اخبار داغ

بررسی تکانه ها دلار بر اقتصاد ایران؛

آغاز مبادلات ارزی چندجانبه پایانی به آقایی دلار/ دولت رئیسی با عضویت در سازمان همکاری شانگهای، کابوس تولید کنندگان را پایان می دهد؟

آغاز مبادلات ارزی چندجانبه پایانی به آقایی دلار/ دولت رئیسی با عضویت در سازمان همکاری شانگهای، کابوس تولید کنندگان را پایان می دهد؟
تکاپوی غول های اقتصادی جهان برای پایان دادن به سلطه دلار در عرصه تجارت بین المللی و توصیه های رهبر انقلاب مبنی بر بی اثر شدن تحریم ها با حذف این ارز رایج، خط راهی برای دولت جدید خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  سبلان ما ، تحریم های مکرر و نگران کننده آمریکا علیه کشورهای دیگر دنیا از ایران و کره شمالی گرفته تا روسیه و چین و حتی بسیاری از کشورهای اروپایی باعث شده است تا چین بیش از گذشته در اندیشه تجارت بین المللی با یوان ارز ملی خود باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان ما,

در واقع هدف تعیین شده چین این است که بتدریج به تسلط دلار به عنوان ارز تعیین کننده در تجارت بین المللی خاتمه دهد که این می تواند خبری بسیار خرسند کننده نه فقط برای تولید کنندگان و صادر کنندگان در داخل چین بلکه برای کشورهایی باشد که عمدتا تحت تحریم های آمریکا قرار گرفته اند.

,

, ,

همین چند سال پیش بود که خبر تعطیلی واحد های تولیدی بزرگی همچون آرتاویل تایر اردبیل با هزاران کارگر در رسانه ها پیچید و اصلی ترین مشکلات این کارخانه سرمایه در گردش  و مشکلات ارزی که منشا نوسانات گاه و بی گاه دلار عنوان شده بود.

,

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:«اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش  و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز  نجات داده‌اند و برای آنها الگو خواهند شد. 

,

انحصاری بودن ارز خطای استراتژیک است

, انحصاری بودن ارز خطای استراتژیک است,

, , ,

سید غنی نظری در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: اقدام به حذف دلار در کشور باید خیلی پیش‌تر اتفاق می‌افتاد، انحصاری بودن ارز به دلاری که دست کشوری باشد که هیچ دشمن تلقی می شود، یک نوع خطای استراتژیک محسوب می‌شود.

,

وی با بیان اینکه ارز جایگزین دلار با هر کشوری که با ما مراوده دارد، برای هر دو طرف منافع دارد، افزود: کشورهای چین و روسیه برای خروج دلار از معاملات بین المللی خود اقداماتی انجام داده اند.

,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در گذشته ارز جایگزین معاملات بین‌المللی را عملی می‌کردیم و بعنوان یک فرهنگ در کشور رایج میشد، قطعا اکنون مشکلات کمتری داشتیم.

,

نظری با تاکید بر اینکه جلوی این زیان هر زمانی هم گرفته شود، منفعت است ابراز داشت: حذف دلار در معمات ارزی قطعا مخالفانی هم دارد که به جهت سود بردن آنان در وجود آن در مراودات است.

,

سطله دلار باید پایان یابد.

,

 با تغییر تبالات ارزی از دلار به یوان می توان کاسته شدن ارزش دلار را نیز شاهد بود و اما باید به این مسئله نیز توجه داشت بانک های مرکزی ذخایر یوانی را افزایش خواهند داد و یوان چین به یک ارزش پیشرو در تجارت بین المللی تبدیل خواهد شد.

,

در این مورد نیز نماینده مردم مشگین شهر در گفتگویی که در سال گذشته با خبرنگا سبلان ما کرده بود به این موضوع تاکیده کرده بود چین اقدامات خوبی  برای پایان آقایی انجام داده است که می توان  با همکاری  کشورهای اکو  انجام داد.

,

حذف دلار محرکی برای خروج از رکود 

, حذف دلار محرکی برای خروج از رکود ,

, , ,

صدیف بدری در گفتگو با خبرنگار سبلان ما اظها داشت:حذف دلار از مراودات اقتصادی کشور، تحریم‌های ظالمانه آمریکا و هم‌پیمانانش علیه ملت ما را تا حد زیادی بی‌اثر می‌کند. 

,

وی افزود: علاوه بر مسائل اقتصادی، انجام این مهم باعث می‌شود کشور ما در معادلات سیاسی هم دست بالاتر را داشته باشد. ایده حذف دلار منحصر به کشور ما نیست بلکه سال‌هاست که در عرصه بین‌الملل هم مورد توجه چندین کشور قرار گرفته است.

,

نماینده مردم اردبیل نیر نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مهمترین پیامد حذف دلار تسهیل مراودات اقتصادی ایران با همسایگان است. توسعه روابط کشورمان با همسایگان از محورهای راهبردی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ابلاغی مقام معظم رهبری است و حذف دلار می‌تواند محرکی مناسب برای خروج اقتصاد کشور از رکود، افزایش تعامل با همسایگان، ارتقای امنیت منطقه، کاهش ریسک تحریم‌های آمریکا و حمایت از تولید ملی باشد.

,

 

,

عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای زمینه ساز حذف دلار

, عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای زمینه ساز حذف دلار ,

, ,

با عضویت ایران به سازمان همکاری شانگهای که دولت قبل همواره ورود به این سازمان را معطوف به رفع تحریم و پیوستن به  FATF برای دستیابی به توسعه اقتصادی می دانست، مسیر حذف دلار نیز برای کشورمان همواره تر شد.

,

همانگونه که نخست وزیر روسیه سال گذشته اعلام کرد :جایگزین کردن دلار با ارزهای ملی در تجارت بین کشورهای سازمان همکاری شانگهای یکی از محتمل ترین زمینه های همکاری است.

,

آنطور که از برنامه‌های اعلام شده تیم اقتصادی دولت رئیسی برمی‌آید ظاهرا یکی از طرح‌های مدنظرشان تلاش برای حذف دلار از مبادلات و ممانعت از دلاریزه شدن اقتصاد کشور است.

,

کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی از سال ها پیش، دلار را از مبادلات خود حذف کردندو این کشورها به تنهایی 28 درصد از روابط تجاری دنیا را دارند؛ اگر این کشورها سال هاست توانسته اند دلار را از مبادلات خود حذف کنند، ایران هم می تواند در راستای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی ارزش دلار را پایین آورده و در نهایت آن را از مبادلات خود حذف کند.
 

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه