اخبار داغ

پروژه‌ای ۱۵ساله با پیشرفت فیزیکی ۱۵درصدی!

غبار وعده‌های «پوچ» بر سر کارخانه سیمان پلدختر/ پروژه‌ای با سرنوشت مبهم!

غبار وعده‌های «پوچ» بر سر کارخانه سیمان پلدختر/ پروژه‌ای با سرنوشت مبهم!
کارخانه سیمان پلدختر یکی از پروژه‌های مهم صنعتی لرستان است که باگذشت 15 سال با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی، هم‌اکنون در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تعلل عجیب مسئولان، امید به اجرای آن را در دل مردم خاموش کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، شهرستان پلدختر با انواع ظرفیت‌های مهم اقتصادی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، در جنوب لرستان و در ۱۰۰ کیلومتر مرکز استان قرار دارد به‌طوری‌که با اجرای بسیاری از پروژه‌ها در این منطقه شاهد اشتغال‌زایی جوانان زیادی خواهیم بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک,

کارخانه سیمان پلدختر یکی از ظرفیت‌های مهم این شهرستان است که برای تولید سیمان خاکستری معمولی با ظرفیت دو و نیم تن، سال 85 در شهرستان پلدختر کلنگ زنی شد که پس از گذشت ۱۵ سال تنها با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی هم‌اکنون در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

,

, ,

 اجحاف مسئولان در اشتغال‌زایی جوانان

,  اجحاف مسئولان در اشتغال‌زایی جوانان,  اجحاف مسئولان در اشتغال‌زایی جوانان,

محسن رضایی یکی از جوانان شهرستان پلدختر در گفت‌و‌گو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: با آرزوی احداث این پروژه به آینده ای روشن امیدوار بودم، با توجه به اینکه شهرستان پلدختر فاقد کارخانه یا طرح صنعتی بود در بسیاری از دورهمی های دوستانه که باهم سن و سال‌های خود داشتیم همیشه می‌گفتیم با افتتاح کارخانه سیمان مشغول به کار شده و ازدواج خواهیم کرد.

,

وی با اشاره به اینکه دیگر آرزوی دوره نوجوانی خود را فراموش کرده ام، افزود: اجحافی که در حق جوانان پلدختر برای اشتغال شد به هیچ جوان ایرانی نشده به‌طوری‌که هم‌سن‌وسال‌های من از پلدختر مهاجرت کرده و در شهرهای دیگر مشغول کار آزاد با مشقت‌های زیاد شده اند.

,

عدم توجیه اقتصادی و فنی طرح سیمان پلدختر

, عدم توجیه اقتصادی و فنی طرح سیمان پلدختر, عدم توجیه اقتصادی و فنی طرح سیمان پلدختر,

بهزاد منصوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، بابیان اینکه درزمینهٔ پروژه کارخانه سیمان پلدختر به دنبال وقایع‌نگار تاریخی باید باشیم، اظهار داشت: این طرح صنعتی فقط بر روی کاغذ ماند و عملاً شخصی یا گروهی پیگیر جدی اجرای آن در زمان مسئولیت اینجانب نشد.

,

وی افزود: طی سالیان گذشته ورود دولت به اجرای طرح‌های بزرگ صنعتی کم شده است، معمولاً اجرای این طرح‌های صنعتی توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام می‌گیرد و دولت در این میان کمک دهنده است.

,

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: وزارت صمت در ابلاغی جدید اعلام کرده که مجوز جدیدی برای توسعه سیمان در کشور صادر نمی‌شود و عملاً آب پاکی بر روی دستان ما درزمینهٔ این طرح در شهرستان پلدختر ریخته شد.

,

, ,

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران طرح‌های صنعتی بزرگ برای انجام کار بایستی پشتوانه مالی شخصی داشته باشند و فقط به کمک مالی دولت چشم نداشته باشند، این درحالیست که منابع مالی احداث کارخانه سیمان پلدختر مصوبه هیات دولت دارد ولی سرمایه‌گذار طرح احداث کارخانه سیمان شهرستان پلدختر توانایی تأمین وثایق را نداشت و سپس برای فاینانس اقدام کردند که در آن مورد نیز نتوانستند خوب عمل کرده و موضوع درنهایت رها شد.

,

منصوری گفت: اعلام بانک ملی مبنی بر عدم توجیه اقتصادی و فنی طرح سیمان پلدختر به دلیل تولید انبوه سیمان، یکی از دلایل دیگر برای محقق نشدن این طرح است.

,

تغییر کاربری کارخانه سیمان پلدختر به کاغذسازی

, تغییر کاربری کارخانه سیمان پلدختر به کاغذسازی, تغییر کاربری کارخانه سیمان پلدختر به کاغذسازی,

حسن رضاییان، فرماندار پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، با اشاره به اینکه پیگیری‌های زیادی برای اجرای طرح سیمان این شهرستان انجام گرفت، اظهار داشت: طی یک مرحله بازدید میدانی که از طرح در منطقه گردکانه داشته‌ایم ساختمان‌هایی در آن محل احداث‌شده که بیشتر درزمینهٔ شخصی اهالی محل، استفاده می‌شود و جنبه نگهبانی دارد.

,

, ,

وی افزود: همان سرمایه‌گذار کارخانه سیمان که هزینه‌هایی در آن پروژه کرده و به نتیجه نرسیده است به دنبال احداث کارخانه کاغذسازی رفته و پیگیری‌هایی هم در این راستا داشته است.

,

فرماندار پلدختر عنوان کرد: این پروژه در زمان مسئولیت اینجانب کلنگ زنی نشده و اطلاعات کافی نداریم ولی بر اساس گزارش اداره صمت، سرمایه ثابت این پروژه ۹۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون ریال با ظرفیت اشتغال ثابت ۳۷۰ نفر بوده که مجوزهای اولیه را اخذ نموده ولی پس از گذشت چندین سال فقط تنها در میزان عددی پیشرفت فیزیکی ۱۵٫۵ درصد مانده است.

,

وی تصریح کرد: تسهیلات موردنیاز احداث کارخانه بر اساس اعلام اداره صمت پلدختر در آن زمان قرار بوده از محل صندوق توسعه ملی و بانک ملی اعتباری بالغ‌بر ۵۷۹ میلیارد ریالی و ارزی ۵۲ میلیون یورو تأمین شود که متأسفانه روسای قبلی و فعلی بانک ملی به دلیل عدم توجیه اقتصادی رغبتی به پیگیری و عقد قرارداد به عمل نیاورند.

,

, ,

به گزارش سفیرافلاک، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی زمانی که ریاست دستگاه قضا را بر عهده داشتند در راستای حفظ حقوق عامه نسبت به فعال‌سازی پروژه‌های راکد و تعطیل‌شده صنعتی سفرهای امیدوارکننده و مثمر به نقاط مختلف کشور داشتند که باعث شد قفل زنگیده برخی کارخانه‌ها بازشده و چراغ تولید و اشتغال‌زایی روشن شود.

,

حال می‌طلبد دستگاه قضایی نسبت به پرونده خاک خورده کارخانه سیمان شهرستان پلدختر ورود پیدا کند و مثل شرکت هفت‌تپه خوزستان با متخلفین برخورد شود.

,

البته با روی کار آمدن دولت سیزدهم امیدها برای فعال‌سازی ظرفیت‌های توسعه‌ای و معدنی مناطقی همچون لرستان محروم با شاخص بالای فلاکت‌زدگی بیشتر شده است که امیدواریم در سفر آتی هیات دولت به لرستان و انتخاب استاندار ویژه شاهد حرکتی امیدآفرین باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه