اخبار داغ

در گفت‌و‌گوی دانا با رئیس مرکز عفونی دانشگاه بهشتی مطرح شد؛

وارونه نمایی نهضت واکسیناسیون در شبکه های اجتماعی/ ضرورت دریافت اطلاعات صحیح از منابع موثق

وارونه نمایی نهضت واکسیناسیون در شبکه های اجتماعی/ ضرورت دریافت اطلاعات صحیح از منابع موثق
رئیس مرکز بیماری‌های عفونی دانشگاه شهید بهشتی با تصریح بررعایت پروتکل‌ها بعد از تزریق واکسن، گفت: غالب افرادی که در تزریق واکسن دچار تردید شده اند افرادی هستند که اطلاعات مورد نیاز خود را از شبکه های اجتماعی کسب میکنند، در حالیکه کمترین سود واکسیناسیون جلوگیری از بدحالی، بستری در آی سی یو و مرگ است.
[

دکتر مسعود مردانی، رئیس مرکز بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در رابطه با مباحثی که از سوی برخی از مبتلایان به بیماری کرونا که پس از دریافت دوز های اول و بعضا دوم واکسن کرونا به این بیماری مبتلا شده اند، گفت: عمده ترین افرادی که این روزها در معرض ابتلا به کرونا قرار می گیرند، کسانی هستند که بعد از تزریق واکسن به تصور اینکه دیگر نیازی به رعایت دستورالعمل ها ندارند، از زدن ماسک و استفاده از مواد ضد عفونی کننده و سایر توصیه هایی که در دستورالعمل های ستاد ملی مقابله آمده، خودداری کرده اند.

, دکتر مسعود مردانی، رئیس مرکز بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , دکتر مسعود مردانی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در ادامه افزود: گاهی جوانان تصور میکنند که با واکسینه شدن پدران و مادران یا پدربزرگ ها و مادر بزرگ‌ها می توانند مانند گذشته به آنها سر بزنند و مهمانی های آخر هفته را مانند ایام قبل از شیوع کرونا برگزار کنند؛ این اشتباه بسیار بزرگی است. خیلی ها هم که در شیوع خود بیماری کرونا هنوز تردید دارند و بیماری را شوخی گرفته اند. در حالیکه اغلب ابتلاهایی که سالمندان پس از واکسیناسیون داشته اند، به خاطر همین اشتباهات بوده که متاسفانه در بسیاری از موارد هم منجر به فوت سالمندان خانواده شده است صورت گرفته است.  

,

 

,

رعایت پروتکل‌ها در مواجهه با سالمندان واکسینه شده 

, رعایت پروتکل‌ها در مواجهه با سالمندان واکسینه شده , رعایت پروتکل‌ها در مواجهه با سالمندان واکسینه شده ,

 

,

, ,

 

,

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه خاطرنشان کرد: همین مهمانی ها باعث می شود که سالمندان با کوچکترین ویروسی که ممکن است در یکی از اعضای خانواده نهفته و او ناقل ویروس باشد، بیمار شوند؛ در حالیکه فرد ناقل ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد و خود را سالم بپندارد. گرچه سالمندان واکسن کرونا را دریافت کرده اند اما باز با این حال گذشته از خطراتی که شاید قابل پیش بینی نباشد، تحمل چنین بیماری ای برای آنها بسیار دشوار است؛ بنابراین توصیه می شود که مردم تا حد امکان الزامات بهداشتی را در مواجهه با سالمندان رعایت کنند.

,

مردانی اضافه کرد: دست کم تا زمان واکسینه شدن دو دوز واکسن برای 80درصد از جمعیت کشور باید تمام آحاد جامعه به رعایت پروتکل ها اهتمام کنند و در محافل و مجامع عمومی مراعات حال سایر افراد مخصوصا افراد مسن و سالمند را بنمایند و تردد و مواجهه حضوری با سالمندان خانواده را برای خود به عنوان خط قرمز تعیین کنند و در صورتی که مجبور بودند که با سالمندان مواجهه و یا زندگی کنند با رعایت فواصل اجتماعی و توجه کامل به مفاد پروتکل های بهداشتی این کار را انجام دهند.
 

,
,

تزریق واکسن به معنای اتمام کرونا نیست

, تزریق واکسن به معنای اتمام کرونا نیست, تزریق واکسن به معنای اتمام کرونا نیست,

 

,

, ,

 

,

متخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بارها متخصصان و همکاران من به مردم عزیز توصیه کرده اند که تزریق واکسن ابداً به معنای اتمام بیماری کرونا نیست و باید کماکان مردم تا بعد از پایان اپیدمی و پاندومی کرونا پروتکل های بهداشتی را مانند روز اول رعایت کنند. باید در مجامع عمومی فاصله های اجتماعی رعایت شود و مسائلی چون تهویه اماکن عمومی بصورت درست و دقیق انجام شود.

,

 

,

بدحالی بعد از واکسینه نشانی از درست عمل کردن واکسن

, بدحالی بعد از واکسینه نشانی از درست عمل کردن واکسن, بدحالی بعد از واکسینه نشانی از درست عمل کردن واکسن,

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به شهروندانی که در درک علائم طبیعی حاصل از تزریق واکسن دچار سوءتفاهم شده و می شوند گفت: خیلی از هموطنان بعد از تزریق واکسن وقتی با علائم واکسن مانند سردرد و بدن درد و یا تب احتمالی مواجه میشوند، وحشت زده به پزشکان مراجعه کرده و اظهار میکنند که ای کاش واکسن تزریق نکرده باشند. برای چندمین بار میگویم؛ همانطور که  بارها متخصصان مفصلا این نکته را گوشزد کرده اند که علائم تزریق واکسن با عوارض تزریق تفاوت دارد. مردم در صورت تزریق واکسن و ابتلا به سردرد و بدن درد و بی حالی هایی که مانند علائم سرماخوردگی است، نباید نگران شوند.این علائم نشان میدهد که واکسن درست عمل کرده است.

, , علائم تزریق واکسن با عوارض تزریق تفاوت دارد. مردم در صورت تزریق واکسن و ابتلا به سردرد و بدن درد و بی حالی هایی که مانند علائم سرماخوردگی است، نباید نگران شوند.این علائم نشان میدهد که واکسن درست عمل کرده است.,

 

,

عملکرد واکسن بعد از تزریق؛ به زبان ساده

, عملکرد واکسن بعد از تزریق؛ به زبان ساده, عملکرد واکسن بعد از تزریق؛ به زبان ساده,

 

,

, ,

 

,

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه کرد: البته باید به این نکته هم اشاره کنم که اگر چنانچه فردی در تزریق دوز اول یا دوز دوم یا هر دو دوز هیچ علائم و عوارضی در خود احساس نکرد، نباید نگران باشد و تصور کند که واکسن در بدن او به درستی عمل نکرده و باید حتما علائمی چون سردرد و بدن درد که دیگران بعد از تزریق واکسن تجربه کرده اند، هم برای او پیش بیاید. این افراد باید بدانند که هر واکسن در بدن هر فردی کارکردی متفاوت دارد و بی علامت بودن یک واکسن در بدن یک نفر نشاندهنده بی کیفیت بودن واکسن و عمل نکردن واکسیناسیون نیست. به زبان ساده این می شود که تزریق واکسن کمک می کند که سیستم ایمنی بدن نوع ویروس را بشناسد که اگر در آینده فرد دچار کرونا شود، بدن بی جهت وقت و انرژی خود را صرف شناسایی ویروس و مبارزه با او نکند. این تعریف ساده عملکرد واکسیناسیون در بدن است.

, اگر چنانچه فردی در تزریق دوز اول یا دوز دوم یا هر دو دوز هیچ علائم و عوارضی در خود احساس نکرد، نباید نگران باشد و تصور کند که واکسن در بدن او به درستی عمل نکرده و باید حتما علائمی چون سردرد و بدن درد که دیگران بعد از تزریق واکسن تجربه کرده اند، هم برای او پیش بیاید. این افراد باید بدانند که هر واکسن در بدن هر فردی کارکردی متفاوت دارد و بی علامت بودن یک واکسن در بدن یک نفر نشاندهنده بی کیفیت بودن واکسن و عمل نکردن واکسیناسیون نیست. به زبان ساده این می شود که تزریق واکسن کمک می کند که سیستم ایمنی بدن نوع ویروس را بشناسد که اگر در آینده فرد دچار کرونا شود، بدن بی جهت وقت و انرژی خود را صرف شناسایی ویروس و مبارزه با او نکند. ,

 

,

در چه حالتی فرد واکسینه شده باید به پزشک مراجعه کند
اما اگر افراد بعد از تزریق واکسن عوارضی مانند قرمزی در محل تزریق یا حساسیت به لمس در موضع تزریق بعد از یکی دو روز شدید تر شود یا عوارض جانبی به حدی شدید باشد که فرد را نگران کند یا زمانی که عوارض بعد از چند روز از بین نروند، آنوفت باید فرد واکسینه شده در چنین حالتی به پزشک مراجعه کند.

, در چه حالتی فرد واکسینه شده باید به پزشک مراجعه کند, در چه حالتی فرد واکسینه شده باید به پزشک مراجعه کند,
,

 

,

استراحت کافی شب قبل از تزریق کمک کننده است

, استراحت کافی شب قبل از تزریق کمک کننده است, استراحت کافی شب قبل از تزریق کمک کننده است,

مردانی در ادامه با تصریح بر این نکته که قبل از تزریق واکسن کرونا نیاز به هیچ کاری مانند تقویت عمومی بدن نیست،یادآور شد: برخی از افراد توصیه می کنند که قبل یا بعد از تزریق واکسن بدن باید تقویت شود، در حالیکه هیچ مرجع علمی این توصیه را تایید نکرده است و افراد قبل و بعد از واکسیناسیون باید همان غذاهای گذشته را مصرف کنند و فقط شبی که قرار است واکسن تزریق کنند، به مدت کافی استراحت کنند و بعد از تزریق هم تا جایی که میتوانند مایعات به ویژه آب بنوشند و از ترس و استری دوری کنند.

,

 

,

شبکه‌های مجازی؛ چوپان دروغگوی حوزه واکسیناسیون

, شبکه‌های مجازی؛ چوپان دروغگوی حوزه واکسیناسیون, شبکه‌های مجازی؛ چوپان دروغگوی حوزه واکسیناسیون,

 

,

, ,

 

,

وی با انتقاد از آن دسته از هموطنانی که اطلاعات مورد نیاز برای مقابله با کرونا را از منابع غیرموثق دریافت می کنند، گفت: متاسفانه آن بخش از مردم که در درک مسئله واکسیناسیون دچار سوء تفاهم می شوند، کسانی هستند که اطلاعات خود را از منابع غیر موثق مانند شبکه های اجتماعی دریافت می‌کنند. وقتی اطلاعات از چنین منابعی دریافت شود، طبیعی است که فرد دچار سردرگمی و تناقض شود؛ چرا که افراد غیر متخصص با تکیه بر شایعات و اظهار نظرهای بی اساس اقدام به انتشار مطالبی می کنند که سردرگمی افراد دیگر را به دنبال دارد. این شبکه ها در چند وقت گذشته بخاطر عملکرد اشتباه خود برخی از شهروندان را نسبت به تزریق واکسن دچار تردید کرده اند. قبلا می گفتند واکسن فلج می کند و عوارض جانبی خطرناکی در پی دارد. در حالیکه هیچ دلیلی برای اظهارات خود نداشتند. بنابراین من به مردم توصیه می کنم به چنین منابعی برای دریافت اخبار و اطلاعات رجوع نکنند و اطلاعات خود را از رسانه های مورد اعتماد دریافت کنند.

, متاسفانه آن بخش از مردم که در درک مسئله واکسیناسیون دچار سوء تفاهم می شوند، کسانی هستند که اطلاعات خود را از منابع غیر موثق مانند شبکه های اجتماعی دریافت می‌کنند. وقتی اطلاعات از چنین منابعی دریافت شود، طبیعی است که فرد دچار سردرگمی و تناقض شود؛ چرا که افراد غیر متخصص با تکیه بر شایعات و اظهار نظرهای بی اساس اقدام به انتشار مطالبی می کنند که سردرگمی افراد دیگر را به دنبال دارد. این شبکه ها در چند وقت گذشته بخاطر عملکرد اشتباه خود برخی از شهروندان را نسبت به تزریق واکسن دچار تردید کرده اند. قبلا می گفتند واکسن فلج می کند و عوارض جانبی خطرناکی در پی دارد. در حالیکه هیچ دلیلی برای اظهارات خود نداشتند. بنابراین من به مردم توصیه می کنم به چنین منابعی برای دریافت اخبار و اطلاعات رجوع نکنند و اطلاعات خود را از رسانه های مورد اعتماد دریافت کنند.,

 

,

واکسیناسیون حافظ جان و مال مردم

, واکسیناسیون حافظ جان و مال مردم , واکسیناسیون حافظ جان و مال مردم ,

 

,

, ,

 

,

رئیس مرکز بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه اظهاراتش گفت: من باز میگویم که واکسیناسیون ابدا نمیتواند افراد را تا آخر عمر از ابتلا به کرونا مصون نگهدارد. اما کمترین سود و منفعت واکسن کرونا از هر برند و نامی که باشد این است که مانع می شود افراد با ابتلا به کرونا بدحال شوند و کارشان به بستری در آی سی یو بکشد و یا اینکه خدای ناکرده با ابتلا به این بیماری افراد جان خود را از دست بدهند. بدترین حالت کرونا این است که فرد واکسینه شده در صورتی که در آینده به این بیماری مبتلا شوند، حالتی مانند سرماخوردگی و در نهایت آنفلوآنزا را تجربه خواهند کرد.

, واکسیناسیون ابدا نمیتواند افراد را تا آخر عمر از ابتلا به کرونا مصون نگهدارد, کمترین سود و منفعت واکسن کرونا از هر برند و نامی که باشد این است که مانع می شود افراد با ابتلا به کرونا بدحال شوند و کارشان به بستری در آی سی یو بکشد و یا اینکه خدای ناکرده با ابتلا به این بیماری افراد جان خود را از دست بدهند.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه