اخبار داغ

نگاهی به انتخاب شهردار بیرجند؛

از اختلاف نظر اعضای شورا تا سخت شدن انتخاب شهردار/ ۵ کاندیدای اصلی شهرداری بیرجند چه کسانی هستند؟ + لیست

از اختلاف نظر اعضای شورا تا سخت شدن انتخاب شهردار/ ۵ کاندیدای اصلی شهرداری بیرجند چه کسانی هستند؟ + لیست
بر اساس رأی گیری انجام شده در جلسه دیروز شورای شهر بیرجند، حالا تعداد کاندیداها به ۵ نفر رسیده که احتمالا تا پایان هفته، شهردار بیرجند از بین این گزینه ها انتخاب خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان، اعضای شورای اسلامی دوره ششم بیرجند در 14 مردادماه تحلیف و کار خود را آغاز کردند. تاکنون در بسیاری از شهرهای کشور، این شوراها نسبت به انتخاب و انتصاب شهردار اقدام کرده اند. در خراسان جنوبی هم در حالی که در بیشتر شهرهای استان، آقایان شهردار انتخاب شده اند، اما در مرکز استان وکلای مردم در شورا با گذشت حدود 40 روز، هنوز هم به نتیجه نرسیدند و این پست همچنان با سرپرستی علی عدل که البته او هم توسط همین شورا انتخاب شد، اداره می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

روز گذشته دکتر محمودی راد رئیس شورای شهر بیرجند در گفتگو با خبرنگار خاورستان، با بیان اینکه تاکنون همه گزینه های پست شهرداری، برنامه های خود را به شورا ارائه داده اند و دیروز هم مصاحبه ها تمام شده که بر این اساس تعداد کاندیداها از 30 نفر به 9 نفر رسیده است، گفت: اکنون دو مرحله از رأی گیری باقی مانده است که در یک مرحله 3-5 نفر انتخاب و در مرحله دیگر از بین 3-5 نفر کاندید، یک نفر به عنوان شهردار انتخاب خواهد شد. 

,

وی افزود: اگر امروز شرایط فراهم شود، هر دو مرحله رأی گیری انجام می شود و اگر نشد هم مرحله آخر در روز دیگری انجام خواهد شد، اما دوست داریم که امروز هر دو مرحله انجام شود.

,

آنطور که از جلسه دیروز شورای شهر بیرجند خبر رسید، طی این جلسه فقط یک مرحله از رأی گیری و امتیاز دهی به کاندیداهای پست شهرداری انجام شد و بر این اساس تعداد کاندیداها از 9 نفر به 5 نفر کاهش یافت.

,

 رئیس و نایب رئیس شورای شهر بیرجند در خصوص جزئیات این جلسه پاسخگو نبودند، اما حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد عضو دیگر شورای شهر، خلاصه ای از این جلسه را بیان کرد.

,

نخبگان به کمک شورا آمدند

, نخبگان به کمک شورا آمدند,

حجت الاسلام مهدی عبدالرزاق نژاد عضو شورای شهر بیرجند، در این خصوص به خبرنگار خاورستان، گفت: برای انتخاب شهردار از یکی دو هفته قبل قرار شد تا جمعی از نخبگان بیرجندی به عنوان مشاور در کنار شورا قرار بگیرند و شورا به اتفاق این نخبگان، برای انتخاب شهردار تصمیم گیری کند. 

,

وی افزود: این نخبگان 8 نفر بودند که توسط خود شورا انتخاب شدند و در 7- 8 جلسه شورا شرکت کردند که جلسه دیروز، اخرین حضور آنها در جلسات شورا بود.

,

عضو شورای شهر بیرجند گفت: در این جلسات ابتدا در مورد شاخصه های شهردار بحث و مواردی از جمله بومی بودن، تعهد، تخصص، سابقه، مدرک، اخلاق، رفتار، تعامل با مردم و ... مطرح شد. پس از تعیین شاخصه ها هم خواسته شد که هر کدام از اعضای شورا و نخبگان، گزینه های مورد نظر خود برای شهرداری را معرفی کنند.

,

عبدالرزاق نژاد ادامه داد: بر اساس جمع بندی نهایی، تعداد گزینه ها به 30 نفر رسید که حالا شورا باید راهکاری پیدا می کرد تا بتواند این گزینه ها را به یک نفر برساند. بنابراین بر اساس قانون و بخشنامه وزارت کشور، افرادی که بازنشسته، نداشتن شغل مرتبط، سابقه کمتر، تخصص کمتر و ... داشتند حذف و تعداد گزینه ها تعدیل شد.

,

وی بیان کرد: بر این اساس تعداد کاندیداها از 30 نفر به 11 نفر رسید که قرار شد این 11 نفر در جمع شورا و نخبگان حضور پیدا کرده، صحبت کنند و به سوالات اعضا و نخبگان هم پاسخ دهند. اما از این تعداد دو نفر انصراف دادند و 9 نفر باقی ماندند که برای هر کدام از این افراد، حدود دو ساعت زمان برای صحبت و پاسخگویی به سوالات قرار داده شد.

,

انتخاب شهردار از بین 5 گزینه

, انتخاب شهردار از بین 5 گزینه,

عضو شورای شهر بیرجند گفت: برای امتیاز دهی به کاندیداها هم فرمت های خاصی از جمله میزان سابقه، آشنایی با مسائل شهر، آشنایی با قوانین شهری، حسن سابقه، مردم داری، تخصص در مسائل عمرانی، فرهنگی، معماری و ... در نظر گرفته شد و اعضای شورا و نخبگان، بر اساس صحبت های کاندیداها، به آنها امتیاز دادند و رأی خود را به صندوق انداختند.

,

عبدالرزاق نژاد بیان کرد: در این خصوص امتیاز دهی از 5 تا حداکثر 200 امتیاز در نظر گرفته شد که با در نظر گرفتن این امتیازات، تعداد کاندیداها از 9 به 5 نفر نفر کاهش یافت.

,

وی اظهارکرد: در مرحله بعد باید خود شورا؛ بدون حضور نخبگان از بین 3 یا 5 کاندیدایی که بیشترین امتیاز را کسب کرده اند، دوباره رأی گیری و امتیازدهی کرده و یک نفر را انتخاب کند. بر همین اساس قرار است تا پایان هفته جاری، شورای شهر دوباره تشکیل جلسه دهد و انتخاب شهردار را نهایی کند. طی این مدت هم اعضای شورا می توانند با تفکر و ارزیابی نسبت به این موضوع تصمیم گیری کنند.

,

اکثریت کاندیداها بومی هستند

, اکثریت کاندیداها بومی هستند,

عضو شورای شهر بیرجند در خصوص اعلام اسامی 5 گزینه باقی مانده هم گفت: بنده اسامی این افراد را اعلام نمی کنم تا آبروی آنها حفظ شود، از طرف دیگر ممکن است کاندیدایی بخواهد انصراف دهد.

,

عبدالرزاق نژاد با بیان اینکه در بین 5 کاندیدای باقی مانده، هم افراد بومی و هم غیر بومی هستند که البته بیشتر آنها بومی هستند اظهارکرد: بنده از ابتدا بر روی انتخاب یک شهردار بومی تاکید و دوست داشته ام که کاندیداهای بومی بیشترین رأی را بیاورند اما نمی توانم اعلام کنم که بیشترین رأی مربوط به کاندیدای بومی است یا غیر بومی و اکنون هم امیدوارم یکی از افراد بومی رأی بیاورد. 

,

سخت شدن انتخاب با اختلاف کم امتیازی

, سخت شدن انتخاب با اختلاف کم امتیازی,

وی با بیان اینکه این 5 نفر بر اساس نظر اتفاقی اعضای شورا و نخبگان شهر بالا آمده اند، گفت: البته بقیه کانیدداها هم که جاماندند، وضعیت بدی نداشتند و تنها درصد کمی در امتیاز تفاوت داشتند که این تفاوت فاحش نبوده است.

,

عضو شورای شهر بیرجند افزود: همچنین امتیاز 5 نفر کاندیدای باقی مانده هم اختلاف فاحشی ندارد که همین موضوع انتخاب را سخت تر کرده و نیاز به ارزیابی و تفکر بیشتری است.

,

لیست لو رفته کاندیداهای پست شهرداری

, لیست لو رفته کاندیداهای پست شهرداری,

بر اساس این گزارش، در جلسه بعدی شورای شهر بیرجند که احتمالا تا پایان همین هفته تشکیل می شود، شهردار بیرجند هم انتخاب خواهد شد و اعضای شورا باید از بین 5 کاندیدایی که به گفته حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد امتیازات نزدیک به همی کسب کرده اند، یک نفر را انتخاب کنند.

,

اگر چه اعضای شورای شهر به دلیل حفظ آبروی کاندیداها از ذکر نام آنها خودداری می کنند، اما مردم این دلیل را توجیه خوبی نمی دانند و معتقدند که باید در جهت شفافیت، شورای شهر مردم را در جریان امور و گزینه ها قرار دهد. هم اکنون بحث داغ انتخاب شهردار در تمام محافل سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و بخصوص فضای مجازی مطرح است و در هر کدام از این محافل، افرادی به عنوان کاندیداهای پست شهرداری معرفی می شوند. اما بر اساس اخبار موثق رسیده از شورای شهر، گویا 5 گزینه باقی مانده؛ آقایان عظیم زاده، انوری، عدل، بهترین و کمیلی دوست هستند که نام آنها به بیرون درز کرده است. از بین این افراد آقایان عدل، بهترین و کمیلی دوست از کاندیداهای بومی و آقایان عظیم زاده و انوری هم از کاندیداهای غیربومی پست شهرداری بیرجند هستند. حال باید منتظر ماند و دید که شورای شهر از بین این افراد و گزینه ها، کدام را انتخاب کرده و سرنوشت 4 سال آینده این شهر و مردمش را به دست چه کسی خواهد سپرد.

,

البته برخی پیام ها در فضای مجازی حاکی از این است که گویا فضای شورا آنقدرها هم مساعد نیست و اعضای شورا در مسئله انتخاب شهردار، اختلاف عقیده جدی دارند و آنطور که باید هماهنگی وجود ندارد. در همین خصوص دکتر محمودی راد از جاماندن برخی از کاندیداهای خوب؛ به دلیل مقاومت و اصرار برخی از اعضای شورا گفت و از طرف دیگر، برخی از اعضای شورا هم در صفحه مجازی خود پیام های معناداری را منتشر کردند.

,

انتهای پیام /

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه