اخبار داغ

دبیر کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با دانا پاسخ داد:

چرا دریافت مالیات از خانه‌های خالی همچنان در پیچ اجرا است؟/ ساخت مسکن ارزان قیمت برای اقشار کم برخوردار

چرا دریافت مالیات از خانه‌های خالی همچنان در پیچ اجرا است؟/ ساخت مسکن ارزان قیمت برای اقشار کم برخوردار
عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی به دلیل کم‌کاری‌های دستگاه اجرایی و نظارتی تا کنون اجرا نشده است، گفت: براساس قانون جهش تولید مسکن، با اعطاء زمین رایگان، توان خانه‌دار کردن اقشار ضعیف در دهک‌های پایین و کم برخوردار فراهم خواهد شد که وزارت راه و شهرسازی متولی ساخت آن است.
[

آرا شاوردیان دبیر کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره شناسایی خانه‌های خالی و عدم چرایی اخذ مالیات از خانه‌های خالی، اظهار کرد: بی‌اعتمادی به سامانه‌های دولتی در روند دریافت مالیات و عدم شفافیت در عملکرد و اطلاع‌رسانی ناکافی از سوی وزارت راه و شهرسازی در دولت‌ قبل، باعث شده، مردم اقبال خوبی به ثبت‌نام در سامانه املاک و اسکان، نداشته باشند.
 

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,
,

دیده شدن درآمد مالیات بر خانه‌های خالی و لوکس در بودجه/ برگزاری جلسات با دیوان عدالت اداری برای اجرای قانون

, دیده شدن درآمد مالیات بر خانه‌های خالی و لوکس در بودجه/ برگزاری جلسات با دیوان عدالت اداری برای اجرای قانون, دیده شدن درآمد مالیات بر خانه‌های خالی و لوکس در بودجه/ برگزاری جلسات با دیوان عدالت اداری برای اجرای قانون,

وی با اشاره به اعلام وزیر سابق راه و شهرسازی در معرفی یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی درحالی‌که هنوز مهلت ثبت‌نام در این سامانه به اتمام نرسیده و دیده‌شدن این درآمد در بودجه سال جاری کشور گفت: رئیس کمیسیون عمران در حال پیگیری جلساتی برای ورود دیوان عدالت اداری به روند اجرایی‌شدن این قانون است. ما در کمیسیون عمران جلساتی را برای سامان‌دهی به نحوه‌ی اجرای این قانون را دنبال کردیم تا دریافت این مالیات بر اساس متراژ باشد، زیرا تا مالیات کسی که یک‌خانه ۵۰ متری خالی دارد، متفاوت از کسی باشد که منزل لوکس چندصدمتری را خالی رها کرده است.
 

,
,

قانون مالیات بر خانه‌های خالی تا کنون اجرا نشده است/ افزایش بیش از ۴۰ درصد اجاره‌ها

, قانون مالیات بر خانه‌های خالی تا کنون اجرا نشده است/ افزایش بیش از ۴۰ درصد اجاره‌ها, قانون مالیات بر خانه‌های خالی تا کنون اجرا نشده است/ افزایش بیش از ۴۰ درصد اجاره‌ها,

این نماینده مسیحیان ارامنه شمال ایران در مجلس توضیح داد: در شهرستان‌ها افرادی هستند که در کنار هم دو خانه دارند که یکی را برای مهمان‌ها و یا فرزندشان استفاده می‌کنند. پیگیری این‌که آیا این هم مشمول خانه‌های خالی می‌شود یا خیر، و دیگر مسائل مطرح شده در این روند بررسی شد؛ در نهایتا شاهد این بودیم که با وجود به تصویب قانون خوب، در روند اجرا همین قانون و قوانین دیگر تا کنون مؤثر و کارآمد اجرایی نشدند.

,

وی بیان کرد: ما برای کمک به مردم در مبحث تورم و کاستن از هزینه‌های جاری در تأمین مسکن و کاهش مبلغ اجاره‌بها این قوانین را مصوب کردیم، ولی در عمل این قانون هم مثل قانون عدم افزایش بیش از ۲۵ درصدی اجاربها تا کنون اجرا نشده است. امروز شاهد افزایش بیش از ۴۰ درصد در اجاره‌بها بودیم که در این شرایط بحران کرونا مشکلی به مشکلات مردم افزوده است.
 

, ما برای کمک به مردم در مبحث تورم و کاستن از هزینه‌های جاری در تأمین مسکن و کاهش مبلغ اجاره‌بها این قوانین را مصوب کردیم، ولی در عمل این قانون هم مثل قانون عدم افزایش بیش از ۲۵ درصدی اجاربها تا کنون اجرا نشده است. امروز شاهد افزایش بیش از ۴۰ درصد در اجاره‌بها بودیم که در این شرایط بحران کرونا مشکلی به مشکلات مردم افزوده است.,
,

, ,

قوانین در اجرا با کم‌کاری‌های دستگاه اجرایی مواجه می‌شود

, قوانین در اجرا با کم‌کاری‌های دستگاه اجرایی مواجه می‌شود, قوانین در اجرا با کم‌کاری‌های دستگاه اجرایی مواجه می‌شود,

دبیر کمیسیون عمران مجلس گفت: اجرای قوانین این‌چنینی یا طرح‌هایی مثل جهش مسکن گاهی۶ ماه تا یک سال زمان می‌برد. ما با سازمان‌ها و نهادهای مختلف جلساتی را برگزار می‌کنیم تا پس از بررسی‌ها در مجلس مصوبه‌ای تصویب شود که شاید باری را از دوش مردم بردارد؛ ولی در اجرا با کم‌کاری‌های دستگاه اجرایی و نظارتی این قانون‌ها، کارآمد عمل نمی‌کند؛ حالا می‌خواهد این قانون در زمینه مسکن باشد یا موضوعات دیگر. البته با تقویت نظارت و دستگاه اجرایی این قوانین می‌تواند به‌صورت مؤثرتری، روند زندگی مردم را تسهیل کند.

,

 

,

وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال شدنی است/ دولت سیزدهم اراده‌ای برای اجرای قانون جهش تولید مسکن دارد

, وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال شدنی است/ دولت سیزدهم اراده‌ای برای اجرای قانون جهش تولید مسکن دارد, وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال شدنی است/ دولت سیزدهم اراده‌ای برای اجرای قانون جهش تولید مسکن دارد,

شاوردیان درباره وعده تولید حداقل یک میلیون مسکن در سال توسط دولت سیزدهم توضیح داد: قانون جهش تولید مسکن، بعد از ۶ ماه بررسی توسط کمیسیون و مرکز پژوهش‌های مجلس با هماهنگی بنیاد مسکن، بانک مسکن، معاونت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های دیگر که و با تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد که به اجرایی شدن وعده دولت کمک می‌کند.

وی ادامه داد: اکنون قانون جهش تولید مسکن به دولت ابلاغ شده که بر اساس آن، دولت باید طی مدت پیش‌بینی شده آن را اجرا کند. امید داریم باتوجه‌به روندی که دولت جدید در پیش گرفته، به‌عنوان‌مثال کاهش قیمت سیمان به‌عنوان یکی از ملزومات ساختمان با نظارت و اقدامات وزارت صمت، اقتصاد و راه و شهرسازی بر آن نظارت رخ داد؛ به همین دلیل احساس می‌کنیم که اراده برای اجرای این قانون موجود است.

,
,
,

نماینده مسیحیان ارامنه شمال ایران در مجلس تاکید کرد: ما در مجلس در اجرای وظیفه نظارتی خود در کنار دولت هستیم و آمادگی داریم تا در روند اجرایی‌شدن این قانون در کنار مسئولان اجرایی باشیم تا این جهش تولید را تسریع کنیم و حداقل تولید سالی یک میلیون واحد مسکونی بخصوص برای اقشار کم برخوردار و کم‌درآمد اجرایی شود.

, مجلس در اجرای وظیفه نظارتی خود در کنار دولت هستیم و آمادگی داریم تا در روند اجرایی‌شدن این قانون در کنار مسئولان اجرایی باشیم تا این جهش تولید را تسریع کنیم,

 

,

در یک واحد ۵۰ متری زندگی می‌کنم/ دولت در حال برنامه ریزی برای تولید مسکن است

, در یک واحد ۵۰ متری زندگی می‌کنم/ دولت در حال برنامه ریزی برای تولید مسکن است, در یک واحد ۵۰ متری زندگی می‌کنم/ دولت در حال برنامه ریزی برای تولید مسکن است,

وی گفت: باوجود اینکه کسی باور نمی‌کند ولی خودم در یک واحدی ۵۰ متری ساکنم که به‌واسطه همان عدم اعتماد به دولت تدبیر و امید، مسکن خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نکردم، اما با وجود انتقادهایی در رابطه‌ با تولید روزانه بیش از دو هزار واحد مسکونی باید بگویم، برآورد ما این است که در پایان ۴ سال حداقل ۴ میلیون مسکن ساخته خواهد شد.

,

عضو کمیسیون عمران تشریح کرد: ممکن است در سال اول ۵۰۰ هزار واحد و در سال دوم یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد ساخته و تحویل شود، ولی اراده لازم در دولت سیزدهم وجود دارد و اکنون در حال برنامه‌ریزی در این زمینه هستند. باید در نظر داشته باشیم که این طرح تولید انبوه بر پایه زمین است که ارگان‌های دولتی را موظف کرده تا زمین‌های مازاد را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

,

 

,

ساخت مسکن ارزان قیمت توسط وزارت راه و شهرسازی برای اقشار کم برخوردار

, ساخت مسکن ارزان قیمت توسط وزارت راه و شهرسازی برای اقشار کم برخوردار, ساخت مسکن ارزان قیمت توسط وزارت راه و شهرسازی برای اقشار کم برخوردار,

شاوردیان افزود: پس از شناسایی زمین‌ها و تعیین حریم شهرها، این زمین‌ها در دو شکل در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار خواهند گرفت، بخشی در مبحث مشارکتی و قسمت هم به‌صورت رایگان خواهد بود. روش دوم که خود وزارت راه و شهرسازی متولی تولید آن است، هزینه تولید ملک را کاهش زیادی خواهد داد و این واحدها به اقشار کم برخوردار تحویل می‌شود. در شکل اول که با مشارکت تعاونی‌های انبوه‌ساز این روند اجرایی خواهد شد، قیمت تمام شده بالاتر و این نوع مسکن‌ها برای اقشار متوسط به بالا مناسب‌تر است.

,

 

,

هنوز تعدادی از مسکن‌های مهر تکمیل نشده است

, هنوز تعدادی از مسکن‌های مهر تکمیل نشده است, هنوز تعدادی از مسکن‌های مهر تکمیل نشده است,

وی بیان کرد: قسمتی از ساخت‌وسازهای مسکن مهر در فاز ۱۱ و فاز ۸ و ۹ و ۱۰ پرند و پردیس هم وجود دارد که هنوز به بهره‌برداری نرسیده و دولت باید این پروژه‌ها را نیز تکمیل و تحویل دهد؛ دولت موظف است کسانی که قبلاً ثبت‌نام کرده‌اند را در اولویت تحویل این واحدها قرار دهد.مثلا کسانی که در دوره آقای احمدی‌نژاد ثبت‌نام کردند مسکن خود را تحویل بگیرند و سپس کسانی که در دوره‌های مسکن ملی ثبت‌نام شده، را اولویت بعدی قرار دهد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران در پایان گفت: امیدواریم اقدامات انجام شده، این روند تسریع و کمک کند تا اتفاقات خوبی را در زمینه مسکن رخ دهد.

,
,
,


انتهای پیام/

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه