اخبار داغ

متخصص ژئوتکنیک مطرح کرد؛

بی توجهی به حریم گسل، خطر بزرگ شهرهای زلزله خیز/ سمنان در محدوده کم خطر لرزه خیزی قرار ندارد

بی توجهی به حریم گسل، خطر بزرگ شهرهای زلزله خیز/ سمنان در محدوده کم خطر لرزه خیزی قرار ندارد
عبدالحسین حداد با اشاره خطر ساخت و ساز در حریم گسل در سمنان گفت: درست است که گسل سمنان حرکت زیادی در گذشته نداشته اما این دلیل قرار گرفتن سمنان در محدوده کم خطر نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالحسین حداد، دکتری ژئوتکنیک و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار مرآت، با اشاره به وضعیت سمنان در حوزه زلزله گفت: سمنان گسل های متفاوتی دارد از جمله گسل شمالی سمنان که در فاصله 15 کیلومتری سمنان واقع شده و اصطلاحا به آن گسل کوتاه میگویند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وی افزود: گسل شرقی سمنان بین شاهرود و دامغان به نام گسل آهوان و گسل جنوبی سمنان که در سمت کویر قرار دارند واین دو مورد هم بعنوان گسل های کوتاه شناخته می شوند.

,

حداد با اشاره به لرزه خیزی این گسل ها خاطر نشان کرد: زلزله در هر منطقه ای با بررسی فعالیت گسل ها و درجه لرزه خیزی آن بررسی می شود وسمنان در منطقه پرخطر قرار ندارد اما در منطقه کم خطر هم نیست و احتمال حرکت گسل ها وجود دارد.

,

این استاد دانشگاه با بیان اینکه میزان لرزه خیزی هر منطقه در بازه زمانی مشخص بررسی می شود تصریح کرد: معمولا لرزه خیزی هر منطقه و میزان خطر هر گسل در بازه زمانی هر 10 هزار سال بررسی می شود که سمنان در این مدت لرزشی نداشته و اگر داشته بسیار خفیف بوده است و به همین علت در محدوده پر خطر قرار ندارد و باز هم تاکید میکنم که این به معنای کم خطر بودن گسل های سمنان نیست.

,

این متخصص ژئوتکنیک با اشاره به گسل موجود در شهر سمنان اذعان کرد: گسل موجود در شهر سمنان در محدوده روزیه همان گسل شمالی ست و احتمال بروز زلزله وجود دارد.

,

وی با اشاره به قوانین موجود در ساخت و ساز و حریم گسل تاکید کرد: معمولا در هر منطقفه ای بازه در حدود 5 الی 10 کیلومتر بعنوان حریم گسل در نظر می گیرند اما در شمال سمنان این قانون و حریم رعایت نشده است.

,

حداد با اشاره به موضوع چهار خشت ملاعلی سمنانی بیان کرد: گاهی در برخی مقاطع تاریخی افرادی هستند که با شرایط خاصی که دارند اقدامات متفاوتی انجام می دهند اما امروز با شنیدن یک داستان نمی توان به آسیب ناپذیر بودن سمنان اعتماد کرد.

,

این استاد دانشگاه ادامه داد: گاهی در زمان های دورافراد با علم و معرفت برای توجیه عوام از روش های این چنینی استفاده می کردند زیرا شررایط اثبات علمی موضوعات در آن مقطع زمانی وجود نداشته است.

,

این متخصص ژئوتکنیک با بیان اینکه امروز سمنان تغییرات بسیار زیادی داشته است عنوان کرد: یکی از مهمترین نکاتی که در موضوع چهارخشت ملاعلی سمنانی قرار دارد این است که الان آن 4 خشت کجاست و آیا در محدوده فعلی شهر سمنان وجود دارد یا خیر زیرا شهر سمنان نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته و در آن مقطع بر روی گسل هیچکس خانه نساخته بود.

,

انتهای پیام/ع

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه