اخبار داغ

ناهمواری در ریل سفر؛

وقت روحانی به سر رسید، راه آهن به کردستان نرسید/ استاندار دولت روحانی باز هم وعده جدید داد!

وقت روحانی به سر رسید، راه آهن به کردستان نرسید/ استاندار دولت روحانی باز هم وعده جدید داد!
راه آهن سنندج همدان، رویایی که مردمان دیار کردستان هر روز و هر شب قصه ای جدید از آن می شنوند؛ رویایی که در طول ۲۰ سال گذشته ناقلان آن همیشه از پیشرفت فیزیکی اش گفته اند و هنوز هم به نتیجه نرسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، راه آهن سنندج همدان رویایی که مردمان دیار کردستان هر روز و هر شب قصه ای جدید از آن را می شنوند، رویایی که در طول نزدیک به ۲۰ سال گذشته، ناقلان آن همیشه از پیشرفت فیزیکی اش گفته اند و انگار ناف آن هم، با همان پیشرفت فیزیکی بریده شده است و قصد به نتیجه رسیدن را هم ندارد.
راه آهن هم از جمله امکانات ایمن برای رونق ارتباطات و ترانزیت کالاست اما باید توجه داشت این پروژه در منطقه ایی مثل کردستان دو چالش را پیش روی خود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,
,

نخست محدودیت و کمبود منابع مالی برای انجام این پروژه  عظیم است و دوم اینکه اجرای این پروژه چقدر از نیازهای این استان را مرتفع می کند؟

,

, ,


حرکت لاک پشتی قطار کردستان

,
, حرکت لاک پشتی قطار کردستان, حرکت لاک پشتی قطار کردستان,

کردستان از جمله استان‌هایی است که به دلیل سال‌ها جنگ تحمیلی از این قطار جا ماند و بعد از آن هم در فرصت سازندگی، با کندی چند ساله توانست یک دهه قبل خود را به خط آهن برساند.

,

اوایل تابستان سال ۹۶ بود که راه‌آهن تهران ـ همدان به طول ۲۶۰ کیلومتر افتتاح شد تا علاوه بر حمل‌ونقل داخلی بار و مسافر استان همدان، در آینده کردستان را نیز به شبکه راه‌آهن سراسری متصل کند تا بخشی از مشکلات مردم استان در حوزه راه را برطرف کند.

,

قرار بود پروژه راه‌آهن تهران ـ همدان ـ سنندج به طول۴۱۰ کیلومتر به‌صورت یک‌خطه با سرعت طرح۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای مسافری و۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای بار توسعه در این دو استان را شتاب دهد.برنامه‌های مدیریت استان کردستان برای پیگیری قرار گرفت.

,

اما  این روز‌ها مسوولان کردستان ترجیح می‌دهند تا درباره راه آهنی که بهره‌برداری از آن روی سوزن وعده‌هایشان گیر کرده حرفی نزنند، ولی ظاهرا تسهیلاتی که باید انجام می‌شد تا تامین مصالح و رفع معارض در کمترین فرصت انجام شود، روی زمین مانده و حالا کرونا هم پایش را به میدان گذاشته و برخی از پیمانکاران، این بیماری را عامل کند شدن کار در خط آهن همدان – سنندج می‌دانند.

,

در کنار همه این‌ها تنها دلخوشی این ریل، به اعتباراتی بود که در دولت دوازدهم از اختصاص آن حرف‌های زیادی شده شد، ولی اختصاصش مثل حرف زدن از آن آسان نبود و دیرتر از موعد پرداخت شد و طرحی که قرار بود رییس دولت دوازدهم هفتم مرداد آن را به همراه هفت طرح دیگر راه آهن در کشور بهره برداری کند، عمرش از عمر دولت بیشتر شد و قدم به دولت سیزدهم گذاشت.

,

 

,

, ,


بهمن مرادنیا استاندار کردستان در این خصوص اظهار داشت: یکی از وعده‌هایی که به مردم دادم، اتمام پروژه راه‌آهن همدان - سنندج در دوره خدمت ام بود که با پیگیری‌هایی که صورت گرفته، کار ریل گذاری آن تا نیمه اول مهر امسال پایان می‌یابد و پیمانکار آن را تحویل می‌دهد.

,
,

وی با اشاره به اینکه مجموعه عواملی مانند قطعی برق و کمبود سیمان باعث تاخیر در اجرای پروژه راه آهن همدان - سنندج شد، افزود: از کل مسیر ۱۵۱ کیلومتری آن، ریل گذاری هفت کیلومتر آن باقی مانده است که تا ۱۵ مهر به اتمام می‌رسد.

,

استاندار کردستان با بیان اینکه روزانه ۸۰۰ متر تا یک کیلومتر ریل گذاری انجام می شود، ادامه داد: ۱۵ مهرماه به صورت آزمایشی لوکوموتیو از این مسیر عبور خواهد کرد و کار نهایی شدن و بهره‌برداری از آن نیز یک ماه تا ۴۵ روز بعد انجام می‌شود.

,

, ,


متاسفانه کردستان در بخش های مختلف زیرساختی یکی از استانهای محروم در کشور به شمار می رود و علیرغم تمامی وعده های داده شده در دولت های مختلف به ویژه در زمان دولت حسن روحانی، اقدام قابل توجهی برای جبران این محرومیت ها صورت نگرفته است و مسئولان به جای عمل کردن بیشتر شعار می دهند.

,
,

در هرحال راه آهن سنندج در طول سالیان گذشته شرایط متفاوتی را تجربه کرده است. پروژه ای که رئیس جمهور دولت دوازدهم از اتمام آن تا سال پایان دولت خبر داده بود، با پایان کار دولت نیز هنوز به سرانجام نرسیده و حالا مردمان استان کردستان برای اتمام پروژه باید منتظر عملکرد دولت سیزدهم باشند.

,

گفتنی است؛ راه‌آهن تهران - همدان - سنندج در حوزه استحفاظی استان کردستان سه ایستگاه مسافری در شهر‌های قروه، دهگلان و سنندج و دو ایستگاه ترافیکی در آونگان، دوسر شهرستان قروه دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه