اخبار داغ

یادداشت؛

سینما، هنری که در فریدونکنار جایگاهی ندارد!

سینما، هنری که در فریدونکنار جایگاهی ندارد!
اگر سایه سیاه کرونا حدود دو سالی است که بر سر سینماهای کشور سنگینی می‌کند اما یک تابلو سیاه حدود بیست سالی می‌شود که بر سَردر سینمای پیوند فریدونکنار نقش بسته که خبر از حال ناخوش آن در این شهرستان می‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، یکی از تازه‌ترین شاخه‌های هنر که به‌عنوان هنر هفتم معروف شده، سینما است که امروزه یکی از عمومی‌ترین و محبوب‌ترین تولیدات هنری را ارائه می‌کند.

سینما که در سال‌های اخیر داشت روزهای اوج خود را پشت سر می‌گذاشت و فیلم‌های آن به دل مخاطبان می‌نشست، اما سایه کرونا پرده سینما را سیاه کرد تا هنرمندان فاخر هنر هفتم با مشکلی در ظاهر کوچک اما به بزرگی یک دنیا رو به رو شوند.

اگر سایه سیاه کرونا حدود دو سالی است که بر سر سینماهای کشور سنگینی می‌کند، اما یک تابلو سیاه حدود ۲۰ سالی می‌شود که بر سَردر سینمای پیوند فریدونکنار نقش بسته که خبر از حال ناخوش آن در این شهرستان می‌دهد.

روز سینما بهانه‌ای شد تا با استناد به کتاب "سینما در مازندران"، یک مرور تاریخی از نحوه احداث و چگونگی تعطیلی سینما پیوند فریدونکنار داشته باشیم.

در این کتاب آمده است؛ "تنها سینمای فریدونکنار سال ۱۳۴۹ توسط ناصر نیکبخت تاسیس شد. این سینما سال ۱۳۷۳ دچار آتش‌سوزی شد. اما پس از بازسازی فعالیت سینما از سر گرفته شد. ۶ سال بعد سینما به دلیل استقبال بسیار کم مخاطبان تعطیل شد و یک بار دیگر با انجام برخی اقدامات برای بهسازی سالن بازگشایی شد. اما استمرار استقبال ضعیف از این سینما سبب شد که سال ۱۳۸۱ سینما به طور کامل تعطیل شود".

اما نکته‌ای که در این میان اهالی هنر و مردم فریدونکنار را به تعجب واداشته این است که چرا پس از گذشت حدود ۲۰ سال که از تعطیلی تنها سینما این شهرستان گذشته هیچ عزمی از سوی مسئولان برای بازگشایی مجدد آن وجود ندارد.

به احتمال زیاد، مسئولان مربوطه به دلیل عدم توجیه اقتصادی، کمبود منابع مالی و پیش‌بینی استقبال کم باتوجه به جمعیت پایین فریدونکنار از احیای سینما شهر صرف نظر کرده‌اند.

اما این مشکل چاره دارد و اگر به صرف نمایش فیلم، راه‌اندازی سینما نمی‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد، می‌توان از مکان سینما به‌عنوان یک واحد فرهنگی چند منظوره استفاده کرد. برای مثال اجرای تئاتر، برگزاری جشن‌های ملی و مذهبی، همایش‌های مختلف یا می‌توان با هماهنگی و همکاری با آموزش و پرورش و اکران فیلم‌های مناسب با سنین کودکان و نوجوانان، دانش‌آموزان مدارس را به صورت گروهی برای تماشای فیلم به سینما آورد.

مدیر توانمند مدیری است که بتواند ظرفیت‌سازی کند، منابع و امکانات مالی را خلق کند، امکانات بالقوه حوزه مدیریتی‌اش را کشف و بالفعل کند و مشکلات و موانع را تبدیل به فرصت کند که اصولا در چنین شرایطی است که مدیر توانمند و قابل می‌تواند خود را نشان بدهد، وگرنه همه ادعای مدیر بودن دارند!

امیدواریم با روی کار آمدن دولت سیزدهم و همچنین اعضای شورای شهر دوره ششم، که از افراد تازه نفس هستند، بتوانیم شاهد سفید شدن بخت سیاه سینما پیوند فریدونکنار باشیم.

سیدمرتضی رضویان؛ کارشناس مسائل فرهنگی

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/
 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه