرسنگ‌ها از روزهای طلایی و درخشانش به دور افتاده و گاه می‌رود تا در مُحاق غُل و زنجیرهای ناپیدایی که بر دست و پایش بسته‌اند، نفسش به شماره افتاده و تهی از داشته‌هایش شود.
,
به بهانه 21 شهریور ماه روز ملی سینما در گپ و گفتی با ابراهیم شیبانی از کارگردانان کشورمان به مرور مهمترین معضلات و آسیب‌های سینمای امروز ایران و راهکارهای احتمالی برای خروج از شرایط کنونی پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
,
دانا: مهمترین چالش‌های امروز سینمای ایران کدامند؟
, دانا: مهمترین چالش‌های امروز سینمای ایران کدامند؟, دانا: ,
شیبانی: سینمای ایران همواره با چالش‌های عدیده‌ای از پرداختن به موضوعاتی که نگاه و جهان‌بینی فیلمساز در آن مستتر باشد نه اینکه الزام به سفارشی ساختن برای بودن و تازه شروع به فراهم کردن سرمایه و مراحل اخذ مجوز برای تولید تا اکران فیلم روبرو بوده است، این روزها کرونا مزید بر علت شده و تعطیلی سینما و ترس از شکست در اکران فعالیت فیلمسازان را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است.
, شیبانی:, شیبانی:,
بی‌شک یکی از آفت‌های اصلی سینمای امروز را باید مواجهه تولیدات با نگاه‌ها و گرایش‌های جناحی نامید، به عبارت بهتر در حالی ماهیت سینما متفاوت از فضا و موضوعات سیاسی است که متاسفانه همواره از حاکمیت تفکرات جناحی آسیب دیده است.
,
برخی‌ها به شدت علاقمند به الصاق تفکرات سیاسی به تولیدات سینمایی هستند، غافل از آنکه ماهیت سینما روایتگری و پرداختن به موضوعات روز فرهنگی و اجتماعی جامعه است.
,
اصولا می‌توان این ادعا را داشت که بخش عمده فیلمسازان سینمای ایران در آثار تولیدی‌شان هیچ نگاه و گرایشی به برداشت‌های سیاسی و موضوعات حاشیه‌ای از این دست نداشته و ندارند، اما چه سود که حاکمیت این نگاه از سوی افرادی بیرون از بدنه سینما گاه آن را از ماهیت اصلی‌اش دور می‎‌سازد.
,
به این ترتیب معتقدم الصاق برچسب سیاست به دنیای زنده و سیال هنر و سینما نه تنها موجب رشد و تعالی آن نشده که در حکم توقف و مانعی برای بالندگی این عرصه تبدیل شده است.
,
اگرچه به ویژه در سال‌های اخیر افرادی با سرمایه‌گذاری شخصی و بی‌اعتنا به نگاه‌های دستوری و سفارشی تولیداتی داشته و آزادی بیان را در این سبک کاری می‌بینند، اما کم نیستند تولیدات سفارشی که هرچه بیشتر عرصه را بر آزادی نگاه و ذائقه در تولید آثار تنگ کرده و متاسفانه به آهستگی با تغییر در ذائقه مخاطب، پرداخته است .
,
سینما ابزاری برای بیان و معرفی تفکر، اندیشه و معضلات و آسیب‌های اجتماعی در کنار زیبایی‌شناسی است، اما در ایران عدم حاکمیت این تفکر موجب شده هنرمندان نتوانند همچون نویسندگان و جامعه‌شناسان باقی کشورها افکار و برداشت‌های خود از اتفاقات و تحولات اجتماعی را به تصویر بکشند.
,
دانا: بنابراین ما با آفتی به نام تصمیم‌سازی غیرمتخصص‌ها مواجهیم؟
, دانا: بنابراین ما با آفتی به نام تصمیم‌سازی غیرمتخصص‌ها مواجهیم؟, دانا: ,
شیبانی: معتقدم مادامی که افراد غیرمتخصص و بیگانه با دنیای هنر در ارکان تصمیم‌گیری مانند شورای ساخت و نمایش قرار گرفته و نگاه و نظر خود را تحمیل و اعمال ‌کنند، نمی‌توان منتظر تولیدات درخشان زیادی از فیلمسازان بود.
, شیبانی: , شیبانی: ,
مایه تاسف است که سینما به مرور زمان و به واسطه دخالت‌ها، برداشت‌های ناصحیح و تحمیل نیروهای غیرمتخصص از دل حاکمیت تا حدودی قابل توجهی کارکرد خود را به عنوان ابزاری فرهنگی از دست داده و اکنون دیگر چیزی به نام هنر در آن بسیار کم‌رنگ شده است .
,
از همین منظر عبور از مراحل مختلف ممیزی به مرور زمان رفته تا آثار تولیدی خود را از محتوا تهی کند، تا آنجا که دیگر سینما خود را خالی از جریان‌سازی فرهنگی می‌بیند.
,
از دیگر آسیب‌های مبتلابه این روزهای سینمای ایران خلایی به نام عدم روزآمدی در بدنه سینما به ویژه در بخش تهیه‌کنندگی به عنوان مهمترین عنصر ساخت فیلم است، متاسفانه باید گفت این روزها با آفتی به نام وجود تهیه‌کنندگان ناکارآمد مواجهیم که سودشان را در تولید اثر می‌دانند نه در اکران آن.
,
در شرایطی که سینما را از نظرات کارشناسانه و اندوخته‌های بزرگان، صاحبنظران و سرمایه‌های آن محروم کرده و خود را از آموزه‌های سرمایه‌های سینمایی کشورمان بی‌نیاز می‌دانیم، دیگر مجالی برای فعالیت هنری آنان باقی نمی‌ماند.
,
دانا: با همه آنچه که گفته شد، چه راهکارهایی را برای عبور از بی‌رونقی امروز سینما موثر می‌دانید؟
, دانا: با همه آنچه که گفته شد، چه راهکارهایی را برای عبور از بی‌رونقی امروز سینما موثر می‌دانید؟, دانا:,
شیبانی: باید به آزادی بیان در فعالیت کاری فیلمسازان و سینماگران همچون دیگر هنرمندان و البته پیش از آن به عنوان یک حق شهروندی برای همه احترام گذاشت.
, شیبانی: , شیبانی: ,
از سویی یک واقعیت این است که سینما محل جولان سیاسیون و غیرمتخصص‌ها نیست، سینما را باید اهالی متخصص و کارآمد که سال‌ها ثابت کرده‌اند بسیار مفید و تاثیرگذار در سینما بوده‌اند اداره و مدیریت کنند.
,
تداوم این رویه نادرست و حذف خودخواسته بزرگان از روشنگری، راه‌گشایی و تصمیم‌سازی در سینما باید در جایی متوقف شود، برای گذر از لختی و بی‌رونقی امروز چاره‌ای نداریم جز اینکه به روزهای طلایی حضور هنرمندان لایق در دنیای هنر بازگردیم.
,
بیایید از خود سوال کنیم که تا به حال چند بار به سراغ بزرگان نام‌آشنایی مانند بهرام بیضایی، ناصر تقوایی ، داریوش مهرجویی، رخشان بنی‌اعتماد و احمدرضا درویش رفته و از اندوخته‌ها و داشته‌های غنی‌شان برای نجات سینما بهره برده‌ایم؟
,
به گمان بیش از همیشه زمان آن فرا رسیده که اندکی در چرایی غیبت بزرگان از سینمای امروز ایران تامل کرده و اجازه ندهیم بعدها تنها به نیکی از آن‌هایی یاد کنیم .
,
یادمان نرود سینما و تلویزیون از ابزارهای بی‎‌رقیب در جریان‌سازی فکری و فرهنگی هستند که می‌توانند در برشی کوتاه از زمان مفاهیم را با سرعتی ماورایی انتقال دهند، چیزی که شاید ساعت‌ها نگارش متن از عهده بیانش برنیاید.
,
با این همه همچنان معتقدم صندلی‌های سینما با وجود رقبای جدی مانند پلتفرم‌های نمایش خانگی به زودی بار دیگر میزبان تماشاگرانی است که خود را از لطف تماشای فیلم بر پرده جادویی سینما بی‌بهره نمی‌کنند.
,
همچنان امیدوار به بازگشت سینمای کشورمان به روزهای طلایی پرمخاطب و تولید آثار متنوع و البته کیفی هستیم که تماشاگران را ساعت‌ها در سالن‌های نمایش می‌نشاند و آن‌ها محو و مسحور زیبایی‌هایش می‌کند.
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه