اخبار داغ

استاد دانشگاه:

واردات بی‌رویه واژگان خارجی به حفظ زبان آسیب می‌زند/ فرسایش ادبیات فارسی با هجوم واژه‌های بیگانه

واردات بی‌رویه واژگان خارجی به حفظ زبان آسیب می‌زند/ فرسایش ادبیات فارسی با هجوم واژه‌های بیگانه
احمد شکوهی گفت: زمانی که یک زبان دچار پدیده قرض‌گیری یا وام‌گیری شود، فرهنگ آن نیز درگیر مشکلاتی می شود و بارها مقام معظم رهبری در سخنان خود با اهالی ادبیات به این مهم اشاره کرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" به‌مناسبت روز شعر و ادب فارسی گفت: زبان فارسی مهمترین لطیفه فرهنگی و رکن اصلی هویت ملی ما ایرانیان است که به اعتبار سابقه کهن و پشتوانه محکمش، آثار گرانقدری را در خود آفریده و نیز به همین سبب در طی تاریخ تحولات فراوانی یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
احمد شکوهی ادامه داد: تحول و تغییر در همه پدیده های حیات بشری، امری طبیعی و گاه فطری است، اما نفس تحول باید به شیوه ای صورت گیرد که در بوته نقد و داوری بر میزان های درست و ملاک های معتبری استوار باشد.
,
 
,
وی افزود: زبان فارسی امروزه در معرض تغییرات و تحولات عجیب و غریبی قرار گرفته است؛ بدین صورت که به سادگی از هرجا که شد عناصری را وام گرفت و گرته برداری های جور واجوری در زبان صورت گرفت که بی ضابطه است.
,
 
,
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: برخی از الفاظ غریب در زبان فارسی وارد شده است که نوعی بدعت را می نماید و گاه فهم مطلب را مشکل می سازد.
,
 
,
شکوهی گفت: بیشترین قرض گیری های موجود در زبان فارسی به دلیل رفع نیاز نیست بلکه به دلیل کسب منزلت و اعتبار رخ می دهد.
,
 
,
وی ادامه داد: زمانی که یک زبان دچار پدیده قرض گیری یا وام گیری شود، فرهنگ آن نیز درگیر مشکلاتی می شود و بارها مقام معظم رهبری در سخنان خود با اهالی ادبیات به این مهم اشاره کرده اند.
,
 
,
این مدرس دانشگاه بیان کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند: "حفظ هویت ملت بسیار مهم است، چراکه ملتی که هویت خود را گم کند، در مشت بیگانگان آب می‌شود و از بین می‌رود. من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است."
,
 
,
شکوهی گفت: در مرحله اول باید آگاهی مردم را نسبت به ضرورت حفظ زبان افزایش دهیم تا نسبت به زبان ملی خود نوعی حساسیت و غیرت نشان دهند و تشویق شوند از واژگان فارسی استفاده کرده و از به کار بردن کلمات بیگانه اجتناب کنند.
,
 
,
وی ادامه داد: مهم‌ترین رکن در پاسداری از زبان، حفظ واژگان بومی و پرهیز از آلوده شدن آن به زبان خارجی است البته در همه زبان‌ها قرض‌گیری وجود دارد که براساس ضوابط و اصولی انجام می‌شود.
,
 
,
این مدرس دانشگاه افزود: رسانه‌های گروهی و روزنامه‌ها، برخی از ترجمه‌های غلط و فضای مجازی بی‌توجه به این ساختار کار خود را انجام می‌دهد و این بی توجهی باعث شده زنگ خطر حفظ ادبیات فارسی در کشور به صدا در آید.
,
 
,
شکوهی بیان کرد: همانطور که برای اداره یک کشور و حفظ امنیت آن به راهبردهایی نیاز است برای حفظ زبان هم راهبردهای فنی و علمی مخصوص به خود وجود دارد که باید براساس این راهبردها برای حفظ زبان، آموزش و نشر آن برنامه ریزی و سیاست گذاری کرد.
,
 
,
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: نسل‌های گذشته، نقشی اساسی در تکامل زبان فارسی و غنای اندیشه در این کالبد داشته‌اند. ما نیز باید به اندازه فارسی‌زبانان، در حفظ و گسترش زبان فارسی بکوشیم و از سهم گذشتگان خویش در شکل‌گیری این گنجینه، پاسداری کنیم.
,
 
,
 
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه