اخبار داغ

سفر به دل محرومیت؛

رنج زندگی در محروم‌ترین نقطه ایران/ چشم امید روستائیان به دولت سیزدهم است+فیلم

رنج زندگی در محروم‌ترین نقطه ایران/ چشم امید روستائیان به دولت سیزدهم است+فیلم
یکی محروم‌ترین نقاط ایران «دهستان میربگ جنوبی» در شهرستان دلفان است که در اکثر زمینه‌ها عمق زیاد محرومیت را فریاد می‌زند که می‌طلبد مسئولان ذی‌ربط در رفع مشکلات این مردم اهتمام جدی داشته و به اجرای عملی آن سرعت بدهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، در شهرستان دلفان روستاهای بسیاری وجود دارد که به دلیل قرار گرفتن در نقاط صعب‌العبور، ساکنان آن‌ها از ابتدایی‌ترین امکانات اولیه زندگی محروم و درزمینهٔ زیرساختی با مشکلات جدی مواجه هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک، ,

نبود راه ارتباطی مناسب، بهداشت، گازرسانی، آب شرب، آنتن دهی خطوط مخابراتی و همراه، فرسودگی واحدهای مسکونی، مهاجرت و… زندگی در این روستاها را به‌قدری مشکل کرده است که حتی فکر کردن به آن برای سایر مردم باورکردنی نیست.

,

 یکی محروم‌ترین این مناطق در دلفان، «دهستان میربگ جنوبی» است که در بخش مرکزی شهرستان قرار دارد و به لحاظ زیرساختی مشکلات فراوانی دارد.

,

«میربگ جنوبی» با هزار و ۶۵۰ خانوار، ازجمله دهستان‌هایی است که غبار محرومیت بر چهره مردم این مناطق خودنمایی می‌کند، هرچند محرومیت در کل لرستان و کشور کم‌وبیش به چشم می‌خورد، ولی قصه محرومیت مردم این دهستان سر دراز دارد.

,

, ,

رنج بی‌آبی در دل محرومیت

, رنج بی‌آبی در دل محرومیت, رنج بی‌آبی در دل محرومیت,

لطیف علی نیا یکی از اهالی «روستای خداوردی» دهستان محروم میربیگ جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، با اشاره به بحران جدی کمبود آب در این روستا، اظهار داشت: هیچ‌گونه آب آشامیدنی در این منطقه وجود ندارد ما تاکنون از رودخانه آب شرب خود و دام‌هایمان را تأمین می‌کردیم اما باوجود خشک‌سالی‌های اخیر، آب رودخانه هم خشک‌شده و ما نیز مجبور به فروش دام‌ها شدیم.

,

یکی از مادران این روستا در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک،گفت: ما با مشکلاتی درزمینهٔ آب آشامیدنی، برق و راه ارتباطی مواجه هستیم و در نقطه کوری در این شهرستان قرار داریم که تاکنون دولت به ما رسیدگی نکرده است.

,

نبود راه ارتباطی مناسب

, نبود راه ارتباطی مناسب, نبود راه ارتباطی مناسب,

سید نورمیرزا فتحی، یکی از اهالی روستای «سرمرنگ» در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، عنوان کرد: از مسئولان درخواست داریم به‌طوری جدی به وضعیت این منطقه رسیدگی کنند چراکه ما نه جاده مناسب و نه آب شرب داریم وزندگی در این شرایط بسیار دشوار است.

,

, ,

«میربگ جنوبی» محروم‌ترین دهستان کشور

, «میربگ جنوبی» محروم‌ترین دهستان کشور, «میربگ جنوبی» محروم‌ترین دهستان کشور,

مصطفی آوختی، بخشدار مرکزی دلفان در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: دهستان میربگ جنوبی از همه لحاظ محروم‌ترین دهستان کشور محسوب می‌شود زیرا زیرساخت‌های مناسب را در هر زمینه ندارند، از طرفی بهترین مناطق گردشگری و اماکن زیارتی و تفریحی را دارد.

,

وی افزود: این دهستان یکی از دوردست‌ترین دهستان‌های بخش مرکزی دلفان است که بیش از ۱۸ روستای آن جاده‌ای «خاکی» یا «شوسه» دارد و آخرین روستای این دهستان تا مرکز شهر حدود ۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

,

بخشدار مرکزی دلفان عنوان کرد: در بخش مرکزی ۴۲ کیلومتر جاده شوسه و ۴۵ کیلومتر خاکی وجود دارد و با پیگیری‌های صورت گرفته علی‌رغم قول مساعد راهداری استان، ولی عملاً هیچ اقدامی انجام‌نشده است.

,

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر قسمتی‌هایی از ابنیه و جاده‌های مواصلاتی براثر سیل تخریب شد و با پیگیرهای انجام‌شده تاکنون تمهیدات مطلوبی از طرف راهداری جهت برطرف شدن مشکل این محورها صورت نگرفته است.

,

ت

, ,

آوختی با اشاره به وضعیت آب‌رسانی روستاهای بخش میربگ جنوبی، بیان کرد: روستاهای این دهستان با توجه به بحران آب در سال‌های گذشته و پیگیری‌های انجام‌شده، یک حلقه چاه برای جبران کمبود آب روستاهای «عباس‌آباد، نعمت‌آباد، مله خان، دمباغ، شاه قلی‌آباد در روستای یوسف‌آباد چم چال» حفر و بعدازآن با مشکلات اجتماعی نیز مواجه شد که پس از چندین جلسه و موافقت اهالی حصار کشی و تجهیز چاه صورت گرفت، ولی به علت کمبود اعتبار خط انتقال آن انجام‌نشده است.

,

بخشدار مرکزی دلفان گفت: به دلیل کمبود اعتبار خط انتقال آب این روستاها، سپاه و خیران قول مساعدت درزمینهٔ اجرای پروژه خط انتقال آب آشامیدنی به این روستاها را دادند.

,

وی به وضعیت گازرسانی روستاهای این دهستان اشاره کرد و گفت: روستاهای «چم چال، ده یوسفان، چم ظل، کریم‌آباد، فاضل‌آباد میربگ، رضا ویس، گنج دره بالا و پایین، عزیز کشته، گردکانه، خداوردی، سرمرنگ، شینه، فاضل‌آباد میانراه ‌و زیور» با پیگیری‌های انجام‌شده در مرحله عقد قرارداد با پیمانکار می‌باشند، پیش‌ازاین بنا بود خالی از سکنه شوند ولی با کاهش ارتفاع سد فقط گنج دره سفلی خالی از سکنه می‌شود.

,

ا

, ,

بخشدار بخش مرکزی دلفان بیان کرد: یک مرکز درمانی شبانه‌روزی در روستای دمباغ داریم، در روستای میرزا آباد، مله خان و عزیز کشته نیز مرکز بهداشت ثابت داریم، روستاهایی که بزرگ هستند و دهیاری دارند دارای مرکز بهداشت می‌باشند.

,

وی خاطرنشان کرد: هرچند این روستاها نزدیک به هم هستند ولی در این مراکز بهداشتی حداقل امکانات بهداشتی وجود دارد، اگر بتوانیم جاده‌های ارتباطی این بخش را احداث کنیم مابقی مشکلات ما نیز حل خواهد شد.

,

به گزارش سفیرافلاک، ادامه زندگی در دهستان محروم «میربیگ جنوبی» بااین‌همه مشکلات در تصور هیچ‌یک از هم‌وطنان گرامی نمی‌گنجد، شرایط نامساعد دهستان، ضرورت رسیدگی فوری به وضعیت این مناطق توسط دولت سیزدهم که با شعار حمایت از محرومان و مردم پای در وادی خدمت گذاشته است را به اثبات می‌رساند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه