اخبار داغ

محقق علوم دام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد:

اختراعی جدید که پشم های دورریز را به کالایی اقتصادی تبدیل می کند

اختراعی جدید که پشم های دورریز را به کالایی اقتصادی تبدیل می کند
حسن علمی از ثبت اختراع یک محصول جدید از پشم های دورریز و بی کیفیت خبر داد و گفت: این محصول جدید، کود بیولوژیکی است که برای بخش کشاورزی کاربرد دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن علمی، محقق علوم دام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: در کشور بر اثر تلاقی نژادی در جمعیت دام سبک، دام هایی تکثیر شدند که رنگین پشم هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,  ,

علمی گفت: قطر پشم این دام های رنگین پشم 35 میکرون است که پشم آنها پشم ضخیمی است، در گذشته از این پشم ضخیم برای نخ ریسی به منظور بافت فرش و گلیم همچنین آماده کردن لحاف و تشک استفاده می شد.

,

وی بیان کرد: پس از آنکه محصول لایکو وارد بازار شد، این محصول در صنعت لحاف و تشک مورد بهره برداری قرار گرفت و استفاده عمده از پشم رنگی در صنعت لحاف و تشک کنار گذاشته شد.

,

این محقق گفت: همین امر موجب شد تا هر ساله مقدار زیادی از پشم رنگی چیده شده روی دست دامداران باقی بماند و این محصول خام که از قیمت افتاده بود، دور ریخته و یا آتش زده شوند.

,

وی خاطر نشان کرد: شرایط به گونه ای شد که به طور میانگین 60 درصد از کل پشم چیده شده در کشور به عنوان پشم بی کیفیت دور ریخته می شدند.

,

علمی افزود: این در حالی است که پشم سفید همواره بازار و مشتریان خود را دارا است و حتی کمبود این محصول در بازار نیز وجود دارد.

,

وی در ادامه بیان کرد: در همین راستا، بنده نسبت به بدست آوردن محصول یا محصولات جدید فرآوری شده از پشم دور ریز اشاره شده تحقیقات را آغاز و اجرایی کردم.

,

محقق علوم دام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی اعلام کرد: در نهایت از پشم رنگی دور ریز در کشور توانستم چهار محصول جدید استخراج کنم که در حال حاضر یک محصول به ثبت اختراع رسیده است و سه محصول دیگر در آینده ثبت اختراع می شوند.

,

وی افزود: محصول ثبت اختراع شده محصول کود بیولوژیک است.

,

علمی در ادامه با یادآوری این مطلب که از محصول پشم خام در کشور محصولات نخ برای صنعت فرش و نساجی و در دنیا نیز محصولاتی برای صنایع آرایشی و بهداشتی، داروسازی، تولید لباس های بیمارستانی و اسکی همچنین صنعت دفاعی تولید شده اند، تصریح کرد: محصول جدید کود بیولوژیک که ثبت اختراع شده است دارای 50 درصد کربن، 25 درصد اکسیژن و 17 درصد ازت است.

,

وی همچنین افزود: این محصول قابلیت جذب آب را دارد و این محصول می تواند آب را برای ریشه گیاه حفظ و نگهداری کند.

,

این محقق خاطر نشان کرد: این محصول همچنین قابلیت آنتی اکسیدان دارد که آنتی اکسیدان نیز مانع پوسیدگی ریشه درخت و گیاه می شوند.

,

وی همچنین بیان کرد: هنوز برای این محصول جدید ثبت اختراع شده باید مجوزی از موسسه آب و خاک کشور نیز اخذ شود.

,

محقق علوم دام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی درباره تولید و تجاری شدن این محصول جدید نیز اظهار کرد: برای صنعتی و تجاری شدن آن 30 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شود که تا به کنون تعدادی سرمایه گذار برای خرید این اختراع و یا سرمایه گذاری برای تولید این محصول اعلام آمادگی کرده اند و گفت و گو ها در این زمینه در حال انجام است.

,

علمی در خاتمه تصریح کرد: درصورتیکه این محصول تجاری سازی شود پشم خام دورریز به کالایی اقتصادی تبدیل خواهد شد و کارخانجات وابسته به این محصول از جمله کارخانه پشم شویی و رنگ رزی نیز باید احداث شوند.

,

انتهای پیام/قهرمانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه