اخبار داغ

وقتی دست کشاورز از حمایت قانون خالیست؛

ناقوس مرگ کشاورزی در قطب سیب ایران؟!/ دلالان؛ همچنان برنده بازار پرسود سیب آذربایجان‌غربی

ناقوس مرگ کشاورزی در قطب سیب ایران؟!/ دلالان؛ همچنان برنده بازار پرسود سیب آذربایجان‌غربی
مشکلات صادرات و خرید سیب درختی و زیر درختی و کوتاه کردن دست دلالان از جمله چالش‌‎هایی است که کشاورزان آذربایجان‌غربی هر سال با آن دست به گریبانند و اهتمام مسئولان‌ در دولت سیزدهم نسبت به رفع این چالش خواسته آنان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، سال‌هاست که انباشت سیب درختی در کنار جاده‌های آذربایجان غربی چهره نازیبایی به محورهای مواصلاتی ارومیه و سلماس و برخی دیگر از شهرهای استان بخشیده است که این منظر زشت و نامیمون بر قیمت، تولید و صادرات آن و معیشت کشاورزان این مناطق نیز تاثیر مستقیمی داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز،,

پایین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه های تولید آن، نامشخص بودن وضعیت صادرات و پایین بودن توان مالی باغداران و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول از بزرگ‌ترین مشکلات باغداران آذربایجان غربی است.

,

تولید بیش از ۱.۲ میلیون تنی سیب درختی و گردش مالی بالای ۵۰ میلیارد تومانی در نتیجه دلالی های کنار جاده ای و ارز آوری ۳۲۶ میلیون دلاری صادرات سیب برای استان از مواردی است که اهمیت پرداختن به رفع این چالش را دو چندان می کند.

,

کشاورزان چشم انتظار تدبیر دولت سیزدهم

, کشاورزان چشم انتظار تدبیر دولت سیزدهم,

کشاورزان سیب‌کار آذربایجان غربی امیدوار و منتظر هستند تا دولت با تدابیر خود در این عرصه دست سودجویان از جیب کشاورزان را کوتاه و کام شان را با حلاوت دسترنج شان شیرین کند.

,

طبق پیش بینی های انجام شده امسال ۱.۲ میلیون تن سیب درختی در سطح بیش از ۶۰ هزار هکتار از باغهای این استان تولید میشود.

,

باغ های سیب در همه شهرهای استان اذربایجان غربی وجود دارد ولی ارومیه با اختصاص حدود ۴۵ درصد از این باغ ها در رتبه اول و شهرهای سلماس، مهاباد، اشنویه، نقده و میاندوآب در ردیفهای بعدی قرار دارند .

,

امسال ۸۲ مرکز خرید، کار خرید را بر عهده خواهند داشت که شامل  ۴۰ مرکز متعلق به سازمان تعاون روستایی، ۳۰ مرکز بخش خصوصی دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و ۱۲ سردخانه ذخیره سازی میوه است.

,

سال گذشته، ۸۸۵ هزار تن سیب درختی به کشورهای خارجی صادر شد که حدود ۷۰ درصد از این میزان محصول تولیدی استان از آذربایجان غربی بود که ۳۲۶ میلیون ارز آوری  برای کشور داشت که باید تمهیدات لازم برای توسعه صادرات محصول سیب در بازارهای جهانی فراهم شود.

,

گلایه باغداران از قیمت پایین سیب

, گلایه باغداران از قیمت پایین سیب,

احمد از باغداران سیب در ارومیه بابیان اینکه شغل آبا و اجدادی ما کشاورزی است،گفت: مشکلات باغداران با گران شدن کود و نهال و آب و کارگر روز به روز بیشتر می شود.

,

وی گفت: از سال گذشته کود نزدیک به ۳ برابر افزایش قیمت داشته حالا با این قیمت خرید سیب از باغدار مگر باغداری صرف می کند!؟

,

این باغدار افزود: مشکل صادرات نیز قوز بالای قوز است سال گذشته سیبها در سردخانه ها دپو شده و ازبین رفتند. دیگر باغداران تمایلی به باغداری ندارند بسیاری از افرادی که میشناختم باغ خودرا فروختند و عطای این کار را به لقایش بخشیدند.

,

گلابی باغدار دیگر ارومیه ای گفت: قیمت پایین این محصول مشکلات زیادی را برای باغداران منطقه به وجود آورده است.

,

وی با بیان اینکه قیمت پایین محصول سیب درختی برای ما عادت شده است، افزود: متأسفانه ما هرساله با مشکل فروش سیب درختی برداشت‌ شده از باغات خود هستیم در حالی که بهترین و باکیفیت‌ترین سیب در استان تولید می‌شود ولی بازار مناسبی برای فروش این محصول وجود ندارد و این امر نگرانی‌های زیادی را برای ما دارد.

,

این باغدار با اشاره به مشکل سیب صنعتی نیز گفت: هرساله کارخانجات با قسمت نازل درصدد خرید سیب صنعتی هستند و کشاورز چون جایی برای دپو ندارد و زمان نگهداری سیب نیز مشخص است یا مجبور است با قیمت نازل بفروشد یاکنار جاده ها بریزد.

,

پیش بینی تولید یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن سیب درختی در آذربایجان غربی

, پیش بینی تولید یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن سیب درختی در آذربایجان غربی,

اکبر کرامتی، رییس جهاد کشاورزی استان در جلسه ای که به منظور بررسی ساماندهی و نظارت بر خرید و فروش محصول سیب صنعتی استان با اشاره به آغاز برداشت محصول سیب درختی در استان، از پیش بینی تولید یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن سیب درختی از سطح ۶۰ هزار و ۷۱۳ هکتار از باغات استان در سال جاری خبر داد.

,

وی اظهار کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، امسال تولید این محصول حدود ۲۰  درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

,

کرامتی با اشاره به این مطلب که ارقام غالب محصول سیب منطقه از ارقام سیب‌های زرد و قرمز لبنانی موسوم به” گُلدِن “و” رِد دِلیشز “است، اضافه کرد: مابقی را ارقام تابستانه و ارقام خارجی از جمله” گرانی اسمیت”،” رد استارکینگ” ، “گالا” و “دلباراستیول” تشکیل می دهد.

,

وی افزود: باغ های سیب در همه شهرهای استان وجود دارد ولی ارومیه با اختصاص حدود ۴۵ درصد از این باغ ها در رتبه اول و شهرهای سلماس، مهاباد، اشنویه، نقده و میاندوآب در ردیفهای بعدی قرار دارند.

,

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، مشکل بازار پس از تولید را چالش بزرگ بخش کشاورزی آذربایجان غربی عنوان کرد که همه ساله با فرا رسیدن فصل برداشت محصولات از جمله سیب شاهد آن هستیم و ابراز امیدواری کرد، در سال جاری نیز روند صادرات سیب درختی نیز پر رونق تر از سال گذشته ادامه داشته باشد.

,

انباشت سیب در کنار جاده ها ممنوع است!

, انباشت سیب در کنار جاده ها ممنوع است!,

وی با بیان اینکه انباشت سیب در کنار جاده‌های استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود، اظهار کرد: از پارسال مراکزی مجوز دریافت کردند تا در زمینه جمع آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام کنند که امسال ۸۲ مرکز خرید ، کار خرید را بر عهده خواهند داشت که شامل  ۴۰ مرکز متعلق به سازمان تعاون روستایی ، ۳۰ مرکز بخش خصوصی دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و ۱۲ سردخانه ذخیره سازی میوه است.

,

کرامتی با توجه به اینکه حریم جاده ها با انباشت سیب های صنعتی اشغال و منجر به ایجاد مشکلات بهداشتی و بد منظر شدن حریم جاده ها می‌شود ، لازم است دستگاه های مربوطه نسبت به پاکسازی جاده ها و رفع این موضوع با جدیت بیشتراز سال های گذشته مساعدت و همکاری لازم را انجام دهند.

,

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: می‌توان محصول سیب زیر درختی صنعتی در مراکز بهداشتی و مجوز دار را به نحو بهینه و بهداشتی برای مدت زمان بیشتری نگهداری کرد چرا که نگهداری مواد اولیه در شرایط استاندارد موجب تولید محصول با کیفیت می‌شود.

,

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: باید مسولان ذیربط تمهیدات و راهکارهای اساسی در زمینه تسهیل و توسعه روند صادرات محصولات کشاورزی مخصوصا سیب درختی را اتخاذ کنند.

,

وی، پائین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه های تولید آن، نامشخص بودن وضعیت صادرات و پائین بودن توان مالی باغداران و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول را از بزرگ‌ترین مشکلات باغداران آذربایجان غربی که با آن مواجه هستند ، برشمرد.

,

بهنام تاج الدینی نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی نیز در این جلسه با بیان اینکه سال گذشته ،۸۸۵ هزار تن سیب درختی به کشورهای خارجی صادر شد که حدود ۷۰ درصد از این میزان محصول تولیدی از آذربایجان غربی بود،گفت: این میزان سیب  ۳۲۶ میلیون ارز آوری برای کشور داشت که باید تمهیدات لازم برای توسعه صادرات محصول سیب در بازارهای جهانی فراهم شود.

,

اجازه نمی‌دهیم حقوقی از کشاورزان ضایع شود

,

محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی عنوان کرد: اجازه نمی‌دهیم حقوقی از کشاورزان ضایع شود.

,

شهریاری با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۸۸۵ هزار تن سیب از کشور صادر شد، افزود: این میزان صادرات ۳۲۶ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به دنبال داشت که سهم استان آذربایجان‌غربی از این مهم ۷۰ درصد بود.

,

وی تعامل باغداران و کارخانه‌داران را عاملی بر ادامه روند مطلوب تولید سیب در استان دانست و یادآور شد: این تعامل باید دوطرفه باشد تا از مشکلات آتی همانند کاهش سطح باغات و تعطیلی کارخانجات جلوگیری شود.

,

استاندار آذربایجان‌غربی ضمن انتقاد از سازمان جهاد کشاورزی استان، تصریح کرد: آمار اعلامی تولید سیب از سمت این سازمان باید به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد تا بتوان متناسب با آمار واقعی برای آینده سیب استان تصمیم‌گیری کرد.

,

قیمت خرید توافقی سیب صنعتی ۱۵۰۰ تومان تعیین شد

, قیمت خرید توافقی سیب صنعتی ۱۵۰۰ تومان تعیین شد,

استاندار آذربایجان غربی قیمت خرید توافقی سیب صنعتی را ۱۵۰۰ تومان بیان کرد و گفت: علاوه بر اینکه از کارخانجات کنسانتره درخواست داریم تا از خرید سیب های کنار جاده ای که به صورت غیر بهداشتی نگه داری می شوند خودداری کنند، باغداران نیز محصول سیب زیر درختی خود را مستقیم به کارخانجات و یا جایگاه های قانونی به فروش برسانند.

,

نباید دسترنج یکساله کشاورزان به جیب برخی دلالان و واسطه ها برود

,

همچنین محمدمهدی شهریاری در جلسه بررسی خرید توافقی سیب صنعتی با بیان اینکه نگه داری و دپوی سیب زیر درختی در کنار جاده ها و در میان گِل و لای علاوه بر تبعات بهداشتی، موجب تخریب چهره شهر نیز می شود، افزود: هدف نهایی در تعیین قیمت توافقی برقراری یک رابطه عادلانه در عرضه و تقاضا جهت حمایت از کشاورزان است.

,

وی با اشاره به اینکه نباید دسترنج یکساله کشاورزان به جیب برخی دلالان و واسطه ها برود، ادامه داد: جهاد کشاورزی باید علاوه بر اعلام عمومی محل جایگاه های جمع آوری قانونی، بستر دریافت مجوز برای ایجاد ایستگاه های جمع آوری قانونی را نیز تسهیل و تسریع بخشد تا بر تعداد این مراکز افزوده شود.

,

استاندار آذربایجان غربی از اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز درخواست کرد تا طبق قانون با ایستگاه های غیرقانونی جمع آوری خرید سیب صنعتی برخورد کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه