اخبار داغ

طرح ملی مسکن طبس اندر خم مشکلات و سنگ اندازی مسئولان؛

از واگذاری زمین‌های داخل شهر به نورچشمی‌ها تا درخواست پول‌های زور توسط بنیاد مسکن

از واگذاری زمین‌های داخل شهر به نورچشمی‌ها تا درخواست پول‌های زور توسط بنیاد مسکن
متقاضیان مسکن ملی در شهر طبس، از مشکلات متعدد در اجرای این طرح از جمله تاخیر در واگذاری زمین، واگذاری زمین های وسط شهر به نورچشمی ها،تفاوت 10 برابری عوارض شهرداری،گروکشی و بلوکه شدن آورده متقاضیان، تاخیر در پرداخت وام، رخواست پول های میلیونی توسط بنیاد مسکن برای حق مدیریت و ... گلایه دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان،دولت یازدهم و دوازدهم آقای روحانی طی هشت سال زمامداری خود، هیچ اقدامی برای تامین مسکن مردم انجام نداد و علاوه بر آن رهاشدگی و عدم نظارت ها بر بازار مسکن، سبب شد تا قیمت زمین، مسکن و بالتبع آن مبلغ اجاره بها، با افزایش چشمگیری روبرو شود. این شرایط عملا فرصت خانه دار شدن را از بسیاری از مردم گرفت و خیل مستاجران را هم با مشکلات متعددی مواجه کرد، بطوری که کرایه یک خانه معمولی، شاید بیشتر از نصف درآمد مستاجران باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

البته این دولت در پایان دوره اش؛ طرح ساخت مسکن ملی را پایه گذاری کرد که این طرح هم تاکنون نه تنها پیشرفت چندانی نداشته بلکه موجب دغدغه مندی و نارضایتی متقاضیان خود شده است. در خراسان جنوبی هم مانند سایر نقاط کشور مردم همچنان از نحوه اجرای این طرح گلایه دارند، اما گویا این مشکلات در شهرستان طبس بیشتر است و بر همین اساس داد متقاضیان را درآورده است، ولی گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات آنها وجود ندارد.

,

واگذاری سایت 56 واحدی مسکن ملی طبس به نورچشمی ها

,

قاسمیان یکی از متقاضیان مسکن ملی طبس در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: در شهر طبس سه سایت مسکن ملی شامل سایت 56 واحدی، 50 هکتاری و 79 هکتاری پیش بینی شده است  که سایت 56 واحدی که در بلوار منا واقع شده؛ توسط خود بنیاد مسکن و دو سایت دیگر باید توسط خود متقاضیان ساخته شود.

, خاورستان،,

وی افزود: قرعه کشی سایت 56 واحدی و 50 هکتاری طبس با هم انجام شد، اما متاسفانه مسئولان امتیازات سایت 56 واحدی را به نورچشمی خودشان واگذار کردند و در این بین چند امتیاز را هم به افراد معمولی دادند تا اینگونه تلقی کنند که قرعه کشی درست انجام شده است. 

,

متقاضی مسکن ملی طبس با بیان اینکه اراضی سایت 50 هکتاری از دی ماه سال گذشته به متقاضیان واگذار شد و اکنون حدود 600 نفر در این سایت در حال ساخت و ساز هستند، گفت: از زمان واگذاری قطعات در این اراضی تاکنون، متقاضیان از هیچ خدماتی در حوزه آب و برق برخوردار نبوده اند و ایجاد زیرساخت گاز در این سایت هم در هفته دولت کلنگ زنی شده است.

,

آماده سازی های سال 97 به نرخ 1400

, آماده سازی های سال 97 به نرخ 1400,

قاسمیان ادامه داد: در حالی که آماده سازی این سایت در سال 1397 انجام شده، اما مسئولان قصد دارند هزینه آماده سازی را به نرخ امروز از مردم بگیرند. به طوری که این هزینه در سال 1397 برای هر واحد حدود 3-6 میلیون تومان می شده اما اکنون قرار است هزینه 28 میلیون تومانی از متقاضایان دریافت شود. بر این اساس 2 هزار و 100 متقاضی در سایت 50 و 79 هکتاری، باید روی هم رفته مبلغ 51 میلیارد تومان هزینه آماده سازی پرداخت کنند. البته هنوز هزینه های آسفالت و تامین آب و برق و ... جداست و باید در آینده پرداخت شود. در حالی که این زمین ملی بوده است و بر اساس صورتجلسه تنظیم شده، این هزینه ها باید از منابع ملی تامین شود نه اینکه از متقاضی دریافت کنند.

,

تفاوت 10 برابری در پرداخت عوارض شهرداری 

,

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات دیگر مورد اعتراض متقاضیان مسکن ملی این شهر در خصوص میزان پرداخت عوارض شهرداری است، گفت: در حالی که قرعه کشی دو سایت 56 واحدی و 50 هکتاری همزمان انجام شد، اما مبلغ عوارض شهرداری برای متقاضیان سایت 56 واحدی، مبلغ 550 هزار تومان و برای متقاضیان سایت 50 هکتاری 5 میلیون تومان تعیین شده که یک نوع تبعیض و اقدام غیرمنصفانه است.

,

او افزود: دلیل مسئولان برای این موضوع هم این است که عوارض سایت 56 واحدی در سال 1398 گرفته شده است، در حالی که در سال 1398 هیچ خبری نبوده و ثبت نام ها هم از سال 1399 شروع شده است.

,

وی ادامه داد: البته بر این اساس هزینه آماده سازی شامل بلوکه و خاکریزی برای سایت 56 واحدی به نرخ سال 1397 محاسبه شده و برای سایت 50 هکتاری به نرخ سال 1400 محاسبه می شود آن هم هزینه آسفالت هم که هنوز انجام نشده است، بعدا از متقاضیان دریافت خواهد شد.

,

قناسی زمین ها و بی عدالتی

, قناسی زمین ها و بی عدالتی,

متقاضی مسکن ملی طبس اظهارکرد: زمین های واگذار شده در سایت 50 هکتاری، اصلا ابعاد درستی ندارد و دارای قناسی است، به طوری که جلوی زمین بنده 15 متر، پشت آن 14 متر، یک طرف 25 و طرف دیگر 24 متر است. متاسفانه طراحی این سایت از راه دور و با موقعیت جی پی اس هوایی انجام شده و اصلا در این خصوص مهندس طراح به طبس نیامده است.

,

قاسمیان با بیان اینکه نحوه ساخت در این سایت، در اصل دو واحدی پشت در پشت ویلایی بوده که متاسفانه به چهار واحد قناس تبدیل شده است، عنوان کرد: واگذاری و ساخت  این واحدها بصورت شراکتی و دو نفره است که هر واحد باید 180 متر زمین داشته باشد، اما چون قطعه ها قناس است، برخی از قطعه ها زیر 150 یا 120 متر است و اینگونه در تقسیم زمین ها ناعدالتی شده است.

,

دردسرهای ساخت مشارکتی 

, دردسرهای ساخت مشارکتی ,

وی ادامه داد: از طرف دیگر زمین ها شراکتی است در حالی که ممکن است یکی از متقاضیان برای ساخت و ساز پول داشته باشد و دیگری هیچ پولی نداشته باشد. در واقع ساخت این واحدها طوری طراحی شده که مستقل از هم نیست بلکه باید فونداسیون، ستون ها و سقف واحدها با هم و به یک نحوه اجرا شود و با این شرایط هر دو شریک مجبورند یک طرح را اجرا کنند. بر همین اساس اکنون خیلی از متقاضیان به مشکل برخورده اند و نمی توانند کارشان را جلو ببرند.

,

حق کارگزاری یا پول زور؟

,

متقاضی مسکن ملی طبس با بیان اینکه یکی دیگر از موارد قابل اعتراض این است که بنیاد مسکن اعلام کرده که من کارگزار هستم و باید متقاضیان حق مدیریت پرداخت کنند، گفت: این در حالی است که ما اصلا مدیریتی توسط بنیاد مسکن ندیده ایم، چرا که در این خصوص بنیاد مسکن تنها یک زمین را واگذار کرده و عملا هیچ کار دیگری انجام نداده است، و در حالی که نه به دنبال آب، نه برق و نه پیمانکار نرفته است، اما می خواهد از هر قطعه زمین دو واحدی، 10-15 میلیون تومان حق کارگزاری دریافت کند که پرداخت این هزینه های اضافی آن هم در این اوضاع اقتصادی، واقعا سخت است و در توان متقاضیان نیست.

,

قاسمیان افزود: در واقع متقاضیان نمی دانند که این پول را باید بابت چه چیزی پرداخت کنند در حالی که بنیاد هیچ اقدامی انجام نداده و هیچ امکاناتی را فراهم نکرده است

,

از تاخیر در پرداخت وام مسکن تا گروکشی و بلوکه کردن آورده متقاضیان

, از تاخیر در پرداخت وام مسکن تا گروکشی و بلوکه کردن آورده متقاضیان,

وی با اشاره به اینکه وام مسکن در این طرح مبلغ 100 میلیون تومان است که گفته می شود به مبلغ 150 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، گفت: هنوز ریالی از وام مسکن به هیچ کدام از متقاضیان داده نشده است، در حالی که برای پیگیری این وام تا آخر مردادماه وقت داده اند. به متقاضیان هم گفته می شود که باید زمین ها سند بخورد و بعد پرونده برای دریافت وام به بانک برود، اما معلوم نیست که این روند چقدر طول بکشد.

,

متقاضی مسکن ملی طبس اظهارکرد: متاسفانه نه تنها هنوز وام پرداخت نشده بلکه حتی جلوی آورده متقاضی هم که در واقع تضمینی برای توانایی شرکت در این طرح بوده است، هم به عنوان گروکشی گرفته شده است. در این خصوص اعلام شده که هر دفعه که مبلغی از وام یا آورده آزاد شود، متقاضی باید مبلغ یک میلیون و 800 هزار تومان بابت حق مدیریت بنیاد مسکن واریز کند تا بتواند پول آزادسازی شده را دریافت کند.

,

وی گفت: برخی از متقاضیان که پول داشته اند، ساخت و ساز را شروع کرده اند و برای ادامه آن منتظر دریافت وام هستند، عده ی دیگر هم هنوز منتظر دریافت وام هستند، در حالی که قیمت مصالح هر روز بالاتر می رود.

,

نیاز 400 میلیون تومانی برای ساخت هر واحد

, نیاز 400 میلیون تومانی برای ساخت هر واحد,

قاسمیان افزود: بنده تاکنون علاوه بر واریز 40 میلیون تومان آورده اولیه، فقط 90 میلیون تومان برای اجرای فونداسیون و 40 میلیون تومان برای نصب ستون ها هزینه کردم و با براوردی که انجام دادم، ساخت هر واحد حدود 350-400 میلیون تومان برای متقاضیان هزینه دارد.

,

وی اظهارکرد: آقای معتمدیان استاندار سابق، در آذرماه سال گذشته به ادارات آب ، برق و گاز نامه نوشت که بودجه لازم برای این طرح ها را به استانداری ابلاغ کنند تا استانداری تامین این منابع را پیگیری کند، اما متاسفانه تا این لحظه هیچ کدام از ادارات برآورد هزینه نکرده اند.

,

سایت مسکن یا میدان جنگ؟

, سایت مسکن یا میدان جنگ؟,

او با بیان اینکه اکنون همه متقاضیان مجبورند که ساخت و ساز خودشان را با استفاده از تانکر آب انجام بدهند، ادامه داد: در این خصوص آنقدر تعداد تانکرها زیاد است که این سایت شبیه میدان جنگ شده است. از طرفی افراد باید برای هر هزار لیتر آب، مبلغ 70 هزار تومان هزینه بپردازند که این هزینه باعث کاهش مصرف آب و در نتیجه استاندارد و مقاوم نبودن سازه ها و اعتراض مهندسان ناظر خواهد شد. خرید پمپ برای آب دادن سقف هم هزینه دیگری بوده که بر متقاضیان تحمیل شده است.

,

6 ماه معطلی برای تحویل زمین

, 6 ماه معطلی برای تحویل زمین,

متقاضی مسکن ملی طبس بیان کرد: در خصوص سایت 79 هکتاری هم در حالی که قرار بود یک ماه بعد از سایت 50 هکتاری، قرعه کشی شود ولی این موضوع 4 ماه به طول انجامید. همچنین مدیر بنیاد مسکن طبس قول داده بود که 5 روز بعد از قرعه کشی هم این زمین ها تحویل متقاضیان خواهد شد. در حالی که در اسفندماه سال گذشته قرارداد انجام شده است، اما پس از 6 ماه هنوز این زمین ها تحویل نشده است.

,

قاسمیان ادامه داد: در روز پنجشنبه 11 شهریورماه، متقاضیان مسکن ملی طبس مقابل دفتر نماینده مجلس تجمع کردند که در نتیجه قول داده شد که بزودی کلنگ افتتاح زده و آماده سازی ها انجام شود. در این سایت هم هنوز زیرسازی آن انجام نشده و زیرساخت های آب و برق و ... وجود ندارد.

,

جابجایی زیرساخت ها از جیب مردم

, جابجایی زیرساخت ها از جیب مردم,

متقاضی مسکن ملی طبس اظهارکرد: یکی از مهم ترین مشکلاتی که در خصوص سایت 79 هکتاری وجود دارد این است که این سایت اصلا مشاور طرح نداشته و اکنون هم بلوار، تیر برق فشار قوی، لوله آب فشار قوی و ... در وسط اراضی این سایت وجود دارد که گفته شده متقاضیان باید هزینه جابجایی آن را بپردازند!

,

قاسمیان گفت: عوارض شهرداری برای این سایت هم مثل سایت 50 هکتاری مبلغ 5-7 میلیون تومان است که به دلیل عوارض 550 هزار تومانی سایت 56 واحدی، این موضوع همچنان مورد اعتراض است.

,

وی بیان کرد: سایت 79 هکتاری هم شامل یک هزار و 200 واحد دو نفره است است که تاکنون 630 قطعه آن واگذار شده است. واگذاری بقیه قطعه ها هم پشت سد دریافت پروانه مانده اند و چون هنوز آماده سازی آن انجام نشده، معلوم نیست چه کسی قرار است هزینه آن را پرداخت کند. این در حالی است که این متقاضیان از نظر قانونی حق شکایت دارند، چرا که قرارداد آنها با مدیر بنیاد مسکن طبس امضا شده و باید بعد از 5 روز کاری هم زمین خود را تحویل می گرفتند، اما اکنون 6 ماه به طول انجامیده است. در این خصوص مسئولان معتقدند که چون حجم کار بالاست این مشکلات وجود دارد، در حالی که حجم کار در سایر شهرها مثل بیرجند هم بالاست ولی اجرای آن به این مکافات نبوده است.

,

اعتراض متقاضیان بابت پرداخت پول های زور

, اعتراض متقاضیان بابت پرداخت پول های زور,

متقاضی مسکن ملی طبس گفت: اکنون متقاضیان با قناسی زمین و نبود آب و برق در این سایت ها کنار آمده اند، اما مهم ترین موضوع پول های زوری است که می خواهند دریافت کنند. پرداخت 28 میلیون تومان هزینه آماده سازی، 5 میلیون تومان عوارض شهرداری و 10-15 میلیون تومان حق مدیریت بنیاد مسکن، واقعا زور است.

,

قاسمیان یادآور شد: همچنین از 19 مردادماه امسال، آورده ای که متقاضیان واریز کرده اند، در بانک مسدود شده است. نماینده بنیاد مسکن هم دلیل این اقدام را پرداخت هزینه های آماده سازی و حق مدیریت بنیاد مسکن عنوان کرده است. در حالی که بر اساس قرارداد، دریافت هر هزینه ای از متقاضی باید توسط راه و شهرسازی باشد و اصلا ربطی به بنیاد مسکن ندارد. از طرف دیگر بنیاد مسکن باید برای دریافت حق مدیریت هم، قراردادی با متقاضیان تنظیم کند و در آن قید شود که به این دلایل متقاضی باید چنین هزینه هایی را پرداخت کند. اما تاکنون چنین قراردادی هم نوشته نشده که این موضوع باعث شاکی شدن متقاضیان شده است.

,

بنیاد مسکن چوب لای چرخ می گذارد

, بنیاد مسکن چوب لای چرخ می گذارد,

متقاضی مسکن ملی طبس با بیان اینکه تاکنون به دستگاه ها و افراد مختلفی مراجعه و موضوع را مطرح کرده ایم، گفت: نمی دانم چرا بنیاد مسکن طبس چوب لای چرخ کار متقاضیان می گذارد، شاید مسئولان بنیاد و راه و شهرسازی این شهرستان دانش لازم برای ساخت 2 هزار و 100 واحد مسکن ملی را ندارند.

,

او ادامه داد: حتی در این خصوص متقاضیان پیگیر ایجاد یک شرکت تعاونی بودند تا بدانند که با چه کسی طرف هستند، اما به نتیجه نرسیدند. مسئولان بنیاد مسکن هم گفتند ما خودمان می دانیم که چکار می کنیم و نیاز به شرکت تعاونی نیست. اما اکنون بنیاد مسکن این شهر با سه نفر کارمند، نمی داند که باید چکار کند.

,

با مردم مدارا شود

,

قاسمیان تاکید کرد: اصلا مسئولان بنیاد مسکن حق کارگزاری را تعریف کنند که یعنی چه؟ برای چه کاری متقاضیان مسکن ملی که اکنون و در این شرایط اقتصادی مانده ی پول هستند باید سرجمع مبلغ 21 میلیارد تومان به حساب بنیاد واریز کنند.

,

وی با بیان اینکه این موضوع را از چند شهر دیگر پیگیری کرده ایم که در چند شهر اصلا چنین موضوعی وجود ندارد ولی در برخی شهرها هم که این موضوع مطرح است، قرار است در پایان کار این هزینه ها دریافت شود، افزود: همچنین این موضوع را از طریق نماینده طبس در مجلس پیگیری کرده ایم که ممکن است کاملا منتفی شود. اما اگر منتفی هم نشد، بهتر است تا این هزینه در آخر کار از متقاضیان گرفته و با آنها مدارا شود.

,

از حذف بی جهت برخی متقاضیان تا انصراف اجباری

, از حذف بی جهت برخی متقاضیان تا انصراف اجباری,

متقاضی مسکن ملی طبس با بیان اینکه در طرح ملی مسکن طبس حدود 200 نفر از متقاضیان حذف شدند، ادامه داد: برخی از افراد حذف شده واقعا خانه دار بودند و حذف آنها کار درستی بود. اما برخی دیگر مثلا به علت داشتن خانه در روستا از این طرح محروم شدند. حتی برخی از این افراد مبلغ 40 میلیون تومان آورده اولیه  را هم با فروش خودرو و ... واریز کردند، اما پس از حذف، این پول به آنها برگردانده شد در حالی که طی چند ماه معطلی، از ارزش آن کاسته شده بود. وضعیت مسکن این افراد در سامانه راه و شهرسازی سبز است اما بنیاد مسکن طبس وضعیت آنها را قرمز و حذف کرده است.

,

وی ادامه داد: اگر بنیاد مسکن خودش این واحدها را می ساخت و بعد به فروش می گذاشت، قطعا متقاضیان واقعی اقدام می کردند. البته اکنون هم که طرح 56 واحدی طبس توسط بنیاد مسکن در حال ساخت است هم مشکلاتی برای برخی متقاضیان ایجاد شده است چرا که یکباره به آنها اعلام می شود که مثلا باید تا فلان تاریخ مبلغ 25 میلیون تومان واریز کنند که وجود این شرایط و ایجاد فشار، برخی ها را مجبور به انصراف می کند.

,

بازدید وزیر راه و شهرسازی از مسکن ملی طبس

, بازدید وزیر راه و شهرسازی از مسکن ملی طبس,

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی روز جمعه و در طی سفر حجت الاسلام رئیسی به خراسان جنوبی و شهر طبس، از سایت مسکن ملی شهر طبس بازدید کرد و در نشستی در سالن جلسات شهدای فرودگاه طبس، مشکلات طرح مسکن ملی شهرستان طبس را مورد بررسی قرار داد.

,

وی در محل امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) شهر طبس در پاسخ به دغدغه و درخواست مردم برای ساخت و تامین مسکن اظهار داشت: تمام افرادی که مسکن اولی هستند و بند «ج» آنها قرمز نشده، نسبت به ثبت‌نام در سامانه اقدام کنند.

,

وی افزود: در حوزه مسکن برنامه ما این است که سالی یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود و تلاش ما این است که مصالح از جمله سیمان و میلگرد از طریق دلالی نباشد و از طریق خرید مستقیم از کارخانه باشد تا واحدها با کمترین قیمت به‌دست مردم برسد.

,

قاسمی با بیان اینکه ساخت برخی واحدها را خود مردم و برخی را بنیاد مسکن بر عهده می‌گیرد تا کارها به سرعت پیش برود گفت: با این قانون جدید جهش و رونق مسکن که توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شده به ما اجازه خوبی داده و زمین، وام و کمک‌های خوبی به مردم ارائه خواهد شد تا صاحب‌ خانه شوند.

,

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه در شهر طبس ۲ قطعه جدید برای الحاق به شهر تعیین شده و به دنبال الحاق قطعات دیگری هم هستیم گفت: برخی مردم اذعان دارند که برخی شرکت‌ها در وسط شهر طبس زمین‌های خوبی را گرفتند ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم و علت را بررسی خواهیم کرد.

,

قاسمی تاکید کرد: در شهر طبس مشکل زمین نداریم. طرح‌های خوبی به شهر الحاق خواهد شد تا به همه مردم زمین برسد و این کار هم سریع انجام خواهد شد. نگاه ما این است که مردم راحت زندگی کنند و نگرانی در خصوص مسکن خود نداشته باشند. 

,

گلایه مندی نماینده مجلس از عدم پاسخگویی مسئولان

, گلایه مندی نماینده مجلس از عدم پاسخگویی مسئولان,

حجت الاسلام مجید نصیرایی نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی نیز در 27 مردادماه امسال از سایت ۵٠ هکتاری مسکن ملی طبس بازدید کرد و ضمن گلایه از عدم پاسخگویی مسئولان؛ گفت: متقاضیان مسکن ملی در چندین مرحله اعتراضات خود را مطرح کرده‌اند اما پاسخ مناسبی دریافت نکرده‌اند. آقایان استاندار و فرماندار باید به طور عملیاتی در سایت مسکن ملی طبس حضور پیدا کنند و مشکلات زیرساختی این محدوده را بررسی و با تعامل بین دستگاه‌های اداری و اجرایی مرتفع سازند.

,

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی گلایه‌های نماینده متقاضیان مسکن ملی را شنید و برای اینکه در یک شهرک وسیع، هنوز تکلیف شبکه آب و برق و گاز را مشخص نکرده‌اند و املاک را واگذار کرده و ساخت و سازها آغاز شده است؛ ابراز تاسف کرد و در برخی موارد قول پیگیری از مجاری قانونی در پایتخت و وزارت راه و شهرسازی داد.

,

انتهای پیام /

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه