اخبار داغ

رنج مردم موسویه از اقدام بنیاد مستضعفان/ مشکلات اراضی موسویه برطرف می شود

رنج مردم موسویه از اقدام بنیاد مستضعفان/ مشکلات اراضی موسویه برطرف می شود
اقدام بنیاد مستضعفان در خصوص به مزایده گذاشتن زمینهای بیش از ۵۰۰ متر و قیمت کارشناسی تعیین شده برای پرداخت هزینه اراضی موجب گلایه اهالی روستای موسویه قاین شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، بحث اراضی روستای موسویه قاین با بنیاد مستضعفان مربوط به چندین سال قبل است. قبل از پیروزی انقلاب زمینها به صورت رایگان به مردم واگذار شده و حال پس از گذشت چندین سال مردم برای دریافت سند ملزم به پرداخت هزینه هستند؛ هزینه برای خانه هایی که چندین سال است در آن زندگی میکنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان، , خاورستان، , خاورستان، ,

طی روزهای گذشته گلایه ای از یک پیرزن اهل روستای موسویه در قالب فیلمی از شرایط فعلی که بنیاد مستضعفان برای مردم ایجاد کرده در فضای مجازی منتشر و دست به دست شده است.

,

عابدی عضو شورای اسلامی روستای موسویه در گفت و گو با خاورستان، اظهار کرد: موسویه یکی از روستاهایی است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بنا شده است.

,

وی افزود: قنات منطقه همان سالها حفر و احیا شده و مردم از اطراف به این منطقه آمده و مستقر شدند. قنات در این منطقه باعث شده مردم بیشتر به این منطقه بیایند.

,

عضو شورای اسلامی روستای موسویه بیان کرد: همان سالها زمین به صورت رایگان برای ساخت به مردم داده شده است. واگذاری زمین به صورت رایگان حتی پس از زلزله ای که در منطقه به وقوع پیوسته ادامه داشته است.

,

عابدی عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز روش واگذاری زمین توسط نماینده بنیاد مستضعفان و شورای اسلامی وقت روستا به مردم انجام شده است؛ قسمتی از زمینها را واگذار کردند.

,

وی اظهار کرد: بنیاد نیز از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۷۲ که شرکت پیوند خاوران آمده شخصی به نام آقای شهرستانی که مسئول بنیاد قاین و آقای ذاکری سرپرست اموالی که در موسویه بوده بودند، چون در آن زمان بنیاد مسکن نبوده است و مردم به زمین نیاز داشتند لذا شورای وقت با همکاری مسئول بنیاد مستضعفان زمین ها را به مردم واگذار کرده است.

,

عضو شورای اسلامی روستای موسویه گفت: جدیدا از بنیاد مستضعفان آمدند و در شهرک روستای موسویه نیز زمینهایی بوده که بنیاد مسکن به مردم واگذار کرده و برخی زمینها واگذار نشده، حال بنیاد مستضعفان عنوان کرده این زمینها در تملک بنیاد مستضعفان است.

,

عابدی بیان کرد: بنیاد مستضعفان در این خصوص از منابع طبیعی و بنیاد مسکن شاکی شده و برای مردمی که در شهرک روستا زمین دارند مشکل درست شده است.

,

وی افزود: زمینهایی که توسط شورای قبل به مردم واگذار شده یک قسمتهایی از این زمینها ساخته نشده است؛ برای نمونه اگر زمین واگذار شده ۷۵۰ متر بوده نصف یا ۵۰۰ متر از زمین ساخته شده و صاحب زمین برای ساخت مابقی زمین توانایی ساخت نداشته، دیوار نکرده یا به عنوان محلی برای نگهداری دام، هیزم، علف و .... نگه داشته اند، حال بنیاد مستضعفان آمده و این زمینها را نقطه برداری کرده و گفتند این زمینها بلاصاحب است و میخواهند در مزایده بگذارند.

,

عضو شورای اسلامی روستای موسویه بیان کرد: مردم از این بابت ناراضی هستند‌ و میگویند زمین های ساخته نشده هم حکم صاحبدار بودن را دارد و نباید در مزایده بگذارند.

,

عابدی عنوان کرد: مسئله بعدی کارشناسی زمینها برای دادن سند به مردم است که در این کارشناسی قیمت هر مترمربع زمین را ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان اعلام کردند و این مبلغ برای مردم زیاد است.

,

وی خاطرنشان کرد: تا ۵۰۰ مترمربع زمین را به صورت رایگان به مردم میدهند اما مازاد ۵۰۰ متر را باید مردم برای متری ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان پرداخت کنند که مردم گفتند توانایی پرداخت ندارند.

,

عضو شورای اسلامی روستای موسویه گفت: قدمت واگذاری زمینها و خانه های ساخته شده به بیش از ۶۰ سال میرسد و مردمی که این همه سال در این خانه ها زندگی کردند حال برایشان سخت است برای خانه خود هزینه پرداخت کنند تا سند صادر شود.

,

عابدی به برگزاری جلسه در فرمانداری قاین اشاره و عنوان کرد: در این جلسه قرار شد برای افراد تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هزینه زمینهای بیش از ۵۰۰ متر بخشیده شود اما در روستا افرادی هستند که تحت حمایت امداد نبوده و وضعیت مالی آنها از مددجویان امداد ضعیف تر بوده و پرداخت هزینه زمین برایشان سخت است.

,

وی اظهار کرد: بحث به مزایده گذاشتن زمین های خالی اطراف خانه های مردم که به دلیل عدم توانایی مالی ساخته نشده مردم را ناراحت و رنجور کرده است.

,

عضو شورای اسلامی روستای موسویه گفت: اینگونه که عنوان شده پولی که از مردم بابت زمین های مازاد ۵۰۰ متر گرفته شود به خزانه خواهد رفت اما در جلسه روز گذشته فرمانداری قول دادند پیگیری کنند پولی که از مردم گرفته خواهد شد در روستا برای مواردی که مورد نیاز روستا است هزینه شود. اجرایی شدن این قول منوط به تایید و تصویب در تهران است.

,

مشکلات اراضی موسویه برطرف می شود

,

بر اساس جلسه ای که در فرمانداری قاین با حضور کریمی فرماندار قاین و بیجاری مدیرکل سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی برگزار شد، بنیاد مستضعفان برای واگذاری ۵۰۰ مترمربع زمین به صورت رایگان و مابقی به قیمت کارشناسی با اقساط ۴۶ ماهه اعلام آمادگی کرد.

,

محمد فرهادی معاون استاندار خراسان جنوبی نیز در نشست بررسی مشکلات اهالی روستای موسویه اظهار کرد: چند روز پیش کلیپی مبنی بر ناتوانی مردم در تامین هزینه مطالبه شده از سوی بنیاد مستضعفان در بحث اراضی مسکونی پخش شد و این جلسه ویژه نیز به منظور پیگیری همین موضوع برگزار شده است.

,

وی با بیان اینکه مباحث مطرح شده در آن کلیپ صحت نداشته و سیاه‌نمایی است، افزود: با توجه به مالکیت اداره کل اوقاف و امور خیریه و بنیاد مستضعفان بر اراضی موسویه در راستای تامین زمین مسکونی مورد نیاز اهالی، در گذشته جلسات متعددی برگزار شده که نتایج خوبی هم به همراه داشته است.

,

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: به منظور سرعت بخشیدن به موضوع رفع مشکل مردم، تمامی اراضی اوقاف به بنیاد مستضعفان تحویل شده و با پیگیری‌های اداره کل اموال و املاک استان و پس از برگزاری جلسات متعدد با ادارات کل اوقاف و بنیاد مسکن استان، ۱۵ هکتار زمین به روستا ملحق شده است.

,

وی ادامه داد: این اراضی الحاقی به صورت ششدانگ به اداره کل اوقاف و امور خیریه تحویل شد و در ادامه نیز ۹۰ هکتار از اراضی داخل روستا در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت که با این اقدام، امکان واگذاری سند ششدانگ که مطالبه مردم بود نیز فراهم شد.

,

فرهادی گفت: براساس مذاکرات صورت گرفته و طبق تصمیم بنیاد مستضعفان، اراضی در اختیار مردم تا متراژ ۵۰۰ متر مربع به صورت رایگان به آنها تحویل می‌شود و اهالی هیچ وجهی را پرداخت نمی‌کنند.

,

وی اظهار کرد: برای املاک بیشتر از ۵۰۰ متر مربع نیز بخش مازاد اراضی با قیمت کارشناسی و در اقساط ۴۶ ماهه در مقاطع زمانی سه ماهه به ساکنان واگذار می‌شود و بعد از اتمام این بازه زمانی، سند به نام مالک زمین صادر می‌شود.

,

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: برای افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در حال رایزنی هستیم تا از این قاعده مستثنی شوند و برای اراضی بالغ بر ۵۰۰ متر مربع، وجهی را نپردازند.

,

وی اظهار کرد: با رایزنی‌هایی که صورت گرفته، بنیاد مستضعفان عایدات حاصل از این اقدام را در روستا هزینه می‌کند و در اولین گام این نهاد احداث مرکز بهداشتی و درمانی موسویه را متقبل شده است.

,

فرهادی گفت: اراضی تصرفی عده زیادی از اهالی کمتر از ۵۰۰ متر مربع است لذا وجهی در قبال تعیین تکلیف زمین در اختیار خود نمی‌پردازند.

,

وی از اجماع نظر دستگاه‌ها برای رفع مشکل اهالی موسویه در شهرستان قاینات خبر داد و افزود: دستگاه‌های متولی برای رفع مشکل اهالی این روستا اهتمام جدی دارند.

,

براساس مصوبات این جلسه، فرمانداری قاینات مکلف شد اقدامات انجام شده را هرچه سریعتر به معاونت عمرانی استانداری ارائه کند و برای تنویر افکار عمومی از ظرفیت صدا و سیما و فضای مجازی برای ارائه اقدامات بنیاد مستضعفان در این روستا استفاده شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه