اخبار داغ

سود برخی در نادیده گرفتن هاست!

دنیا گردو را به نام تویسرکان می شناسد/ برای راه اندازی بازار تخصصی گردو وحدتی در تویسرکان نیست!

دنیا گردو را به نام تویسرکان می شناسد/ برای راه اندازی بازار تخصصی گردو وحدتی در تویسرکان نیست!
هرچند که دنیا گردو را به نام تویسرکان می شناسد و آوازه آن جهانی شده، اما گویا سود برخی در نادیده گرفتن این محصول مرغوب شهرستان است، چنانچه در سال های اخیر برای راه اندازی بازار تخصصی گردو آن وحدتی که باید نبوده و حتی سنگ اندازی های هم می شود!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهمدان، سال گذشته نماینده مردم تویسرکان در مجلس خبر خوشی به مردم این شهرستان داد و آن ثبت جهانی گردو در سازمان مالکیت فکری جهانی بود.محمدمهدی مفتح در این باره گفته بود که این مهم نتیجه پیگیری های مردمی در انجمن گردوی و جهاد کشاورزی بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهمدان,

دنیا گردو را به نام تویسرکان می شناسد

, دنیا گردو را به نام تویسرکان می شناسد, دنیا گردو را به نام تویسرکان می شناسد,

او معتقد است که امروز مردم دنیا گردو را به نام تویسرکان می شناسند و این مهم در کنار ایجاد صنایع تبدیلی می تواند به اقتصاد شهرستان کمک کند که باید همه با وحدت وهمدلی برای برند شدن آن تلاش مضاعفی داشته باشند.

,

اما قاچاق گردو از یک سو و از سوی دیگر نبود اتحاد بین مراکزی که باید در سال های گذشته سبب شده، آن همه تلاش ها برای جهانی شدن گردو نادیده گرفته شود، گویا سود برخی در همین نادیده گرفتن مهمترین محصول باغی شهرستان است!

,

برای بررسی موضوعات مختلف درباره گردوی تویسرکان با توجه به آغاز فصل برداشت این محصول بی نظیر، مرغوب و با کیفیت به سراغ متولیان امر رفتیم تا بدانیم چرا با وجود چنین محصول پر ارزشی، اقتصاد مردم شهرستان آن گونه که باید پیشرفت نداشته است.

,

قاچاق گردوی خارجی همان و متضرر شدن باغداران تویسرکانی همان

, قاچاق گردوی خارجی همان و متضرر شدن باغداران تویسرکانی همان, قاچاق گردوی خارجی همان و متضرر شدن باغداران تویسرکانی همان,

در این باره «مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار عصرهمدان؛ با بیان اینکه به طور عمده با قاچاق گردوی خارجی روبرو هستیم، گفت: اما از آن جا که تویسرکانی ها به این مهم حساس هستند، کمتر گردوی خارجی در این شهر دیده می شود.

,

صنایع تبدیلی نیاز خود را از گردوی خارجی تأمین می کنند!

, صنایع تبدیلی نیاز خود را از گردوی خارجی تأمین می کنند!, صنایع تبدیلی نیاز خود را از گردوی خارجی تأمین می کنند!,

وی اظهار کرد: با این وجود گردوی قاچاق در بازار کشور عرضه می شود و برخی اصناف در جای جای ایران از جمله شیرین فروشی ها و صنایع تبدیلی با توجه به قیمت های پایین تر گردوی خارجی، کالای مورد نیازشان را از همان تأمین می کنند.

,

مدیر جهاد کشاورزی افزود: در نهایت گردوی شهرستانمان هرچند که بسیار بسیار مرغوبت تر و با کیفیت تر از گردوی خارجی است، اما برای رقابت با آن نوع گردو با وجود افزایش چند برابری قیمت کالاهای دیگر با قیمتی پایین تر از ارزش خود به فروش می رسد.

,

اکبری تصریح کرد: بنابراین کشاورزان و باغداران ما با وجود هزینه کردهای بالا برای تولید محصول گردو متضرر می شوند و حتی زمینه برای صادرات هم فراهم نمی شود.

,

پیش بینی برداشت 10 تا 12 هزار تن گردو در تویسرکان

, پیش بینی برداشت 10 تا 12 هزار تن گردو در تویسرکان, پیش بینی برداشت 10 تا 12 هزار تن گردو در تویسرکان,

وی در ادامه با بیان اینکه سطح زیر کشت گردوی تویسرکان 5 هزار و 500 هکتار است، تصریح کرد: با توجه به سرمازدگی و البته تنش گرمایی تابستان، برداشت گردوی امسال با کاهش 6 تا 7 هزار تنی نسبت به سال های گذشته روبرو می شود، یعنی در حدود 10 تا 12 هزار تن برداشت گردو خواهیم داشت.

,

عنوان "میراث مهم کشاورزی جهان" به زودی از آن گردوی تویسرکان می شود

, عنوان "میراث مهم کشاورزی جهان" به زودی از آن گردوی تویسرکان می شود, عنوان "میراث مهم کشاورزی جهان" به زودی از آن گردوی تویسرکان می شود,

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان همچنین با تقدیر از عاملان ثبت جهانی گردو در سازمان مالکیت فکری جهانی، عنوان کرد: پیگیری هایی هم در یک سال اخیر انجام شده تا با ارسال اسناد و مدارک معتبر از آداب و رسوم مربوطه، بتوانیم گردوی تویسرکان را به عنوان میراث مهم کشاورزی جهان ثبت کنیم و تاکنون 95 درصد راه را رفته ایم.

,

برای راه اندازی بازار تخصصی گردو وحدتی در تویسرکان نیست!

, برای راه اندازی بازار تخصصی گردو وحدتی در تویسرکان نیست!, برای راه اندازی بازار تخصصی گردو وحدتی در تویسرکان نیست!,

همچنین «عبدالله قمری» مسئول انجمن گردوی تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار عصرهمدان؛ گفت: گردوی خارجی در در این شهرستان بسیار کم دیده می شود، اما متأسفانه گردوی شهرستان های دیگر را به این جا آورده و به اسم گردوی تویسرکان به فروش می رسانند!

,

وی اظهار کرد: تمام سعی ما در سال های اخیر بر آن بوده تا با ثبت جهانی گردو در سازمان های متعدد بتوانیم مسیر برندسازی گردوی مرغوب شهرستانمان را هموار کنیم، اما متأسفانه آن همدلی که باید در این مسیر نیست.

,

مسئول انجمن گردوی تویسرکان افزود: این انجمن بارها با نامه های متعدد به آنانی که باید اعلام آمادگی کرده که تمام تجربه خود را در اختیار دیگران قرار می دهد تا لااقل با راه اندازی بازار تخصصی گردو و سپردن کار به اهلش بتوانیم با معرفی، فروش و صادرات گردوی، اقتصاد مردم شهرستانمان را به جایگاهی که حقش است برسانیم، اما چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده است.

,

برای برندن شدن، کار گردوی تویسرکان را به دست جوانان بسپارید

, برای برندن شدن، کار گردوی تویسرکان را به دست جوانان بسپارید, برای برندن شدن، کار گردوی تویسرکان را به دست جوانان بسپارید,

به گزارش عصرهمدان؛ از نهادهایی که به طور مستقیم می تواند بر ایجاد بازار تخصصی گردو دخیل باشند، اتحادیه خشکبار است که در حال حاضر توسط یکی از کارمندان بازنشسته فرمانداری اداره می شود و تاکنون این اتحادیه اقدام قابل مشاهده ای در این باره انجام نداده است، چرایش را فقط خدا می داند!

,

اگر بخواهیم تلاش ها برای جهانی شدن گردوی تویسرکان به نتیجه نهایی خود یعنی توسعه اقتصادی شهرستان برسد، باید منیت ها و سیاسی بازی ها کنار گذاشته شود و همه برای برند شدن آن اتحاد داشته باشند و کسی پیدا نشود با ساز مخالف زدن از ورود جوانان به این عرصه جلوگیری کند.جوانان تویسرکانی می توانند جایگاه اقتصادی شهرستانمان را با برندسازی گردو ارتقاء ببخشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه