اخبار داغ

با رعایت ضوابط؛

مساجد به محلی برای برگزاری مراسم ازدواج جوانان تبدیل شود

مساجد به محلی برای برگزاری مراسم ازدواج جوانان تبدیل شود
حجت الاسلام فولادی با اشاره به کارکردهای مختلف مساجد و با بیان اینکه مسجد تنها مکانی برای برگزاری مراسم ختم نیست، گفت: می توان با رعایت ضوابط، مساجد را به محلی برای برگزاری مراسم عقد و ازدواج جوانان تبدیل کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام محمد فولادی کارشناس مسائل دینی در گفتگو با خبرنگار هرمز؛ با اشاره به کارکردهای مختلف مساجد و با بیان اینکه مسجد تنها مکانی برای برگزاری مراسم ختم نیست، اظهار کرد: می توان با رعایت ضوابط، مساجد را به محلی برای برگزاری مراسم عقد و ازدواج جوانان تبدیل کرد.

وی افزود: ازدواج، به معنای تشکیل زندگی مشترک، از ضروریات انکارناپذیر جامعه بشری است. از حضرت امیرالمؤمنین(ع) نقل شده است «ازدواج کنید، که همانا ازدواج کردن سنت رسول خدا (ص) است که همواره می فرمودند هر کسی که دوست دارد از سنت من تبعیت کند، ازدواج کند، همانا «ازدواج کردن» از سنت من است.»

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: در این راستا مساجد که همواره نقش مهمی در جوامع اسلامی از صدر اسلام تاکنون داشته‌اند، می توانند به طور مثال با برگزاری کلاس های آموزشی و ارتقای آگاهی مردم برای مقابله با تجمل گرایی و اسراف که تضعیف کننده امر ازدواج و بنیان خانواده هستند، نقش بسیار موثری داشته باشند.

فولادی گفت: بنا به قول برخی از کارشناسان دینی امامت جماعتی یک مسجد تنها به اقامه نماز و پاسخگویی به پرسش های مردم نیست بلکه تعیین ساعتی مشخص برای حل مشکلات مردم، ارائه برنامه هایی جذاب و ارتباط منظم و مستمر با نمازگزاران باید بخشی از فعالیت های وی باشد.

وی اضافه کرد: سبک زندگی، تنظیم کننده رفتارهای فردی و اجتماعی هر انسانی است، سبک زندگی اسلامی و ایرانی بهترین و اصلی ترین الگوی رفتاری را به جامعه بشری هدیه داده است.

این کارشناس مسائل دینی بیان کرد: بحث شادی در مساجد با حفظ شانیت خانه های خدا یکی از خدمات معنوی مساجد است که امروز باید مورد توجه قرار گیرند.

فولادی اذعان داشت: برگزاری برنامه های آموزشی از سوی ائمه جماعات و ائمه جمعه در مساجد در زمینه ازدواج بسیار مهم و لازم است در این زمینه، فرهنگ سازی و نگرش سازی شود، زیرا تا زمانی که نگرش ها در حوزه ازدواج تغییر نکنند، موضوع ازدواج به عنوان سدی در مقابل جوانان قرار خواهد داشت.

این کارشناس مسائل دینی تاکید کرد: امروز مساجد نباید، تنها مکانی برای برگزاری مراسم ختم باشند، از آنجایی که این روزها هزینه های بالای مراسم های عروسی بسیاری از جوانان را از ازدواج که سنت پیغمبر گرامی اسلام (ص) است، منصرف می کند، می توان خانه های خدا را محلی برای خواندن خطبه؛ عقد زوج های جوان و حتی مکانی برای ولیمه عروسی قرار داد، با این کار بسیاری از جوانان برای متأهل شدن تشویق می شوند و علاوه بر برکت و تأثیرات معنوی در خوشبختی زوج ها، بسیاری از مسائل و دغدغه های مادی آنان نیز حذف می شوند.

فولادی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر آن، جوانان قبل از ازدواج باید آگاهی و اطلاعات لازم در رابطه با زندگی مشترک را کسب کنند و برای ورود به زندگی مشترک با اصول و قواعد یک زندگی موفق آشنا باشند. برگزاری کارگاه های تخصصی و مشاوره ای درباره مقدمات و مسائل پیش از ازدواج، از جمله اقدامات مهم و ضروری در این زمینه است که مساجد می توانند به آن ورود پیدا کنند و نقش آگاهی بخشی برای جوانان داشته باشند.

وی افزود: با توسعه ارتباطات، آسیب های فراوانی پیش روی جوانان در سنین ازدواج وجود دارند که باید با فرهنگ سازی مناسب زمینه را برای ازدواج آسان آنان فراهم کرد، زیرا که اجرای این سنت حسنه الهی و ترویج و نهادینه کردن فرهنگ ازدواج آسان، راهکاری برای کاهش معضلات و آسیب های فرهنگی جامعه است و این موضوع می تواند جوانان را از بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی نجات دهد و جهت زندگی را برای آنان مشخص کند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه