اخبار داغ

مدرس دانشگاه تأکید کرد؛

اذعان اندیشمندان شرق و غرب به گنجینه ارزشمند ادبیات فارسی/ ادیبان فارسی بر قله ادبیات جهان

اذعان اندیشمندان شرق و غرب به گنجینه ارزشمند ادبیات فارسی/ ادیبان فارسی بر قله ادبیات جهان
عیسی مرادی گفت: زبان و ادبیات فارسی پربها ترین، ارزشمندترین و پر فروغ ترین گنجینه فرهنگ و ادب جهان است که این مهم را اندیشمندان غرب و شرق می گویند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عیسی مرادی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به 27 شهریور ماه روز شعر و ادب فارسی ضمن گرامیداشت این روز گفت: زمانی که واقع بینانه به فرهنگ شعر و ادبیات فارسی نگاهی بیاندازیم به دور از هر گونه خود بزرگ بینی و از دید دانشمندان جهان، می توانیم به خود ببالیم که صاحب چنین زبان، فرهنگ، تمدن و ادبیاتی هستیم.

این دکترای زبان و ادبیان فارسی ادامه داد: زبان و ادبیات فارسی پربها ترین، ارزشمندترین و پر فروغ ترین گنجینه فرهنگ و ادب جهان است که این مهم را اندیشمندان غرب و شرق می گویند.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه ادبیات فارسی، سند و شناسنامه هویت ایرانیان است، عنوان کرد: از روزگاران بسیار قدیم، ایران به عنوان سرزمین عطر، گل و زیبایی در جهان شناخته می شد و هنوز نیز با همین آوازه و شُهره در جهان شناخته می شود.

وی افزود: زمانی که بسیاری از بزرگان جهان می خواهند در خصوص کشوری سخن بگویند از توسعه و پیشرفت آن کشور حرف به میان می آورند؛ اما اولین چیزی که در خصوص ایران می گویند و سر تعظیم در برابر آن فرود می آوردند، هنر و ادب ایرانی است که آنها را شگفت زده می کند.

مرادی بیان کرد: در کجای عالم سراغ دارید که اندیشه های ناب و متعالی در زبان، فرهنگ و ادبیات آن کشور ساری و جاری شده باشد و مردم و اندیشمندان جهان را در اوج شگفتی فرو برده باشد؛ در تمام جهان که جستجو کنیم نمی توانیم مفاهیم عالی و فلسفی به شیوایی ادبیات خیام پیدا کنیم و خیام از این منظر در قله ادبیات فارسی که نه در قله ادبیات جهان قرار دارد.

این دکترای زبان و ادبیات فارسی افزود: عشق عارفانه را در زبان کدام ادیب دنیا می توانید پیدا کنید که هم سنگ و هم وزن عاشقانه های و عارفانه های مولانا باشد، حس وطن دوستی، وطن خواهی، وطن پرستی، عقل گرایی و خرد گرایی را در کجای عالم هستی می توانیم جستجو کنیم که به پای اشعار فرودسی برسد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: بیان حکایت های دلنشین و شیرین کدام اندیشمند و سخنور را در جهان می توانید پیدا کنید که هم وزن سعدی باشد؟ و شما کجا می توانید طنازی ها و نغزهای سرشار از لطافت و ظرافت را پیدا کنید که هم نظیر و هم سنگ حافظ باشد.

وی خاطر نشان کرد: با نگاهی گذرا به ادبیات کلاسیک مشاهده می کنیم که شاعران و ادیبان ما در قله های فرهنگ و ادب عالم قرار گرفته اند؛ شاعران معاصری چون شهریار در اوج هستند چرا که سبک شهریار، سبک و سیاق شاعران بزرگ است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه