اخبار داغ

وضعیت مبهم خودروهای وارداتی؛

افزایش قیمت خودرو های وارداتی منطق ندارد/ تاثیرپذیری بی اساس خودروهای داخلی از خارجی

افزایش قیمت خودرو های وارداتی منطق ندارد/ تاثیرپذیری بی اساس خودروهای داخلی از خارجی
بازار خودرو در کشور مدت هاست در نابسامانی خود سرگردان است و هیچکس دلیل این افزایش قیمت های بی دلیل را نمی داند در حالی که برخی افزایش نرخ ارز را دلیل این نابسامانی می دانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، بازار خودرو در کشور مدت هاست از نابسامانی و افزایش قیمت ها به صورت نجومی رنج می برد و با افزایش نرخ دلار قیمت خودرو های وارداتی و خودروهای داخلی افزایش می یابد اما دلیل منطقی و درست برای این افزایش قیمت ها وجود ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

برخی افزایش قیمت خودرو را متاثر از افزایش نرخ ارز می دانند و این در صورتی است که در حوزه خودروهای وارداتی از سال 95 هیچ وارداتی صورت نگرفته و در حوزه خودروهای داخلی نیز ارتباط خاصی میان این عدم واردات وجود ندارد و گویا قدرت دلال ها در کشور به صورت کاملا مشهود خودنمائی می کند.

,

برای بررسی بیشتر این موضوع با متخصصین و افراد فعال در عرصه خرید و فروش خودرو در سمنان به گفت و گو پرداختیم.

,

کنترل نرخ ارز تنها راه مدیریت بازار خودرو

, کنترل نرخ ارز تنها راه مدیریت بازار خودرو, کنترل نرخ ارز تنها راه مدیریت بازار خودرو,

حمید کاشی نژاد، دارنده نمایشگاه خودروهای لوکس در سمنان در گفت و گو با خبرنگار مرآت درباره وضعیت خودرو در کشور گفت: قیمت خودرو های وارداتی در کشور بسیار بالاست و خرید و فروش چنین خودروهایی سخت انجام می شود و نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

, مرآت,

کاشی نژاد مهمرین دلیل افزایش قیمت ها را افزایش نرخ ارز دانست و خاطر نشان کرد: از سال 97 و 98 پس از افزایش نرخ ارز در کشور قیمت خودرو های وارداتی افزایش بسیار زیادی داشت به طوری که به عنوان مثال قیمت یک خودروی لوکس خارجی از 400 میلیون تومان به 2 میلیارد تومان رسید.

,

این صاحب نمایشگاه خودرو های لوکس در سمنان با اشاره به افزایش قیمت خودروهای داخلی تصریح کرد: در هر مقطعی که با تغییر قیمت ارز مواجه شدیم قیمت خودرو نیز تغییر کرد و در مقاطعی نمایشگاه داران با ضرر چند صد میلیونی نیز مواجه شدند و عین حال در برخی مقاطع با سود بسیار زیادی نیز همراه بود اما نکته مهم اینجاست که همراه با افزایش قیمت خودرو های لوکس قیمت خودرو های داخلی نیز افزایش پیدا کرد.

,

وی با بیان اینکه قیمت خودرو در بازار تعیین می شود عنوان کرد: خودرو های داخلی و صفر کیلومتر قیمت های خاص خود را داشته که توسط شرکت تعیین می شود اما قیمت خودرو های وارداتی و کارکرده در هر روز متناسب با قیمت دلار خرید و فروش می شود و وضعیت مشخصی از سوی نهاد و دستگاه دولتی خاصی ندارد.

,

کاشی نژاد با اشاره به تعیین قیمت ها درنمایشگاه های خودرو بیان کرد: قیمت خودرو توسط نمایشگاه داران با علم و تخصص قبلی تعیین می شود یعنی به عنوان مثال با هر هزار تومان تغییر قیمت دلار حدود 100 میلیون تغییر قیمت در خودروهای لوکس اتفاق می افتد.
این صاحب نمایشگاه خودرو های لوکس در سمنان، تثبیت قیمت دلار را تنها راه مدیریت وضعیت فعلی دانست و اظهار کرد: قیمت خودرو های لوکس و حتی خودرو های داخلی با افزایش قیمت ارز تغییر می کند و تنها راه کنترل بازار خودرو تثبیت قیمت ارز است و لاغیر.

,
,

وی با اشاره به طرح آزادسازی واردات خودرو های خارجی تاکید کرد: کاهش 80 درصدی قیمت با آزادسازی واردات خودرو فقط یک شوخی بود که توسط وزارت صمت مطرح شد و این طرح اگر اجرائی شود در نهایت 10 درصد در قیمت خودرو تاثیر خواهد گذاشت.

,

تغییر قیمت خودرو های وارداتی در نبود واردات منطق ندارد

, تغییر قیمت خودرو های وارداتی در نبود واردات منطق ندارد, تغییر قیمت خودرو های وارداتی در نبود واردات منطق ندارد,

علی عبدالشاه، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو سمنان در گفت و گو با خبرنگار مرآت، با اشاره به آخرین وضعیت خودرو های وارداتی در کشور گفت: از سال 95 هیچ خودروی خارجی وارد کشور نشده و در نمایندگی شخص بنده که نمایندگی 4 خودروی خارجی در سمنان است در این 5 سال حتی یک خودرو تحویل نگرفته ام.

, مرآت,

عبدالشاه با بیان اینکه آخرین خودروی وارداتی در کشور مربوط به سال 2016 میلادی است خاطر نشان کرد: واردات خودرو به صورت قانونی توسط شرکت ها و نمایندگی ها از سال 95 اتفاق نیفتاده و خودروهای موجود در کشور نیز پس از سال 95 توسط آقازاده ها وارد شده که ربطی به نمایندگی ها ندارد که این شرایط مربوط به تحریم و فرار شرکت های خودروسازی از ایران است.

,

 رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو سمنان عدم واردات خودرو به کشور را مهمترین دلیل افزایش قیمت خودرو دانست و تصریح کرد: اینکه افزایش قیمت خودرو های خارجی را به دلار ربط می دهند درست نیست زیرا وارداتی صورت نمی گیرد که به تناسب قیمت دلار افزایش یابد پس مهمترین دلیل افزایش قیمت ها عدم واردات خودرو و تحریم است.

,

وی افزود: افزایش قیمت ها با افزایش نرخ ارز اتفاق می افتد اما منطق درست و مشخصی ندارد مانند قیمت میلگرد که تماما داخلی ست اما با افزایش نرخ ارز قیمت آن افزایش می یابد و این افزایش قیمت ها بر روی خودرو های داخلی نیز تاثیر گذاشته و هیج ربطی به دلار یا عدم واردات خودرو های خارجی ندارد.

,

عبدالشاه درباره تعیین قیمت خودرو در کشور توضیح داد: قیمت خودرو در کشور توسط مصرف کننده و دلال ها تعیین می شود مانند افرادی که در تهران بیش از 100 دستگاه خودروی خارجی احتکار کرده و صبح بر اساس حرف او قیمت تعیین می شود و یا شرکت های داخلی مانند ایران خودرو وسایپا که به راحتی با نگاه داشتن خودرو و عدم عرضه آن به بازار برای خودرو های بی ارزش قیمت نجومی تعیین می کنند.

,

وی ادامه داد: قیمت خودرو های داخلی مانند سیمان که توسط سازمان صمت تغییر کرد قابل تغییر است زیرا تسلط کامل بر تولید و عرضه این خودرو ها وجود دارد اما دلال ها و شرکت ها اجازه چنین کاری را نمی دهند در صورتی که خودروهای لوکس با توجه به وارداتی بودن آن به اندازه تولیدات داخل قابل کنترل نیست.

,

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو سمنان با اشاره به قیمت گمرک در کشور عنوان کرد: واردات خودرو با 120 درصد پول گمرک اتفاق می افتد و با همین شرایط یکی از خودرو های لوکس با قیمت 1 میلیارد و 600 میلیون تومان در بازار است درصورتی که قیمت آن با همین شرایط گمرک نباید از 1 میلیارد تومان بیشتر باشد.

,

عبدالشاه با اشاره به برخی صحبت ها درباره واردات خودرو بیان کرد: صحبت هایی مبنی بر واردات خودرو به جای کالا بیان شده که بسیار عجیب است و به نظر امکان پذیر نباشد.

,

وی درباره وضعیت خرید و فروش خودرو های لوکس اظهار کرد: در راسته نمایشگاه داران خودرو در سمنان اگر گذری داشته باشید خواهید دید که معامله خودرو های لوکس و گران قیمت بسیار کاهش داشته است و با این شرایط وضعیت اقتصادی نمایشگاه داران نیز به هم می ریزد زیرا شخص بنده ماهیانه بدون هیچ سودی در حال پرداخت حقوق و مزایای کارمندان شرکت و نمایندگی خود هستم و این شرایط مطلوب نیست.

,

با یک بررسی ساده از وضعیت خودرو در کشور می توان فهمید که نابسامانی و یا افزایش قیمت های غیر منطقی باید توسط دستگاه های نظارتی و دولت کنترل شود زیرا مهمترین عامل افزایش قیمت ها و بهم ریختگی بازار خودرو عدم نظارت و تک روی دلال ها، آقازاده ها و شرکت های تولید کننده داخلی ست که گویا این باند بزرگ خودرویی در کشور نیازمند یک برخورد جدی و برنامه ریزی درست و قاطع خواهد بود.

,

انتهای پیام/ع

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه