اخبار داغ

کارشناس رسانه مطرح کرد:

عواقب سرگرمی های مجازی؛ بلای جان فرزندان/ اعتیادهای دیجیتالی مانند مواد مخدر روی مغز تاثیر می گذارد

عواقب سرگرمی های مجازی؛ بلای جان فرزندان/ اعتیادهای دیجیتالی مانند مواد مخدر روی مغز تاثیر می گذارد
سید محمد مهدی امیدی گفت: اعتیاد‌های دیجیتالی همان أثار هروئین و کوکائین را روی مغز می‌گذارند! استفاده مداوم و تحت رگبار اطلاعات حافظه کوتاه مدت را تقویت و حافظه بلند مدت را به شدت ضعیف می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس رسانه در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: متاسفانه سرگرمی بیش از حد رسانه‌ها و رعایت نکردن مقدار و زمان استفاده از آن آسیب جدی به فرزندان می‌زند و فرصت تفکر و تحلیل را از آنها می‌گیرد، چون دچار اضافه بار اطلاعاتی می‌شوند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
سید محمد مهدی امیدی ادامه داد: حتی ما بزرگترها هم دچار این آسیب هستیم که بسیار بیشتر از آنکه بتوانیم تحلیل کنیم، اطلاعات دریافت می‌کنیم. مثلاً در ۱۰ کانال خبری عضو هستیم، یا باید همه وعده‌های خبری را ببینیم با اینکه خبرها تکراری است!
,
 
,
وی افزود: این اتفاقی است که در عصر رسانه برای ما افتاده و فکر می‌کنیم چون دسترسی داریم باید مصرف کنیم. چنین رفتارهایی اثر القایی روی بچه ها می‌گذارد. 
,
 
,
این کارشناس تصریح کرد: برای درمان این اعتیاد، مثلا باید سر ساعت مشخصی تلویزیون را روشن کنیم و وقتی برنامه مورد نظرمان تمام شد، آن را خاموش کنیم و مثلا ۱۰ دقیقه بعد برنامه مورد نظر فرد دیگر خانواده شروع می‌شود، تلویزیون را روشن کند و بعد از پایان برنامه خاموش کند. 
,
 
,
امیدی گفت: گاهی لازم است به این شکل رفتار کنیم تا به بچه‌ها نشان دهیم، این ما هستیم که تلویزیون را کنترل می‌کنیم نه او! اگر این مسائل را رعایت نکنیم بچه‌ها دچار اعتیاد مصرف رسانه می‌شوند.
,
 
,
وی ادامه داد: اعتیاد‌های دیجیتالی همان أثار هروئین و کوکائین را روی مغز می‌گذارند! استفاده مداوم و تحت رگبار اطلاعات حافظه کوتاه مدت را تقویت و حافظه بلند مدت را به شدت ضعیف می‌کند و آرام آرام آلزایمر و فراموشی به دنبال دارد.
,
 
,
این کارشناس بیان کرد: کودکانی که مدت زمان زیاد در موبایل باشند صبر، حوصله و تمرکز کمتری برای انجام کارها دارند. این دانش آموزان فرصتی برای تفکر عمیق ندارند و حضور در شبکه‌های اجتماعی خواب لازم برای آنها را کم کرده است.
,
 
,
امیدی اظهار داشت: می‌دانیم اعتیاد به تلفن همراه به پدیده‌ای کاملا عادی در جامعه ما تبدیل شده است و حتی شاید خود ما هم یکی از قربانیان آن باشیم.
,
 
,
وی افزود: این روزها شاهد اعتیاد اینترنتی جوانان و نوجوانان به ویژه دانش‌آموزان هستیم؛ درحالی‌که در این محیط‌ها آسیب‌پذیری بسیاری دارند.
,
 
,
این کارشناس تاکید کرد: پرسه‌زدن بی‌رویه دانش‌آموزان در فضای مجازی آفتی برای نظام آموزشی محسوب می‌شود؛ به‌گونه‌ای که سبب نگرانی خانواده‌ها، مدیران و معلمان به دلیل عدم استفاده صحیح از این فضا شده است.
,
 
,
امیدی ادامه داد: یکی از راه‌های مقابله با خطرات فضای مجازی آگاهی دادن به نوجوانان و جوانان است. والدین باید حضور دانش آموزان را در فضای مجازی با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مدیریت کنند. حضور آنها دراین فضا، باید زمان‌بندی شود و ابتدا و انتهای استفاده از فضای مجازی برای آن‌ها مشخص شود. 
,
 
,
وی گفت: با رعایت این نکات می‌توان از بارغیرارزشی فضای مجازی کاست و آن را به ابزاری برای کمک به مطالعه فرزندان  تبدیل کرد. اگر آن‌ها استفاده دقیق، درست و هدف‌مند از فضای مجازی را یاد بگیرند، کمتر درگیر آفت‌ها و آسیب‌های آن می‌شوند.
,
 
,
این کارشناس در خاتمه خاطرنشان کرد: شاید قربانی‌های فضای مجازی فکر می‌کنند فرزندان خودشان از این سونامی در امان خواهند ماند که بی‌خیال ا‌ند؛ شاید هم این از آثار دیاثت است.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/ 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه