اخبار داغ

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خبر داد؛

اجرای ۳۶ رجیستری در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

اجرای ۳۶ رجیستری در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
رضا خدا رحمی گفت: هم‌اکنون ۳۶ رجیستری فعال را در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه داریم که اطلاعات کامل ۱۲ هزار و ۱۴۹ بیمار در آنها بررسی می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، رضا خدا رحمی امروز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در دنیای امروز هیچ کاری بدون تحقیق و پژوهش به سرانجام‌نمی رسد و طبیعتا بحث سلامت و بهداشت در میان سایر علوم نیز از این قضیه مستثنی نیست.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: با توجه به رشد علوم امروز نیاز به تحقیق و پژوهش بیش از پیش احساس می شود و بر این اساس در دانشگاه علوم پزشکی، معاونت تحقیقات و فناوری تاسیس شده است.

وی خاطر نشان کرد: امسال مجوز پارک فناوری و سلامت را گرفتیم و خوشبختانه یکی از معدود استان‌هایی هستیم که ۲ پارک در جهاد دانشگاهی و پارک وابسته به علوم پزشکی کرمانشاه فعال است.

خدا رحمی بیان داشت: با نگاهی به کشورهای پیشرفته درک می کنیم که بودجه های کلانی به امر پژوهش اختصاص می دهند این در حالی است که متاسفانه در کشور ما این بودجه اصلا چشمگیر نیست.

وی گفت: در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه توانستیم ۳ درصد درآمدهای دانشگاه را به امر پژوهش اختصاص دهیم و در حال حاضر بدلیل شیوع بیماری کرونا و کاهش سطح درآمدها این میزان به ۲ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: البته این میزان بودجه غیر از بودجه های اختصاصی از سوی وزارت بهداشت و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری است.

خدارحمی افزود: در چندسال اخیر به لحاظ رتبه بندی های صورت گرفته دانشگاه کرمانشاه بین دانشگاه‌های هم تراز جزو دانشگاه‌های تیپ دو محسوب می شود و با توجه به کسب رتبه اول در بسیاری از حوزه ها به وزارتخانه درخواست داده ایم که از سال بعد جزو تیپ یک قرار داده شویم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: این درخواست توسط وزارت بهداشت بررسی می شود و امیدوارم مورد موافقت قرار بگیرد چرا که این کار نقش موثری در افزایش بودجه های ابلاغی و توسعه رشته های آموزشی دانشگاه دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به پیشرفت تحقیقات کاربردی اشاره کرد و بیان داشت: این کار با هدف ارزیابی بیماری‌های غیر واگیر با هماهنگی و حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از سال ۱۳۹۳ در روانسر آغاز  به کار کرده است و فاز اول این مطالعه با بررسی بیش از ۱۳ هزار بزرگسال ۳۵ تا ۶۵ سال به پایان رسیده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه این کار را یک  بانک اطلاعاتی خوب برای آیندگان دانست و به دستاوردهای آن اشاره کرد و گفت: به دنبال این تحقیقات مشخص شد که ۷۰ درصد مردم یا چاق هستند یا اضافه وزن، ۱۸ درصد بیماری قلبی ۱۶ درصد فشار خون، ۹ درصد دیابت، ۴۴ درصد اختلال در چربی خون و ۱۸.۵ درصد سنگ کلیوی دارند.

وی کوهورت چشم پزشکی را یکی از کوهورت های فعال و موفق عنوان کرد و افزود: در دستور کار داریم که در آینده کوهورت دندانپزشکی و کوهورت تروما و تصادفات را نیز در روانسر فعال کنیم.

خدارحمی ادامه داد: درخصوص رجیستری‌ها نیز هم‌اکنون ۳۶ رجیستری فعال را در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه داریم که اطلاعات کامل ۱۲ هزار و ۱۴۹ بیمار در آنها بررسی می شود و از زوایای تخصصی مختلف در سیستم‌های فعال طرح پایش سلامت این دانشگاه به ثبت رسیده است.

وی اذعان داشت: در حال حاضر ۲ پژوهشکده سلامت و فناوری سلامت داریم که در مجموع ۱۳ مرکز تحقیقاتی زیرمجموعه آنها هستند که ۸ مرکز آن قطعی است.

خدارحمی با بیان اینکه کرمانشاه تنها استانی است که دو پارک علم و فناوری دارد، گفت: در حال حاضر پیگیری برای راه اندازی پژوهشکده سوم دانشگاه را در دستور کار داریم که قرار است تحت عنوان مرکز جامع سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی فعالیت کند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۶۹ واحد فناور در استان کرمانشاه داریم که ۱۴ واحد آن دانش بنیان هستند و ۲۰۰ شغل مستقیم وغیرمستقیم را ایجاد کرده است.

خدارحمی همچنین از رشد چشمگیر مقالات بین المللی در این دانشگاه خبر داد و افزود: از سال ۲۰۱۷ تاکنون تعداد مقالات بین المللی دانشگاه از ۷۰۵ مقاله به ۱۳۴۰ مقاله رسیده است.

وی کسب امتیاز علمی و پژوهشی و نقش موثر در رتبه بندی کشوری و ارتقاء جایگاه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سطح وزارت بهداشت و درمان، چاپ بیش از ۴۵ طرح تحقیقاتی ، انجام بیش از ۲۸ عنوان پایان نامه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی از داده های کوهورت را از دیگر اقدامات این معاونت دانست.

 

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه