اخبار داغ

گزارشی از وضعیت آمادگی صنایع در مواجه با احتمال قطعی گاز و برق؛

پیشوازی دوباره صنعت از چالش قطع انرژی ها/ تدبیر با دستان خالی

پیشوازی دوباره صنعت از چالش قطع انرژی ها/ تدبیر با دستان خالی
با توجه اطلاع رسانی احتمال دوباره قطع گاز و برق در کشور طی نیمه دوم امسال، صنایع بزرگ و کوچک هنوز از بحران قطعی برق تابستان امسال نگذشته، مجبور شده اند با دستان خالی برای مواجه دوباره با این مسئله در ۶ ماه آینده آماده شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، اطلاع رسانی رسانه ملی مبنی بر احتمال قطعی گاز وبرق در نیمه دوم امسال و هشدار به صنایع نسبت به ذخیره سازی سوخت های جایگزین و تدبیر برای تامین برق اضطراری آنهم در آستانه فرا رسیدن فصل پاییز، آماده باش قرمزی است که حکایت از آن دارد دوباره صنایع بزرگ و کوچک در کشور همانند زمستان سال های 98 و 99 همچنین همانند تابستان امسال و سال گذشته با بحران چالش برانگیز قطعی برق، افت فشار و قطعی گاز مواجه خواهند شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

هنوز بازار ایران از پیامدهای چالش افزایش قیمت نجومی پاکت های سیمان متاثر از قطعی برق در تابستان امسال، کاهش تولید سیمان و دلال بازی و سیاه بازار این محصول بسیار مهم در صنعت ساختمان خارج نشده است که از الان صنایع باید به پیشواز نیمه دوم سال و احتمال قطعی این دو انرژی استراتژیک و پیامدهای ناشی از آن بروند که کاهش تولید و زیان مالی برای واحدهای صنعتی و بازار کشور را به همراه دارد.

اینکه صنایع بزرگ و کوچک تا چه زمانی و تا چه حدی می توانند تکرار قطعی این دو انرژی را در تابستان و زمستان تاب بیاورند، معلوم نیست، اما آنچه که مسلم است این است درصورتیکه در یک آینده نزدیک زیرساخت های تامین و افزایش تولید این دو انرژی با صرف سرمایه گذاری ها تقویت نشوند، صنایع بزرگ و کوچک همچنین اقتصاد و بازار ایران تاوان سختی را خواهند پرداخت.

البته دولت باید به طور رسمی اعلام کند که کشور از سال 98 تاکنون که با قطعی این دو انرژی طی تابستان ها و زمستان های سپری شده، چه زیان مالی و تولیدی را متحمل شد آنهم در سال هایی که به جهش تولید نامگذاری شده اند.

نکته قابل تامل این است که جهش تولید در بخش صنعت به تامین انرژی های گاز و برق پایدار نیازمند است که دولت باید برای آنها سرمایه گذاری کند.

با توجه به اینکه نیروگاه های برق که با سوخت اصلی گاز به تولید برق مشغول هستند، با افت فشار و یا قطعی گاز مجبور می شوند از سوخت جایگزین گازوئیل استفاده کنند، حال سوال این است که آیا ناوگان به روز نشده حمل و نقل سوخت کشور توان انتقال به موقع و مستمر سوخت گازوئیل به تمامی نیروگاه های تولید برق را دارد همچنین تمام نیروگاه های تولید برق کشور همانند خراسان رضوی امکان اتصال به خط لوله انتقال گازوئیل را برای ذخیره سازی به منظور استفاده در مواقع قطعی گاز را دارند؟

آیا صنایع بزرگ و کوچک می توانند از این پس، هر ساله با بحران قطعی برق کنار بیایند؟

آیا دیزل ژنراتورها که دستگاه های وارداتی هستند، می توانند پاسخگوی تامین برق اضطراری تمامی بخش های هر مجتمع صنعتی باشند و یا نیاز برق هر واحد صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی را در یک دوره قطعی برق که با سوخت های جایگزین باید کار بکنند را تامین کنند؟

آیا احداث و راه اندازی مزارع خورشیدی در کشور که بیشتر قطعات این مزارع خورشیدی وارداتی هستند و سرمایه گذار خارجی برای واردات این قطعات و سرمایه گذاری در این زمینه باید ورود کند، می تواند به عنوان راهبردی میان مدت در دستور کار وزارت نیرو و وزارت صمت قرار بگیرد؟

و اینکه احداث نیروگاه های پست برق در مجتمع های صنعتی که راه اندازی آن به صرف سرمایه گذاری بسیار کلان توسط مجتمع صنعتی نیاز دارد و فقط بخشی از نیاز برق اضطراری خطوط تولید این مجتمع ها در زمان قطعی برق را تامین می کند، راهبردی منطقی و بلند مدت برای صنایع بزرگ کشور خواهد بود!

آنچه که روشن و واضح است، این است که دولت جدید با تجربه دو سال گذشته از قطعی گاز و برق در کشور باید برای تولید پایدار در بخش صنعت به ویژه در تولید محصولات صنعتی استراتژیک خود برنامه راهبردی منطقی میان و بلند مدت را تدوین کند.

علاوه بر این، در حال حاضر نیز وزارت نفت باید گوش شنوایی برای رفع دغدغه کنونی صنایع کوچک و بزرگ که در حال ذخیره سازی سوخت های جایگزین خود برای فصل زمستان هستند نیز داشته باشد.

صنایع بزرگ و کوچک می گویند در شرایط کنونی که بهای خرید سوخت های جایگزین با نرخ یارانه ای برای ذخیره سازی 15 روزه بسیار بالا است، چرا وزارت نفت نرخ یارانه ای را برای بیش از 15 روز را اعمال نمی کند تا دغدغه ذخیره سازی سوخت برای بیش از 15 روز را از الان مرتفع کنیم!

صنایع می گویند توان پرداخت بهای سوخت های جایگزین با نرخ آزاد را ندارند.

 

اتخاذ برنامه های راهبردی برای عبور صنایع از بحران قطعی گاز و برق

در این باره، امید حیدریان، رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: هشدار احتمال قطعی گاز و برق در نیمه دوم امسال و درخواست اتخاذ تدبیر وآمادگی لازم صنایع برای چنین مسئله ای از سوی وزارت خانه های نفت و صمت، گویای آن است که صنایع قطعا دوباره با چالش قطعی گاز و برق مواجه خواهند شد.

حیدریان تصریح کرد: اگر معنی آمادگی لازم، ذخیره سازی سوخت های جایگزین است، نکته آن است که آیا صنایع بزرگ و کوچک از امکانات و ظرفیت کافی برای ذخیره سازی سوخت های جایگزین گاز ( گازوئیل و مازوت) آنهم در آستانه شروع فصل سرما برخوردار هستند.

وی گفت: آیا امکانپذیر است که سوخت های جایگزین نیز به موقع در اختیار صنایع قرار بگیرند؟

رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی خاطر نشان کرد: آیا ناوگان سوخت رسانی کشور که بیشتر آنها دست دوم هستند، توان پاسخگویی مستمر و انتقال به موقع سوخت به واحدهای صنعتی را دارا است؟

وی درباره دغدغه احتمال قطعی برق در نیمه امسال نیز بیان کرد: مجتمع های صنعتی استراتژیک دارای ژنراتورهای برق اضطراری برای تامین برق در زمان قطعی برق هستند، با این وجود، ژنراتورهای برق اضطراری نمی توانند نیاز تمامی واحدهای مجتمع های صنعتی را پاسخ دهند.

حیدریان همچنین تصریح کرد: احداث نیروگاه های پست برق کوچک مقیاس در مجتمع های صنعتی نیز نمی تواند یک مجتمع صنعتی را از شبکه سراسری برق کشور بی نیاز کند.

وی افزود: این نیروگاه های کوچک مقیاس پست برق در زمان قطعی گاز به وجود سوخت های جایگزین گازوئیل و مازوت نیاز دارد.

رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی خاطر نشان کرد: به طور کلی احداث چنین نیروگاه های برقی برای مجتمع های صنعتی هزینه بسیار هنگفتی دارد که احداث آن برای تک تک مجتمع های صنعتی راهکاری منطقی نیست.

وی اذعان کرد: احداث نیروگاه پست برق برای مجتمع های صنعتی مانند آن است که خانواده ای برای تامین نان روزانه خود بخواهد یک باب نانوایی بخرد و نان بپزد.

وی به واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی نیز اشاره و عنوان کرد: تامین منابع برق اضطراری در شهرک های صنعتی فقط پاسخگوی موقتی شرایط اضطراری قطعی برق بوده اند و این واحدها به روشنی شبکه برق سراسری نیازمند هستند.

حیدریان بیان کرد: صنایع بزرگ و کوچک کشور برای عبور از بحران قطعی گاز و برق که طی دو سال اخیر به طور جدی با آن مواجه شده اند به اتخاذ برنامه های راهبردی، منطقی و اثرگذار نیازمند هستند که باید در دستور کار دولت جدید قرار بگیرد.

 

 لزوم حمایت وزارت نفت در ذخیره سازی سوخت جایگزین صنایع بزرگ

تورج زارع، مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم درباره سوخت مصرفی مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم اظهار کرد: سوخت اصلی این مجتمع صنعتی در کارخانه آلومینا، گاز و در کارخانه تولید فلز آلومینا نیز برق است.

زارع افزود: سوخت جایگزین کارخانه آلومینا در هنگام قطعی گاز، سوخت مازوت است که باید ذخیره سازی شود.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که در قطعی گاز فصل زمستان سال های 98 و 99 همچنین قطعی برق تابستان امسال، خطوط تولید این مجتمع صنعتی دچار محدودیت شدند، عنوان کرد: پیش بینی می شود که در نیمه دوم امسال نیز با چالش قطعی برق و گاز مواجه شویم.

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم بیان کرد: برای عبور از مسئله قطعی گاز در نیمه دوم امسال نسبت به ذخیره سازی سوخت مازوت به عنوان سوخت جایگزین اقدام کرده ایم که انتظار است وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده  های نفتی کشور در زمینه ذخیره سازی این سوخت جایگزین از این مجتمع صنعتی حمایت لازم و به موقع را داشته باشند.

وی گفت: تا به کنون برای 15 روز ذخیره سازی سوخت مازوت انجام شده است و این در حالی است که باید برای 40 روز ذخیره سازی انجام شود.

زارع خاطر نشان کرد: وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده های نفتی تا قبل از آغاز فصل سرما کارخانجات صنعتی بزرگ را در زمینه ذخیره سازی سوخت های جایگزین همراهی جدی داشته باشند.

وی در ادامه به رویکرد پیش روی مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم در زمینه اجرای سه برنامه کوتاه، میان و بلند مدت برای عبور از چالش های قطعی برق و گاز اشاره و عنوان کرد: این مجتمع صنعتی درصدد است که در زمینه اجرای برنامه کوتاه مدت خود خرید دیزل ژنراتورها برای تامین برق اضطراری بخشی از واحدهای این مجتمع ورود کند.

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم گفت: برای بخش هایی از واحدهای این مجتمع، دستگاه های دیزل ژنراتور خریداری شده بودند، با این وجود، باید تعدادی دستگاه جدید دیزل ژنراتور را برای تامین برق اضطراری خریداری کنیم.

وی افزود: از این دستگاه ها برای تامین برق اضطراری فصل تابستان استفاده خواهیم کرد.

زارع درباره برنامه بلند مدت این مجتمع صنعتی نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه در تابستان امسال بر اثر قطعی برق سراسری در کشور، این مجتمع در زمان قطعی برق در حدود 10 مگاوات انرژی برق را نتوانست دریافت کند، حال درصدد هستیم مزرعه خورشیدی 10 مگاواتی را برای این مجتمع صنعتی ایجاد و راه اندازی کنیم تا در زمان قطعی هر دو انرژی، برق این دو واحد صنعتی تامین باشد.

وی گفت: در حال حاضر در مرحله اخذ مجوز و تامین زمین برای اجرای این برنامه هستیم.

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری برای این برنامه را با همکاری و همیاری سازمان ایمیدرو انجام خواهیم داد.

وی افزود: در تلاش هستیم این مزرعه خورشیدی 10 مگاواتی تا دو سال آینده اجرایی و بهره برداری شود.

افزون بر این، زارع به اقدام 11 شرکت صنعتی تحت مدیریت سازمان ایمیدرو در زمینه سرمایه گذاری برای احداث و راه اندازی نیروگاه برق 11 هزار مگاواتی با عنوان برنامه ای بلند مدت برای تامین برق صنایع بزرگ نیز اشاره کرد.

وی گفت: موافقت اولیه بابت اجرای آن دریافت شده است.

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم گفت: در این زمینه مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم نیروگاه برق 140 مگاواتی را باید ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه هنوز محل تامین منابع مالی برای ایجاد این نیروگاه های برق تعیین نشده است، خاطر نشان کرد: البته این مجتمع صنعتی نیز توان مالی لازم برای ایجاد نیروگاه 140 مگاواتی برق را ندارد، بنابراین باید سرمایه گذار بخش خصوصی به پای کار دعوت شود که در حال حاضر به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم.

در عین حال، زارع تصریح کرد: انتظار است که با احداث این نیروگاه ها، مصرف کننده اصلی آنها فقط مجتمع های صنعتی باشند تا بتوان از چالش قطعی برق عبور کرد.

علاوه بر این، وی یادآور شد: وزارت نفت باید از الان به فکر تامین گاز به عنوان سوخت اصلی این نیروگاه ها باشد و بر تامین گاز این نیروگاه هایی که ساخته خواهند شد، تعهد تامین گاز بدهد.

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم همچنین درباره زیان های وارده به این مجتمع صنعتی متاثر از قطعی برق تابستان امسال نیز اعلام کرد: در کارخانه آلومینا این مجتمع صنعتی تا دو هزار تن در تولید آلومینا و تا 300 تن نیز در تولید شمش آلومینیوم کاهش تولید داشتیم.

زارع تصریح کرد: دولت باید در زمینه برخورداری از برق و گاز پایدار سرمایه گذاری های لازم را انجام دهد.

 

 

 

نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان به خط انتقال گازوئیل متصل شود

سید رضا مرجان زاده، مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان نیز اظهار کرد: سوخت اصلی و مصرفی نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان گاز طبیعی است و این نیروگاه در زمانیکه به هر علتی در دریافت سوخت گاز دچار مشکل شود، استفاده از سوخت گازوئیل به عنوان سوخت پشتیبان جایگزین می شود.

مرجان زاده همچنین با بیان اینکه این نیروگاه به طور مستمر در طول سال متاثر از علل افت فشار گاز و یا قطعی گاز از سوخت پشتیبان استفاده می کند، عنوان کرد: ذخیره سازی سوخت گازوئیل در این نیروگاه نیز در طول سال همواره انجام می شود.

وی در ادامه اعلام کرد: با توجه به اینکه ظرفیت ذخیره سازی سوخت گازوئیل برای این نیروگاه 40 میلیون لیتر بود که در مواقع قطعی گاز، مصرف این حجم سوخت ذخیره شده برای تمامی واحدهای این نیروگاه فقط تا حدود 10 روز را پاسخگو می بود، در سال جاری ظرفیت ذخیره سازی سوخت گازوئیل در این نیروگاه به 70 میلیون لیتر افزایش یافت.

مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان در بخش دیگری از سخن خود به مسئله کمبود ناوگان حمل و نقل سوخت نیز اشاره و بیان کرد: برای حل این مسئله پیشنهاد شده است که استان خراسان شمالی همانند استان خراسان رضوی به خط لوله انتقال گازوئیل که از استان تهران پمپاژ می شود، متصل شود .

مرجان زاده همچنین با یادآوری این مطلب که قطعی گاز، میزان حجم تولید برق در این نیروگاه را کاهش می دهد، عنوان کرد: وزارت نفت بر تقویت ایستگاه های انتقال گاز، فشار گاز و قطع نشدن گاز به ویژه در فصول سرد سال برای واحدهای صنعتی از جمله نیروگاه های تولید برق در سطح کشور و خراسان شمالی اقدام جدی و پایداری را در دستور کار قرار دهد.

هزینه احداث پست های برق برای تامین پایدار برق شهرک های صنعتی بسیار بالا است

سیاوش وحدت، مدیرعامل شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی درباره سوخت واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان اظهار کرد: سوخت اصلی این واحدهای صنعتی کوچک گاز است که این واحدها به شبکه گاز کشور متصل هستند.

وحدت تصریح کرد: برای نیمه دوم امسال و احتمال قطعی گاز به تمامی واحدهای صنعتی کوچک مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان اطلاع داده ایم که نسبت به ذخیره سازی سوخت جایگزین خود شامل گازو ئیل و مازوت اقدام کنند.

وی در ادامه درباره تامین برق پایدار واحدهای صنعتی مستقر در شهرک و نواحی صنعتی استان نیز بیان کرد: در این زمینه یکی از رویکردهای اصلی ایجاد و راه اندازی پست برق در شهرک های صنعتی است.

مدیرعامل شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی افزود: این پست های برق فقط در شهرک هایی که میزان مصرف برق آنان بسیار بالا است، ایجاد و مستقر شوند.

وی تصریح کرد: هزینه ایجاد و راه اندازی پست های برق به منظور تامین پایدار برق شهرک ها ( به ویژه در شرایط قطعی برق شبکه سراسری) بسیار بالا است.

وحدت در ادامه اعلام کرد: با توجه به اینکه در شهرک صنعتی اسفراین واحدهای صنعتی فلزی و ریخته گری مستقر هستند و میزان مصرف برق در این شهرک بسیار بالا است، بنابراین ایجاد و راه اندازی پست برق 40 مگاواتی در این شهرک در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: اجرای این پروژه به 80 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

مدیرعامل شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه برای اجرای این پروژه باید 60 میلیارد تومان اعتبار ( از محل اعتبارات استانی ) هزینه شود، امیدوار هستیم که بتوانیم در سال جاری این پروژه را تکمیل و راه اندازی کنیم.

افزون بر این، وی به منطقه ویژه اقتصادی مرکز خراسان شمالی ( شهر بجنورد) نیز اشاره و عنوان کرد: شرکت توانیر خراسان درصدد است برای تامین برق پایدار این منطقه، پست برق ایجاد و راه اندازی کند.

وحدت گفت: در حال حاضر مطالعات اجرای این پروژه در حال انجام است که با اجرایی شدن این پروژه، برق تولیدی از محل پست برقی که راه اندازی خواهد شد، علاوه بر منطقه ویژه اقتصادی، شهر بجنورد را نیز پوشش خواهد داد.

وی خاطر نشان کرد: مکان استقرار پست برق خارج از حریم منطقه ویژه اقتصادی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی درباره پیامدهای قطعی برق در نیمه نخست امسال بر روی شهرک های صنعتی استان نیز بیان کرد: این مسئله بر میزان تولید و درآمد واحدهای صنعتی فعال مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان تاثیر منفی گذاشت.

وی گفت: خوشبختانه سرانجام هیات دولت در نیمه اول امسال مصوب کرد که برق شهرک ها و نواحی صنعتی کشور قطع نشود که البته در خراسان شمالی قطعی برق بسیار کم شد.

وحدت تصریح کرد: شرکت شهرک های صنعتی استان به تمامی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان اطلاع داده است که سوخت جایگزین برای دستگاه های برق اضطراری خود را تامین کنند.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از واحدهای صنعتی کوچک استان دستگاه های دیزل ژنراتور برای تامین برق اضطراری را دارا هستند، با این وجود، تعدادی هنوز به خرید آن اقدام نکرده اند که البته این دستگاه ها وارداتی هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی به وجود واحدها سی اچ پی مستقر در شهرک های صنعتی بیدک بجنورد، شهرک شماره 3 بجنورد، شهرک صنعتی اسفراین و شهرک صنعتی آشخانه که بخشی از برق این شهرک ها را تامین می کنند نیز اشاره و عنوان کرد: هر یک از واحدهای سی اچ پی یک تا دو مگاوات برق تولید می کنند.

وحدت گفت: سوخت چرخه تولید برق این سی اچ پی ها گاز است که همواره گاز مورد نیاز آنها ذخیره سازی می شوند.

 

 

 

سی اچ پی ها و پست های برق، صنایع را از شبکه سراسری برق بی نیاز نمی کنند

علیرضا علیخانی، قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی نیز با اشاره به وجود نیروگاه برق و نیروگاه سیکل ترکیبی در شهرستان شیروان که تولیدات برق این دو نیروگاه به شبکه سراسری برق کشور تزریق می شود، اظهار کرد: سوخت اصلی این دو نیروگاه، گاز و سوخت های جایگزین آنها مازوت و گازوئیل هستند.

علیخانی با اشاره به اینکه این دو نیروگاه در حال حاضر در حال ذخیره سازی سوخت های جایگزین خود هستند، تصریح کرد: بهای ذخیره سازی سوخت های جایگزین بسبار زیاد است.

وی عنوان کرد: درصورتیکه شبکه انتقال گاز سراسری در نیمه دوم امسال با افت فشار و یا قطعی گاز مواجه شوند، این دو نیروگاه فقط تا 10 روز با ذخیره سازی سوخت جایگزین که انجام شده است، فعالیت خواهند داشت.

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی افزود: درصورتیکه تعداد روزهای قطعی گاز بیش از 10 روز بشود، تولید برق این دو نیروگاه نیز متوقف می شود.

وی در بخش دیگری از سخن خود به فعالیت صنایع بزرگ نیز اشاره کرد و گفت: وزیر جدید نیرو اعلام کرده است که صنایع بزرگ باید نسبت به احداث نیروگاه های تولید برق سی اچ پی اقدام کنند و این در حالی است که سوخت آنها گاز و مازوت است و سی اچ پی ها نمی توانند صنایع بزرگ را از شبکه سراسری برق بی نیاز کنند.

علیخانی خاطر نشان کرد: نیروگاه های کوچک مقیاس پست برق نیز فقط در حد تامین برق اضطراری در مواقع قطعی برق مجتمع های صنعتی پاسخگو هستند.

وی به احداث مزارع خورشیدی نیز اشاره و عنوان کرد: در راستای افزایش تولید برق در شبکه سراسری برق، استان خراسان شمالی بسته سرمایه گذاری به منظور احداث و راه اندازی 15 نیروگاه تولید برق خورشیدی به میزان 300 مگاوات در درگاه سرمایه گذاری خراسان شمالی بارگذاری کرده است.

با این وجود، قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی تصریح کرد: قطعات احداث این مزارع خورشیدی تولید برق وارداتی است که امیدوار هستیم سرمایه گذار یا سرمایه گذاران خارجی پای کار آیند تا این مزارع تولید برق خورشیدی در استان ایجاد شوند.

 

صنایع توان پرداخت بهای سوخت های جایگزین با قیمت آزاد را ندارند

علی اصغر رضا زاده، معاون صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی نیز اظهار کرد: وزارت صمت ابلاغیه ای را به استان ارسال کرده است مبنی بر اینکه به تمامی واحدهای صنعتی استان اعلام شود سوخت جایگزین واحد صنعتی خود را به مدت 15 روز ذخیره سازی کنند.

رضازاده گفت: صنایع بزرگ استان به انجام آن اقدام کرده اند.

وی تصریح کرد: با این وجود، مشکل اصلی آن است که تمامی صنایع کوچک و بزرگ برای ذخیره سازی سوخت جایگزین خود برای بیش از 15 روز باید بهای خرید نرخ آزاد را به وزارت نفت بپردازند و بهای خرید سوخت جایگزین فقط برای ذخیره سازی 15 روزه، یارانه ای است.

معاون صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی همچنین افزود: اعلام شده است که صنایع برای ذخیره سازی سوخت جایگزین برای بیش از 15 روز که باید با بهای آزاد خریداری کنند، پس از فصل زمستان امسال هر مقدار از ذخیره سازی بیش از 15 روز را مصرف کرده باشند مشمول نرخ یارانه ای می شود و ما به التفاوت آن به صنایع بازگردانده خواهد شد.

با این وجود، وی بیان کرد: واحدهای صنعتی بزرگ که مصرف گاز زیادی دارند، اعلام کرده اند که توان مالی لازم برای خرید سوخت جایگزین با نرخ آزاد را ندارند که بپردازند.

رضازاده تصریح کرد: صنایع بزرگ که گاز زیادی را مصرف می کنند درصورتیکه نتوانند به میزان لازم سوخت جایگزین را تامین کنند در زمان افت فشاز گاز و یا قطعی گاز در نیمه دوم امسال دچار مشکل جدی خواهند شد.

وی همچنین یادآور شد: طبق دستورالعمل اعلام شده، صنایع کوچک نیز برای ذخیره سازی سوخت جایگزین برای بیش از 15 روز باید بهای سوخت را با قیمت آزاد بپردازند.

معاون صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی با بیان اینکه دغدغه صنایع مبنی بر اینکه توان پرداخت بهای سوخت های جایگزین با قیمت آزاد را ندارند به وزارت صمت انعکاس داده شده است، خواستار شد: وزارت نفت برای نیمه دوم امسال بهای یارانه ای را برای ذخیره سازی سوخت های جایگزین بیش از 15 روز را در دستور کار قرار دهد تا صنایع بزرگ و کوچک بتوانند نیمه دوم امسال را بدون دغدغه توقف خطوط تولید خود سپری کنند.

انتهای پیام/سمانه قهرمانی

,

هنوز بازار ایران از پیامدهای چالش افزایش قیمت نجومی پاکت های سیمان متاثر از قطعی برق در تابستان امسال، کاهش تولید سیمان و دلال بازی و سیاه بازار این محصول بسیار مهم در صنعت ساختمان خارج نشده است که از الان صنایع باید به پیشواز نیمه دوم سال و احتمال قطعی این دو انرژی استراتژیک و پیامدهای ناشی از آن بروند که کاهش تولید و زیان مالی برای واحدهای صنعتی و بازار کشور را به همراه دارد.

,

اینکه صنایع بزرگ و کوچک تا چه زمانی و تا چه حدی می توانند تکرار قطعی این دو انرژی را در تابستان و زمستان تاب بیاورند، معلوم نیست، اما آنچه که مسلم است این است درصورتیکه در یک آینده نزدیک زیرساخت های تامین و افزایش تولید این دو انرژی با صرف سرمایه گذاری ها تقویت نشوند، صنایع بزرگ و کوچک همچنین اقتصاد و بازار ایران تاوان سختی را خواهند پرداخت.

,

البته دولت باید به طور رسمی اعلام کند که کشور از سال 98 تاکنون که با قطعی این دو انرژی طی تابستان ها و زمستان های سپری شده، چه زیان مالی و تولیدی را متحمل شد آنهم در سال هایی که به جهش تولید نامگذاری شده اند.

,

نکته قابل تامل این است که جهش تولید در بخش صنعت به تامین انرژی های گاز و برق پایدار نیازمند است که دولت باید برای آنها سرمایه گذاری کند.

,

با توجه به اینکه نیروگاه های برق که با سوخت اصلی گاز به تولید برق مشغول هستند، با افت فشار و یا قطعی گاز مجبور می شوند از سوخت جایگزین گازوئیل استفاده کنند، حال سوال این است که آیا ناوگان به روز نشده حمل و نقل سوخت کشور توان انتقال به موقع و مستمر سوخت گازوئیل به تمامی نیروگاه های تولید برق را دارد همچنین تمام نیروگاه های تولید برق کشور همانند خراسان رضوی امکان اتصال به خط لوله انتقال گازوئیل را برای ذخیره سازی به منظور استفاده در مواقع قطعی گاز را دارند؟

,

آیا صنایع بزرگ و کوچک می توانند از این پس، هر ساله با بحران قطعی برق کنار بیایند؟

,

آیا دیزل ژنراتورها که دستگاه های وارداتی هستند، می توانند پاسخگوی تامین برق اضطراری تمامی بخش های هر مجتمع صنعتی باشند و یا نیاز برق هر واحد صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی را در یک دوره قطعی برق که با سوخت های جایگزین باید کار بکنند را تامین کنند؟

,

آیا احداث و راه اندازی مزارع خورشیدی در کشور که بیشتر قطعات این مزارع خورشیدی وارداتی هستند و سرمایه گذار خارجی برای واردات این قطعات و سرمایه گذاری در این زمینه باید ورود کند، می تواند به عنوان راهبردی میان مدت در دستور کار وزارت نیرو و وزارت صمت قرار بگیرد؟

,

و اینکه احداث نیروگاه های پست برق در مجتمع های صنعتی که راه اندازی آن به صرف سرمایه گذاری بسیار کلان توسط مجتمع صنعتی نیاز دارد و فقط بخشی از نیاز برق اضطراری خطوط تولید این مجتمع ها در زمان قطعی برق را تامین می کند، راهبردی منطقی و بلند مدت برای صنایع بزرگ کشور خواهد بود!

,

آنچه که روشن و واضح است، این است که دولت جدید با تجربه دو سال گذشته از قطعی گاز و برق در کشور باید برای تولید پایدار در بخش صنعت به ویژه در تولید محصولات صنعتی استراتژیک خود برنامه راهبردی منطقی میان و بلند مدت را تدوین کند.

,

علاوه بر این، در حال حاضر نیز وزارت نفت باید گوش شنوایی برای رفع دغدغه کنونی صنایع کوچک و بزرگ که در حال ذخیره سازی سوخت های جایگزین خود برای فصل زمستان هستند نیز داشته باشد.

,

صنایع بزرگ و کوچک می گویند در شرایط کنونی که بهای خرید سوخت های جایگزین با نرخ یارانه ای برای ذخیره سازی 15 روزه بسیار بالا است، چرا وزارت نفت نرخ یارانه ای را برای بیش از 15 روز را اعمال نمی کند تا دغدغه ذخیره سازی سوخت برای بیش از 15 روز را از الان مرتفع کنیم!

,

صنایع می گویند توان پرداخت بهای سوخت های جایگزین با نرخ آزاد را ندارند.

,

 

,

اتخاذ برنامه های راهبردی برای عبور صنایع از بحران قطعی گاز و برق

, اتخاذ برنامه های راهبردی برای عبور صنایع از بحران قطعی گاز و برق, اتخاذ برنامه های راهبردی برای عبور صنایع از بحران قطعی گاز و برق,

در این باره، امید حیدریان، رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: هشدار احتمال قطعی گاز و برق در نیمه دوم امسال و درخواست اتخاذ تدبیر وآمادگی لازم صنایع برای چنین مسئله ای از سوی وزارت خانه های نفت و صمت، گویای آن است که صنایع قطعا دوباره با چالش قطعی گاز و برق مواجه خواهند شد.

,

حیدریان تصریح کرد: اگر معنی آمادگی لازم، ذخیره سازی سوخت های جایگزین است، نکته آن است که آیا صنایع بزرگ و کوچک از امکانات و ظرفیت کافی برای ذخیره سازی سوخت های جایگزین گاز ( گازوئیل و مازوت) آنهم در آستانه شروع فصل سرما برخوردار هستند.

,

وی گفت: آیا امکانپذیر است که سوخت های جایگزین نیز به موقع در اختیار صنایع قرار بگیرند؟

,

رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی خاطر نشان کرد: آیا ناوگان سوخت رسانی کشور که بیشتر آنها دست دوم هستند، توان پاسخگویی مستمر و انتقال به موقع سوخت به واحدهای صنعتی را دارا است؟

,

وی درباره دغدغه احتمال قطعی برق در نیمه امسال نیز بیان کرد: مجتمع های صنعتی استراتژیک دارای ژنراتورهای برق اضطراری برای تامین برق در زمان قطعی برق هستند، با این وجود، ژنراتورهای برق اضطراری نمی توانند نیاز تمامی واحدهای مجتمع های صنعتی را پاسخ دهند.

,

حیدریان همچنین تصریح کرد: احداث نیروگاه های پست برق کوچک مقیاس در مجتمع های صنعتی نیز نمی تواند یک مجتمع صنعتی را از شبکه سراسری برق کشور بی نیاز کند.

,

وی افزود: این نیروگاه های کوچک مقیاس پست برق در زمان قطعی گاز به وجود سوخت های جایگزین گازوئیل و مازوت نیاز دارد.

,

رییس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی خاطر نشان کرد: به طور کلی احداث چنین نیروگاه های برقی برای مجتمع های صنعتی هزینه بسیار هنگفتی دارد که احداث آن برای تک تک مجتمع های صنعتی راهکاری منطقی نیست.

,

وی اذعان کرد: احداث نیروگاه پست برق برای مجتمع های صنعتی مانند آن است که خانواده ای برای تامین نان روزانه خود بخواهد یک باب نانوایی بخرد و نان بپزد.

,

وی به واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی نیز اشاره و عنوان کرد: تامین منابع برق اضطراری در شهرک های صنعتی فقط پاسخگوی موقتی شرایط اضطراری قطعی برق بوده اند و این واحدها به روشنی شبکه برق سراسری نیازمند هستند.

,

حیدریان بیان کرد: صنایع بزرگ و کوچک کشور برای عبور از بحران قطعی گاز و برق که طی دو سال اخیر به طور جدی با آن مواجه شده اند به اتخاذ برنامه های راهبردی، منطقی و اثرگذار نیازمند هستند که باید در دستور کار دولت جدید قرار بگیرد.

,

 

,

, ,

, ,

 لزوم حمایت وزارت نفت در ذخیره سازی سوخت جایگزین صنایع بزرگ

,  لزوم حمایت وزارت نفت در ذخیره سازی سوخت جایگزین صنایع بزرگ,  لزوم حمایت وزارت نفت در ذخیره سازی سوخت جایگزین صنایع بزرگ,

تورج زارع، مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم درباره سوخت مصرفی مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم اظهار کرد: سوخت اصلی این مجتمع صنعتی در کارخانه آلومینا، گاز و در کارخانه تولید فلز آلومینا نیز برق است.

,

زارع افزود: سوخت جایگزین کارخانه آلومینا در هنگام قطعی گاز، سوخت مازوت است که باید ذخیره سازی شود.

,

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که در قطعی گاز فصل زمستان سال های 98 و 99 همچنین قطعی برق تابستان امسال، خطوط تولید این مجتمع صنعتی دچار محدودیت شدند، عنوان کرد: پیش بینی می شود که در نیمه دوم امسال نیز با چالش قطعی برق و گاز مواجه شویم.

,

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم بیان کرد: برای عبور از مسئله قطعی گاز در نیمه دوم امسال نسبت به ذخیره سازی سوخت مازوت به عنوان سوخت جایگزین اقدام کرده ایم که انتظار است وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده  های نفتی کشور در زمینه ذخیره سازی این سوخت جایگزین از این مجتمع صنعتی حمایت لازم و به موقع را داشته باشند.

,

وی گفت: تا به کنون برای 15 روز ذخیره سازی سوخت مازوت انجام شده است و این در حالی است که باید برای 40 روز ذخیره سازی انجام شود.

,

زارع خاطر نشان کرد: وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده های نفتی تا قبل از آغاز فصل سرما کارخانجات صنعتی بزرگ را در زمینه ذخیره سازی سوخت های جایگزین همراهی جدی داشته باشند.

,

وی در ادامه به رویکرد پیش روی مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم در زمینه اجرای سه برنامه کوتاه، میان و بلند مدت برای عبور از چالش های قطعی برق و گاز اشاره و عنوان کرد: این مجتمع صنعتی درصدد است که در زمینه اجرای برنامه کوتاه مدت خود خرید دیزل ژنراتورها برای تامین برق اضطراری بخشی از واحدهای این مجتمع ورود کند.

,

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم گفت: برای بخش هایی از واحدهای این مجتمع، دستگاه های دیزل ژنراتور خریداری شده بودند، با این وجود، باید تعدادی دستگاه جدید دیزل ژنراتور را برای تامین برق اضطراری خریداری کنیم.

,

وی افزود: از این دستگاه ها برای تامین برق اضطراری فصل تابستان استفاده خواهیم کرد.

,

زارع درباره برنامه بلند مدت این مجتمع صنعتی نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه در تابستان امسال بر اثر قطعی برق سراسری در کشور، این مجتمع در زمان قطعی برق در حدود 10 مگاوات انرژی برق را نتوانست دریافت کند، حال درصدد هستیم مزرعه خورشیدی 10 مگاواتی را برای این مجتمع صنعتی ایجاد و راه اندازی کنیم تا در زمان قطعی هر دو انرژی، برق این دو واحد صنعتی تامین باشد.

,

وی گفت: در حال حاضر در مرحله اخذ مجوز و تامین زمین برای اجرای این برنامه هستیم.

,

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری برای این برنامه را با همکاری و همیاری سازمان ایمیدرو انجام خواهیم داد.

,

وی افزود: در تلاش هستیم این مزرعه خورشیدی 10 مگاواتی تا دو سال آینده اجرایی و بهره برداری شود.

,

افزون بر این، زارع به اقدام 11 شرکت صنعتی تحت مدیریت سازمان ایمیدرو در زمینه سرمایه گذاری برای احداث و راه اندازی نیروگاه برق 11 هزار مگاواتی با عنوان برنامه ای بلند مدت برای تامین برق صنایع بزرگ نیز اشاره کرد.

,

وی گفت: موافقت اولیه بابت اجرای آن دریافت شده است.

,

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم گفت: در این زمینه مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم نیروگاه برق 140 مگاواتی را باید ایجاد کند.

,

وی با اشاره به اینکه هنوز محل تامین منابع مالی برای ایجاد این نیروگاه های برق تعیین نشده است، خاطر نشان کرد: البته این مجتمع صنعتی نیز توان مالی لازم برای ایجاد نیروگاه 140 مگاواتی برق را ندارد، بنابراین باید سرمایه گذار بخش خصوصی به پای کار دعوت شود که در حال حاضر به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم.

,

در عین حال، زارع تصریح کرد: انتظار است که با احداث این نیروگاه ها، مصرف کننده اصلی آنها فقط مجتمع های صنعتی باشند تا بتوان از چالش قطعی برق عبور کرد.

,

علاوه بر این، وی یادآور شد: وزارت نفت باید از الان به فکر تامین گاز به عنوان سوخت اصلی این نیروگاه ها باشد و بر تامین گاز این نیروگاه هایی که ساخته خواهند شد، تعهد تامین گاز بدهد.

,

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم همچنین درباره زیان های وارده به این مجتمع صنعتی متاثر از قطعی برق تابستان امسال نیز اعلام کرد: در کارخانه آلومینا این مجتمع صنعتی تا دو هزار تن در تولید آلومینا و تا 300 تن نیز در تولید شمش آلومینیوم کاهش تولید داشتیم.

,

زارع تصریح کرد: دولت باید در زمینه برخورداری از برق و گاز پایدار سرمایه گذاری های لازم را انجام دهد.

,

 

,

, ,

 

,

 

,

نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان به خط انتقال گازوئیل متصل شود

, نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان به خط انتقال گازوئیل متصل شود, نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان به خط انتقال گازوئیل متصل شود,

سید رضا مرجان زاده، مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان نیز اظهار کرد: سوخت اصلی و مصرفی نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان گاز طبیعی است و این نیروگاه در زمانیکه به هر علتی در دریافت سوخت گاز دچار مشکل شود، استفاده از سوخت گازوئیل به عنوان سوخت پشتیبان جایگزین می شود.

,

مرجان زاده همچنین با بیان اینکه این نیروگاه به طور مستمر در طول سال متاثر از علل افت فشار گاز و یا قطعی گاز از سوخت پشتیبان استفاده می کند، عنوان کرد: ذخیره سازی سوخت گازوئیل در این نیروگاه نیز در طول سال همواره انجام می شود.

,

وی در ادامه اعلام کرد: با توجه به اینکه ظرفیت ذخیره سازی سوخت گازوئیل برای این نیروگاه 40 میلیون لیتر بود که در مواقع قطعی گاز، مصرف این حجم سوخت ذخیره شده برای تمامی واحدهای این نیروگاه فقط تا حدود 10 روز را پاسخگو می بود، در سال جاری ظرفیت ذخیره سازی سوخت گازوئیل در این نیروگاه به 70 میلیون لیتر افزایش یافت.

,

مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان در بخش دیگری از سخن خود به مسئله کمبود ناوگان حمل و نقل سوخت نیز اشاره و بیان کرد: برای حل این مسئله پیشنهاد شده است که استان خراسان شمالی همانند استان خراسان رضوی به خط لوله انتقال گازوئیل که از استان تهران پمپاژ می شود، متصل شود .

,

مرجان زاده همچنین با یادآوری این مطلب که قطعی گاز، میزان حجم تولید برق در این نیروگاه را کاهش می دهد، عنوان کرد: وزارت نفت بر تقویت ایستگاه های انتقال گاز، فشار گاز و قطع نشدن گاز به ویژه در فصول سرد سال برای واحدهای صنعتی از جمله نیروگاه های تولید برق در سطح کشور و خراسان شمالی اقدام جدی و پایداری را در دستور کار قرار دهد.

,

هزینه احداث پست های برق برای تامین پایدار برق شهرک های صنعتی بسیار بالا است

,

سیاوش وحدت، مدیرعامل شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی درباره سوخت واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان اظهار کرد: سوخت اصلی این واحدهای صنعتی کوچک گاز است که این واحدها به شبکه گاز کشور متصل هستند.

,

وحدت تصریح کرد: برای نیمه دوم امسال و احتمال قطعی گاز به تمامی واحدهای صنعتی کوچک مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان اطلاع داده ایم که نسبت به ذخیره سازی سوخت جایگزین خود شامل گازو ئیل و مازوت اقدام کنند.

,

وی در ادامه درباره تامین برق پایدار واحدهای صنعتی مستقر در شهرک و نواحی صنعتی استان نیز بیان کرد: در این زمینه یکی از رویکردهای اصلی ایجاد و راه اندازی پست برق در شهرک های صنعتی است.

,

مدیرعامل شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی افزود: این پست های برق فقط در شهرک هایی که میزان مصرف برق آنان بسیار بالا است، ایجاد و مستقر شوند.

,

وی تصریح کرد: هزینه ایجاد و راه اندازی پست های برق به منظور تامین پایدار برق شهرک ها ( به ویژه در شرایط قطعی برق شبکه سراسری) بسیار بالا است.

,

وحدت در ادامه اعلام کرد: با توجه به اینکه در شهرک صنعتی اسفراین واحدهای صنعتی فلزی و ریخته گری مستقر هستند و میزان مصرف برق در این شهرک بسیار بالا است، بنابراین ایجاد و راه اندازی پست برق 40 مگاواتی در این شهرک در دستور کار قرار گرفت.

,

وی گفت: اجرای این پروژه به 80 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

,

مدیرعامل شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه برای اجرای این پروژه باید 60 میلیارد تومان اعتبار ( از محل اعتبارات استانی ) هزینه شود، امیدوار هستیم که بتوانیم در سال جاری این پروژه را تکمیل و راه اندازی کنیم.

,

افزون بر این، وی به منطقه ویژه اقتصادی مرکز خراسان شمالی ( شهر بجنورد) نیز اشاره و عنوان کرد: شرکت توانیر خراسان درصدد است برای تامین برق پایدار این منطقه، پست برق ایجاد و راه اندازی کند.

,

وحدت گفت: در حال حاضر مطالعات اجرای این پروژه در حال انجام است که با اجرایی شدن این پروژه، برق تولیدی از محل پست برقی که راه اندازی خواهد شد، علاوه بر منطقه ویژه اقتصادی، شهر بجنورد را نیز پوشش خواهد داد.

,

وی خاطر نشان کرد: مکان استقرار پست برق خارج از حریم منطقه ویژه اقتصادی خواهد بود.

,

مدیرعامل شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی درباره پیامدهای قطعی برق در نیمه نخست امسال بر روی شهرک های صنعتی استان نیز بیان کرد: این مسئله بر میزان تولید و درآمد واحدهای صنعتی فعال مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان تاثیر منفی گذاشت.

,

وی گفت: خوشبختانه سرانجام هیات دولت در نیمه اول امسال مصوب کرد که برق شهرک ها و نواحی صنعتی کشور قطع نشود که البته در خراسان شمالی قطعی برق بسیار کم شد.

,

وحدت تصریح کرد: شرکت شهرک های صنعتی استان به تمامی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان اطلاع داده است که سوخت جایگزین برای دستگاه های برق اضطراری خود را تامین کنند.

,

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از واحدهای صنعتی کوچک استان دستگاه های دیزل ژنراتور برای تامین برق اضطراری را دارا هستند، با این وجود، تعدادی هنوز به خرید آن اقدام نکرده اند که البته این دستگاه ها وارداتی هستند.

,

مدیرعامل شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی به وجود واحدها سی اچ پی مستقر در شهرک های صنعتی بیدک بجنورد، شهرک شماره 3 بجنورد، شهرک صنعتی اسفراین و شهرک صنعتی آشخانه که بخشی از برق این شهرک ها را تامین می کنند نیز اشاره و عنوان کرد: هر یک از واحدهای سی اچ پی یک تا دو مگاوات برق تولید می کنند.

,

وحدت گفت: سوخت چرخه تولید برق این سی اچ پی ها گاز است که همواره گاز مورد نیاز آنها ذخیره سازی می شوند.

,

 

,

, ,

 

,

 

,

سی اچ پی ها و پست های برق، صنایع را از شبکه سراسری برق بی نیاز نمی کنند

, سی اچ پی ها و پست های برق، صنایع را از شبکه سراسری برق بی نیاز نمی کنند, سی اچ پی ها و پست های برق، صنایع را از شبکه سراسری برق بی نیاز نمی کنند,

علیرضا علیخانی، قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی نیز با اشاره به وجود نیروگاه برق و نیروگاه سیکل ترکیبی در شهرستان شیروان که تولیدات برق این دو نیروگاه به شبکه سراسری برق کشور تزریق می شود، اظهار کرد: سوخت اصلی این دو نیروگاه، گاز و سوخت های جایگزین آنها مازوت و گازوئیل هستند.

,

علیخانی با اشاره به اینکه این دو نیروگاه در حال حاضر در حال ذخیره سازی سوخت های جایگزین خود هستند، تصریح کرد: بهای ذخیره سازی سوخت های جایگزین بسبار زیاد است.

,

وی عنوان کرد: درصورتیکه شبکه انتقال گاز سراسری در نیمه دوم امسال با افت فشار و یا قطعی گاز مواجه شوند، این دو نیروگاه فقط تا 10 روز با ذخیره سازی سوخت جایگزین که انجام شده است، فعالیت خواهند داشت.

,

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی افزود: درصورتیکه تعداد روزهای قطعی گاز بیش از 10 روز بشود، تولید برق این دو نیروگاه نیز متوقف می شود.

,

وی در بخش دیگری از سخن خود به فعالیت صنایع بزرگ نیز اشاره کرد و گفت: وزیر جدید نیرو اعلام کرده است که صنایع بزرگ باید نسبت به احداث نیروگاه های تولید برق سی اچ پی اقدام کنند و این در حالی است که سوخت آنها گاز و مازوت است و سی اچ پی ها نمی توانند صنایع بزرگ را از شبکه سراسری برق بی نیاز کنند.

,

علیخانی خاطر نشان کرد: نیروگاه های کوچک مقیاس پست برق نیز فقط در حد تامین برق اضطراری در مواقع قطعی برق مجتمع های صنعتی پاسخگو هستند.

,

وی به احداث مزارع خورشیدی نیز اشاره و عنوان کرد: در راستای افزایش تولید برق در شبکه سراسری برق، استان خراسان شمالی بسته سرمایه گذاری به منظور احداث و راه اندازی 15 نیروگاه تولید برق خورشیدی به میزان 300 مگاوات در درگاه سرمایه گذاری خراسان شمالی بارگذاری کرده است.

,

با این وجود، قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی تصریح کرد: قطعات احداث این مزارع خورشیدی تولید برق وارداتی است که امیدوار هستیم سرمایه گذار یا سرمایه گذاران خارجی پای کار آیند تا این مزارع تولید برق خورشیدی در استان ایجاد شوند.

,

 

,

صنایع توان پرداخت بهای سوخت های جایگزین با قیمت آزاد را ندارند

, صنایع توان پرداخت بهای سوخت های جایگزین با قیمت آزاد را ندارند, صنایع توان پرداخت بهای سوخت های جایگزین با قیمت آزاد را ندارند,

علی اصغر رضا زاده، معاون صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی نیز اظهار کرد: وزارت صمت ابلاغیه ای را به استان ارسال کرده است مبنی بر اینکه به تمامی واحدهای صنعتی استان اعلام شود سوخت جایگزین واحد صنعتی خود را به مدت 15 روز ذخیره سازی کنند.

,

رضازاده گفت: صنایع بزرگ استان به انجام آن اقدام کرده اند.

,

وی تصریح کرد: با این وجود، مشکل اصلی آن است که تمامی صنایع کوچک و بزرگ برای ذخیره سازی سوخت جایگزین خود برای بیش از 15 روز باید بهای خرید نرخ آزاد را به وزارت نفت بپردازند و بهای خرید سوخت جایگزین فقط برای ذخیره سازی 15 روزه، یارانه ای است.

,

معاون صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی همچنین افزود: اعلام شده است که صنایع برای ذخیره سازی سوخت جایگزین برای بیش از 15 روز که باید با بهای آزاد خریداری کنند، پس از فصل زمستان امسال هر مقدار از ذخیره سازی بیش از 15 روز را مصرف کرده باشند مشمول نرخ یارانه ای می شود و ما به التفاوت آن به صنایع بازگردانده خواهد شد.

,

با این وجود، وی بیان کرد: واحدهای صنعتی بزرگ که مصرف گاز زیادی دارند، اعلام کرده اند که توان مالی لازم برای خرید سوخت جایگزین با نرخ آزاد را ندارند که بپردازند.

,

رضازاده تصریح کرد: صنایع بزرگ که گاز زیادی را مصرف می کنند درصورتیکه نتوانند به میزان لازم سوخت جایگزین را تامین کنند در زمان افت فشاز گاز و یا قطعی گاز در نیمه دوم امسال دچار مشکل جدی خواهند شد.

,

وی همچنین یادآور شد: طبق دستورالعمل اعلام شده، صنایع کوچک نیز برای ذخیره سازی سوخت جایگزین برای بیش از 15 روز باید بهای سوخت را با قیمت آزاد بپردازند.

,

معاون صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی با بیان اینکه دغدغه صنایع مبنی بر اینکه توان پرداخت بهای سوخت های جایگزین با قیمت آزاد را ندارند به وزارت صمت انعکاس داده شده است، خواستار شد: وزارت نفت برای نیمه دوم امسال بهای یارانه ای را برای ذخیره سازی سوخت های جایگزین بیش از 15 روز را در دستور کار قرار دهد تا صنایع بزرگ و کوچک بتوانند نیمه دوم امسال را بدون دغدغه توقف خطوط تولید خود سپری کنند.

,

انتهای پیام/سمانه قهرمانی

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه