اخبار داغ

۱۰ سال در انتظار یک پروژه ملی!

قطاری از وعده‌ها که به مقصد نرسید/ توقف پروژه راه آهن لرستان در ایستگاه بی‌پولی

قطاری از وعده‌ها که به مقصد نرسید/ توقف پروژه راه آهن لرستان در ایستگاه بی‌پولی
باوجود نشست‌های چندباره مسئولان در راستای رفع مشکلات راه‌آهن لرستان به‌عنوان یک مسئله ملی، ولی این پروژه متوقف‌شده است و تدبیری برای تسریع درروند تکمیل طرح اتخاذ نشده که می‌طلبد دولت جدید با احیای آن، موجب تحول اقتصادی منطقه شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، پروژه راه‌آهن «خرم آباد-دورود-اندیمشک» که در سال ۹۰ کلنگ احداث آن بر زمین زده شد یکی از پروژه‌های عمرانی مهم در لرستان برای اتصال مرکز استان به شبکه ریلی کشور با طول ۳۶۷ کیلومتر است که بعد از شروع عملیات‌های اجرایی در سال ۹۳، وجود مشکلاتی همچون تملک اراضی، کمبود اعتبارات، بودجه و صعب‌العبور بودن منطقه، مانع از تکمیل پروژه می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

 باوجود نشست‌های چندباره مسئولان استانی در راستای رفع مشکلات پیش رو و تلاش برای پای‌کار آوردن بخش خصوصی با فراهم آوردن اوراق مشارکت در بازه زمانی ۱۰ ساله، تدبیری برای تسریع درروند تکمیل طرح اتخاذ نشده و با پیشرفت تنها ۳۹ درصد از یک خط راه‌آهن در «خرم‌آباد – دورود» و توقف کامل روند اجرای کار بار دیگر بذر ناامیدی در مسیر احیا زیرساخت‌های عمرانی و اقتصادی استان لرستان پاشیده می‌شود.

,

طرحی که می‌توانست ضمن صرفه‌جویی در مصرف سوخت، آلودگی‌های صوتی، محیطی، بروز حوادث جاده‌ای در مسیر حمل‌ونقل مسافربری و باربری را کاهش داده و بستری مناسب برای اشتغال‌زایی و رشد و توسعه اقتصادی استان فراهم آورد.

,

, ,

نقش مهم شبکه ریلی در توسعه و رونق اقتصادی 

, نقش مهم شبکه ریلی در توسعه و رونق اقتصادی , نقش مهم شبکه ریلی در توسعه و رونق اقتصادی ,

داریوش بارانی بیرانوند، شهردار منطقه ۳ خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: ارتقا کمی و کیفی زیرساخت‌های شهری، منطقه‌ای و حمل‌ونقل ریلی نوعی از رونق اقتصادی شهرها محسوب می‌شود و نقش سامانه حمایتی سکونتگاه‌های انسانی را بر عهده دارد.

,

وی افزود: یکی از شاخص‌های ارزیابی عمومی شهرها میزان و تنوع دسترسی به شهرهاست که درواقع تاب‌آوری اقتصادی و میزان پایداری آنان را تعیین و تضمین می‌کند؛ بر این اساس زیرساخت‌های استانی و منطقه‌ای ازجمله حمل‌ونقل ریلی به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارائه و جابه‌جایی کالا و حتی انرژی نقش بسیار محسوسی در تحولات شهری و منطقه‌ای دارد.

,

شهردار منطقه ۳ خرم‌آباد عنوان کرد: پروژه‌هایی همچون راه‌آهن «خرم‌آباد- دورود- اندیمشک»مصادیق و مظاهر عینی و محسوس توسعه‌یافتگی محسوب می‌شوند و درواقع می‌تواند سرمایه‌ها و فرصت‌های شهری و استانی را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کند.

,

وی تصریح کرد: شبکه ریلی مذکور به‌عنوان یک کاتالیزور و قوه محرکه بسیار مهم به دلیل اتصال مرکز استان به شبکه ریلی کشور در توسعه کلی استان تأثیرگذار است و با توجه به موقعیت شهر خرم‌آباد در کریدور دسترسی کلی کشور، اتصال شمال به جنوب می‌تواند منشأ فرصت‌های کم‌نظیر باشد.

,

, ,

بارانی بیرانوند با اشاره به توپولوژی مسیر راه‌آهن خاطرنشان کرد: هرگونه تعطیلی و تطویل زمانی اجرای کار، هزینه پروژه را مضاعف می‌کند یک کارگاه فعال مختص تونل به‌یک‌باره تعطیل می‌شود و درنتیجه این تعطیلی ساختمان نگهبانی و حصار این پروژه مورد سرقت قرارگرفته و درو پنجره ساختمان و سقف آن تخریب می‌شود، بازسازی‌ها مجدد و بازگشت به حالت کارگاهی و شروع کار نیازمند تزریق بودجه و اعتبارات است.

,

شهردار منطقه ۳ خرم‌آباد با اشاره به اینکه طرح راه‌آهن از محل اعتبارات استانی و ملی تغذیه می‌شود و نیازمند تلاش و قدرت مدیران استانی در سطح ملی است، بیان کرد: در مسیر رود هرو از سمت چغلوندی که سرچشمه‌های آن از سد ایوشان است، کارگاهی مجهز با بچینگ بسیار سنگین وجود داشته است تا بر روی رودخانه پل ایجاد کند اما به‌یک‌باره تعطیل‌شده است مواردی که موجب فرسودگی و افزایش هزینه‌های پروژه می‌شود.

,

, ,

تزریق سرمایه خارجی در برابر بودجه‌های قطره‌چکانی

, تزریق سرمایه خارجی در برابر بودجه‌های قطره‌چکانی, تزریق سرمایه خارجی در برابر بودجه‌های قطره‌چکانی,

مهرداد ویسکرمی، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک با اشاره به آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن «خرم آباد-دورود-اندیمشک»، اظهار داشت: حدود سه تا چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح خطوط راه‌آهن نیاز است و ضمن پیشرفت ۳۰ الی ۴۰ درصدی، قسمت عمده تونل‌ها کارشده است اما با توجه به اینکه خط «دورود-بروجرد –ملایر» نیز اضافه‌شده است قطعاً با بودجه‌های قطره‌چکانی اتمام پروژه تا ۲۰ سال آینده هم محقق نمی‌شود.

,

وی با اشاره به عدم تخصیص کامل اعتبارات و تحقق ۵۰ درصدی بودجه افزود: بدون ورود بخش خصوصی کار جدیدی نمی‌توان با بودجه دولتی از پیش برد، این بخش باید پای‌کار بیاید، شرکت‌های فولاد، منطقه پارسیلون و ماشین‌سازی در صورت احیا و راه‌اندازی خطوط تولید، برای جابه‌جایی محصولات و کالاها نیازمند خطوط ریلی هستند، می‌توان امتیازاتی برای ورود شرکت‌ها در این راستا در نظر گرفت، البته بخش خصوصی در صورت پایین بودن سطح منافع، تمایل به ورود نخواهد داشت.

,

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه مشکلات مالی در این پروژه بیشتر مشهود است، عنوان کرد: تملک زمین‌ها و خریداری زمین‌ها پول می‌خواهد؛ با بودجه دولتی کار پیش نمی‌رود و ما نباید خودمان را گول بزنیم و پیش تخمینی برای تکمیل پروژه نمی‌توان زد؛ اگر شرکتی با پول و سرمایه کافی وارد شود، مشکل حل می‌شود چراکه تملک زمین و ریل‌گذاری کار پیچیده‌ای نیست اما در این شرایط امیدی به تکمیل نیست، در جلسات با وزیر راه دولت جدید مشخص می‌شود که دولت چه گشایش‌هایی در بحث ورود سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی می‌تواند انجام دهد.

,

, ,

وی تصریح کرد: در بازدید چندماهه گذشته، کارهای قبلی به نحوی خوب انجام‌شده بود به‌طوری‌که اگر پل‌ها ایجاد شود، خلق صحنه‌های بدیع به لحاظ گردشگری بسیار زیبا است؛ در این بازدید تخریبی صورت نگرفته بود اگرچه در مسیر پروژه‌های عمرانی این روال طبیعی بوده و حتی در مسیر کار فنی ممکن است نوع بافت زمین و برخی موانع موجب جابه‌جایی تونل‌ها شود اما در کلیت محکم سازی و استحکام تونل‌های سخت و عظیم، در حال انجام بوده و این موارد قابل‌ترمیم و اصلاح است، آنچه امروز ضرورت دارد تزریق سرمایه است.

,

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در جلسه با وزیر راه تنها دغدغه ما همین راه‌آهن بود وامید داریم که با ورود دولت جدید راه‌های جدیدی برای رفع تحریم و ورود شرکت‌های خارجی به داخل کشور تسهیل شود و با فعال نمودن قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای که با چین براثر بی‌مهری‌های دولت قبل مختل شده بود کار رونق پیداکرده و شرکت‌های چینی ورود پیدا کنند و کار را پیش ببرند و گزینه ورود سرمایه‌گذارهای خارجی به‌عنوان گزینه دیگر مطرح است.

,

وی بیان کرد: برخی شرکت‌های خارجی خدمات را در قبال دریافت نفت ارائه می‌دهند؛ باکارهای کلیشه‌ای مشکل حل نمی‌شود دولت جدید باید ضمن حل نمودن تهاتر نفت با خدمات و دور زدن تحریم‌ها، قوانین را به این سمت اصلاح کند؛ صورت‌مسئله و گره‌ها درروند کار مشخص است، اما برای ارائه کار جدید شهامت و ریسک‌پذیری لازم است.

,

ویسکرمی تأکید کرد: راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی خرم‌آباد که در دولت قبل ابلاغ شد می‌توان با امتیازی‌هایی در بحث صادرات، واردات و مالیات، تخفیف‌هایی لحاظ شد؛ پارسیلون دو هزار و ۸۰۰ نفر لیست بیمه داشت و شرکت فولاد خرم‌آباد با تعیین تکلیف سرمایه‌گذار جدید، چشم‌انداز ۵ ساله‌اش، تولید ۴ و نیم میلیون تن در سال بوده است لذا حمل‌ونقل تمام این تولیدات راه‌آهن می‌خواهد و صادرات کشت و صنعت ما به کشورهای آسیای میانه، عراق و دیگر کشورهای جنوب خلیج‌فارس همه نیازمند خطوط ریلی است و این مورد یک گزینه جدی است.

,

, ,

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پوسیدگی و فرسوده بودن راه‌آهن «دورود- اندیمشک» گفت: باید به راه‌آهن لرستان به‌عنوان یک مسئله ملی نگاه کرد و صرفاً یک موضوع استانی نیست، با قول اجمالی از وزیر راه و شهرسازی و امید گشایش در روابط خارجی و هم‌چنین پیوستن ایران به شانگهای می‌تواند در این راستا به نتایجی رسید.

,

ایجاد اشتغال هزار نفر با تکمیل پروژه راه‌آهن

, ایجاد اشتغال هزار نفر با تکمیل پروژه راه‌آهن, ایجاد اشتغال هزار نفر با تکمیل پروژه راه‌آهن,

سیامک کیانی، مدیر پروژه شرکت ساخت راه‌آهن «خرم آباد-دورود-اندیمشک» در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: پروژه مذکور بسیار عظیم و از دل زاگرس می‌گذرد و تنها حدود ۳۰ کیلومتر تونل دارد و متأسفانه با توجه به شرایط خاصی فعالیت پروژه محدودشده است.

,

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت کار ماشین‌آلات و دستمزدها و تمامی موارد حق‌وحقوق کارشناسی نیاز به اصلاح قرارداد و تأمین اعتبارات است چراکه هزینه تکمیل خط راه‌آهن «دورود- خرم‌آباد» بالغ‌بر دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

,

مدیر پروژه شرکت ساخت راه‌آهن «خرم آباد-دورود-اندیمشک» عنوان کرد: ازاین‌رو برای تکمیل ۴ الی ۵ ساله طرح سالی به ۶ تریلیون ریال اعتبار نیاز است بر این اساس ضرورت دارد که سازمان برنامه‌وبودجه با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در جهت رفع مشکلات مساعدت کند.

,

وی با اشاره به پیشرفت ۳۹ درصدی پروژه تصریح کرد: توسعه شبکه ریلی به‌ویژه برای مراکز استان‌ها یکی از برنامه‌های وزارت راه است در دولت قبلی مرکز ۴ استان به شبکه ریلی متصل شدند و قطعاً در افزایش حجم جابه‌جایی مسافر و بار و کاهش حوادث جاده‌ای سالانه و آلودگی‌های زیست و محیطی تأثیرگذار خواهند بود.

,

 

,

, ,

کیانی با اشاره به اشتغال‌زایی هزار نفر در راستای تکمیل پروژه خاطرنشان کرد: بااتصال شبکه ریلی مرکز لرستان، یک مسیر جنوبی متصل به اندیمشک و در مسیر اراک، ملایر، همدان کرمانشاه و مرز خسروی اتصال به غرب کشور است.

,

مدیر پروژه شرکت ساخت راه‌آهن «خرم آباد-دورود-اندیمشک» بیان کرد: مهم‌ترین مشکل در این مسیر موضوع اعتبارات و تخصیص‌های سالانه است و البته در راستای ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی تاکنون ۳۲۰ میلیارد هزینه شده است.

,

وی با اشاره به مطالبه ۴۰ میلیاردی پیمانکار گفت: پروژه مذکور با ۲۵۰۰ متر طول پل، ۴۰۰ هزار مترمکعب حجم بتن‌ریزی، بالغ‌بر ۱۰ میلیون مترمکعب خاک‌برداری و خاک‌ریزی داشته و با ۳۰ کیلومتر تونل اصلی در کنار تونل اضطراری بزرگ‌ترین تونل ریلی خاورمیانه است.

,

, ,

به گزارش سفیر افلاک، پروژه عظیم راه‌آهن «خرم‌آباد- دورود-اندیمشک» همان‌طوری که کارشناسان و مسئولان عنوان کرده‌اند نیازمند ورود بخش خصوصی و حتی سرمایه‌گذار خارجی است و ازاین‌رو ضرورت دارد تا مسئولین استانی به‌ویژه نمایندگان مجلس و استاندار با اجماع نظر و بررسی و نتیجه‌گیری در رابطه با دو گزینه سرمایه‌گذار خارجی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی درزمینهٔ تکمیل و راه‌اندازی پروژه اقدام نمایند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه