اخبار داغ

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم عنوان کرد؛

لزوم حمایت وزارت نفت در ذخیره سازی سوخت جایگزین صنایع بزرگ/احداث مزرعه خورشیدی و نیروگاه برق

لزوم حمایت وزارت نفت در ذخیره سازی سوخت جایگزین صنایع بزرگ/احداث مزرعه خورشیدی و نیروگاه برق
تورج زارع با بیان اینکه این مجتمع صنعتی باید برای نیمه دوم امسال تا 40 روز ذخیره سازی سوخت جایگزین را انجام دهد، گفت: انتظار است وزارت نفت در این زمینه از این مجتمع صنعتی حمایت لازم و به موقع را داشته باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تورج زارع، مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم در گفت و گو با عصراترک درباره سوخت مصرفی مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم اظهار کرد: سوخت اصلی این مجتمع صنعتی در کارخانه آلومینا، گاز و در کارخانه تولید فلز آلومینا نیز برق است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

زارع افزود: سوخت جایگزین کارخانه آلومینا در هنگام قطعی گاز، سوخت مازوت است که باید ذخیره سازی شود.

,

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که در قطعی گاز فصل زمستان سال های 98 و 99 همچنین قطعی برق تابستان امسال، خطوط تولید این مجتمع صنعتی دچار محدودیت شدند، عنوان کرد: پیش بینی می شود که در نیمه دوم امسال نیز با چالش قطعی برق و گاز مواجه شویم.

,

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم بیان کرد: برای عبور از مسئله قطعی گاز در نیمه دوم امسال نسبت به ذخیره سازی سوخت مازوت به عنوان سوخت جایگزین اقدام کرده ایم که انتظار است وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده  های نفتی کشور در زمینه ذخیره سازی این سوخت جایگزین از این مجتمع صنعتی حمایت لازم و به موقع را داشته باشند.

,

وی گفت: تا به کنون برای 15 روز ذخیره سازی سوخت مازوت انجام شده است و این در حالی است که باید برای 40 روز ذخیره سازی انجام شود.

,

زارع خاطر نشان کرد: وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده های نفتی تا قبل از آغاز فصل سرما کارخانجات صنعتی بزرگ را در زمینه ذخیره سازی سوخت های جایگزین همراهی جدی داشته باشند.

,

وی در ادامه به رویکرد پیش روی مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم در زمینه اجرای سه برنامه کوتاه، میان و بلند مدت برای عبور از چالش های قطعی برق و گاز اشاره و عنوان کرد: این مجتمع صنعتی درصدد است که در زمینه اجرای برنامه کوتاه مدت خود خرید دیزل ژنراتورها برای تامین برق اضطراری بخشی از واحدهای این مجتمع ورود کند.

,

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم گفت: برای بخش هایی از واحدهای این مجتمع، دستگاه های دیزل ژنراتور خریداری شده بودند، با این وجود، باید تعدادی دستگاه جدید دیزل ژنراتور را برای تامین برق اضطراری خریداری کنیم.

,

وی افزود: از این دستگاه ها برای تامین برق اضطراری فصل تابستان استفاده خواهیم کرد.

,

زارع درباره برنامه بلند مدت این مجتمع صنعتی نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه در تابستان امسال بر اثر قطعی برق سراسری در کشور، این مجتمع در زمان قطعی برق در حدود 10 مگاوات انرژی برق را نتوانست دریافت کند، حال درصدد هستیم مزرعه خورشیدی 10 مگاواتی را برای این مجتمع صنعتی ایجاد و راه اندازی کنیم تا در زمان قطعی هر دو انرژی، برق این دو واحد صنعتی تامین باشد.

,

وی گفت: در حال حاضر در مرحله اخذ مجوز و تامین زمین برای اجرای این برنامه هستیم.

,

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری برای این برنامه را با همکاری و همیاری سازمان ایمیدرو انجام خواهیم داد.

,

وی افزود: در تلاش هستیم این مزرعه خورشیدی 10 مگاواتی تا دو سال آینده اجرایی و بهره برداری شود.

,

افزون بر این، زارع به اقدام 11 شرکت صنعتی تحت مدیریت سازمان ایمیدرو در زمینه سرمایه گذاری برای احداث و راه اندازی نیروگاه برق 11 هزار مگاواتی با عنوان برنامه ای بلند مدت برای تامین برق صنایع بزرگ نیز اشاره کرد.

,

وی گفت: موافقت اولیه بابت اجرای آن دریافت شده است.

,

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم گفت: در این زمینه مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم نیروگاه برق 140 مگاواتی را باید ایجاد کند.

,

وی با اشاره به اینکه هنوز محل تامین منابع مالی برای ایجاد این نیروگاه های برق تعیین نشده است، خاطر نشان کرد: البته این مجتمع صنعتی نیز توان مالی لازم برای ایجاد نیروگاه 140 مگاواتی برق را ندارد، بنابراین باید سرمایه گذار بخش خصوصی به پای کار دعوت شود که در حال حاضر به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم.

,

در عین حال، زارع تصریح کرد: انتظار است که با احداث این نیروگاه ها، مصرف کننده اصلی آنها فقط مجتمع های صنعتی باشند تا بتوان از چالش قطعی برق عبور کرد.

,

علاوه بر این، وی یادآور شد: وزارت نفت باید از الان به فکر تامین گاز به عنوان سوخت اصلی این نیروگاه ها باشد و بر تامین گاز این نیروگاه هایی که ساخته خواهند شد، تعهد تامین گاز بدهد.

,

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم در خاتمه درباره زیان های وارده به این مجتمع صنعتی متاثر از قطعی برق تابستان امسال نیز اعلام کرد: در کارخانه آلومینا این مجتمع صنعتی تا دو هزار تن در تولید آلومینا و تا 300 تن نیز در تولید شمش آلومینیوم کاهش تولید داشتیم.

,

زارع تصریح کرد: دولت باید در زمینه برخورداری از برق و گاز پایدار سرمایه گذاری های لازم را انجام دهد.

,

انتهای پیام/قهرمانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه