اخبار داغ

نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی استاندار با مردم خوزستان؛

سیاست دولت علاوه بر ایجاد اشتغال، توسعه مسکن است/ نیروهای بومی در اولویت مدیریت‌‎ها

سیاست دولت علاوه بر ایجاد اشتغال، توسعه مسکن است/ نیروهای بومی در اولویت مدیریت‌‎ها
صادق خلیلیان گفت: الزام خواهیم کرد در مدیریت‌ها و استخدام‌ها، اولویت با نیروهای بومی باشد مگر اینکه یک نیروی با تخصص ویژه در استان خوزستان موجود نباشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رهیاب، صادق خلیلیان  اظهار کرد: خوزستان استان ویژه‌ای است؛ ۴۰ تا ۵۰ درصد منابع و بودجه عمومی کشور از خوزستان تامین می‌شود و رتبه نخست را در بخش کشاورزی دارد و ۱۳ تا ۱۴ درصد منابع غذایی کشور را تامین می‌کند. ۳۳ درصد منابع آبی کشور نیز در خوزستان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب,

وی افزود: چنین استانی با ظرفیت‌های زیاد و تنوع قومی گسترده، ویژه است و استاندار این استان نیز ویژه است.

استاندار خوزستان گفت: در دولت تصمیم گرفته شده است که استاندار خوزستان در مواقع لازم به طور مثال ماهانه، در جلسات دولت شرکت کند. در عین حال تصمیم نظام و دولت در همه ابعاد و رده‌ها، کمک برای حل مشکلات خوزستان است و طبیعتا خوزستان حالت ویژه‌ای پیدا کرده است.

وی در خصوص ملاک‌های انتخاب مدیران در خوزستان، ادامه داد: متناسب با بزرگی خوزستان و نقش آن در اقتصاد ملی باید مدیران پاک‌دست و دلسوز برای انجام کار و هم‌تراز با این استان داشته باشیم. مدیران این استان باید با تخصص لازم و مدیریت شایسته کار خود را انجام دهند.

خلیلیان بیان کرد: ملاک انتخاب مدیران، شایسته‌سالاری است و در عین حال باید از ظرفیت‌های بومی استان خوزستان استفاده شود. در خوزستان افرادی داریم که توانسته‌اند در سطح ملی به مقامات بالایی دست یابند بنابراین زمانی که خوزستان منبعی برای نیروهای مدیریتی کشور دارد، چگونه نمی‌توان از این ظرفیت‌های استان استفاده کرد؟

وی عنوان کرد: باید از این منابع انسانی با استفاده از تنوع قومی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. افراد توانمند، دلسوز، در تراز خوزستان، پاک‌دست و بدون رانت منصوب خواهند شد.

استاندار خوزستان با اشاره به معضل بیکاری، اضافه کرد: راهکارهای حل معضل بیکاری مشخص هستند و تنها باید اراده‌ای برای انجام این راهکارها داشته باشیم. در شرایط رکود اقتصادی، یک سری واحدهای تولیدی تعطیل شده یا به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند. ۵۰ درصد واحدهای صنعتی متوسط و کوچک خوزستان که بخش عمده‌ای از تولیدات و اشتغال خوزستان را تامین می‌کنند، فعال هستند و اگر مشکل این واحدهای تعطیل نیز رفع شود و فعال شوند؛ از راه میان‌بر اشتغال ایجاد کرده‌ایم.

وی افزود: استفاده از ظرفیت بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی نیز ارزش افزوده بیشتری برای کشاورزان و کشور ایجاد می‌کند. استفاده از این ظرفیت، با هدف بازارهای صادراتی موجب افزایش ثروت و ایجاد اشتغال در استان خوزستان می‌شود.

خلیلیان گفت: سیاست دولت علاوه بر ایجاد اشتغال به ویژه برای جوانان، توسعه مسکن است. در سفر اخیر وزیر کشور مقرر شد در این راستا در استان خوزستان اقدام شود که زمین را دولت تامین می‌کند و بدین ترتیب هزینه‌های مسکن ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. بنابراین با مقداری آورده و تسهیلات بانکی، ساخت و ساز مسکن در خوزستان به سرعت توسعه می‌یابد.

وی بیان کرد: توسعه ساخت و ساز، منجر به ایجاد اشتغال و کنترل قیمت مسکن می‌شود؛ این کار به بیش از ۱۰۰ صنعت متصل به ساختمان کمک می‌کند.

استاندار خوزستان افزود: به جای خام‌فروشی نفت و گاز نیز به سمت فرآورده‌های نفت و گاز و توسعه پترو پالایش‌ها برویم تا علاوه بر ثروت، اشتغال ایجاد شود.

وی عنوان کرد: ایجاد صنایع پایین دست پتروشیمی، نفت و گاز به توسعه خوزستان کمک می‌کند اما خوزستان نباید تک قطبی شود و باید از ظرفیت‌های مختلف مانند فولاد نیز استفاده شود.

خلیلیان با بیان اینکه ظرفیت‌ها برای پیشرفت و توسعه در خوزستان وجود دارد، گفت: اکنون یک اراده ملی برای حمایت از خوزستان شکل گرفته است بنابراین اگر همه دست به دست هم دهیم، با توسعه و رونق اقتصادی و کاهش مشکل بیکاری، بسیاری از مسائل خوزستان که با آن مواجه هستیم حل خواهند شد.

وی تصریح کرد: الزام خواهیم کرد در مدیریت‌ها و استخدام‌ها، اولویت با نیروهای بومی باشد مگر اینکه یک نیروی با تخصص ویژه در استان خوزستان موجود نباشد.

استاندار خوزستان بیان کرد: صنایعی در استان خوزستان مستقر هستند که گاه آلودگی ایجاد می‌کنند اما مدیران این صنایع در تهران زندگی می‌کنند و حساب‌ها و پرداخت مالیات این شرکت‌ها در تهران است که دیگر اجازه چنین کاری را نخواهیم داد. این شرکت‌ها مسئولیت‌های اجتماعی خود را نیز به خوبی انجام نمی‌دهند.

وی افزود: سهمی از مالیات این شرکت‌ها متعلق به توسعه خوزستان است و باید این مالیات‌ها در خود استان خوزستان پرداخت شود. حساب این شرکت‌ها نیز باید در بانک‌های خوزستان نگهداری شود تا منابع برای پشتیبانی از صنعت و کشاورزی خوزستان وجود داشته باشد.

خلیلیان تصریح کرد: مدیرانی که در خوزستان زندگی نمی‌کنند، هر جا سکونت دارند دنبال شغل مدیریت بگردند؛ نمی‌شود از مزایای استان خوزستان استفاده کنند و لذت آن را جای دیگر ببرند.

وی در خصوص مشکلات کارگران و آبداران نیز گفت: باید از طریق کارگروه‌های ملی و استانی این موارد تعیین تکلیف شود. نباید اجازه دهیم هر سال این معضلات تکرار شود. هر جا هم مشکلی در این خصوص رخ دهد، با شفافیت و صراحت آن را با مردم در میان خواهم گذاشت و مسائل را در هیات دولت مطرح خواهم کرد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه با کسی شوخی نداریم، افزود: اجازه نمی‌دهیم کسی برای یک امضاء، امروز و فردا کند. زمانی که تصمیمی گرفته می‌شود که یک شرکت به وضعیتی برگردد و سر و سامان بگیرد، باید این کار انجام شود.

وی گفت: در یکی از پروژه‌های طرح فاضلاب اهواز، شرکت نفت اجازه کار را نمی‌دهد. معنای این کار چیست؟ مگر می‌شود فاضلاب یک شهر به مجوز یک سازمان موکول شود؟ اگر این گونه است، خود آن سازمان مساله فاضلاب را رفع کند.

خلیلیان ادامه داد: شرکت‌ها و موسسات موظف هستند به تعهدات خود عمل کنند. دیگر نمی‌توانیم سرنوشت مردم و توسعه خوزستان را به برخی از سهل‌انگاری‌ها و خودخواهی‌ها موکول کنیم.

وی در خصوص مدیریت منابع آبی در خوزستان، گفت: یکی از مزیت‌های خوزستان داشتن رودخانه‌های پر آب است. خوزستان دارای یک حق‌آبه است. همان طور که منابع نفت و گاز استان خوزستان برای عمران و آبادانی سایر نقاط کشور هزینه می‌شود، باید حق‌آبه خوزستان هم محقق شود و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

استاندار خوزستان افزود: باید با استفاده از حق‌آبه، سدهای خوزستان به گونه‌ای تنظیم شوند تا با مدیریت صحیح به بهترین شکل ممکن، نیازها تامین شود و اجازه ندهیم با این همه منابع آبی و سد، مشکلات پابرجا باشد.

وی ادامه داد: در سفر سال ۱۳۷۵ مقام معظم رهبری به خوزستان، فرمان اجرای طرح احیای زمین‌های کشاورزی داده شد اما تا سال ۱۳۸۸ هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشد و همه تنها با آن عکس می‌گرفتند. در دوره مسئولیت خود (در وزارت جهاد کشاورزی)، علت عدم اجرای کار را بررسی کردم و ساختار اجرایی و ردیف اعتباری برای این طرح در نظر گرفتیم و در سال ۸۹ عملیات اجرایی آن شروع شد. البته اشکالاتی در فاز یک این طرح وجود دارد که باید در فاز دوم، اصلاح شود.

خلیلیان با اشاره به روند پیک کرونا و بازدید از برخی بیمارستان‌ها و قدردانی از کادر درمان، بیان کرد: در حال حاضر در استان خوزستان وضعیت بیماری نسبت به دو هفته گذشته تقریبا به نصف رسیده است. در دو هفته گذشته تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های خوزستان ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر در روز بود که اکنون به روزانه ۵ هزار و ۶۰ نفر رسیده است و این وضعیت، نشان‌دهنده شرایط نزولی روند بیماری است.

وی عنوان کرد: تا روز گذشته دو میلیون خوزستانی واکسن دریافت کرده‌اند و بر اساس برنامه، در حال ظرفیت‌سازی برای واکسیناسیون روزانه ۱۰۰ هزار نفر هستیم. امیدواریم با کاهش روند بیماری و پوشش کامل واکسیناسیون، جامعه به سمت شرایط عادی سوق داده شود و تا آبان‌ماه یا آذرماه، مدارس، مراکز فرهنگی و اصناف پرخطر بازگشایی شوند.

استاندار خوزستان افزود: در برنامه داریم تا نیمه آبان‌ماه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت هدف یعنی افراد بالای ۱۸ سال، تحت پوشش کامل واکسیناسیون قرار بگیرند. البته تجهیزات پزشکی را تقویت خواهیم کرد اما با فروکش روند بیماری، امیدواریم استاندارد رسیدگی به بیماران نیز افزایش یابد.

وی با اشاره به لزوم همدلی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان اجرایی، گفت: باید بدانیم برای پیشرفت استان خوزستان، ارکان حکمرانی به هم پیوسته هستند و بخش‌های مختلفی از جمله دولت، نمایندگان مجلس، شوراهای شهر و روستا و رسانه باید همه در کنار هم باشند تا پیشرفت حاصل شود در غیر این صورت انرژی‌ها هدر می رود. البته در مجموع دیدم که نمایندگان خوزستان در این دوره، متحد هستند و پیگیری‌های‌شان بابت دلسوزی برای مناطق‌شان است.

خلیلیان در خصوص حمایت از کشاورزان و قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، بیان کرد: فعالیت‌های تولیدکنندگان بخش کشاورزی، به تولید محصول و ثروت منجر می‌شود و این تولید محصول، منشاء رشد و توسعه است و پس از آن، به مرحله فرآوری و تجاری‌سازی محصول می‌رسیم و همه این موارد، به هم پیوسته است.

وی با بیان اینکه پنج سال است که خودکفایی در تولید گندم را از دست داده‌ایم، افزود: پیگیری‌ها برای قیمت خرید تضمینی خرما نتیجه داده است و قیمت تضمینی خرما ۹ هزار و ۲۰۰ و گندم ۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است که این مشوق خوبی برای کشاورزان است تا به خودکفایی تولید گندم برسیم.

استاندار خوزستان با اشاره به وضعیت عقب‌افتادگی شهرهای آبادان و خرمشهر و ایجاد نشدن مراکز درمانی و اقامت‌گاه‌های مناسب برای توسعه توریسم‌درمانی، گفت: در طول جنگ، آبادان و خرمشهر دچار آسیب‌های فراوانی شدند اما اکنون هم اگر وارد این شهرها شویم، مانند این است که تازه جنگ تمام شده و همان ساختمان‌های قدیمی پا برجا مانده‌اند؛ کدام گردشگر یا توریست بیمارستانی وارد چنین جایی می‌شود؟

وی افزود: بازسازی این دو شهر پس از حدود ۳۳ سال پس از جنگ، هنوز به اتمام نرسیده است که این مساله نشان از غفلتی بزرگ است. با وجود این شرایط می‌گوییم چرا گوشه‌ای از مردم خوزستان اظهار نارضایتی می‌کنند. این مردم اگر اظهار نارضایتی نکنند، چه کنند؟

خلیلیان گفت: اکنون که اراده وجود دارد باید این مناطق بازسازی شوند. در عین حال می‌توانیم از ظرفیت‌های بهداشت و درمان، گردشگری و توسعه تجارت مرزی در این زمینه استفاده کنیم.

وی در خصوص وضعیت ورزش استان خوزستان نیز بیان کرد: باید برای ورزش خوزستان، دو مسیر قهرمانی و همگانی دنبال شود. نباید از ورزش همگانی غافل شویم. گاهی اوقات اعتبار کمی می‌تواند صدها هزار نفر را تحت پوشش قرار دهد در حالی که ممکن است همین اعتبار برای ۱۰ نفر هزینه شود بنابراین باید اولویت‌بندی‌ها بر اساس شرایط و محرومیت خوزستان انجام شود.

استاندار خوزستان افزود: راه موفقیت ورزش قهرمانی، اتصال به بودجه دولتی نیست زیرا اگر منابع دولتی وجود داشت، برای مناطق محروم و ۴۰۰ هزار حاشیه‌نشین فکری می‌شد. بنابراین باید در خصوص ورزش قهرمانی از مشارکت بخش خصوصی استفاده کنیم.

وی گفت: علاوه بر این، بخش دولتی باید در کنار بخش خصوصی، از تیم‌های ورزشی حمایت کند تا بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در این تیم‌ها پشیمان نشود.

خلیلیان ادامه داد: ورزش قهرمانی باید از قید و بند بخش‌نامه یا علاقه وزیر، خارج شود و در این خصوص به سمت خصوصی‌سازی برویم، در غیر این صورت پول کمی به دست می‌آید در حالی که جاهای زیادی برای خرج کردن وجود دارد. با این مبالغ کوچک می‌توان ده‌ها خانوار محروم را نجات داد در حالی که شاید نصف پول یک بازیکن هم نباشد.

وی در خصوص لزوم توسعه فضاهای فرهنگی در استان خوزستان، گفت: خوزستان دارای قومیت‌های متنوع و فرهنگ‌های بومی و محلی و بسیار اصیل است که باید در سطح ملی و بین‌المللی تقویت شوند. باید فرهنگی که در اصالت خوزستان ریشه دارد، در ابعاد مختلف ترویج داده شود.

استاندار خوزستان افزود: در حال حاضر سینماهایی که در وضعیتی مانند دوران بچگی ما هستند، منسوخ شده‌اند بنابراین باید با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، سینماها با آخرین فناوری روز مجهز شوند.

 

انتهای پیام/

,

وی افزود: چنین استانی با ظرفیت‌های زیاد و تنوع قومی گسترده، ویژه است و استاندار این استان نیز ویژه است.

,

استاندار خوزستان گفت: در دولت تصمیم گرفته شده است که استاندار خوزستان در مواقع لازم به طور مثال ماهانه، در جلسات دولت شرکت کند. در عین حال تصمیم نظام و دولت در همه ابعاد و رده‌ها، کمک برای حل مشکلات خوزستان است و طبیعتا خوزستان حالت ویژه‌ای پیدا کرده است.

,

وی در خصوص ملاک‌های انتخاب مدیران در خوزستان، ادامه داد: متناسب با بزرگی خوزستان و نقش آن در اقتصاد ملی باید مدیران پاک‌دست و دلسوز برای انجام کار و هم‌تراز با این استان داشته باشیم. مدیران این استان باید با تخصص لازم و مدیریت شایسته کار خود را انجام دهند.

,

خلیلیان بیان کرد: ملاک انتخاب مدیران، شایسته‌سالاری است و در عین حال باید از ظرفیت‌های بومی استان خوزستان استفاده شود. در خوزستان افرادی داریم که توانسته‌اند در سطح ملی به مقامات بالایی دست یابند بنابراین زمانی که خوزستان منبعی برای نیروهای مدیریتی کشور دارد، چگونه نمی‌توان از این ظرفیت‌های استان استفاده کرد؟

,

وی عنوان کرد: باید از این منابع انسانی با استفاده از تنوع قومی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. افراد توانمند، دلسوز، در تراز خوزستان، پاک‌دست و بدون رانت منصوب خواهند شد.

,

استاندار خوزستان با اشاره به معضل بیکاری، اضافه کرد: راهکارهای حل معضل بیکاری مشخص هستند و تنها باید اراده‌ای برای انجام این راهکارها داشته باشیم. در شرایط رکود اقتصادی، یک سری واحدهای تولیدی تعطیل شده یا به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند. ۵۰ درصد واحدهای صنعتی متوسط و کوچک خوزستان که بخش عمده‌ای از تولیدات و اشتغال خوزستان را تامین می‌کنند، فعال هستند و اگر مشکل این واحدهای تعطیل نیز رفع شود و فعال شوند؛ از راه میان‌بر اشتغال ایجاد کرده‌ایم.

,

وی افزود: استفاده از ظرفیت بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی نیز ارزش افزوده بیشتری برای کشاورزان و کشور ایجاد می‌کند. استفاده از این ظرفیت، با هدف بازارهای صادراتی موجب افزایش ثروت و ایجاد اشتغال در استان خوزستان می‌شود.

,

خلیلیان گفت: سیاست دولت علاوه بر ایجاد اشتغال به ویژه برای جوانان، توسعه مسکن است. در سفر اخیر وزیر کشور مقرر شد در این راستا در استان خوزستان اقدام شود که زمین را دولت تامین می‌کند و بدین ترتیب هزینه‌های مسکن ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. بنابراین با مقداری آورده و تسهیلات بانکی، ساخت و ساز مسکن در خوزستان به سرعت توسعه می‌یابد.

,

وی بیان کرد: توسعه ساخت و ساز، منجر به ایجاد اشتغال و کنترل قیمت مسکن می‌شود؛ این کار به بیش از ۱۰۰ صنعت متصل به ساختمان کمک می‌کند.

,

استاندار خوزستان افزود: به جای خام‌فروشی نفت و گاز نیز به سمت فرآورده‌های نفت و گاز و توسعه پترو پالایش‌ها برویم تا علاوه بر ثروت، اشتغال ایجاد شود.

,

وی عنوان کرد: ایجاد صنایع پایین دست پتروشیمی، نفت و گاز به توسعه خوزستان کمک می‌کند اما خوزستان نباید تک قطبی شود و باید از ظرفیت‌های مختلف مانند فولاد نیز استفاده شود.

,

خلیلیان با بیان اینکه ظرفیت‌ها برای پیشرفت و توسعه در خوزستان وجود دارد، گفت: اکنون یک اراده ملی برای حمایت از خوزستان شکل گرفته است بنابراین اگر همه دست به دست هم دهیم، با توسعه و رونق اقتصادی و کاهش مشکل بیکاری، بسیاری از مسائل خوزستان که با آن مواجه هستیم حل خواهند شد.

,

وی تصریح کرد: الزام خواهیم کرد در مدیریت‌ها و استخدام‌ها، اولویت با نیروهای بومی باشد مگر اینکه یک نیروی با تخصص ویژه در استان خوزستان موجود نباشد.

,

استاندار خوزستان بیان کرد: صنایعی در استان خوزستان مستقر هستند که گاه آلودگی ایجاد می‌کنند اما مدیران این صنایع در تهران زندگی می‌کنند و حساب‌ها و پرداخت مالیات این شرکت‌ها در تهران است که دیگر اجازه چنین کاری را نخواهیم داد. این شرکت‌ها مسئولیت‌های اجتماعی خود را نیز به خوبی انجام نمی‌دهند.

,

وی افزود: سهمی از مالیات این شرکت‌ها متعلق به توسعه خوزستان است و باید این مالیات‌ها در خود استان خوزستان پرداخت شود. حساب این شرکت‌ها نیز باید در بانک‌های خوزستان نگهداری شود تا منابع برای پشتیبانی از صنعت و کشاورزی خوزستان وجود داشته باشد.

,

خلیلیان تصریح کرد: مدیرانی که در خوزستان زندگی نمی‌کنند، هر جا سکونت دارند دنبال شغل مدیریت بگردند؛ نمی‌شود از مزایای استان خوزستان استفاده کنند و لذت آن را جای دیگر ببرند.

,

وی در خصوص مشکلات کارگران و آبداران نیز گفت: باید از طریق کارگروه‌های ملی و استانی این موارد تعیین تکلیف شود. نباید اجازه دهیم هر سال این معضلات تکرار شود. هر جا هم مشکلی در این خصوص رخ دهد، با شفافیت و صراحت آن را با مردم در میان خواهم گذاشت و مسائل را در هیات دولت مطرح خواهم کرد.

,

استاندار خوزستان با بیان اینکه با کسی شوخی نداریم، افزود: اجازه نمی‌دهیم کسی برای یک امضاء، امروز و فردا کند. زمانی که تصمیمی گرفته می‌شود که یک شرکت به وضعیتی برگردد و سر و سامان بگیرد، باید این کار انجام شود.

,

وی گفت: در یکی از پروژه‌های طرح فاضلاب اهواز، شرکت نفت اجازه کار را نمی‌دهد. معنای این کار چیست؟ مگر می‌شود فاضلاب یک شهر به مجوز یک سازمان موکول شود؟ اگر این گونه است، خود آن سازمان مساله فاضلاب را رفع کند.

,

خلیلیان ادامه داد: شرکت‌ها و موسسات موظف هستند به تعهدات خود عمل کنند. دیگر نمی‌توانیم سرنوشت مردم و توسعه خوزستان را به برخی از سهل‌انگاری‌ها و خودخواهی‌ها موکول کنیم.

,

وی در خصوص مدیریت منابع آبی در خوزستان، گفت: یکی از مزیت‌های خوزستان داشتن رودخانه‌های پر آب است. خوزستان دارای یک حق‌آبه است. همان طور که منابع نفت و گاز استان خوزستان برای عمران و آبادانی سایر نقاط کشور هزینه می‌شود، باید حق‌آبه خوزستان هم محقق شود و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

,

استاندار خوزستان افزود: باید با استفاده از حق‌آبه، سدهای خوزستان به گونه‌ای تنظیم شوند تا با مدیریت صحیح به بهترین شکل ممکن، نیازها تامین شود و اجازه ندهیم با این همه منابع آبی و سد، مشکلات پابرجا باشد.

,

وی ادامه داد: در سفر سال ۱۳۷۵ مقام معظم رهبری به خوزستان، فرمان اجرای طرح احیای زمین‌های کشاورزی داده شد اما تا سال ۱۳۸۸ هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشد و همه تنها با آن عکس می‌گرفتند. در دوره مسئولیت خود (در وزارت جهاد کشاورزی)، علت عدم اجرای کار را بررسی کردم و ساختار اجرایی و ردیف اعتباری برای این طرح در نظر گرفتیم و در سال ۸۹ عملیات اجرایی آن شروع شد. البته اشکالاتی در فاز یک این طرح وجود دارد که باید در فاز دوم، اصلاح شود.

,

خلیلیان با اشاره به روند پیک کرونا و بازدید از برخی بیمارستان‌ها و قدردانی از کادر درمان، بیان کرد: در حال حاضر در استان خوزستان وضعیت بیماری نسبت به دو هفته گذشته تقریبا به نصف رسیده است. در دو هفته گذشته تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های خوزستان ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر در روز بود که اکنون به روزانه ۵ هزار و ۶۰ نفر رسیده است و این وضعیت، نشان‌دهنده شرایط نزولی روند بیماری است.

,

وی عنوان کرد: تا روز گذشته دو میلیون خوزستانی واکسن دریافت کرده‌اند و بر اساس برنامه، در حال ظرفیت‌سازی برای واکسیناسیون روزانه ۱۰۰ هزار نفر هستیم. امیدواریم با کاهش روند بیماری و پوشش کامل واکسیناسیون، جامعه به سمت شرایط عادی سوق داده شود و تا آبان‌ماه یا آذرماه، مدارس، مراکز فرهنگی و اصناف پرخطر بازگشایی شوند.

,

استاندار خوزستان افزود: در برنامه داریم تا نیمه آبان‌ماه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت هدف یعنی افراد بالای ۱۸ سال، تحت پوشش کامل واکسیناسیون قرار بگیرند. البته تجهیزات پزشکی را تقویت خواهیم کرد اما با فروکش روند بیماری، امیدواریم استاندارد رسیدگی به بیماران نیز افزایش یابد.

,

وی با اشاره به لزوم همدلی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان اجرایی، گفت: باید بدانیم برای پیشرفت استان خوزستان، ارکان حکمرانی به هم پیوسته هستند و بخش‌های مختلفی از جمله دولت، نمایندگان مجلس، شوراهای شهر و روستا و رسانه باید همه در کنار هم باشند تا پیشرفت حاصل شود در غیر این صورت انرژی‌ها هدر می رود. البته در مجموع دیدم که نمایندگان خوزستان در این دوره، متحد هستند و پیگیری‌های‌شان بابت دلسوزی برای مناطق‌شان است.

,

خلیلیان در خصوص حمایت از کشاورزان و قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، بیان کرد: فعالیت‌های تولیدکنندگان بخش کشاورزی، به تولید محصول و ثروت منجر می‌شود و این تولید محصول، منشاء رشد و توسعه است و پس از آن، به مرحله فرآوری و تجاری‌سازی محصول می‌رسیم و همه این موارد، به هم پیوسته است.

,

وی با بیان اینکه پنج سال است که خودکفایی در تولید گندم را از دست داده‌ایم، افزود: پیگیری‌ها برای قیمت خرید تضمینی خرما نتیجه داده است و قیمت تضمینی خرما ۹ هزار و ۲۰۰ و گندم ۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است که این مشوق خوبی برای کشاورزان است تا به خودکفایی تولید گندم برسیم.

,

استاندار خوزستان با اشاره به وضعیت عقب‌افتادگی شهرهای آبادان و خرمشهر و ایجاد نشدن مراکز درمانی و اقامت‌گاه‌های مناسب برای توسعه توریسم‌درمانی، گفت: در طول جنگ، آبادان و خرمشهر دچار آسیب‌های فراوانی شدند اما اکنون هم اگر وارد این شهرها شویم، مانند این است که تازه جنگ تمام شده و همان ساختمان‌های قدیمی پا برجا مانده‌اند؛ کدام گردشگر یا توریست بیمارستانی وارد چنین جایی می‌شود؟

,

وی افزود: بازسازی این دو شهر پس از حدود ۳۳ سال پس از جنگ، هنوز به اتمام نرسیده است که این مساله نشان از غفلتی بزرگ است. با وجود این شرایط می‌گوییم چرا گوشه‌ای از مردم خوزستان اظهار نارضایتی می‌کنند. این مردم اگر اظهار نارضایتی نکنند، چه کنند؟

,

خلیلیان گفت: اکنون که اراده وجود دارد باید این مناطق بازسازی شوند. در عین حال می‌توانیم از ظرفیت‌های بهداشت و درمان، گردشگری و توسعه تجارت مرزی در این زمینه استفاده کنیم.

,

وی در خصوص وضعیت ورزش استان خوزستان نیز بیان کرد: باید برای ورزش خوزستان، دو مسیر قهرمانی و همگانی دنبال شود. نباید از ورزش همگانی غافل شویم. گاهی اوقات اعتبار کمی می‌تواند صدها هزار نفر را تحت پوشش قرار دهد در حالی که ممکن است همین اعتبار برای ۱۰ نفر هزینه شود بنابراین باید اولویت‌بندی‌ها بر اساس شرایط و محرومیت خوزستان انجام شود.

,

استاندار خوزستان افزود: راه موفقیت ورزش قهرمانی، اتصال به بودجه دولتی نیست زیرا اگر منابع دولتی وجود داشت، برای مناطق محروم و ۴۰۰ هزار حاشیه‌نشین فکری می‌شد. بنابراین باید در خصوص ورزش قهرمانی از مشارکت بخش خصوصی استفاده کنیم.

,

وی گفت: علاوه بر این، بخش دولتی باید در کنار بخش خصوصی، از تیم‌های ورزشی حمایت کند تا بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در این تیم‌ها پشیمان نشود.

,

خلیلیان ادامه داد: ورزش قهرمانی باید از قید و بند بخش‌نامه یا علاقه وزیر، خارج شود و در این خصوص به سمت خصوصی‌سازی برویم، در غیر این صورت پول کمی به دست می‌آید در حالی که جاهای زیادی برای خرج کردن وجود دارد. با این مبالغ کوچک می‌توان ده‌ها خانوار محروم را نجات داد در حالی که شاید نصف پول یک بازیکن هم نباشد.

,

وی در خصوص لزوم توسعه فضاهای فرهنگی در استان خوزستان، گفت: خوزستان دارای قومیت‌های متنوع و فرهنگ‌های بومی و محلی و بسیار اصیل است که باید در سطح ملی و بین‌المللی تقویت شوند. باید فرهنگی که در اصالت خوزستان ریشه دارد، در ابعاد مختلف ترویج داده شود.

,

استاندار خوزستان افزود: در حال حاضر سینماهایی که در وضعیتی مانند دوران بچگی ما هستند، منسوخ شده‌اند بنابراین باید با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، سینماها با آخرین فناوری روز مجهز شوند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه