اخبار داغ

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی نایین:

بازار تاریخی نایین مرمت شده است نه تخریب، شایعه سازی ممنوع!

بازار تاریخی نایین مرمت شده است نه تخریب، شایعه سازی ممنوع!
رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی نایین گفت: سازمان میراث فرهنگی نایین از کسانی که فیلم‌ها و عکس های کذب را در رابطه با تخریب بازار تاریخی نایین منتشر می کنند شکایت کرده است و این مسئله در حال پیگیری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ مدتی است که تصاویر و فیلم هایی در حال انتشار است که خرابه‌هایی از  بازار تاریخی نایین را به تصویر می‌کشد و  در این تصاویر بولدوزری به دل بازار تاریخی نایین زده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

خبرهای جسته و گریخته می‌گوید، این بازار که از قدیمی‌ترین بازارهای تاریخی کشور است، همچنان در آماج تخریب قرار دارد. هرچند جزئیاتی از این تخریب‌ها منتشر نشده و مکان دقیق ویرانی هم معلوم نیست، اما درد دوباره این بازار تاریخی را که مدت‌ها زیر ضربه‌های تخریبگران بوده، زنده کرده است.  در اوایل شهریور ماه رئیس میراث فرهنگی نایین در واکنش به  خبرهای از بین‌ رفتن بازار نایین در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز، گفت: سال‌هاست که در این بازار تخریب جدیدی رخ نداده است.

,

اما در این راستا افضل آقایی نایینی، از حامیان میراث فرهنگی این شهر بیان کرد: مسئولان میراث به جای ترمیم و بازسازی، مقابل مغازه‌های بازار، اقدام به تیغه کردن آنها کرده‌اند. درِ مغازه‌ها خراب شده و دیوارها رو به نابودی است و هیچ اقدامی برای حفظ آنها انجام نمی‌گیرد و بازار به خاطر سقف بلند و انعکاس صدا به پیست موتورسواری تبدیل شده است.

,

اکنون که مجدد فیلم های تخریب بازار  در حال انتشار است به گفت و گو با مدنیان رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی نایین پرداختیم.

,

محمود مدنیان در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز، در خصوص عکس های تازه منتشر شده، اظهار کرد: حداقل در  ۱۵ سال اخیر هیچ تخریبی در بازار تاریخی نایین اتفاق نیافتاده است، حرف من کاملاً قابل پیگیری است، تا همگی متوجه شوند که چنین چیزی وجود ندارد، عکس‌های منتشر شده حداقل  برای ۱۲ سال گذشته است و هیچ ارتباطی با بازار تاریخی نایین ندارد.

,

*با افراد متخلف برخورد خواهد شد

, *با افراد متخلف برخورد خواهد شد, *با افراد متخلف برخورد خواهد شد,

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی نایین افزود: سازمان میراث فرهنگی از  کسانی که این فیلم‌ها و عکس های کذب را منتشر می کنند شکایت کرده است و این مسئله در حال پیگیری است و هرکسی قصد انتشار اخبار کذب را داشته باشد قطعا از سوی سازمان میراث فرهنگی پیگیری خواهد شد.

,

*برای تکذیب شایعه ها، بازار را از نزدیک ببینید!

, *برای تکذیب شایعه ها، بازار را از نزدیک ببینید!, *برای تکذیب شایعه ها، بازار را از نزدیک ببینید!,

وی ابراز داشت: حتی بازار تاریخی نایین از نزدیک قابل مشاهده است، به هیچ وجه در بازار تاریخی حداقل در ۱۲ سال اخیر هیچ اتفاق تخریبی انجام نشده، ۱۲ سال است تخریبی در این بازار اتفاق نیفتاده. چطور ممکن است تخریبی رخ داده باشد و ما از آن بی‌اطلاع باشیم؟ از حدود شصت سال قبل، مردم رفته‌رفته از بافت قدیم نایین به بافت جدید کوچ کردند. بازار هم در بافت قدیم قرار داشت و همین کوچیدن مردم و خالی از سکنه شدن آن منطقه عاملی شد تا بازار از کارایی خود خارج شود و کم‌کم عده‌ای هم برای تخریب دست به کار شوند، اما از حدود ۲۰ سال قبل تلاش‌ها برای احیای بافت تاریخی نایین شروع شده و همین تلاش‌ها هم در نهایت سبب شد که میزان تخریب‌ها کاهش پیدا کند.

,

مدنیان بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین موانع احیای این بازار وجود خرده‌مالکانی است که صاحب دکان‌های بازار هستند، افرادی که نسل به نسل این دکان‌ها را به ارث برده‌اند و حالا وجود این مغازه‌ها برای بعضی از آنها حتی اهمیتی هم ندارد، دخیل بودن همین خرده‌مالکان  احیای بازار را با اخلال مواجه کرده است.

,

*فروریختگی ۱۵ سال گذشته شروعی برای احیا

, *فروریختگی ۱۵ سال گذشته شروعی برای احیا, *فروریختگی ۱۵ سال گذشته شروعی برای احیا,

وی یادآور شد: ما در سال‌های گذشته شاهد تخریب‌های گسترده بودیم، برای نمونه ۱۵ سال قبل ورودی بازار فروریخت و گستردگی همین تخریب‌ها هم عامل ورود ما برای احیا بود، در نتیجه در جلسات مستمر تلاش کردیم، مالکان را پیدا کنیم، البته روند پیدا کردن مالکان بسیار سخت بود، برخی از آنها ایران نبودند و بعضی در شهرهای دیگر بودند، بعضی از مغازه‌ها چندین وارث داشت و دور هم جمع کردن همه وراث مشکل بود، با این همه توانستیم تعدادی از آنها را پیدا کنیم، اما دست آخر همکاری‌ها گسترده نبود، از سال ۸۹ تلاش برای این پیدا کردن مالکان شروع شد و هنوز هم صحبت با آنها ادامه دارد.

,

*برای مرمت بازار تلاش زیادی لازم است

, *برای مرمت بازار تلاش زیادی لازم است, *برای مرمت بازار تلاش زیادی لازم است,

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی نایین مطرح کرد: در سال‌های اخیر ترمیم بازار به طور جدی انجام گرفته، سقف قیرگونی شده و ۴۰ راسته بازار مرمت شده است و با این حال هنوز هم نیاز به انجام کارهای بسیار است.

,

وی ادامه داد: سال ۹۶ جشنواره‌ای را در نوروز برگزار کردیم و توجه گردشگران و بومیان به این بازار تاریخی جلب شد اما متاسفانه در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا و کاهش میزان اعتبارات روند احیای بازار به کندی انجام گرفت.

,

برای احیا بازار، همراهی مالکان نیاز است

, برای احیا بازار، همراهی مالکان نیاز است, برای احیا بازار، همراهی مالکان نیاز است,

مدنیان در پایان خاطر نشان کرد: باید بگویم بازار به حدی از استحکام رسیده است، اما تا زمانی که مالکان همراهی نکنند و این منطقه همچنان حالت متروکه داشته باشد، نمی‌توان به رونق آن فکر کرد، هرچند من همچنان به آینده امیدوارم و فکر می‌کنم اگر کرونا نبود تا چهار سال دیگر این بازار کاملا احیا می‌شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه