اخبار داغ

کارشناس مسائل بین‌الملل:

عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گامی بزرگ برای مقابله با تحریم‌ها است

عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گامی بزرگ برای مقابله با تحریم‌ها است
قنادباشی گفت: عضویت ما در شانگهای یک گام بزرگ برای مقابله با تحریم‌ها و همچنین گامی بزرگ برای تضعیف و کاهش فشارهای اقتصادی غرب بر ما محسوب می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: سازمان همکاری شانگهای مجمع کشورهای بزرگ آسیایی است که ابتدا جنبه‌های امنیتی و دفاعی داشته اما به تدریج به سمت گسترش همکاری‌های اقتصادی پیش رفت و یک اجتماعی از کشورها شده که می‌توانند از قابلیت‌های اقتصادی یکدیگر و به طور جمعی استفاده کننده و یک هم‌افزایی اقتصادی تجاری بین آن‌ها اتفاق بیفتد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی افزود: در مجموعه شانگهای کشورهای غربی حضور ندارند و از این نظر با بسیاری از مجموعه‌های دیگر متفاوت است، لذا ین مجموعه، محیطی است برای کشورهایی که مخالف استعمار غرب و مخالف سلطه‌طلبی‌های آمریکا هستند و این مجموعه به اعضای خود کمک می‌کند تا از سیاست‌های یک جانبه غربی‌ها رهایی پیدا کنند.

,

کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: متأسفانه طی سال‌های گذشته در کشور ما نگاه به غرب و اهمیت دادن به روابط با غرب از شاخصه‌های اصلی سیاست خارجی بوده است و هرچند شعارهایی مبنی بر نگاه به شرق و ضرورت همکاری با شرق داده می‌شد اما در عرصه عمل آنچه غلبه داشت همکاری با دنیای غرب بود.

,

صدرالحسینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با عضویت ما در شانگهای این نگاه یک جانبه به غرب تعدیل می‌شود و به تناسب روابطی که با غرب داشتیم، می‌توانیم با کشورهای شرقی هم روابط داشته باشیم و این کشورهای شرقی به ویژه چین و روسیه بخاطر رقابت‌هایشان با آمریکا زمینه را فراهم خواهند کرد تا فشارهای غربی‌ها بر ما کاهش پیدا کند.

,

وی تأکید کرد: عضویت ما در شانگهای یک گام بزرگ برای مقابله با تحریم‌ها و همچنین گامی بزرگ برای تضعیف و کاهش فشارهای اقتصادی غرب بر ما محسوب می‌شود.

,

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: عضویت ما در شانگهای به معنی فراهم شدن زمینه‌های بهتر و مناسب‌تری برای حذف دلار بر معادلات اقتصادی ما است چرا که بسیاری از کشورهای عضو شانگهای، مخالف کار کردن با دلار هستند و خواستار جایگزینی ارزهای دیگر بجای دلار هستند.

,

عضویت ایران در شانگهای موضع متحدین آمریکا در آسیا را تضعیف می‌کند

, عضویت ایران در شانگهای موضع متحدین آمریکا در آسیا را تضعیف می‌کند, عضویت ایران در شانگهای موضع متحدین آمریکا در آسیا را تضعیف می‌کند,

صدرالحسینی عنوان کرد: از طرف دیگر برخی از این کشورها مانند چین در جنگ تجاری با آمریکا هستند و برخی نیز مورد تحریم امریکا قرار دارند، لذا کمک می‌کند که ما به دلیل داشتن مسئله مشترک با چینی‌ها و برخی دیگر از کشورهای عضو از نظر مقابله با امریکایی‌ها بتوانیم مسائل تحریم و مسائل مربوط مقابله اقتصادی با آمریکا را بهتر حل کنیم.

,

وی اضافه کرد: از طرفی هم استقبال  مجموعه شانگهای از عضویت ایران در این مجموعه، به معنای این است که آن‌ها برای ایران اهمیت قائل هستند و معتقدند که عضویت ایران باعث سنگین‌تر شدن وزنه شانگهای در آسیا می‌شود و موجب رونق بخشیدن بیشتر به همکاری‌های اقتصادی و دیگر همکاری‌ها میان کشورهای آسیایی می شود.

,

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: لذا عضویت ایران برای کشورهای عضو شانگهای نیز نوعی پرستیژ محسوب می‌شود و امتیازی است که آن‌ها به دست آورده‌اند و یعنی اینطور نیست که صرما ما امتیازاتی را با عضویت در شانگهای به دست بیاوریم، بلکه این موجب برخوردرای آن‌ها از همکاری‌هایی با ایران است که به دلیل جغرافیای بسیار مناسب ما در منطقه و همچنین قابلیت‌هایی که از نظر ترانزیتی داریم و قابلیت‌های اقتصادی دیگری که داریم این می‌تواند کمک کند که شانگهای بصورت گسترده‌تری در برابر سلطه آمریکا بایستد.

,

صدرالحسینی گفت: از سوی دیگر می‌توان گفت بسیاری از کشورهای متحد و دست‌نشانده آمریکا در منطقه که قبل از عضویت ما در سازمان همکاری شانگهای، تلاش می‌کردند مقابل فعالیت‌های منطقه ای ایران مانع ایجاد کنند، حالا این‌ها هم در موقعیت ضعیف‌تری قرار می‌گیرند.

,

وی بیان کرد: عضویت ما در شانگهای به معنای باخت غرب در معادلات خصمانه‌اش علیه ایران و به معنای پیروز شدن ایران در مصاف با غرب در عرصه‌های تجاری و اقتصادی است و با عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای سرفصل جدیدی در نظام بین الملل ایجاد شد می‌توان گفت با این اتفاق دنیا به طور روشن‌تری دارد به سمت چند قطبی پیش می‌رود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه