اخبار داغ

در ستاد کرونا استان زنجان مطرح شد؛

اعزام ۵ موکب با ۱۰۵ خادم از استان زنجان به پیاده‌روی اربعین حسینی

اعزام ۵ موکب با ۱۰۵ خادم از استان زنجان به پیاده‌روی اربعین حسینی
یکصد و پانزدهمین جلسه ستاد مدیریت پیشگیری و مقابله با کرونا استان زنجان با محوریت دستورالعمل پیاده‌روی اربعین، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و تاکید بر واکسیناسیون برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; خدابخش مرادی نافچی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان امروز در جلسه ستاد استانی مدیریت پیشگیری و مقابله با کرونا گفت: دستورالعمل کشوری ستاد اربعین ابلاغ شده و الزامات بهداشتی پیاده‌روی اربعین ضمن بومی‌سازی به کمیته‌های 12 گانه ستاد استان و فرمانداران شهرستان‌ها نیز ابلاغ شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه کشور عراق برای اربعین امسال 60 هزار نفر سهمیه به جمهوری اسلامی ایران داده است، خاطرنشان کرد: اعزام این زائران صرفاً به صورت هوایی خواهد بود.

,

مرادی افزود: زائران و موکب‌داران اربعین امسال حتما باید 2 دُز واکسن خود را تزریق کرده باشند و 72 ساعت قبل از پرواز نیز تست pcr منفی و همچنین کارت واکسن را همراه خود داشته باشند.

,

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با اشاره به اختصاص 2 نوع سهمیه به استان زنجان گفت: سهمیه اول، موکب‌داران و سهمیه دوم نیز زائران هستند که موکب‌داران و خادمان به ستاد بازسازی عتبات عالیات و سهمیه مردمی نیز با ثبت‌نام در سامانه سماح بر عهده سازمان حج و زیادت گذاشته شده است.

,

وی با اشاره به وجود 26 موکب ثبت‌شده دارای مجوز در استان زنجان اظهار داشت: از این میان 5 موکب با 105 نفر خادم و همچنین 355 نفر از زائران مردمی به پیاده‌روی ارعبین اعزام می‌شوند.

,

مرادی با اشاره به اقدام صورت‌گرفته در این زمینه خاطرنشان کرد: واکسیناسیون صاحبان موکب‌ها و خادمان، اعزام ناظرین بهداشتی در کنار موکب‌ها، در جریان بودن فرآیند صدور گذرنامه و و روادید برای ثبت‌نام‌کنندگان، توجیه دفاتر زیارتی و هماهنگی با شرکت‌های حمل‌ونقل جهت خودداری از اعزام مسافران به شکل زمینی به مرزها از جمله این اقدامات است.

,

وی افزود: دستگاه‌هایی مانند تبلیغات اسلامی، ارشاد اسلامی و صداوسیما نیز وظیفه توجیه، اطلاع‌رسانی، اقناع‌سازی و آگاهی‌بخشی در این زمینه را بر عهده دارند ضمن اینکه رویکرد ستاد ملی اربعین این است که امسال پیاده‌روی در سطح کشور نخواهیم داشت.

,

مرادی ادامه داد: تاکید دستورالعمل ستاد اربعین، صیانت از سلامت مردم است.

,

معاون استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: واکسیناسیون اساتید، معلمان، کارکنان و ارائه‌دهندگان خدمات در مدارس و دانشگاه‌ها، تدوین دستورالعمل بهداشتی در هر یک از مراکز بر اساس دستورالعمل‌های وزارت علوم و آموزش و پرورش، اتخاذ سناریوهای مختلف برای بازگشایی حضوری، مجازی و ترکیبی از حضوری و مجازی، اطلاع‌رسانی به دانشجویان غیربومی جهت واکسینه شدن در استان خودشان از جمله رویکردها و اقدامات در این زمینه بوده است.

,

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 90 درصد دانشجویان بومی، اساتید، کارنان و ارائه‌دهنگان خدمات در دانشگاه‌ها واکسینه شده‌اند، خاطرنشان کرد: در صورت حضوری بودن دانشگاه‌ها موضوع تامین غذا مطرح می‌شود که از سازمان‌های صمت و جهاد کشوارزی خواسته شده که مواد غذایی مورد نیاز را تامین کنند.

,

مرادی افزود: دغدغه بعدی در صورت حضوری بودن دانشگاه‌ها رعایت فاصله اجتماعی در خوابگاه‌های دانشجویی است که منتظر ابلاغ آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها از سوی وزارت علوم هستیم.

,

*‌ امکان بستری واکسینه‌شدگان 17 برابر کمتر از دیگران است

, *‌ امکان بستری واکسینه‌شدگان 17 برابر کمتر از دیگران است,

پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در این جلسه گفت: خوشبختانه روند بیماری کرونا در کشور و استان زنجان نزولی شده و هم‌اکنون 520 بیمار بستری در بیمارستان‌های زنجان داریم.

,

وی با بیان اینکه روند کاهشی در بخش بیماران بستری، مقداری آرام است، اظهار داشت: امیدواریم این کاهش در هفته بعد سرعت بیشتری به خود بگیرد.

,

قزلباش خاطرنشان کرد: بیش از 2500 نفر از مردم استان در پیک پنجم کرونا به صورت بستری موقت، درمان شدند یعنی نیاز به بستری موقت داشتند اما با تامین دارومقرر شد تا بهبود کامل در منزل، بستری شوند.

,

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به انجام 530 هزار تست سریع و pcr از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان زنجان گفت: این کار هنوز هم ادامه دارد و زنجان، جزء دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر کشور در این زمینه است.

,

وی اظهار داشت: روند مراجعات به مراکز 16 ساعته استان از 19 هزار نفر در هفته اول شهریور به 14 هزار نفر در هفته چهارم رسیده است.

,

قزلباش با بیان اینکه علی‌رغم روند کاهشی بیماری همچنان سرعت گردش ویروس در استان بالاست، خاطرنشان کرد: هرچند از پیک کرونا عبور کرده‌ایم اما ممکن است دچار نوساناتی شویم و روند کاهشی بیماری، سرعت کگمتری داشته باشد لذا مواظبت جدی‌تری می‌خواهد و نباید فریب شرایط را بخوریم.

,

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه در پیک پنجم به قله پیک چهارم نرسیدیم که حاصل تلاش شبانه‌روزی و کار تیمی بود، تصریح کرد: هم‌اکنون شهرستان زنجان در وضعیت قرمز، شهرستان‌های طارم و ایجرود در وضعیت زرد و سایر هشرستان‌ها در وضعیت نارنجی قرار دارند.

,

وی با اشاره به آخرین تحقیقات صورت‌گرفته در خصوص تاثیر تزریق واکسن کرونا گفت: افرادی که واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند 17 برابر کمتر از دیگران امکان بستری آن‌ها وجود دارد.

,

قزلباش با اشاره به تاثیر تزریق واکسن در میران تلفات ناشی از کرونا اظهار داشت: احتمال مرگ افرادی که واکسینه نشده‌اند 3704 درصد است در حالی که این میزان در 21 روز اول پس از تزریق دُز اول به 23.5 درصد کاهش می‌یابد و پس از گذشت 21 روز از تزریق دُز اول 9.9 درصد می‌رسد.

,

وی خاطرنشان کرد: احتمال مرگ افراد در 21 روز اول پس از تزریق دُز دوم به 1.6 درصد و بعد از گذشت 21 روز از تزریق دُز دوم به 0.8 (هشت دهم) درصد می‌رسد.

,

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه مطالعات موثق و معتبر نشان می‌دهد که تزریق واکسن تا چه اندازه در کاهش میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا می‌تواند موثر باشد، تصریح کرد: در شرایط فعلی با وتجه به اینکه میزان واکسیناسیون به حد مورد انتظار نرسیده لذا تزریق واکسن نیز باید همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد.

,

وی با اشاره به واکسیناسیون دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان متولد اول مهر سال 1382 تا اول مهر 1383 می‌توانند جهت انجام واکسیناسیون در سامانه سلامت، ثبت‌نام کرده و در موعد مقرر که اعلام می‌شود جهت تزریق واکسن مراجعه کنند.

,

محمدرضا صائینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز در این جلسه گفت: چند موضوع جزء شرواط بازگشایی مدارس قرار دارد که اولین نکته، تکمیل واکسیناسیون اولیای دانش‌آموزان است.

,

وی، واکسیناسیون معلمان را نکته مهم بعدی عنوان کرد و اظهار داشت: تاکنون هیچ مشکلی برای واکسیناسیون معلمان نداشته‌ایم و همکاری خوبی در این زمینه با آموزش و پروش برقرار شده است.

,

صائینی با بیان اینکه فرهنگیانی که نوبت اول واسکن خود را تزریق کرده‌اند، موعد نوبت دوم آن‌ها گذشته است، خاطرنشان کرد: 90 درصد فرهنگیان، دُز اول را تزیق کرده‌اند که تا الان باید 80 درصد از این افراد دُز دوم واکسن خود را تزریق می‌کردند.

,

وی تصریح کرد: تاخیر در واکسیناسیون هم تاثیر نوبت اول را دچار مشکل می‌کند و هم فرآیند بازگشایی مدارس را سخت می‌کند که این کار نیاز به مداخله اساسی دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه