اخبار داغ

باغات بروجرد زیر تیغ ساخت‌وسازهای غیرمجاز؛

سایه سنگین ویلاسازی بر سر طبیعت بروجرد/ نفس «گلدشت» گرفت

سایه سنگین ویلاسازی بر سر طبیعت بروجرد/ نفس «گلدشت» گرفت
ویلاسازی در مناطق گردشگری، روایت تلخ باغات بروجرد است، باغاتی که ذبح می‌شوند تا ویلاهای لاکچری به جای آن رشد کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، طی سال‌های اخیر تب خرید و فروش ویلاها و خانه باغ بسیار بالا رفته تا جایی که برخی با خرید یک باغِ و تغییر آن به ویلا می خواهند تا آخر هفته های لاکچری را به دور از هیاهوی شهرها در مناطق بکر و خوش آب و هوای گردشگری سپری کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

بسیاری از افرادی که خواهان ویلاسازی در مناطق گردشگری هستند، حاضرند هزینه های چند صد میلیونی و یا میلیاردی را صرف کنند تا در نهایت ویلایی را بسازند، البته برای ساخت این ویلاها قلع و قمع درختان و یا تخریب باغات برای این افراد چندان اهمیتی ندارد.

,

با گذری به مناطق گردشگری از جمله گلدشت بروجرد به راحتی می توان مشاهده کرد که ساختمان هایی آجری به جای باغات سبز می شوند، ساختمان هایی که طبیعت را بلعیده و هر روز که می گذرد ساخت و سازهای غیر مجار، گلوی اراضی کشاورزی و باغات را بیشتر می فشارد.

,

رشد قارچ گونه ویلاسازی

, رشد قارچ گونه ویلاسازی, رشد قارچ گونه ویلاسازی,

باغاتی که تاکنون صحنه هایی بکر و دلپذیر از طبیعت را برای رهگذران به نمایش گذاشته اند، حالا قربانی ساخت و سازهایی می شوند که به عنوان ویلاها و یا اماکن اقامتی ساخته می شوند.

,

شهرستان بروجرد از جمله شهرهایی است که به دلیل دارا بودن شرایط جغرافیایی و آب و هوایی دلپذیر، دارای مناطق گردشگری بسیار زیبایی از جمله گلدشت و کپرگه می باشد، اما طی سال های اخیر این مناطق مورد تهدید ساختمان های غیر مجاز قرار گرفته که ویلاسازی، بخت زمین های حاصلخیز را سیاه کرده است.

,

, ,

برخی با خرید قطعه ای از اراضی کشاورزی، تغییر کاربری را در آن شروع می کنند به طوری که این زمین را خرد کرده و با فروش آن به چند نفر و ویلاسازی در این زمین ها، رفته رفته اراضی کشاورزی نابود می شود.

,

تب خانه باغی آنچنان بالا رفته که برخی از افراد بخشی از سرمایه های خود را به این سمت سوق داده اند البته نه با هدف کشاورزی و باغداری بلکه فقط برای تفریح های لاکچری در خانه باغ ها و ویلاها در مناطق گردشگری که این کار تهدیدی جدی برای طبیعت بکر می باشد.

,

اگرچه بارها و بارها از بازرسی ها در این مناطق گفته می شود اما به نظر می رسد هرگونه ساخت و ساز را قبل از ساخت و قد کشیدن ویلاها باید جلوگیری کرد.

,

جواد گودرزی مدیر جهاد کشاورزی بروجرد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: هرگونه ساخت و ساز در حریم قانونی طرح هادی، اراضی زراعی و باغی ممنوع بوده و و برای ساخت  در این موارد فقط منوط به اخذ مجوز می باشد که در غیر این صورت اگر بنایی به صورت غیر مجاز و فاقد مجوز ساخته شود، قلع و قمع می شود.

,

تخریب ۲۴ ویلای غیر مجاز

, تخریب ۲۴ ویلای غیر مجاز, تخریب ۲۴ ویلای غیر مجاز,

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون چهار مرحله تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز در بروجرد انجام شد که در این مراحل ۲۴ مورد ساختمان قلع و قمع شد و در مجموع تخریب این بناها منجر به رفع تصرف ۳۰ هزار و ۶۹۵ متر مربع از زمین های زراعی و باغی شده است.

,

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد تصریح کرد: البته در برخی از موارد افراد ابتدا اقدام به دیوارکشی و فنس کشی می کنند و یا زمین های زراعی را خُرد  کرده و تغییر کاربری می دهند که در این مورد نیز ۲۴۵ مورد اخطار صادر شده شده است.

,

گودرزی بیان کرد: هفته گذشته نیز از یک و نیم هکتار فنس کشی در مناطق گردشگری بروجرد جلوگیری شد که این موارد در راستای بازرسی های مستمری است که در این مناطق صورت می گیرد به طوری که شناسایی و سپس اخطار داده می شوند.

,

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد عنوان کرد: روز گذشته یک ساختمان ۱۶۰ متری که در جاده دانشگاه و در اراضی شیخ میری سادات و در سه طبقه اقدام به ساخت کرده بود، با حکم قضایی و با حضور مسئولین تخریب شد.

,

گودرزی با اشاره به شرایط ساخت اتاقک در باغ ها گفت: در صورتی که زمین بالای ۱۰ هزار متر بوده و سه سال از عمر باغ گذشته باشد و به معنی واقعی باغ محسوب می شود، می توان مجوز ساخت یک اتاقک ۲۴ متری برای استراحت و نگهبانی صادر کرد و در غیر این صورت هر گونه ساخت و ساز به این نام ممنوع بوده و تخریب خواهد شد.

,

, ,

قطع انشعابات غیرمجاز

, قطع انشعابات غیرمجاز, قطع انشعابات غیرمجاز,

وی بیان کرد: در باغ هایی که وسعت آنها کمتر از یک هکتار باشد اجازه هیچگونه ساخت اتاقک ندارند و می توانند این افراد از کانکس های قابل حمل بدون انشعاب در باغ استفاده نمایند.

,

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد خاطرنشان کرد: عده ای افراد سو جو تلاش دارند تا در مناطق خوش آب و هوای بروجرد به صورت غیر قانونی ویلاسازی کنند که بررسی های مستمر صورت می گیرد و در صورت مشاهده تخریب می شوند.

,

گودرزی با اشاره به ضرورت استعلام قبل از ارائه خدمات هر گونه انشعاب گفت: دستگاه های خدمات رسان قبل از ارائه هر گونه انشعاب و خدماتی حتما از جهاد کشاورزی استعلام بگیرند تا مشخص شود این افراد به صورت قانونی و یا غیر قانونی اقدام کرده اند.

,

تشکیل تیم بازرسی برای برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز

, تشکیل تیم بازرسی برای برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز, تشکیل تیم بازرسی برای برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز,

مسعود فلاح معاون عمرانی فرمانداری بروجرد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: برخی از افراد در مناطق گردشگری بروجرد میلیاردی هزینه می کنند تا ویلاها و ساختمان هایی را بنا کنند و بیشترین ساخت و سازها در منطقه گلدشت، شیخ میری، امیرآباد و بندیزه است که برای جلوگیری از رویه ساخت و سازهای غیر مجاز همه باید کمک نمایند.

,

وی افزود: بیشتر افرادی که به صورت غیر قانونی اقدام به ساخت و سازهای غیر مجاز می کنند افراد بومی هستند و در حریم راه و باغات با تغییر کاربری ساختمان هایی را می سازند اما در صورت مشاهده با حکم قضایی این ساختمان ها تخریب می شود.

,

معاون عمرانی فرمانداری بروجرد تصریح کرد: این افراد سعی دارند تا باغات را تخریب و به جای آنها ویلاسازی نمایند در حالی که حفاظت از باغات و اراضی کشاورزی بسیار ضروری بوده و لازم است که در این راستا نظارتها بیشتر شود تا از ابتدا جلوی ساخت و ساز گرفته شود.

,

, ,

فلاح عنوان کرد: در همین راستا برای حفاظت از مناطق گردشگری شهرستان بروجرد، تیمی متشکل از چند دستگاه تشکیل شده که از ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری کند و در صورت مشاهده قلع و قمع می شوند.

,

وی بیان کرد: نباید اجازه داد ساختمان ها و بناها به جای باغات در گلدشت و دیگر مناطق گردشگری احداث شود چرا که تغییر کاربری ها سبب از بین رفتن این مناطق می شود.

,

رفع تصرف ۴۰ هکتار از اراضی ملی

, رفع تصرف ۴۰ هکتار از اراضی ملی, رفع تصرف ۴۰ هکتار از اراضی ملی,

امیر ثقلینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز بر عهده جهاد کشورزی است اما در راستای دست درازی عده ای سودجو به اراضی ملی، امسال برای تصرف ۶۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان بروجرد پرونده تخلف تشکیل شده است.

,

وی افزود: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰ هکتار از اراضی تصرفی با حکم قضایی، خلع ید و رفع تصرف شده است.

,

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد تصریح کرد: هرگونه خرید و فروش اراضی بدون استعلام از این اداره ممنوع بوده و در صورت مشاهده برخورد می شود.

,

, ,

تشکیل 3 پرونده قضایی برای قطع درختان در مناطق گردشگری

, تشکیل 3 پرونده قضایی برای قطع درختان در مناطق گردشگری, تشکیل 3 پرونده قضایی برای قطع درختان در مناطق گردشگری,

علیرضایی رئیس محیط زیست بروجرد نیز به خبرنگار سفیرافلاک گفت: قطع اشجار در هر منطقه خصوصا در مناطق گردشگری مورد برخورد قرار می گیرد که در این راستا بازرسی ها به صورت مداوم در این مناطق صورت می گرد.

,

وی افزود: برهمین اساس هفت نفر افراد متخلف که در مناطق گردشگری اقدام به قطع درخت کرده بودند با تشکیل سه پرونده قضایی به مراجع معرفی شدند.

,

به هر حال نباید اجازه داد ساخت و سازهای غیر مجاز اینگونه رویه ای داشته باشند چرا که ممکن است چند سال بعد با ورود به گلدشت به جای دیدن شکوفه های سیب و طبیعت، ویلاهایی عظیم مشاهده شود.

,

اراضی طبیعی و باغات در صورت تخریب و تغییر کاربری یعنی مرگ زمین های کشاورزی، خداحافظی با سرسبزی و زیبایی و تنها با نظارت های بیشتر و کنترل می توان از رشد ساختمان هایی که بلای جان طبیعت شده اند، جلوگیری کرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه