اخبار داغ

وقتی صدای میراث فرهنگی هم درآمد؛

سایه بی مهری مسئولان بر سر پل تاریخی ۵۰۰ ساله صفویه در کرج آوار شد/ بازگشت پل دختر به روزهای خوش در گرو تخصیص ۳ میلیارد تومان اعتبار

سایه بی مهری مسئولان بر سر پل تاریخی ۵۰۰ ساله صفویه در کرج آوار شد/ بازگشت پل دختر به روزهای خوش در گرو تخصیص ۳ میلیارد تومان اعتبار
این روزها تنها پل ارتباطی رودخانه کرج در گذشته که محل عبور و مرور شرق و غرب کشور در دامنه های البرز بود با عدم توجه دستگاه ها مواجه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، این روزها تنها پل ارتباطی رودخانه کرج در گذشته که محل عبور و مرور شرق و غرب کشور در دامنه های البرز بود با عدم توجه دستگاه ها مواجه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
پل دختر نه بخاطر قدمت ۵۰۰ ساله اش، بلکه تخریب و ترک های بی مهری بر اندامش بر سر زبان ها افتاده است، موضوعی که ناظر اجرای طرح مرمت پل هم آن را تائید می کند.
,
 
,
بحرینی در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ برخورد یک سنگ بزرگ در دهه ۸۰ به روی پل باعث شده است تا خسارتی از درون به پل دختر کرج وارد شود.
,
 
,
کارشناسان میراث فرهنگی می گویند مرمت و بازسازی مجدد پل براثر سقوط سنگ، کاملا غیر کارشناسی بوده و این علت ریزش مجدد پل در آذر ماه سال گذشته است.
,
 
,
, ,
 
,
مدیر کل میراث فرهنگی البرز به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ زمانی که می خواهند اثری تاریخی را مرمت کنند باید در ابتدا مطالعات باستان شناختی، معاماری و مرمت آن انجام شود.
,
 
,
فریدون محمدی ادامه می دهد؛ متاسفانه چون اصل کار درست انجام نشده است پل دختر ریزش کرده است، البته بحرینی هم در این باره توضیحاتی دارد.
,
 
,
ناظر طرح مرمت پل به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ زمانی که عرضه پل برداشته شد ترک ها به علت هوازدگی و طولانی شدن مسیر مرمت، پوسیدگی ملات را بیشتر کرد.
,
 
,
به گفته وی سنگینی مصالح موجب ریزش پل شده است، حال این روزها ریزش دوباره پل دختر بر سر زبان ها است اما موضوع آغاز مرمت و بازسازی خواهد بود.
,
 
,
, ,
 
,
فریدون محمدی به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ قسمت بزرگی از پل برداشته شده است اما باز هم باید این روند را ادامه دهیم تا جایی که پل محکم است و بازسازی را از آن نقطه شروع کنیم.
,
 
,
همچنین رشیدی پیمانکار پروژه به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ برنامه ما نصب طاق آجری و اجرای سنگ کیوبی بر روی پل است و نورپردازی هم در مراحل بعد انجام می شود.
,
 
,
براورد اولیه برای مرمت پل دختر یک میلیارد تومان بود اما با توجه به گسترده شدن شکاف های ریزش، ۲ میلیارد دیگر هم لازم است تا مرمت نهایی روی این مجموعه تاریخی انجام شود.
,
 
,
البته به گفته بحرینی تاکنون ۶۶۰ میلیون تومان برای مرمت پل اختصاص پیدا کرده است، پل دختر یکی از ۲۰۵ اثر غیر منقول ثبت شده استان البرز در فهرست آثار ملی است.
,
 
,
امیدواریم مسئولان هر چه سریعتر اعتبار مورد نیاز برای مرمت پل دختر را اختصاص دهند تا این اثر تاریخی به یادگار مانده از گذشتگان بیش از این در معرض نابودی قرار نگیرد.
,
 
,
 
,

انتهای پیام/
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه