اخبار داغ

در سمپوزیوم ورزش همگانی در گام دوم انقلاب عنوان شد؛

احمدی: توسعه ورزش و سلامت کشور در گرو نگاه راهبردی به ورزش همگانی است

احمدی: توسعه ورزش و سلامت کشور در گرو نگاه راهبردی به ورزش همگانی است
معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: حمایت قانونی، نظارت موثر و پشتیبانی آینده نگر نهادهای ذی ربط ورزش همگانی می تواند آینده سلامت عمومی کشور را تضمین کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روابط عمومی فدراسیون ورزشهای همگانی،‌ عبدالحمید احمدی در سمپوزیوم ورزش همگانی در گام دوم انقلاب که روز شنبه برگزار شد، اظهار داشت:‌ دانشکده ها و گروههای تربیت بدنی دانشگاههای های کشور در چهل سال گذشته نسبت به مسئله ورزش همگانی و مشارکت در توسعه آن کاملا منفعل بوده اند و متاسفانه بدون هیچ گونه نگاه راهبردی به سلامت مردم به سادگی از کنارش عبور کرده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: بنابراین در حوزه دانشگاهی و علمی ورزش کشور گام اساسی در این موضوع برداشته نشده است. در مجموع تغییر سبک زندگی مردم از یک زندگی کم تحرک و بی تحرک که بحران جدی برای سلامت آحاد جامعه است به سمت زندگی فعال و پرتحرک بایستی از دغدغه های جامعه دانشگاهی تربیت بدنی و علوم ورزشی باشد.

,

احمدی خاطر نشان کرد:‌ اگر امروز آمارهایی درباره کم تحرکی مردم وجود دارد، مجموعه عوامل مختلفی منجر به این اتفاق شده است که می توان به کم کاری نهادهای علمی ورزش کشور و دانشگاه ها، سیاست گذاری نامناسب در حوزه بهداشت و درمان در رابطه با استفاده از ظرفیت ورزش ورزش در حوزه سلامت عمومی، ضعف در فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به مردم از سوی نهادهای رسانه ای و فرهنگی، عدم تخصیص اعتبار به ورزش همگانی متناسب با جمعیت کشور، ضعف در استفاده بهینه و  بهره ور از زیرساخت های ورزشی، و عدم سهولت دسترسی مردم به مکان های ورزشی از زمره عواملی است که منجر به ایجاد کم تحرکی در جامعه شده است.

,

وی افزود:  نهاد آموزش و پرورش نقش کلیدی در شکل دادن به آینده سلامت فرزندان این کشور دارد و توجه موثر به وضعیت ورزش دانش آموزی می تواند آینده ورزشی و سلامتی را در کشور رقم بزند، دانش آموز امروز نیروی پیش برنده  فردای جامعه ست، بنابراین توجه به ورزش دانش آموزی یعنی توجه به سلامت عمومی و توجه به آینده ورزش ایران است.

,

احمدی انفعال رسانه ملی در ازای ورزش همگانی در سه دهه گذشته را ضربه ای بزرگ بر سلامت عمومی مردم دانست و افزود:‌  نه اینکه در رسانه ملی در رابطه با ورزش همگانی کاری انجام نشده است بلکه مسئله کفایت فعالیت ها در حد پاسخگویی به نیاز جامعه و مردم است.  آیا رسانه ملی توانسته است به چالش ها و مشکلاتی که به دلیل کم تحرکی گریبان آحاد مردم در استان های کشور را گرفته است، پاسخگو باشد؟‌ بدیهی است که آگاهی بخشی رسانه ملی به مردم، باید بهنگام، کافی، موثر و روزآمد باشد.

,

 احمدی داشتن نگاه راهبردی به شهرسازی فعال را یک ضرورت کلیدی برای توسعه ورزش همگانی و سلامت عمومی دانست و یادآور شد:‌  شهرداری ها و حوزه های مدیریت شهری در سال های اخیر در حوزه ورزش همگانی اقدامات خوب و موثری انجام داده اند اما متاسفانه باید گفت که مدل توسعه شهرها کماکان خودرو محور است و بودجه های شهری بیشتر صرف ایجاد بزرگراه و مسیرهای عبور خودرو هزینه می شود و بدیهی است ادامه این شرایط، زندگی را برای شهروندان و مردمی که می خواهند فعال باشند سخت تر و سخت تر کرده است.

,

معاون وزیر ورزش خاطرنشان کرد: کمبود و نبود بوستان ها، کمبود و نبود پیاده راه ها و مسیرهای دوچرخه سواری و مکان های مناسب برای ورزش بانوان در شهرهای بزرگ و کلان شهرها یک مسئله جدی است که باید بیش از گذشته مورد عنایت قرار گیرد.

,

عبدالحمید احمدی ادامه داد: براین اساس  باید شرایط شهرها و کانون های جمعیتی الگوی توسعه خود را با شرایط شهر فعال تطبیق بدهند و محیط زندگی چه در شهرها و چه در مناطق روستایی به گونه ای طراحی بشود و به گونه ای بازسازی بشود که مردم به راحتی بتوانند از فضاهای عمومی مناسب برای ورزش و فعالیت بدنی استفاده کنند.

,

وی افزود:‌ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دستگاه متولی ورزش و سایر دستگاه های اجرایی کشور ساخت و سازهای بسیاری در حوزه اماکن ورزشی و ورزشگاه ها داشته اند. اما بعضی از این ساخت و سازها مبتنی بر آمایش سرزمینی و بیشتر آنها نیز در دسترس عموم مردم نبوده است.

,

معاون فرهنگی وزارت ورزش تاکید کرد: لذا باید با رویکرد بهره وری مناسب، حتما ساعاتی را برای استفاده عموم مردم از مکان ها و فضاهای ورزشی دستگاههای اجرایی اختصاص بدهیم. براین اساس در آئین نامه ای که از سوی وزارت ورزش و جوانان برای توسعه ورزش همگانی در کلانشهرها و شهرهای بزرگ تقدیم هیئت وزیران شده است تاکید موکدی بر تقسیم کار ملی و استفاده بهینه از فضاها و اماکن ورزشی دستگاه های اجرایی کشور شده است.

,

احمدی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: هم شورای عالی ورزش و تربیت بدنی و هم سازمان برنامه و بودجه باید با جدیت بیشتری به مسئله ورزش همگانی بنگرند و سازمان برنامه و بودجه به نسبت جمعیت کشور و نیاز ورزش همگانی به پیش بینی و تخصیص اعتبار بپردازد.

,

وی ادامه داد: همچنین مجلس شورای اسلامی هم در بعد نظارتی و هم در بعد حمایت قانونی باید نگاه جدی تری به ورزش همگانی داشته باشد. بدیهی است وزارت ورزش و جوانان نیز به عنوان راهبر اصلی ورزش کشور باید نگاه جدی تر و عمیق تری به ورزش همگانی داشته باشد و نه تنها نیازهای جامعه را رصد کند، بلکه ضمن اجرای برنامه توسعه در حوزه ورزش همگانی، تعامل و هم افزایی لازم را نیز با نهادهای ذی ربط در ورزش همگانی برقرار نماید.

,

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش خاطرنشان کرد: همه مدیران و سیاست گذاران کشور به خوبی می دانند که توسعه کشور بدون سلامتی اقشار  و منابع انسانی جامعه امکان پذیر نیست و یکی از کم هزینه ترین و موثرترین راه های نیل به سلامت عمومی نیز افزایش تحرک و فعالیت بدنی از طریق توجه به ورزش همگانی است.

,

وی در خاتمه بیان داشت:‌ فدراسیون ورزش های همگانی حداقل هرماه یک سمپوزیوم یا نشست علمی با حضور و مشارکت دانشکده ها و پژوهشکده های علوم ورزشی داشته باشد تا این مشارکت منجر به همکاری و هم افزایی موثر در حوزه های علمی و آموزشی ورزش همگانی بشود. همچنین از فرصت این سمپوزیوم نیز برای نقد عملکرد چهل سال گذشته استفاده کرده و فرصت ها و تهدید های پیش روی ورزش همگانی در گام دوم انقلاب مورد بررسی قرار گیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه