اخبار داغ

کارشناس رسانه مطرح کرد:

شکاف بین نسلی در نقطه بحران قرار دارد/ ضرورت مقابله با رسانه‌ های معاند و تهاجم فرهنگی

شکاف بین نسلی در نقطه بحران قرار دارد/ ضرورت مقابله با رسانه‌ های معاند و تهاجم فرهنگی
محمد نظری گفت: بحران‌ شکاف بین نسلی در سایه پایین بودن سطح سواد رسانه ای در بحران ولنگاری فضای مجازی باعث شده تا بنیان‌های اعتقادی و فرهنگی ما فرو بریزد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس رسانه در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: ظهور تکنولوژی های ارتباطی نوین و به تبع آن شبکه های اجتماعی، علی رغم تمام محاسن و مزایای آن یک سری دغدغه ها و نگرانی هایی را بر جامعه تحمیل کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
محمد نظری ادامه داد: بی تردید یکی از مسایل عمده ای که در سال های اخیر، زمینه ساز بروز بحران شکاف بین نسلی در جوامع فعلی در سطوح مختلف شده؛ گسترش شبکه های اجتماعی است.
,
 
,
وی افزود: امروزه در حوزه جامعه شناسی، بحران شکاف بین نسلی به یک نگرانی جدی تبدیل شده است و از سوی دیگر گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی از طریق کاهش نقش نهادهای خانواده و مدرسه، موجب تغییر در نظام ارزشی جامعه و ایجاد شکاف نسلی شده است.
,
 
,
این کارشناس تصریح کرد: یکی از آسیب های شبکه های اجتماعی کاهش احساسات است؛ به دلیل اینکه اغلب ارتباطات در این فضا، به صورت نوشتاری و فاقد احساس هستند که در فضای واقعی از طریق قدم زدن، سخن گفتن و .... به دست می آید.
,
 
,
نظری گفت: منزوی کردن بسیاری از کودکان آسیب دیگری از شبکه های اجتماعی است؛ کودکانی که از بدو زندگی و در دوران زندگی و کودکی به دلیل کمبود فضاهای تفریحی و آموزشی در منزل با بازی های کامپیوتری مشغول می شوند به مرور نوعی انزواطلبی را پیش می گیرند که در نهایت باعث منزوی شدن آنان از اجتماع می شود.
,
 
,
وی ادامه داد: شبکه های اجتماعی با آزادی عمل و اختیاراتی که در عالم مجازی در اختیار جوانان قرار می دهند مورد استقبال آنان قرار می گیرند و لذا کاربران هنگام ورود به این شبکه ها باید دقت بیشتری کنند.
,
 
,
این کارشناس بیان کرد: پنهان نگه داشتن هویت افراد در فضای مجازی و امکان گمنامی آنان امتیازی است که جامعه شناسان آن را مانند دوران روستانشینی و شهرنشینی تعبیر می کنند، در شهرهای بزرگ افراد به نحوی گمنام هستند که می توانند از برخی هنجارها و کنترل های اجتماعی فرار کنند.
,
 
,
نظری افزود: در ارتباطات مجازی، شما می توانید دیوارها را بشکنید، به حوزه خصوصی دیگران وارد شوید و حرف هایی را که حاضر نیستندٰ در ارتباط چهره به چهره به شما بگویند، بشنوید.
,
 
,
وی گفت: علاوه بر آسیب های جدی شبکه های اجتماعی مجازی در بعد روانی که به انعطاف پذیری هویتی و شکل گیری هویت های مجازی جدید منجر می گردد، مهمترین تاثیرات سیاسی فناوری های ارتباطی-اطلاعاتی، تضعیف دولت های ملی، اشاعه اطلاعات سیاسی و کاهش مشارکت سیاسی افراد و گروه هاست.
,
 
,
این کارشناس ادامه داد: آسیب مهم دیگر رسانه های نوین، تاثیر بر افکار عمومی و بسیج آن است به گونه ای که به واسطه این رسانه ها، نوعی فضای عمومی شکل می گیرد و بسیاری افراد، بی آن که یکدیگر را ببینند و تبادل نظر کنند، مانند یکدیگر فکر و در نتیجه مانند یکدیگر نیز عمل می کنند.
,
 
,
نظری عنوان کرد: بی گمان انسداد و تقابل در مواجهه با رسانه های الکترونیکی به ویژه شبکه های اجتماعی جواب نداده و نخواهد داد.
,
 
,
وی افزود: باید مخاطبان؛ سواد رسانه ای خود را افزایش دهند و این مهم فقط با گذراندن دوره های سواد رسانه میسر می شود زیرا در دل این شبکه ها و پیام های موجود در آنها؛ جریان نفوذ نقشه ها کشیده است.
,
 
,
این کارشناس در خاتمه خاطرنشان کرد: همانطور که در برهه های حساس تاریخ کشورمان جریان نفوذ با جنگ نرم رسانه ای درصدد نفوذ بر اقشار مختلف جامعه بودند ولی همیشه با درایت به موقع نیروهای امنیتی نقشه های آنها نابود شده است ولی دشمن هیچ گاه دست از نفوذ بر نمی دارد بنابراین تنها راه ایمن کردن مخاطبان؛ دوره های سواد رسانه است.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه